لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :4 دقيقه

لامبورگینی (Lamborghini) | تاریخچه کامل برند به همراه معرفی محصولات

 

تولد لامبورگینی: فراری علیه لامبورگینی

لامبورگینی (با نام کامل Automobili Lamborghini S.p.A.) یکی از مشهورترین شرکت‌های ساخت خودروهای لوکس اسپرت است. کمتر کسی است که با نام و ماشین‌های لامبورگینی آشنا نباشد، اما خیلی‌ها با داستان پر پیچ و خم این برند مطرح ایتالیایی آشنا نیستند.

 

لامبورگینی

 

به وجود آمدن لامبورگینی نتیجه درگیری دو غول خودروسازی ایتالیا یعنی انزو فراری و فراچیو لامبورگینی بود. لامبورگینی در آن زمان مالک یک کارخانه موفق ساخت تراکتور بود، او برای خود یک فراری اسپورت خرید اما با کلاچ این ماشین مشکل داشت. لامبورگینی سعی کرد راهکاری برای این مشکل به انزو فراری، طراح و خالق خودروهای فراری پیشنهاد کند اما فراری از این که یک سازنده تراکتور به او پیشنهاد فنی داده سخت عصبانی شد و پیشنهاد لامبورگینی را رد کرد. بنابراین لامبورگینی تصمیم گرفت یک خودروی اسپرت بهتر از خودروهای فراری تولید کند و نتیجه این تصمیم، تولید لامبورگینی 350GT در سال ۱۹۶۴ بود، اما آن‌چه باعث محبوبیت انفجاری لامبورگینی شد، لامبورگینی میورا (Miura) بود که در سال ۱۹۶۶ معرفی شد.

 

لامبورگینی

 

بسیاری میورا را اولین خودروی سوپراسپرت تاریخ می‌دانند، جانشینان میورا، لامبورگینی کونتاش (Countach)، دیابلو (Diablo)، مورسیه‌لاگو (Murciélago) و آونتادور (Aventador) هرکدام از بهترین‌های زمان خود بودند.

 

لامبورگینی

 

 

فراز و فرود لامبورگینی

در طول دهه ۱۹۷۰ میلادی و با توجه به رکود اقتصادی و بحران نفتی، تمام تمرکز لامبورگینی روی زنده نگه داشتن این برند بود و نتیجه این تلاش‌ها، تولد لامبورگینی کونتاش بود. خودرویی که از همان ابتدا طرفداران زیادی پیدا کرد و برای عده زیادی تبدیل به یک ماشین رویایی شد.

 

 

لامبورگینی

لامبورگینی

 

لامبورگینی مورسیه‌لاگو آخرین خودرویی بود که لامبورگینی به عنوان یک شرکت مستقل تولید کرد، خودرویی که ظاهر بی‌نقص یک لامبورگینی را داشت اما از نظر فنی کاستی‌هایی داشت. با توجه به رکود اقتصادی و اعتراضات کارگری، فروچیو بخشی از سهام لامبورگینی را در سال ۱۹۷۴ به شرکت ژرژ هنری روزتی واگذار کرد و یک سال بعد باقی سهام را نیز به رنه لایمری واگذار کرد.

در سال ۱۹۸۷ لامبورگینی اعلام ورشکستگی کرد. در سال ۱۹۸۰ برادران میمران کارآفرین‌های سوئیسی لامبورگینی را خریدند اما تلاش‌های آن‌ها برای احیای لامبورگینی بی‌نتیجه بود و در نهایت در سال ۱۹۸۶ لامبورگینی به شرکت خودروسازی کرایسلر واگذار شد.

 

لامبورگینی

 

تحت مدیریت کرایسلر لامبورگینی دیابلو وارد بازار شد اما علیرغم استقبال بازار از این خودرو، دیابلو هم نتوانست لامبورگینی را حفظ کند. در سال ۱۹۹۴ که کرایسلر خود با بحران مواجه بود، لامبورگینی را به سرمایه‌داران اندونزیایی فروخت اما این تغییر فقط به بی‌ثباتی بیشتر لامبورگینی انجامید. نهایتا در سال ۱۹۹۸ فولکس‌واگن لامبورگینی را خرید و آن را تبدیل به یکی از زیرمجموعه‌های شرکت آئودی اضافه کرد.

 

لامبورگینی و فولکس‌واگن: همکاری موفق

 

لامبورگینی

 

اولین مدلی که پس از پیوستن لامبورگینی به فولکس‌واگن معرفی شد، نسل جدید لامبورگینی مورسیه‌لاگو بود که با تغییرات فنی زیادی وارد بازار می‌شد و اولین طراحی جدید لامبورگینی بعد از ۱۱ سال بود. با معرفی لامبورگینی گالاردو یا گایاردو (Lamborghini Gallardo) لامبورگینی جان تازه‌اه گرفت.

 

لامبورگینی

 

 

گالاردو کوچک‌تر و قوی‌تر از مورسیه‌لاگو بود و قیمت مقرون به مصرفه‌تری داشت. لامبورگینی توانست در سه سال اول تولید گالاردو، ۵۰۰۰ دستگاه از این خودرو را به فروش برساند و تا امروز نیز پرچم‌دار لامبورگینی است. موفقیت گالاردو باعث شد این خودرو تبدیل به نماد اصلی لامبورگینی شود. در سال ۲۰۱۱ لامبورگینی بالاخره جایگزین مورسیه‌لاگو را معرفی کرد: لامبورگینی اونتادور.

 

لامبورگینی

لامبورگینی

 

در سال ۲۰۱۳ لامبورگینی به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیسش، از خودروی شگفت‌انگیز اگویستا رونمایی کرد، خودرویی با طراحی چشم‌گیر و بدنه‌ای الهام گرفته از هواپیماهای جنگنده‌های F-117.

 

لامبورگینی

 

جدیدترین خودروی لامبورگینی چنتاریو یا سنتاریو (Lamborghini Centenario) است که بر اساس اونتادور طراحی شده است اما طراحی بدنه و موتور آن تغییر کرده و بهبود یافته است. جدیدترین نسل لامبورگینی که به طور گسترده وارد بازارها شده است سری هواراکان است، خودرویی که قرار است جایگزین گالاردوی افسانه‌ای شود.

 

 

در سال‌های لامبورگینی تحت مدیریت فولکس‌واگن تبدیل به یک برند قدرتمند شده که فروش آن هر سال تقریبا ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

 

لامبورگینی

لامبورگینی

 

لامبورگینی جایگاه ویژه‌ای در ذهن مخاطبان دارد و با گذشت بیش از پنجاه سال از حضورش در بازار، هنوز خیلی‌ها در خیابان به لامبورگینی خیره می‌شوند. لامبورگینی مصداق یک سوپراسپرت قدرتمند، راحت و البته لوکس است و کمتر برندی می‌تواند با محبوبیت آن در اذهان عمومی رقابت کند.

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین