لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :4 دقيقه

معایب ساینا | چرا ساینا نخریم؟

 

در این مقاله به معایب و مشکلات خودروی داخلی ساینا می پردازیم.

گروه خودروسازی سایپا در سال ۱۳۸۷ از اولین خودروی طراحی شده‌ی داخلی خود با نام مینیاتور، که آن را «ملی» می‌نامید، رونمایی کرد که چندی پس از رونمایی از این خودرو نام آن به تیبا تغییر پیدا کرد. پنج سال پس از رونمایی از تیبا، شرکت سایپا از ساخت یک «محصول جدید» با نام ساینا روی پلت فرم تیبا خبر داد. اما با یک نگاه سریع می‌توان متوجه شد که ساینا بعد از تیبا۲، دومین فیس‌لیفت تیبا محسوب می‌شود. ساینا علی‌رغم این که در نمای جلو و عقب تفاوت‌هایی با تیبا دارد، اما از نظر مشخصات فنی تفاوتی با آن ندارد. در هر صورت سازنده‌ی ساینا با عنایت به طراحی و ساخت یک محصول جدید، این خودرو را چند میلیون گران‌تر از تیبا می‌فروشد.

رکاب در مقالات قبلی به بررسی تخصصی ساینا، مقایسه آن با ساینا اتوماتیک و خودروی تیبا پرداخته است.

 

 

در این مقاله قصد داریم به معایب این خودروی ملی پرداخته و آنها را به صورت دقیق بررسی کنیم. این نکات را قبل از خرید این خودرو در یاد داشته باشید.

 

  • کیفیت مونتاژ پایین

 

معایب ساینا

 

ساینا مانند مدل قبلی، تیبا، از کیفیت مناسبی در مونتاژ بهره نبرده است. درزهای خودرو با فاصله نسبتا زیادی نسبت به حالت استاندارد مشاهده می شوند درزهای صندوق عقب و سپر ساینا.

بعضی اتصالات بدنه خودرو نیز به درستی انجام نشده اند که باعث ایجاد سر و صدای کاذب و مشکلاتی مثل چفت نشدن صحیح درب ها می شود.

در بحث کیفیت مونتاژ معمولا توقع زیادی از محصولات داخلی نیست ولی در مورد ساینا، سایپا رشد منفی داشته است که بی اعتمادی را نسبت به خودرو را بیشتر کرده است.

 

 

  • بدنه ضعیف

 

معایب ساینا

 

شرکت سایپا به بدنه ضعیف محصولات خود شناخته می شود خودروهای پراید، تیبا، ساینا. نبود موسسه استاندارد ایمنی مناسب و معتبر در ایران نیز به این مسئله دامن می زند.

سایپا برای کاهش وزن خودروهای خود کیفیت بدنه را کاهش داده است که متاسفانه تاثیر نامناسبی روی ایمنی خودرو خواهد داشت، خصوصا در جاده های ایران.

 

  • طراحی بد داخلی

 

معایب ساینا

 

با ورود به کابین ساینا بلافاصله متوجه طراحی بد و ساده آن می شوید. متاسفانه طراحان از هیچ خلاقیتی برای طراحی داخلی خودرو استفاده نکرده اند. غربیلک فرمان مانند تیبا بسیار زشت طراحی شده است و تغییرات جزئی دریچه هوا هیچ تاثیری روی زیبا کابین نداشته است.

کنسول و داشبورد ساینا با طراحی متفاوتی نسبت به تیبا قرار دارد اما این طراحی به هیچ عنوان زیبا نیست.

 

  • کیفیت پایین مواد داخلی

 

معایب ساینا

 

معمولا در نسخه های بهبود یافته یک خودرو، کیفیت مواد بکار رفته داخلی از اولین گزینه های دستخوش تغییر است، ولی در مورد ساینا این اتفاق رخ نداده و کیفیت مواد به بدی تیبا می باشند.

پلاستیک های خشک و بی کیفیت قبلی اینجا نیز مشاهده می شود و صندلی ها بدون تغییر همان ناراحتی و بدی قبلی را دارا هستند.

 

 

  • موتور ضعیف

 

معایب ساینا

 

ساینا از موتور مشابهی با تیبا بهره برده است. این موتور 1.5 لیتری قادر است حداکثر توان 87 اسب بخار و گشتاور خروجی 128 نیوتن متر را تولید کند. بزرگترین مشکل این موتور سر و صدای زیاد و آزار دهنده آن است، اگرچه ساینا کمی نسبت به تیبا کم صدا تر است ولی باز آزار زیادی را به سرنشینان وارد می کند.

به علاوه در صورت پر شدن خودرو با سرنشین، عملکرد ساینا با ضعف قابل توجهی مواجه می شود، لذا این خودرو برای خانواده های 4 نفر به بالا کاملا دردسر آور است.

 

  • دست فرمان بد

 

معایب ساینا

 

ساینا به دلیل وزن کم خود، 1085 کیلوگرم، در شرایط رانندگی جاده ای با کوچک ترین اتفاقی واکنش های بدی از خود نشان می دهد. چسبندگی خودرو به آسفالت نیز کم بوده که با عبور ماشین های سنگین از کنار خودرو، به تکان های نامناسب کابین می انجامد.

 

  • قیمت بالا

هم اکنون قیمت نمایندگی ساینا 31 میلیون و 100 هزار تومان بوده و در بازار با قیمت 50 میلیون تومان به فروش می رسد. تنها تغییر مثبت ساینا نسبت به تیبا، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک آن است، که به هیچ وجه  افزایش قیمت 7 میلیونی آن را در بازار توجیه نمی کند. در این رنج قیمتی می توانید ام وی ام 110 یا پژو 405 بخرید که در بخش عملکرد و کیفیت از ساینا بالاتر قرار دارند.

 

نتیجه گیری

ساینا به‌عنوان یک خودروی داخلی، مشکلات و ایراداتی فراوانی دارد که به مزیت های آن مثل طراحی مناسب، مصرف سوخت بهینه و سیستم تهویه اتوماتیک سنگینی می کنند و در نهایت فروش آن را تحت تاثیر قرار می دهند. حرکت با ساینا، مخصوصا در وضعیت کنونی جاده ها و راننده های داخلی، یک خطر بزرگ محسوب می شود.

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین