لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :6 دقيقه

میتسوبیشی (MITSUBISHI) | تاریخچه کامل برند به همراه معرفی محصولات

 

سرآغاز میتسوبیشی

 

میتسوبیشی

میتسوبیشی

 

داستان خودروسازی میتسوبیشی در سال ۱۹۱۷ آغاز شد. زمانی که شرکت کشتی‌سازی میتسوبیشی از اولین ماشین خود یعنی میتسوبیشی مدل ای (Mitsubishi Model-A) رونمایی کرد. ایواساکی در سال ۱۸۷۰ این شرکت را به عنوان یک شرکت حمل و نقل پایه‌گذاری کرد. میتسوبیشی «مدل ای» اولین خودروی ژاپنی بود که به شکل صنعتی تولید می‌شد. این سدان‌های دست‌ساز، لوکس و گران قیمت بودند که تنها ۲۲ دستگاه از آن ها تولید شدند.

 

میتسوبیشی

 

در سال ۱۹۳۴ شرکت کشتی‌سازی میتسوبیشی با شرکت هواپیمایی میتسوبیشی ادغام شد و نام آن به صنایع سنگین میتسوبیشی تغییر پیدا کرد. این شرکت در آن زمان بزرگ‌ترین شرکت خصوصی ژاپن بود، این شرکت در سال ۱۹۳۷ از میتسوبیشی پی‌اکس۳۳ (Mitsubishi PX33) رونمایی کرد، یک خودروی سدان که برای مقاصد نظامی طراحی شده بود.

 

میتسوبیشی

 

در ادامه ویدیوی تاریخچه میتسوبیشی آمده است. پیشنهاد می کنیم این ویدیوی جذاب را تماشا کنید:

 

 

میتسوبیشی پس از جنگ جهانی دوم

 

میتسوبیشی

 

بلافاصله بعد از جنگ جهانی دوم میتسوبیشی شروع به تولید وسایل نقلیه کرد. اتوبوس‌های فوسو (Fuso)، یک خودروی سه چرخ و یک اسکوتر از جمله این محصولات بودند. در سال ۱۹۵۰ متفقین دستور انحلال میتسوبیشی را صادر کردند و این شرکت به سه شرکت مختلف تقسیم شد: صنایع سنگین غرب ژاپن، صنایع سنگین مرکزی ژاپن و صنایع سنگین شرق ژاپن.

شرق ژاپن بلافاصله شروع به مونتاژ خودروی آمریکایی و ارزان قیمت هنری جی (Henry J) کرد که محصول کایسر موتورز (Kaiser Motors) بود. صنایع سنگین مرکز ژاپن هم مشغول مونتاژ جیپ (Jeep CJ-3Bs) شد.

 

 

بازگشت میتسوبیشی

 

میتسوبیشی

 

در دهه ۱۹۶۰ با رشد اقتصادی سریع ژاپن، صنایع خودروسازی نیز به سرعت شروع به پیشرفت کردند. صنایع سنگین مرکز ژاپن که نامش به صنایع سنگین شین میتسوبیشی تغییر کرده بود، در سال ۱۹۵۳ بخش ساخت اتوموبیل خود را احیا کرد و در سال ۱۹۶۰ میتسوبیشی ۵۰۰ (Mistubishi 500) عرضه شد.

 

میتسوبیشی

میتسوبیشی

میتسوبیشی

 

در سال ۱۹۶۲ میتسوبیشی از مینیکا (Mitsubishi Minica) رونمایی کرد و کمی بعد در سال ۱۹۶۳ اولین نسل میتسوبیشی کلت (Mitsubishi Colt) هم عرضه شد. با عرضه میتسوبیشی دبویر (Mitsubishi Debonair) این شرکت وارد بازار خودروهای لوکس هم شد.

صنایع سنگین شرق ژاپن و صنایع سنگین غرب ژاپن هم مشغول توسعه بخش تولید خودروی خود بودند. در سال ۱۹۶۴ این سه شرکت بار دیگر تحت عنوان صنایع سنگین میتسوبیشی به یکدیگر پیوستند. در عرض سه سال توان تولید میتسوبیشی به ۷۵ هزار خودرو در سال رسید.

 

میتسوبیشی

میتسوبیشی

 

با موفقیت خودروی معروف میتسوبیشی گالانت (Mitsubishi Galant) در سال ۱۹۶۹ شرکت مادر صنایع سنگین میتسوبیشی تصمیم گرفت روی تولید خودرو متمرکز شود و به همین دلیل در سال ۱۹۷۰ یک زیرمجموعه به نام شرکت میتسوبیشی موتورز (Mitsubishi Motors Corporation) تاسیس کرد، مدیریت  این زیرمجموعه به عهده تومیو کوبو بود که یک مهندس موفق هوافضا بود.

 

میتسوبیشی

 

همکاری میتسوبیشی و کرایسلر

بعد از تاسیس شرکت میتسوبیشی موتورز، گروه آمریکایی کرایسلر ۱۵ درصد از سهام میتسوبیشی را خریدند و در ازای آن میتسوبیشی گالانت را با برند دوج کلت (Dodge Colt) وارد آمریکا کردند، این همکاری‌ها ادامه پیدا کرد تا آن که در دهه ۱۹۸۰ میتسوبیشی و کرایسلر با یکدیگر اختلاف پیدا کردند، کرایسلر در آستانه ورشکستگی قرار داشت و همین باعث شد میتسوبیشی خط تولیدی برای بازار آمریکا تاسیس کند، هرچند این به معنی قطع ارتباط کرایسلر و میتسوبیشی نبود. در اواخر دهه ۱۹۸۰ میتسوبیشی تبدیل به یک شرکت سهامی عام شد و کرایسلر توانست سهم خود از سهام این شرکت را به ۲۰ درصد افزایش دهد. میتسوبیشی و کرایسلر با برند دایموند استار (Diamond Star) در بازار آمریکا فعال بودند.

 

 

میتسوبیشی در دهه ۹۰ میلادی

 

میتسوبیشی

 

دهه ۱۹۹۰ میلادی برای میتسوبیشی پر از افت و خیز بود، شرایط اقتصادی و افزایش حبابی قیمت‌ها کار را برای این شرکت سخت کرده بود. میتسوبیشی اولین شرکت ژاپنی بود که شروع به تولید و فروش خودروهای شاسی بلند (SUV) تمام‌چرخ کرد. استقبال از میتسوبیشی‌ شاسی‌بلند، مثل میتسوبیشی پاژرو (Mitsubishi Pajero) باعث شد فروش میتسوبیشی در داخل ژاپن بیش از ۱۱ درصد افزایش پیدا کند.

در سال ۱۹۹۱ کرایسلر سهام خود از میتسوبیشی را واگذار کرد تا میتسوبیشی تبدیل به یک شرکت خودروسازی کاملا مستقل شود. بعد از آن میتسوبیشی دوباره به علت رکود اقتصاد ژاپن ضررهای زیادی متحمل شد، ارزش سهام آن افت زیادی کرد و نتیجه آن تغییر مدیریت میتسوبیشی بود. با شروع سال ۲۰۰۰ وضع برای میتسوبیشی بدتر هم شد، این شرکت با شکایت‌های زیادی مواجه شد، به دلیل وجود ۳۰ نقص فنی در خودروهای میتسوبیشی، این شرکت مجبور به پس گرفتن تعداد زیادی خودرو شد.

 

بحران‌های پیاپی میتسوبیشی

 

میتسوبیشی

 

 در سال ۲۰۰۳ این شرکت از یکی از معروف‌ترین مدل‌های خود یعنی میتسوبیشی لنسر (Mitsubishi Lancer Evolution) را معرفی کرد. خودرویی که توانست جایزه بهترین خودروی سال در آمریکا را دریافت کند.

 

میتسوبیشی

 

در سال ۲۰۰۵ میتسوبیشی نسل جدید اوتلندر (Mitsubishi Outlander) را معرفی کرد و نسل‌های بعد میتسوبیشی لنسر اولوشن و لنسر هم عرضه شدند. همه این‌ها بخشی از تلاش میتسوبیشی برای احیای مجدد شرکت و جبران ضررهای اقتصادی بود.

خودروهایی که فروش کمی داشتند از بازارهای جهانی جمع شدند و میتسوبیشی مجبور شد دست به تعدیل نیرو بزند و برخی از کارخانه‌های خود مثل کارخانه استرالیا را تعطیل کند. این باعث شد نزدیک به ۱۴ هزار نفر از کارمندان میتسوبیشی کار خود را از دست بدهند.

بالاخره در سال ۲۰۰۶ و به لطف تمرکز روی بازارهای آسیا، میتسوبیشی توانست دوباره به سوددهی برسد. در سال ۲۰۱۶ یک بار دیگر بحران به سراغ میتسوبیشی آمد. نیسان (Nissan) که با میتسوبیشی وارد همکاری شده بود متوجه شد میتسوبیشی آمار  و ارقام جعلی در مورد مصرف سوخت خودروهای خود ارائه کرده است.

میتسوبیشی اعتراف کرد که در طول ۲۵ سال گذشته با آزمایش‌های غیردقیق آمار غلطی درباره مصرف سوخت خودروهای خود اعلام کرده است. این فرصتی برای نیسان فراهم کرد تا ۳۴ درصد سهام میتسوبیشی را خریداری کند. مدیر وقت میتسوبیشی تتسورو آکیوا مجبور به استعفا شد.

 

میتسوبیشی

 

میتسوبیشی امروز

 

میتسوبیشی

 

علیرغم همه بحران‌ها، میتسوبیشی همچنان در حال پیشرفت است. افزایش محبوبیت شاسی‌بلندها در بازار اروپایی فرصت تازه‌ای برای سرمایه‌گذاری فراهم کرده است. میتسوبیشی که با نیسان و رنو متحد شده، قصد دارد برند خود را مجددا احیا کند.

 

میتسوبیشی

 

آن‌ها همزمان با جشن ۱۰۰ سالگی این برند، از این برنامه جدید در نمایشگاه خودروی توکیو ۲۰۱۷ رونمایی کردند و اعلام کردند که تا سال ۲۰۲۰ یازده مدل جدید عرضه خواهند کرد. میتسوبیشی اوتلندر هیبریدی و میتسوبیشی اکلیپس کراس (Mitsubishi Eclipse Cross) از خودروهایی هستند که در سال ۲۰۱۸ توسط میتسوبیشی عرضه خواهند شد.

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین