لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :7 دقيقه

کادیلاک (Cadillac)، تاریخچه کامل برند به همراه معرفی محصولات

 

در این مقاله به تاریخچه کامل کادیلاک و بررسی محصولات آن پرداخته ایم.

 

تاسیس کادیلاک

هنری فورد بنیان‌گذار برند فورد در یک کارخانه دیگر به نام شرکت هنری فورد (Henry Ford Company) نیز فعالیت داشت اما اندکی بعد فورد در پی اختلافاتی که با شرکای کلیدی خود داشت در سال ۱۹۰۲ از این کارخانه جدا شد.

 

کادیلاک

 

شرکای فورد قصد داشتند کارخانه و دارایی‌های شرکت هنری فورد را به فروش برسانند و برای این کار از مهندسی به نام هنری ام لیلند (Henry M. Leland) خواستند که ضمن بازدید از کارخانه ارزش آن را تخمین بزند. لیلند که یک مهندس خبره و فردی بلند پرواز بود آن‌ها را قانع کرد که به فعالیت کارخانه در عرصه خودروسازی ادامه دهند و در خودروها از موتور خود لیلند که یک موتور تک‌سیلندر بود استفاده کنند. همین باعث شکل‌گیری شرکت اتومبیل کادیلاک (Cadillac Automobile Company) شد.

 

کادیلاک

 

نام کادیلاک برگرفته از نام یک کاشف فرانسوی به نام آنتوان دلا موته کادیلاک بود که شهر دیترویت آمریکا را در سال ۱۷۰۱ تاسیس کرده بود.

 

اولین محصولات کادیلاک

 

کادیلاک

کادیلاک

 

اولین خودروهایی که کادیلاک تولید کرد، رانابوت (Runabout) و تونئا (Tonneau) نام داشتند که هر دو در سال ۱۹۰۲ تولید شدند و ده اسب بخار قدرت داشتند.

این خودروها سال ۱۹۰۳ در نمایشگاه اتومبیل نیویورک به نمایش درآمدند و بلافاصله محبوب شدند کادیلاک بیش از ۲۰۰۰ سفارش خودرو دریافت کرد. در سال ۱۹۰۵ کادیلاک با شرکت Leland & Faulconer ترکیب شد و نام آن به Cadillac Motor Company تغییر کرد.

از همان ابتدا خودروهای کادیلاک به دلیل دقت بالا در طراحی و لوکس بودن در ساخت، محبوبیت زیادی پیدا کردند. سال ۱۹۱۲ کادیلاک تبدیل به اولین خودروسازی شد که از سیستم‌های الکتریکی برای استارت زدن استفاده می‌کرد و چراغ‌های الکتریکی داشت.

 

کادیلاک

 

 

جنرال موتورز و کادیلاک

در سال ۱۹۰۹ جنرال موتورز (General Motors) کادیلاک را خرید و مسئولیت تولید خودروهای بزرگ و لوکس جنرال موتورز به آن‌ها محول شد و خیلی زود بالاتر از بیوک و شورلت تبدیل به مهم‌ترین بازوی شرکت جنرال موتورز شد.

 

کادیلاک

کادیلاک

 

بعضی از بهترین مدل‌های کادیلاک مثل فلیت‌وود (Cadillac Fleetwood) و کادیلاک ال‌دورادو (Cadillac Eldorado) تحت نظر جنرال موتورز تولید شدند. کادیلاک در این سال‌ها از پیشگامان نوآوری و خلاقیت در عرصه فناوری و خودرو بود. این شرکت همینطور اولین موتورهای V8 تولید انبوه را تولید کرد و در سال ۱۹۳۰ نیز اولین موتور نوع V شانزده سیلندر برای یک خودروی سواری را اختراع کرد که باعث می‌شد ماشین‌ها آرام‌تر، با ثبات‌تر و قدرتمند‌تر از قبل شوند.

 

کادیلاک

 

در سال ۱۹۳۷ کادیلاک لاسال (Cadillac Lasalle) که مجهز به موتور هشت سیلندر نوع V بود رکورد سرعت تاریخ اتومبیل را با ۱۳۱ کیلومتر بر ساعت شکست.

 

کادیلاک در دهه ۴۰ تا ۶۰ میلادی

دهه ۱۹۴۰ میلادی کادیلاک مسیر خود در پیشرفت فناوری خودرو را ادامه داد و نسل جدیدی از موتورهای V8 را معرفی کرد که کوچک‌تر، اقتصادی‌تر و کارآمدتر بودند. در دهه ۵۰ میلادی کادیلاک ماشین افسانه‌ای کادیلاک الدورادو را عرضه کرد که پس از آن به مدت ۲۳ سال تولید می‌شد.

در دهه شصت کادیلاک از فناوری‌های جدیدی در زمینه سیستم ترمز، گرمایش و تهویه رونمایی کرد و اولین فرمان تلسکوپی خودرو را معرفی کرد. در سال ۱۹۴۰ کادیلاک فروش یک میلیون خودرو را جشن گرفت و یک سال بعد به آمار خیره‌کننده فروش سالانه ۱۰۰ هزار خودرو دست پیدا کرده بود. در طول جنگ‌های کره و جنگ ویتنام کادیلاک برای ارتش آمریکا تانک M41 تولید می‌کرد.

 

 

دهه‌های شصت تا هشتاد میلادی

 

کادیلاک

 

در سال ۱۹۶۶ کادیلاک باز هم رکورد فروش خود را شکست و بیش از ۱۹۲ هزار خودرو فروخت که ۱۴۲ هزار دستگاه آن از مدل کادیلاک دویل (Cadillac De Villes) بودند، این به معنای رشد شصت درصدی فروش آن‌ها تنها در یک سال بود.

در سال ۱۹۶۸ کادیلاک باز هم رکورد شکنی کرد و توانست بیش از ۲۰۰ هزار خودرو بفروشد. سال ۱۹۶۷ بود که کادیلاک یکی از معروف‌ترین مدل‌های خود یعنی کادیلاک الدورادو را وارد بازار کرد. این خودرو خیلی زود به یک الگوی بی‌نقص برای خودروهای لوکس شخصی تبدیل شد. تا سال ۱۹۷۰ کادیلاک توانست برای اولین بار از بزرگ‌ترین رقیب خود در آن زمان یعنی شرکت کرایسلر پیشی بگیرد.

 

کادیلاک

 

دهه هفتاد برای کادیلاک یکی از موفق‌ترین دوران بود، آن‌ها یک بار در سال ۷۳ و بار دیگر در اواخر دهه ۷۰ توانستند رکوردهای فروش خود را جابجا کنند. در سال ۱۹۶۵ بود که کادیلاک برای رقابت در عرصه بین‌المللی در حوزه خودروهای لوکس، کادیلاک سویل (Cadillac Seville) را مخصوص بازارهای جهانی معرفی و عرضه کرد.

در سال ۱۹۷۷ جنرال موتورز تصمیم گرفت برای تولید خودروهایی سبک‌تر که مصرف سوخت اقتصادی‌تری داشته باشند، اندازه خودروهای خود را کوچک کند. در نتیجه مدل‌های کوچک‌تر و سبک‌تری از کادیلاک دویل و کادیلاک الدورادو عرضه شدند. در دهه هشتاد میلادی کادیلاک فناوری‌های رفاهی بسیار زیادی معرفی کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به کنترل دیجیتالی سیستم‌های گرمایش و تهویه و سیستم‌های رادیو پخش پیشرفته اشاره کرد.

 

دهه نود میلادی

با آغاز دهه ۹۰، کادیلاک از موتورهای نورث ‌استار (Northstar Engine) رونمایی کرد که بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۰ موتورهای استاندارد خودروهای تولیدی تحت نظر جنرال موتورز بودند.

سال ۹۲ نسل جدید کادیلاک سویل برای رقابت با سدان‌های لوکس اروپایی طراحی شد. در دهه ۹۰ بسیاری از خودروهای جنرال موتورز از جمله دویل محبوب تغییرات مختلفی داشتند و در طراحی آن‌ها بازنگری شد تا کادیلاک برای رقابت در بازارهای مدرن‌تر نیز آماده باشد.

 

کادیلاک

 

اواخر دهه نود میلادی بود که کادیلاک وارد عرضه خودروهای شاسی‌بلندشد. کادیلاک اسکالاد (Cadillac Escalade) که در سال ۱۹۹۹ معرفی شده بود یک شاسی‌بلند بزرگ، راحت و لوکس بود که برای رقابت با لینکلن نویگیتور (Lincoln Navigator) و شاسی‌بلندهای لوکس دیگر برندهای بین‌المللی طراحی شده بود.

 

همچنین بخوانید:  سدان لوکس دیگر از کادیلاک

 

کادیلاک از سال ۲۰۰۰ تا امروز

با فرارسیدن قرن بیست و یکم و در سال ۲۰۰۰ کادیلاک فلسفه جدیدی در طراحی و ساخت خودروهای خود به کار گرفت که به آن «هنر و علم» (Art and Science) گفته میشد. این فلسفه جدید که اساسش را طراحی‌های شارپ و لبه‌های تیز تشکیل می‌دادند برای این طراحی شده بود که بازتاب دهنده فناوری پیشرفته طراحی به کار رفته در خودروهای کادیلاک باشند.

 

کادیلاک

کادیلاک

 

در سال ۲۰۰۵ جایگزین کادیلاک سویل (که هنوز در حال تولید بود) را معرفی کرد: کادیلاک اس تی اس (Cadillac STS) نام داشت. بر اساس همین فلسفه جدید هم بود که کادیلاک دویل‌ جدیدی با نام کادیلاک دی تی اس (Cadillac DTS) وارد بازار شد.

 

کادیلاک

 

کادیلاک سویل نیز با تغییر نام به کادیلاک اس تی اس (Cadillac STS) و کادیلاک کاترا با تغییر نام به کادیلاک سی تی اس (Cadillac CTS) مجددا وارد بازار شدند. در سال ۲۰۰۹ کادیلاک سی تی اس وی برای رقابت مستقیم با بی ام و ام ۵ (BMW M5) وارد بازار شد. آخرین کادیلاک دی تی اس نیز در سال ۲۰۱۱ عرضه شد تا پرونده خودروی افسانه‌ای کادیلاک دویل برای همیشه بسته شود.

 

کادیلاک

 

در سال ۲۰۱۶ این شرکت از کادیلاک سی تی ۶ (Cadillac CT6) رونمایی کرد که اولین سدان دیفرانسیل عقب پس از قطع تولید کادیلاک فلیتوود در سال ۱۹۹۶ بود.

 

کادیلاک در ایران

کادیلاک مدت زمان کوتاهی در ایران حضور داشت اما این حضور کوتاه آنقدر موفق بود که کادیلاک سویل که در ایران تولید و عرضه می‌شد تبدیل به یکی از ماندگارترین، پرطرفداراترین و مشهورترین خودروهایی شود که در جاده‌های ایران حضور داشت.

 

کادیلاک

 

کادیلاک سویل از سال ۱۹۷۸ تا سال ۱۹۸۷ تحت عنوان کادیلاک ایران توسط شرکت پارس‌خودروی فعلی که آن زمان «ایران جنرال موتورز» نام داشت تولید می‌شد. ایران اولین کشوری بود که کادیلاک در خاک خود خودرو تولید می‌کرد، تا زمانی که در سال ۱۹۹۷ تولید کادیلاک کاترا در آلمان و کادیلاک بی ال اس (Cadillac BLS) در سوئد آغاز شد.

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین