لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :6 دقيقه

بررسی تخصصی کیا سراتو و مقایسه سراتو سایپا و سراتو وارداتی

 

کیا از سال ۲۰۰۳ مشغول به تولید خودرویی به اسم کیا سراتو است که تا کنون چهار نسل از آن در بازارهای جهانی عرضه شده‌اند. در اکثر کشورها این خودرو با نام کیا فورته عرضه می‌شود ولی ایران یکی از معدود کشورهایی است که در آن این خودرو با نام سراتو عرضه می‌شود. این خودرو هم اکنون به دو شکل در بازار موجود است:‌ نسخه‌ای که توسط سایپا تولید می‌شود و نسخه وارداتی. در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی تخصصی کیا سراتو، به تفاوت‌ سراتو سایپا و سراتو وارداتی نیز بپردازیم.

 

کیا سراتو

کیا سراتو

 

دلیل عرضه سراتو توسط شرکت کیا این است که این شرکت در بازار خودروهای کوچک مناسب خانواده‌ها از رقبا عقب مانده بود و برای دسترسی به این بازار، که بخش مهمی از بازار خودرو است اقدام به طراحی و تولید سراتو یا همان کیا فورته کرد. هدف کیا این بود که بتواند مشتری‌هایی که توان پرداخت هزینه زیاد برای خودروهایی مثل کیا اپتیما یا هیوندای سوناتا ندارند را به خود جلب کند. نسخه‌ای از کیا سراتو که توسط سایپا تولید می‌شود در واقع نسل دوم این خودرو است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ عرضه شد. مثل همیشه یک بار دیگر خودروسازان داخلی به سراغ یک نسل منسوخ و قدیمی از یک خودروی محبوب رفته‌اند.

 

در زیر ویدیوی تبلیغاتی کیا سراتو آمده است. پیشنهاد می کنیم این ویدیوی جذاب را ببینید:

 

 

 

طراحی ظاهری کیا سراتو

 

کیا سراتو

کیا سراتو

کیا سراتو

 

 کیا سراتو قرار بود یک خودروی اقتصادی باشد و به همین علت از طراحی نسبتا ساده‌تری برخوردار است اما همچنان روح و زبان طراحی‌ای که امضای شرکت کیا است را با خود به همراه دارد. سراتو جلوپنجره کشیده و جمع‌جوری دارد و گریل آن خیلی بزرگ نیست. انتهای چراغ‌های جلو کمی حجیم شده‌اند تا ظاهری قدرت‌مندتر به آن ببخشند. در کل به لطف طراحی کره‌ای این خودرو، ظاهر آن کاملا قابل قبول است هرچند در مقایسه با خودروهای روز بازارهای جهانی، طراحی آن کمی قدیمی جلوه می‌کند. کیا سراتو وارداتی از نظر طراحی تفاوت چندانی با کیا سراتو سایپا ندارد، تنها تغییر ملموس کوچک‌تر شدن رینگ‌ها در مدل سایپا، تفاوت در خروجی گزوز و همینطور استفاده از مه‌شکن به جای یکی از چراغ‌های ترمز در نسخه سایپا هستند.

 

کیا سراتو

 

طراحی داخلی کیا سراتو

 

کیا سراتو

 

از نظر طراحی داخلی این دو خودرو تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند. آن‌چه که در این دو خودرو متفاوت است، کیفیت مونتاژ و مواد به کار گرفته شده است. نسخه سایپا مجهز به یک مانیتور است و جنس مواد به کار رفته در طراحی داخلی آن نسبت به مدل وارداتی کیفیت پایین‌تری دارد. کیا سراتو سایپا کیفیت مونتاژ پایین‌تری دارند و هنگام استفاده از گزینه‌های مختلف خودرو، این تفاوت کیفیت و چفت و بست‌دار نبودن نسخه سایپا به چشم می‌آید. آن‌چیزی که در طراحی داخلی این خودروها را از یکدیگر متمایز می‌کند، کم بودن آپشن‌های نسخه سایپاست. در کیا سراتو سایپا به جای ۱۰ عدد کیسه هوا تنها از ۲ کیسه هوا استفاده شده است و خبری از گرم‌کن، آینه فتوکرومیک و سیستم کنترل پایداری نیست. نسخه سایپا حتی دکمه‌ای برای جمع کردن آینه‌ها ندارد و باید این کار را به صورت دستی انجام داد! بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که مانیتور مورد استفاده در نسخه سایپا کیفیت مطلوبی دارد.

 

کیا سراتو

کیا سراتو

کیا سراتو

کیا سراتو

 

به طور کلی کیا سراتو طراحی داخلی ابتدایی ولی جذابی دارد. بزرگ‌ترین مشکل آن شلوغی بیش از حد کنسول میانی است که علت آن هم طراحی قدیمی این خودرو است. در طراحی‌های جدیدتر خودروسازان به سمت حذف دکمه‌های اضافه و طراحی‌های مینیمال و کمتر شلوغ رفته‌اند که در کیا سراتو خبری از آن نیست. سراتو فضای نسبتا بزرگی دارد و سرنشینان در هر دو مدل تجربه راحت و نرمی از سواری با این خودرو خواهند داشت. در سرعت‌های پایین عایق‌بندی این خودرو کیفیت بسیار خوبی دارد ولی در سرعت‌های بالا سر و صدای بیشتری از داخل کابین حس خواهد شد.

 

 

مشخصات فنی کیا سراتو

 

کیا سراتو

 

کیا سراتو سایپا و کیا سراتو وارداتی هر دو از یک موتور ۲ لیتری با حجم ۱۹۹۸ سی‌سی استفاده می‌کنند که می‌تواند ۱۵۴ اسب بخار نیرو و ۱۹۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این موتور برای سدانی با این اندازه به قدر کافی قدرتمند است و از نظر فنی یکی از خودروهای مطمئن بازار است. کیا سراتو سایپا یک مدل ۱.۶ لیتری هم دارد که پیشرانه ضعیف‌تری است و حداکثر ۱۲۴ اسب بخار و ۱۵۶ نیوتن‌متر نیرو و گشتاور تولید می‌کند. هر دو خودرو عملکرد فنی خوبی دارند، روشن شدن آن‌ها بسیار نرم و راحت است و شتاب‌گیری خودرو هم به لطف موتور قدرتمندش وضعیت خوبی دارد. مشکل کیا سراتو سایپا در ترمزها آشکار می‌شود. برخلاف نسخه وارداتی، کیا سراتو سایپا ترمزهای قدرتمندی ندارد و علت آن حذف شدن ترمز دیسکی از چرخ‌های عقب است. ترمزهای کاسه‌ای همیشگی سایپا باعث می‌شوند خودرو هنگام ترمز پایداری و هندلینگ خوبی نداشته باشد و سرعت ترمز گرفتن نیز کندتر شده است. کم بودن تعداد کیسه‌های هوا و نبودن سیستم کنترل پیداری را هم که در نظر بگیریم، باید بگوییم کیا سراتو سایپا نسبت به کیا سراتو وارداتی کمتر ایمن است. مشکل فنی کیا سراتوی وارداتی قدیمی بودن است چون مدل‌های جدید آن در بازار موجود نیستند. سراتو نسبتا استهلاک بالایی دارد و گذر زمان تاثیر خوبی روی قطعات آن ندارد. اگرچه عملکرد سیستم ترمز در سراتوی وارداتی بهتر است ولی سراتوهای سایپا به دلیل نو بودن، سواری نرم‌تری فراهم می‌کنند. در مقابل کیا تجربه سواری سراتوی سایپا کمی خشک و خسته‌کننده است.

 

کیا سراتو

 

جمع‌بندی و قیمت کیا سراتو

در حال حاضر کیا سراتو سایپا با قیمت بین ۲۰۰ تا ۲۱۴ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود که برای یک سدان خانوادگی اقتصادی رقم بالایی محسوب می‌شود. قیمت کارخانه کیا سراتو سایپا بسته به تیپ و موتور (۱.۶ یا ۲ لیتری) بین ۹۰ تا ۱۱۳ میلیون تومان است ولی شرایط فروش آن مثل خیلی از خودروها محدود و پیچیده است. قیمت کیا سراتو وارداتی بین ۲۱۴ تا ۲۱۹ میلیون تومان است و در بازار نیز با قیمت ۳۳۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

 

کیا سراتو

کیا سراتو

 

حتی با وجود این قیمت هم کیا سراتو یکی از بهترین گزینه‌ها برای مصارف شهری و خانواده‌ها است. همانطور که گفتیم کیا سراتو سایپا و کیا سراتو وارداتی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. اگر به ایمنی و کیفیت مونتاژ اهمیت می‌دهید کیا سراتو وارداتی می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. اگر به دنبال قیمت پایین‌تر و همینطور نو بودن خودرو هستید، کیا سراتو سایپا نیز به خوبی از پس نیازهای روزمره شما و خانواده برمی‌آید. در آخر باید گفت در این طیف قیمت گزینه‌های مختلفی پیش روی خریداران هستند بنابراین قبل از خرید بهتر است درباره خودروهای رقیب نیز کمی تحقیق کنید، هرچند که خود سراتو یکی از بهترین گزینه‌های موجود است.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین