لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :7 دقيقه

فراری (Ferrari) | تاریخچه کامل برند به همراه معرفی محصولات

 

تاریخچه فراری - اسکودریا فراری

 

فراری

 

فراری یک شرکت ایتالیایی تولید خودروهای اسپرت است که از سال ۱۹۴۷ مشغول به فعالیت است، اما سابقه اصلی آن به سال ۱۹۲۹ باز می‌گردد، زمانی که انزو فراری (Enzo Ferrari) تیمی به نام اسکودریا فراری (Scuderia Ferrari) برای شرکت در مسابقات اتوموبیل‌رانی تاسیس کرد.

 

فراری

 

انزو فراری ابتدا علاقه‌ای به ساخت خودرو نداشت و تنها در مسابقات اتوموبیل‌رانی شرکت می‌کرد. اسکودریا فراری همکاری بسیار موفقی با آلفا رومئو داشتن و خیلی زود در سال ۱۹۳۳ تبدیل به تیم اصلی مسابقه‌ای این شرکت شد. آلفا رومئو خودروی آلفا رومئو پی ۳ (Alfa Romeo P3) را در اختیار آن‌ها گذاشته بود. در سال ۱۹۳۵ کارگاه فراری اولین خودروی خود را طراحی و تولید کرد:‌ آلفا رومئو ۸ سی (Alfa Romeo 8C). در سال ۱۹۳۷ تحت نظر انزو فراری آلفا رومئوی معروف آلفتا ۱۵۸ (Alfetta 158) طراحی و تولید شد. در سال ۱۹۳۸ آلفا رومئو در خود شرکت یک تیم تشکیل داد و نام آن را Alfa Corse گذاشت و اسکودریا فراری تعطیل شد.

 

فراری

 

 

شرکت فراری ویدیوی زیر برای سالگرد 70 سالگی خود ساخت که سابقه این برند معروف خودروسازی را نمایش می دهد. پیشنهاد می کنیم این ویدیوی جذاب را تماشا کنید:

 

 

جدا شدن از آلفا رومئو و دوران اوتو آویو کوستروزیونی

در سال ۱۹۳۹ انزو فراری از آلفا رومئو جدا شد، آن‌ها از او خواسته بودند که تا حداقل چهار سال از نام فراری در مسابقات و یا خودروهای مسابقاتی استفاده نکند. مدتی بعد فراری شرکتی به نام Auto Avio Costruzioni تاسیس کرد که بیشتر به تولید قطعات ماشین‌آلات و هواپیما مشغول بود. فراری نمونه‌هایی از خودروی مسابقه‌ای ساخت، Auto Avio Costruzioni که بر اساس پلتفورم فیات ۵۰۸ طراحی شده بود. این خودرو عملا اولین ماشینی است که فراری طراحی و تولید کرده بود. در سال ۱۹۴۳ فراری کارخانه خود را به مارانلوی ایتالیا منتقل کرد، جایی که تا امروز به کار خود ادامه داده است. در طول جنگ جهانی دوم این کارخانه بیشتر به تولید قطعاتی که از ابزارهای آلمانی کپی می‌شدند پرداخت. متفقین در سال‌های ۱۹۴۴ و ۱۹۴۵ کارخانه فراری را بمباران کردند هرچند که این خسارات به سرعت جبران شدند.

 

تولد برند فراری

 

فراری

 

اولین خودرویی که با برند فراری عرضه شد، ۱۲۵ اسپرت (Ferrari 125 S) بود که در سال ۱۹۴۷ عرضه شد. اولین نمونه‌های این خودرو در مسابقات پیکنزا در سال ۱۹۴۷ رونمایی شد. این اولین حضور یک خودرو با برند فراری در مسابقات بود. فراری اولین بار در سال ۱۹۵۱ برنده گرند پریکس شد و پس از آن اولین قهرمانی جهان در سال ۱۹۵۲ نیز به نام فراری ثبت شد. در سال ۱۹۵۷ فراری نام خود را به خودروسازی فراری (Auto Costruzioni Ferrai) تغییر داد.

 

 

دهه ۶۰ میلادی: بحران درگیری‌های داخلی، رقبای خارجی

در سال ۱۹۶۱ مدیر فروش فراری گیرولامو گاردینی و جمعی دیگر از مدیران و مهندسین ارشد خواستار کم شدن نقش همسر انزو فراری در شرکت شدند. فراری همه معترضین را از کار برکنار کرد و آن‌ها بلافاصله یک شرکت برای رقابت مستقیم با فراری تاسیس کردند و همچنین یکی از بهترین مشتریان خودروهای فراری را نیز با خود به شرکت جدیدشان کشاندند. این اتفاق برای فراری هزینه‌های زیادی در پی داشت. آن‌ها در حال تولید یک مدل جدید برای رقابت با جگوار تیپ ای (Jaguar E-Type) بودند که طراحی آن نیمه‌کاره باقی مانده بود.

 

فراری

 

با ورود مهندسی جوان به نام مائورو فورگیری و یک راننده قدیمی به نام سرجیو اسکاگلیتی توسعه فراری ۲۵۰ جی تی او (Ferrari 250 GTO) ادامه پیدا کرد و این خودرو توانست در مسابقات سبرینگ مقام اول را به دست بیاورد. قهرمانی‌های فراری با این خودرو در سال ۱۹۶۲ هم ادامه پیدا کرد و فراری با پیشی گرفتن از همه رقبا از جمله جگوار توانست نام این خودرو را در فهرست بهترین خودروهای اسپرت تاریخ قرار دهد. این تغییرات نه تنها به فراری آسیب نزدند بلکه فراری با کمک نبوغ فورگیری توانست دهه‌ای موفق‌تر از دهه قبل داشته باشد. در اواسط دهه شصت فراری ناگهان با رقیبی به نام فورد جی تی مارک ۲ (Ford GT Mark 2) روبرو شد که به قهرمانی‌های پی در پی تیم فراری در مسابقات لمانس پایان داد. همزمان فدراسیون بین‌المللی اتومبیل‌رانی ورود خودروهای بالای ۳۰۰۰ سی‌سی در مسابقات لمانس را ممنوع کرد و فراری مجبور شد توسعه و تولید مدل ۳۱۲ پی را متوقف کند. یک رقیب دیگر در آن روزها با شدت تمام مشغول تصاحب بازار بود: پورشه. پورشه در اوایل دهه ۷۰ تقریبا مسابقات اتوموبیل‌رانی خودروهای اسپرت را قبضه کرده بود.

 

۱۹۷۰-۱۹۸۰: همکاری با فیات، مرگ انزو فراری

انزو فراری با درک این نکته که بقای شرکت در دوران مدرن نیازمند بازنگری در ساختار این شرکت است دست به اعمال تغییراتی زد. فراری در سال ۱۹۶۰ تبدیل به یک شرکت خصوصی شده بود و در سال ۱۹۶۹ طی توافقی با فیات (Fiat) ۵۰ درصد سهام خود را به این شرکت واگذار کرد. در دهه هفتاد فراری تولید خودروهایی با موتور وی ۸ (V8) تولید کرد که سود خیلی زیادی نصیب این شرکت کردند. مدل‌هایی مثل فراری ۳۰۷ جی تی بی (Ferrari 308 GTB) و ۳۰۸ جی‌ تی ۴ و جی تی اس از محبوب‌ترین خودروها در زمان خود بودند. در سال ۱۹۷۲ فراری با خودروی ۳۱۲ پی‌بی (Ferrari 312PB) بار دیگر یکه تاز مسابقات جهانی بود اما پس چند شکست پیاپی در سال‌های ۱۹۷۳ و ۱۹۷۲ فراری از مسابقات اتوموبیل‌رانی خودروهای اسپرت انصراف داد تا روی مسابقات فرمول ۱ تمرکز کند. فراری در دهه ۷۰ با راننده معروف خود نیکی لائودا موفقیت‌های زیادی در مسابقات فرمول ۱ کسب کرد.

 

فراری

فراری

فراری

 

 

فراری

 

لائودا در سال‌های ۱۹۷۵ ال ۱۹۷۷ آن‌ها را قهرمان جهان کرد و سال ۱۹۷۹ نیز جودی شکتر توانست آن‌ها را به قهرمانی برساند. با این حال این شرایط فراری در این مسابقات نیز به بحران کشیده شد. ژیل ولنوو در سال ۱۹۸۲ در بلژیک کشته شد و دیدیه پیرونی نیز در همان سال در تصادفی تقریبا جان خود را از دست داد. انزو فراری در سال ۱۹۸۸ و در نود سالگی درگذشت. آخرین خودرویی که به دستور او تولید شد فراری اف ۴۰ (Ferrari F40) بود که تبدیل به یکی از ماندگارترین، معروف‌ترین و بهترین خودروهای اسپرت جهان شد. پس از مرگ انزو فراری فیات ۹۰٪ سهام فراری را خرید.

 

دوران طلایی فراری در فرمول ۱، سهام‌داران جدید

 

فراری

 

فراری در سال ۱۹۹۳ ژان تادت (Jean Todt) را به عنوان مدیر ورزشی برگزید و سه سال بعد در سال ۱۹۹۶ مایکل شوماخر به این تیم پیوست و جانی تازه به تیم فرمول ۱ فراری بخشید. مایکل شوماخر در یک سال سه قهرمانی کسب کرد و در دهه بعدی هم به این موفقیت‌ها ادامه داد. او با تیم فراری از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ سلطان بی‌چون و چرای فرمول یک شد.

 

فراری

 

در سال ۲۰۰۲ فیات ۳۴ درصد از سهام فراری را به یک کنسرسیوم بانکی واگذار کرد، هرچند چهار سال پیش فیات مجددا  ۲۹٪ سهامی که دست این کنسرسیوم بود را به قیمت ۸۹۲ میلیون یورو خرید. فیات تا سال ۲۰۱۰ با صرف هزینه بسیار زیادی بقیه سهام فراری را نیز مجددا خریداری کرد و بار دیگر کنترل ۹۰ درصد سهام فراری را در اختیار گرفت.

 

 

فراری بدون فیات-کرایسلر

در اکتبر ۲۰۱۴ شرکت فیات ‌کرایسلر (همان فیات سابق) اعلام کرد که از فراری جدا خواهد شد. این جدایی در سال ۲۰۱۵ عملی شد و فراری شرکت هولدینگی به نام فراری ان وی (Ferrari N.V) تاسیس کرد و سهام فراری را در بازار بورس نیویورک به فروش گذاشت. ۹۰ درصد سهام فراری از سوی فیات کرایسلر بین سهام‌داران توزیع شد و پیرو فراری (فرزند انزو فراری) نیز مالک ۱۰ درصد باقیمانده از سهام شد. جدایی فیات کرایسلر از فراری در سال ۲۰۱۶ پایان یافت و فراری بار دیگر یک کمپانی کاملا مستقل شد.

 

فراری

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین