لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :7 دقيقه

بی ام و (BMW) | تاریخچه کامل برند به همراه معرفی محصولات

 

تاسیس بی ام و

 

بی ام و

 

صد سال پیش بی ام و (BMW) یک سازنده موتور هواپیما بود که در معرض ورشکستگی قرار داشت، اما امروز این برند که کار خود را با یک کارخانه کوچک حوالی مونیخ آلمان شروع کرد، در چهار قاره و ۱۴ کشور بیش از ۳۰ کارخانه دارد و تبدیل به یکی از شناخته‌شده‌ترین خودروسازان جهان شده است که بخاطر طراحی خودرو و موتورسیکلت‌های لوکس و با عملکرد بالا معروف است.

 

بی ام و

بی ام و

 

بی‌ام‌و که در واقع مختصر شده عبارت بایرشه موتورن ورکه (Bayerische Motoren Werke) است در سال ۱۹۱۷ از ادغام چند شرکت آلمانی به وجود آمد. Rapp Motorenwerke یک تولید کننده موتور هواپیما بود که در سال ۱۹۱۳ توسط کارل فردریش رپ بنیان‌گذاری شد. این شرکت در طول جنگ جهانی دوم تا مرز ورشکستگی پیش رفت اما با دریافت سفارشی از ارتش پروس از نابودی نجات پیدا کرد. با جدا شدن بنیان‌گذار این شرکت از آن، نام آن به Bayerische Motorenwerke تغییر پیدا کرد و این شرکت برای اولین بار از برند BMW استفاده کرد.

 

بی ام و

 

Bayerische Flugzeugwerke (BFW) شرکت دیگری بود که در طول جنگ جهانی دوم تا مرز نابودی پیش رفت و در سال ۱۹۱۸ تعطیل شد. پس از تعطیلی این شرکت با ساختاری جدیدی در Bayerische Motoren Werke ادغام شد و این آغاز برند BMW شد که اکنون می‌شناسیم.

 

بی ام و

 

Fahrzeugfabrik Eisenach یک شرکت آلمانی دیگر بود که بعد از دایملر و بنز سومین خودروسازی بود که در آلمان شروع به کار کرد. نوامبر ۱۹۲۸ این شرکت نیز به BMW پیوست و این باعث شد بی‌ام‌و به تدریج از ساخت موتور هواپیما فاصله بگیرد و وارد عرصه خودروسازی شود.

نشان بی‌ام‌و در سال ۱۹۱۷ طراحی شد و در آن از رنگ‌های آبی و سفید ایالت‌های باواریایی استفاده شده بود. در طراحی این لوگو به نشان اصلی که کارل رپ از آن استفاده می‌کرد توجه خاصی شده است.

 

بی ام و

 

 

بی ام و

 

همچنین بخوانید:  دلیل موفقیت BMW چیست؟

 

سرآغازی جدید برای بی ام و

دو سال بعد از پایان جنگ جهانی اول یک سرمایه‌گذار اتریشی ایتالیایی به نام کامیلو کاستیلیونی (Camillo Castiglioni) با تزریق سرمایه به بی ام و به آن جان بخشید. در سال ۱۹۲۲ بی ام و مرکز خود را به محوطه فرودگاهی نزدیک مونیخ منتقل کرد و این به مقر اصلی بی ام و تبدیل شد، جایی که امروز بیش از ۹۰۰۰ نفر در آن مشغول به کار هستند و سالانه ۲۰۰ هزار خودرو تولید می‌کنند.

 

بی ام و

 

بی ام و در سال ۱۹۲۳ شروع به ساخت موتورسیکلت کرد. موتور بی ام و  R32اولین وسیله نقلیه‌ تولید بی ام و بود. طراحی این موتور انقدر کارآمد بود که انواع موتور بی ام و هنوز با تکیه بر همان اصول طراحی می‌شوند. اولین خودروی بی ام و سال ۱۹۲۸ در محل کارخانه قدیمی آن‌ها تولید شد، طراحی این خودرو بر اساس طراحی‌های شرکت آستین موتور بود. بی ام و از سال ۱۹۳۲ شروع به تولید خودرو با طراحی‌های منحصر به فرد کرد.

 

روزهای تاریک بی ام و در جنگ جهانی دوم

 

بی ام و

 

کارنامه بی ام و در طول جنگ جهانی دوم به قدری سیاه است که اکثر مسئولین این شرکت حتی از اشاره به آن دوران سر باز می‌زنند و همیشه با شرم و عذرخواهی از آن دوران یاد می‌کنند. بی ام و در جنگ جهانی دوم تمام و کمال در خدمت ارتش نازی بود اما تقاضای نازی‌ها آنقدر بالا بود که بی ام و برای پاسخ دادن به این تقاضا شروع به استفاده از زندانیان جنگی در خط تولید خود کرد.

 

بی ام و

بی ام و

 

کار اجباری هزاران اسیر جنگی در شرایطی کاملا غیرانسانی تفاوت چندانی با آن‌چه بر یهودیان و دیگر زندانیان نازی‌ها در اردوگاه‌های مرگ گذشت نداشت. بی ام و بارها و بارها بابت این رفتار غیرانسانی ابراز شرم و پشیمانی کرده است.

با نزدیک‌تر شدن شکست نازی‌ها در جنگ جهانی دوم، بسیاری از کارخانه‌های بی ام و توسط متفقین تخریب شدند تا نتوانند از ارتش نازی پشتیبانی کنند. بی ام و مجبور شد شروع به تولید قابلمه، ماهی‌تابه و دیگر وسایل آشپزخانه کند تا کاملا از بین نرود. به عنوان جریمه و غرامت جنگ جهانی دوم، بی ام و تا چند سال پس از جنگ، اجازه تولید هیچ وسیله نقلیه‌ای نداشت.

 

 

بازگشت بی ام و پس از جنگ

 

بی ام و

 

در سال ۱۹۵۱ بی ام و اولین خودروی خود را پس از جنگ جهانی دوم تولید کرد. BMW 501 به عنوان یک ماشین لوکس طراحی و عرضه شد اما در بازار اقبال خوبی نداشت، هرچند توانست بار دیگر بی ام و را به عنوان یک خودروساز با کیفیت سر زبان‌ها بیاندازد.

 

بی ام و

 

تولید بی ام و ۵۰۱ در سال ۱۹۵۸ متوقف شد. در سال ۱۹۵۱ دایملر بنز تلاش کرد بی ام و را بخرد و به مجموعه خود اضافه کند اما سهام‌داران این شرکت موافق این معامله نبودند و در نهایت با کمک دولت آلمان در سال ۱۹۶۰ بی ام و مجددا ساختاربندی شد و کارش به عنوان یک خودروساز مستقل را از سر گرفت.

 

بی ام و

 

 

بی ام و

 

دهه ۱۹۷۰: اوج گرفتن بی ام و

با آرام شدن فضای اقتصادی اروپا بعد از جنگ بی ام و توانست خود را در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی به عنوان یکی از برترین خودروسازان جهان مطرح کند. بی ام و با راه‌اندازی یک سازمان مالی به نام BMW Kredit توانست منابع مالی مورد نیاز خود را تامین کند و نمایندگی‌های خود را گسترش دهد.

 

بی ام و

 

در سال ۱۹۷۲ بی ام و اولین کارخانه خود را در خارج از آلمان تاسیس کرد. این کارخانه که در آفریقای جنوبی واقع شده است امروزه ۱۷۰۰ کارمند دارد و سالانه بیش از ۵۰ هزار خودرو تولید می‌کند.

 

بی ام و

 

در سال ۱۹۷۳ بی‌ام‌و شروع به ساخت ساختمان‌های جدید برای کارمندان در حال رشدش کرد. ساختمان‌هایی که امروز بخشی از هویت شهری مونیخ محسوب می‌شوند. بعد از دهه‌ها بی ام و در سال ۱۹۷۳ اولین زیرمجموعه خود را در فرانسه دایر کرد و این آغاز موفقیت بین‌المللی بی ام و شد.

 

 

بی ام و

 

بی ام و در پایان قرن بیستم

بی ام و تا سال ۱۹۹۰ به عنوان یک سازنده خودروهای اسپرت قدرتمند و سدان‌های راحت مناسب رفت و آمدهای روزمره مطرح شده بود و در زمینه فناوری از پیشتازان صنعت خودرو بود. به همین علت در سال ۱۹۹۰ بی ام و در مونیخ یک مرکز تحقیق و نوآوری تاسیس کرد، این اولین مرکز اختصاصی تحقیق و توسعه در صنعت خودروسازی بود. این مرکز امروز بیش از ۷۰۰۰ کارمند دارد که هر روز روی فناوری‌های جدید و مدرن کار می‌کنند.

بی ام و از سال ۱۹۸۹ تصمیم به تولید خودرو در خاک امریکا گرفته بود و این مجموعه بالاخره در سال ۱۹۹۴ شروع به کار کرد.

 

 

بی ام و

بی ام و

 

در سال ۱۹۹۴ بی ام و گروه لندرور انگلیسی را خرید. اگرچه بی ام و ایده‌های زیادی درباره این برند داشت اما در نهایت مجبور شد در سال ۲۰۰۰ این گروه خودروسازی را واگذار کند، هرچند برند مینی (MINI) را برای خود نگه داشت.

 

بی ام و

 

بی ام و از سال ۱۹۹۸ در تلاش بود گروه افسانه‌ای خودروسازی رولز رویس را به مجموعه خود اضافه کند، در آن زمان مالکیت رولز رویس هنوز به عهده فولکس‌واگن بود. این معامله بالاخره در سال ۲۰۰۲ جوش خورد و بی ام و کاملا مالکیت رولز رویس را بر عهده گرفت و بلافاصله کارخانه جدید رولز رویس را در انگلستان تاسیس کرد.

 

بی ام و

بی ام و

 

بی ام و

بی ام و

 

در ویدیوی زیر نقش امنیت در خودورهای بی ام و بررسی شده است. پیشنهاد می کنیم این ویدیوی جذاب را از دست ندهید:

 

بی ام و

 

بی ام و در هزاره جدید

 

بی ام و

 

بی ام و با شروع قرن بیست و یکم روی رشد و پایداری شرکت خود متمرکز شد. برند مینی که در انگلیس ساخته می‌شد پس از عرضه هر سال ۱۵۰٪ تقاضای بیشتر داشت. بی ام و برای گسترش بازوهای بین‌المللی خود در دهه اول ۲۰۰۰ چندین کارخانه جدید در چین و آلمان تاسیس کرد. بی ام و قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ به بزرگ‌ترین سازنده خودروهای لوکس جهان تبدیل شود، هدفی که چندان دور از دسترس آن‌ها نیز نیست.

 

بی ام و

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین