لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :6 دقيقه

بررسی کامل پراید وانت (سایپا ۱۵۱) به همراه ویدئو و عکس

 

در این مقاله به بررسی پراید وانت پرداخته‌ایم تا ببینیم خرید این خودرو ارزش دارد یا نه.

 

وقتی درباره وانت صحبت می‌کنیم، طبیعتا پیکاپ‌های قوی و خشن شرکت‌هایی مثل فورد و تویوتا تداعی می‌شود. خودروهای قدرتمند و منعطفی که حمل و نقل بار با آن‌ها ساده است. وانتی که امروز به آن می‌پردازیم، هیچکدام از این مشخصه‌ها را ندارد. پراید وانت یا سایپا ۱۵۱ که گاهی به آن کارا هم گفته می‌شود یکی از عجیب‌ترین مخلوقات بازار خودروی ایران است.

 

پراید 151

 

سال‌هاست قرار است پراید از گردونه تولید خارج شود و جای خود را به خودروهای دیگر بدهد، اتفاقی که هرگز عملی نشد و برعکس سایپا تصمیم گرفت مدل‌های مختلفی از این خودرو را تولید کند. یکی از این مدل‌های مختلف پراید وانت است. از همان ابتدای معرفی سایپا ۱۵۱ یا پراید وانت خودروی عجیبی به نظر می‌رسید و حالا هم که چند سالی از عرضه‌اش می‌گذرد هنوز هم جای سوال دارد که با چه منطقی پراید ضعیف و کم‌توان تبدیل به یک وانت باربری شده است. سعی می‌کنیم در این مقاله از جنبه تخصصی به پراید 151SE که مدل فول آپشن این خودروست، نگاه کرده و سعی کنیم منصفانه درباره آن نتیجه‌گیری کنیم.

در زیر تیزر تبلیغاتی پراید 151 آمده است، پیشنهاد می کنیم آن را ببینید:

 

 

 

طراحی خارجی پراید وانت

 

پراید 151

پراید 151

پراید 151

 

شاید شنیده باشید که کاربران زیادی در اینترنت پراید وانت را به دمپایی تشبیه کرده‌اند. قسمت جلویی این خودرو هیچ تفاوتی با پراید اصلی یا پراید ۱۳۱ ندارد. در نمای جانبی هم قسمت جلویی این خودرو کاملا شبیه پراید معمولی است و تنها قسمت انتهایی آن تبدیل به جای بار شده است. طراحی این خودرو طوری است که انگار یک نفر یک پراید عادی را از وسط نصف کرده و به زور یک قسمت بار به آن چسبانده است. هیچ نشانه‌ای از خلاقیت در طراحی قسمت عقب نیز دیده نمی‌شود.

 

 

پراید 151

 

طراحی داخلی پراید وانت

داخل کابین پراید وانت هم هیچ تغییری نسبت به پراید ۱۳۱ نداشته است. داشبورد این خودرو همان داشبوردی است که در لوگان از آن استفاده شده و کیفیت مواد به کار گرفته شده در داخل کابین بسیار پایین است. شاید بتوان گفت اوج رفاه در این خودرو، وجود دو ایربگ برای سرنشینان است که البته هیچکس نمی‌داند چه کیفیتی دارند و واقعا چقدر به ایمنی این خودرو کمک می‌کند. از نظر امکانات و آپشن‌های مختلف هم طبیعتا نباید هیچ انتظاری از پراید وانت یا همان سایپا ۱۵۱ داشت. از جمله امکانات منحصر به فرد و ویژه (!) این خودرو می‌توان کولر، تنظیم چراغ‌های جلو، سیستم ABS، سیستم باز کردن در باک از داخل، سیستم ضد سرقت، مه‌شکن در چراغ‌های عقب، سیستم چندرسانه‌ای با قابلیت پخش MP3 و CD اشاره کرد. برای اینکه بهتر دستگیرتان شود با چه خودرویی سر کار دارید بد نیست بدانید در کاتالوگ این خودرو سایپا از کولر، کمربند ایمنی قابل تنظیم و چراغ چک موتور به عنوان آپشن‌های لوکس یاد کرده است! یکی از معایب پراید وانت این است که عایق‌بندی خوبی ندارد و سر و صدای زیادی در داخل کابین شنیده می‌شود.

 

پراید 151

 

 

ویژگی‌ها و مشخصات فنی پراید وانت (سایپا ۱۵۱)

 

پراید 151

 

قابل حدس است که مشخصات فنی پراید 151 توقع خاصی را از این خودرو بوجود نمی آورد. این خودرو هم مثل بقیه پرایدها (از جمله سایپا ۱۱۱) از یک موتور ۱.۳ لیتری استفاده می‌کند که ۴ سیلندر دارد و می‌تواند ۷۱ اسب بخار قدرت و ۱۰۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این خودرو فقط ۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد و ممکن است در نگاه اول چنین موتوری برای آن کافی باشد، ولی با توجه به این که این خودرو برای حمل بار طراحی شده است انتظار می‌رفت لااقل موتور آن کمی بهبود پیدا کند. در این خودرو قدرت با استفاده از یک گیربکس ۵ دنده دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. از قدیم گفته‌اند عیبش را گفتی حسنش را نیز بگو. در مورد مزایای فنی پراید وانت فقط می‌توان به این اشاره کرد که یک، مصرف سوخت این خودرو به پایین است (به صورت ترکیبی ۶.۶ لیتر در هر صد کیلومتر) اما باید توجه داشت که در ترافیک و مسیرهای شهری شلوغ این مقدار ممکن است تا ۱۰ لیتر هم افزایش پیدا کند. دوم این که نباید نگرانی در مورد خدمات پس از فروش و تامین قطعات داشت. بسیاری از خریداران از کیفیت مونتاژ این خودرو ناراضی هستند و معتقدند چفت و بست حسابی ندارد. شتاب‌گیری این خودرو با توجه به وزن کم آن در سطح قابل قبولی است.

 

پراید 151

 

اگر بخواهیم تخصصی‌تر نگاه کنیم باید گفت این خودرو نرمی سواری پرایدهای عادی را ندارد و فرمان‌پذیری، هدایت و هندلینگ آن نیز ضعیف است و انحراف در حرکت آن زیاد است. البته باید گفت زمانی که این خودرو بار داشته باشد و سنگین‌تر می‌شود، چسبندگی آن به جاده و هندلینگش افزایش پیدا می‌کند. یکی از نقاط ضعف پراید وانت کیفیت بالای ترمزهای آن است که به شکل محسوسی کم‌توان هستند. بد نیست به این هم اشاره کنیم که طبق ادعای سایپا این خودرو می‌تواند تا ۵۰۰ کیلوگرم بار حمل کند، ولی عملکرد این خودرو برای حمل بارهای سبک بسیار مناسب‌تر از بارهای خیلی سنگین است.

 

 

جمع‌بندی و قیمت پراید وانت

 

پراید 151

 

در حال حاضر (شهریور ۹۷) این خودرو در بازار با قیمتی بین ۲۰ تا ۳۷ میلیون معامله می‌شود ولی بازار چندان داغی ندارد و خودروی محبوبی نیست، که البته دلایل منطقی هم برای این امر وجود دارد. پراید وانت یک خودروی از رده خارج است که حتی نمی‌تواند با وانت‌های استاندارد جهانی که بیست سال پیش تولید شده‌اند رقابت کند. وضعیت ایمنی این خودرو مثل بقیه خودروهای خانواده پراید اصلا خوب نیست و شاید تنها دلیل خرید آن این باشد که خریدار پول کافی برای تهیه یک وانت بهتر ندارد. تنها دلیل فروش رفتن این خودرو را باید این دانست که سایپا و خیلی دیگر از خودروسازان داخلی به علت انحصار بازار و نبودن رقیب خارجی، خودروهای خود را به خریداران تحمیل می‌کنند. اگر قصد خرید یک وانت دارید حسابی به نوع بار خود فکر کنید، اگر به دنبال یک وانت قدرتمند و قابل اطمینان هستید، با صرف اندکی هزینه بیشتر، گزینه‌های مطمئن‌تر و کارآمدی در اختیار شماست.

 

پراید 151

 

اگر به دنبال خرید پراید 151 کارکرده هستید به بخش آگهی های سایت رکاب مراجعه کنید. در صورتی که قصد آگاهی از قیمت روز خودرو را دارید نیز به بخش قیمت خودرو در سایت رکاب مراجعه کنید.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین