لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :6 دقيقه

برند لوتوس (Lotus)، تاریخچه کامل به همراه معرفی محصولات

 

شرکت لوتوس (Lotus) یک شرکت خودروسازی انگلیسی است که در زمینه تولید خودروهای اسپرت و مسابقاتی فعالیت می‌کند. از بین مدل‌های مختلف این شرکت می‌توان به اسپریت (Esprit)، ایلن (Elan) و یوروپا (Europa) اشاره کرد. آن‌ها همچنین از تیم‌های موفق مسابقات فرمول یک بودند. این شرکت تا مدتی پیش تحت کنترل شرکت DRB-HICOM بود و یکی از زیرشاخه‌های پروتون (خودروسازی مالزیایی) محسوب می‌شد. در سال ۲۰۱۷ شرکت چینی جیلی ۵۱ درصد سهام این شرکت را خرید و مالک این خودروساز شد. بقیه سهام این شرکت در اختیار شرکت اتیکا اتوموتیو (Etika Automotive) است.

 

لوتوس

 

آغاز به کار لوتوس

 

لوتوس

 

این شرکت در سال ۱۹۵۲ توسط دو مهندس انگلیسی به نام‌های کالین چپمن و کالین دیر تاسیس شد که هر دو از فارغ‌التحصیلان کالج یونیورسیتی لندن بودند. آن‌ها اولین کارخانه خود را در یک اسطبل قدیمی در شمال لندن تاسیس کردند. این شرکت بین سال‌های ۱۹۵۸ تا ۱۹۹۴ با تیم لوتوس در مسابقات فرمول یک شرکت می‌کرد

این شرکت در سال ۱۹۵۹ کارخانه‌ای در چشهانت در نزدیکی لندن تاسیس کرد و از سال ۱۹۶۶ به یک کارخانه مدرن در نزدیکی ویموندهام منتقل شد.

 

لوتوس

 

همچنین بخوانید:  سئات | معرفی و تاریخچه برند

 

در ابتدای کار، این شرکت بازار رانندگان شخصی که در مسابقات شرکت می‌کردند را هدف گرفته بود. آن‌ها در ابتدا برای پرداخت مالیات کمتر خودروهای خود را به صورت کیت‌هایی می‌فروختند که باید مونتاژ می‌شدند. در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰  این سیاست تغییر کرد. لوتوس ایلن پلاس تو اولین خودروی این شرکت بود که به صورت کیت مونتاژ فروخته نشد.

 

لوتوس

لوتوس

 

در دهه ۱۹۵۰ پس از عرضه خودروی لوتوس الیت (Elite) آن‌ها موفقیت زیادی کسب کردند. این موفقیت‌ها با عرضه لوتوس ایلن در اواسط دهه ۱۹۶۰ به اوج رسید. خودروهای لوتوس بخاطر بدنه‌های فایبرگلس و شاسی‌های قدرتمند و همینطور موتورهای دوقلو شهرت زیادی پیدا کردند. لوتوس در این سال‌ها با شرکت فورد نیز همکاری نزدیکی داشت.

 

لوتوس

 

یکی دیگر از مدل‌های موفق لوتوس که در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ عرضه شد لوتوس یوروپا بود که خودرویی با بدنه بسیار سبک با موتوری با طراحی رنو بود. در مدل‌های بعدی این خورو از موتورهایی که محصول مشترک لوتوس و فورد بودند استفاده شد.

 

لوتوس

 

لوتوس سون (Seven) یکی از خودروهای شرکت لوتوس بود که بین دهه‌های ۵۰ تا ۷۰ میلادی تولید می‌شد. امتیاز این خودرو بعدها به شرکت کیترهام کارز (Caterham Cars) واگذار شد و تولید نسل‌های جدید آن هنوز توسط این شرکت ادامه دارد.

در اواسط دهه ۱۹۷۰ لوتوس تصمیم گرفت بازار هدف خود را تغییر دهد و مدل‌های الیک و اکلات را عرضه کرد که خودروهایی با چهار سرنشین بودند و امکانات مدرنی مثل تهویه هوا و جعبه دنده‌های اتوماتیک داشتند. تولید خودروهای موتور وسط توسط این شرکت با عرضه لوتوس اسپریت ادامه پیدا کرد که شاید بتوان گفت معروف‌ترین و محبوب‌ترین مدل خودروی این شرکت است. بعدها مدل‌هایی از این خودرو مجهز به موتور V8 و توربوشارژر عرضه شدند.

 

 

مرگ چپمن و مشکلات مالی لوتوس

در سال ۱۹۸۰ این شرکت با بزرگ‌ترین بحران مالی خود مواجه شد. تولید ودروهای آن‌ها از ۱۲۰۰ خودرو به تنها ۳۸۳ خودرو کاهش پیدا کرد. دلایل این امر را می‌توان در رکود اقتصادی جهانی، نداشتن فروش در آمریکا و همینطور محدود بودن مدل‌های عرضه شده توسط این شرکت جستجو کرد.

 

لوتوس

 

در سال ۱۹۸۲ این شرکت با تویوتا توافق همکاری مشترک امضا کرد. نتیجه این تفاهمنامه این بود که لوتوس به تویوتا در تولید تویوتا سوپرای جدید که به آن تویوتا سلیکا ایکس ایکس نیز گفته می‌شد همکاری کردند و از سوی دیگر لوتوس توانست با کمک تویوتا لوتوس اکسل (Excel) را طراحی کند که جانشین لوتوس اکلات شد. کمک تویوتا باعث شده بود لوتوس اکسل قیمت بسیار کمتری نسبت به اکلات داشته باشد.

سپس لوتوس سعی کرد دوباره وارد بازار آمریکا شود. این امر با همکاری یک حقوق‌دان و مشاور بانکی آمریکایی به نام جو بیانکو صورت گرفت. لوتوس با تاسیس یک شرکت فروش مختص آمریکا و همینطور مشوق‌های مالیاتی توانست سرمایه جدیدی به خود تزریق کند.

 

 

چپمن بنیان‌گذار لوتوس در سال ۱۹۸۲ در سن ۵۴ سالگی درگذشت. او پسر یک متصدی مسافرخانه بود که تبدیل به یک میلیونر صنعت‌گر شد. در طول حیات او شرکت لوتوس توانسته بود هزاران خودروی مسابقاتی و جاده‌ای به فروش برساند و هفت بار قهرمان مسابقات فرمول یک شود.

بعد از مرگ چپمن لوتوس بار دیگر با یک بحران مواجه شد. آن‌ها متهم به استفاده از تخفیف‌های دولتی غیرمجاز برای ساخت یک خودرو شدند و به همین دلیل بازرسان انگلیسی این شرکت را تحت نظر گرفتند و برای این شرکت ۸۴ میلیون پوند جریمه بریدند. لوتوس در سال ۱۹۸۳ در آستانه ورشکستگی قرار داشت و گروهی از بازرگانان و بانک‌داران انگلیسی مدیریت این شرکت را به عهده گرفتند. دیوید ویکینز مالک جدید این شرکت بدبیاری‌های لوتوس را متوقف کرد و همه او را با لقب ناجی لوتوس می‌شناختند.

در سال ۱۹۸۵ سرمایه‌گذاران این شرکت دریافتند که هزینه لازم برای تولید مدل‌های جدید را ندارند و بنابراین تصمیم گرفتند این شرکت را به یک خودروسازی بزرگ واگذار کنند. سهام این شرکت به جنرال موتورز آمریکا واگذار شد و برای مدت کوتاهی تویوتا و جنرال موتورز به طور مشترک مالک این خودروسازی بودند. کمی بعد تویوتا سهام خود را به جنرال موتورز واگذار کرد و این شرکت با ۹۱ درصد سهام، مالک قطعی لوتوس شد. در سال ۱۹۹۳ جنرال موتورز سهام خود را به به یک هولدینگ ایتالیایی واگذار کرد و یک تاجر ایتالیایی به نام رومانو آرتیولی مالک این شرکت شد که همزمان مالک بوگاتی نیز بود. در سال ۱۹۹۶ اکثر سهام این شرکت به کمپانی مالزیایی پروتون واگذار شد و سپس همانطور که گفتیم در سال ۲۰۱۷ شرکت چینی جیلی اکثریت سهام این شرکت را به دست آورد.

 

 

لوتوس

لوتوس

لوتوس

 

این شرکت در حال حاضر یکی از مطرح‌ترین سازنده‌های خودروهای سوپراسپرت با عملکرد بالا است و مدل‌هایی مثل لوتوس الیز و لوتوس ایوورا (Elise, Evora) تولید می‌کند. آن‌ها در سال ۲۰۱۰ از پنج خودروی جدید رونمایی کردند که قصد داشتند در طول پنج سال آن‌‌ها را تولید و عرضه کنند. در سال ۲۰۱۲ مشخص شد که شرکت به دلیل مشکلات مالی امکان چنین کاری را ندارد و تولید همه این خودروهای جدید لغو شد. در سال ۲۰۱۷ مدیر وقت این شرکت اعلام کرد که تحت هدایت شرکت جیلی، لوتوس بزودی محصولات جدیدی شامل یک شاسی‌بلند عرضه خواهد کرد.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین