لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :5 دقيقه

سایپا | تاریخچه کامل و معرفی محصولات سایپا

 

 

در این مقاله به تاریخچه خودروسازی داخلی سایپا و تحولات و محصولات آن می پردازیم.

 

تاسیس سایپا

شرکت سایپا در سال ۱۳۴۶ در زمینی با مساحت ۲۴۰ هزار متر مربع و زیربنای ۲۰ هزار متر مربع (در حال حاضر فقط مساحت زمین کارخانه مرکزی ۴۱۵ هزار متر مربع می‌باشد) و با سرمایه اولیه ۱۶۰ میلیون ریال با نام «شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران» تاسیس گردید، در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۴۵ ثبت و در اواخر سال ۱۳۴۷ به مرحله بهره‌برداری رسید.

 

سایپا

سایپا

 

 

اولین محصول سایپا

شرکت سایپا تولید اولین محصول خود را که شامل «وانت آکا» و سواری «ژیان» بود با روش کاملا دستی و بدون بهره‌گیری از تجهیزات و امکانات مدرن آغاز کرد.

 

سایپا

سایپا

 

حجم تولید سایپا پس از سال ۱۳۵۳ به واسطه استفاده از ابزارهای جدید و مکانیزه شدن برخی از بخش‌های تولیدی، سیر صعودی یافت و بر تنوع محصولات شرکت نیز افزوده شد. به‌طوری‌که علاوه بر تولید ژیان با مدل‌های مهاری، پیکاب، از سال ۱۳۵۵ تولید رنو در مدل‌های ۲ درب و ۴ درب شروع و تا سال ۱۳۷۲ ادامه داشت.

در اوایل سال ۱۳۵۴ با حذف کلمه «سیتروئن» از انتهای نام اولیه آن، به «شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل» و با نام اختصاری سایپا (SAIPA) تغییر پیدا کرد. سایپا در ۱۶ تیرماه ۱۳۵۸ تحت مالکیت دولت جمهوری اسلامی ایران در آمده و از ۱۸ آذرماه ۱۳۶۰ تحت سرپرستی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفت و در تاریخ ۱/۲/۱۳۶۵ بر اساس مصوبه هیات وزیران، کلیه سهام سرمایه آن به نمایندگی از طرف دولت جمهوری اسلامی به نام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منتقل گردید.

 

 

شروع یک رقابت طولانی

در سال ۱۳۷۷ با توجه به سیاست‌های جدید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مبنی بر تمرکز بیشتر در فعالیت‌های صنعت خودرو‌سازی کشور، استفاده بهینه از امکانات موجود در مجموعه شرکت‌های تحت پوشش سازمان، ایجاد رقابت و موارد دیگر وزارت صنایع زمینه‌های ادغام مجموعه‌های خودرو‌سازی را در قالب دو گروه بزرگ خودرو‌ساز ایجاد کرد و بدین ترتیب گروه خودرو‌سازی سایپا و گروه خودرو‌سازی ایران خودرو شکل گرفتند.

 

سایپا

 

 

خریدهای بزرگ برای گسترش سایپا

گروه خودرو‌سازی سایپا به منظور تولید انواع خودروها خصوصا تولید خودروهای سنگین و تجاری در همان سال با خرید ۸۰ درصد از سهام شرکت سایپا دیزل (ایران کاوه) و ۲/۶۳ درصد از سهام زامیاد و در سال ۱۳۷۸ با خرید ۵۱ درصد از سهام شرکت پارس خودرو گام‌های عمده ای در این زمینه برداشت.

 

سایپا

سایپا

 

خصوصی سازی سایپا

در دی ماه سال ۱۳۷۸ به پیروی از سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر کاهش تصدی دولت و خصوصی سازی شرکت‌های دولتی و به موجب تبصره ۳۵ قانون بودجه کل کشور، بیش از ۵۱% سهام این شرکت واگذار شد و بدین ترتیب سایپا نیز در زمره شرکت‌های خصوصی قرار گرفت.

 

نشان سایپا

 

سایپا

 

نشان سایپا با الهام از کاشی کاری های سنتی برجی در دوره ایلخانی که دارای توازن هندسی مثال ­زدنی در طراحی و اجراست، خلق شد. یکی از ویژگی­های نشان سایپا توازن ابعادی در طراحی زوایای 120 درجه و یال­های همسان و قابلیت حجم ­پذیری آن است.

 

 

در نگاه اول نشان سایپا به شکل چرخ دنده خودنمایی می­کند که نماد اصلی صنعت و تولید است و با دقت بیشتر تحرک و چرخش حول محور مرکزی با توجه به تقارن ابعادی آن در ذهن تداعی می­شود. گستردگی و جهانی ­شدن از جهت­گیری یال­ها به اطراف قابل برداشت است و قرار گرفتن یکی از یال­ها به سمت بالا نشانگر رویکرد نهایی سازمان در همسو کردن استعدادها در جهت تعالی سازمانی است. از سوی دیگر جهت­گیری یال­های محیطی به سمت داخل، نشانگر ورودی­های سازمان است. این ورودی­های سه­ گانه، منابع انسانی، مالی و مواد اولیه هستند که منجر به سه خروجی محصول، سود و خدمات می­شوند. این خروجی­ها در قالب یال­های مرکزی و جهت­گیری آنها به سمت بیرون جلوه گر است.

این نشان توسط زنده یاد استاد مرتضی ممیز و با الگو برداری از گنبد سرخ از بناهای تاریخی شهرستان مراغه طراحی شده است.

 

محصولات سایپا

ژیان، رنو 5، زانتیا، ریو و پراید از محصولات معروف سایپا هستند. از محصولات انحصاری سایپا نیز می توان به تیبا، ساینا و کوییک اشاره کرد.

 

سایپا

سایپا

سایپا

 

سایپا

سایپا

سایپا

سایپا

 

 

 

پراید محصولی با پیشینه طولانی

محصولات مختلفی در تاریخچه شرکت سایپا به تولید رسیده و هم اکنون نیز خط تولید آن ها ادامه دارد که از مطرح ترین آنها می توان به پراید اشاره کرد. خودرویی که چندین دهه از حضور آن در روی خط تولید سایپا می گذرد اما این شرکت هیچ گاه تصمیمی بر کنارگذاری آن ندارد.

خودرویی با قیمت مقرون به صرفه و حداقل امکانات که طرفداران بسیاری برای قیمت مطلوب خود کسب کرده اگرچه در زمینه ایمنی تنها ۱ ستاره به آن تعلق می گیرد. مجلس طرح های مختلفی را برای پایان تولید خودروهای غیرایمن به تصویب رسانده اما به نظر می رسد شرکتی چون سایپا تاکنون قصد نداشته محصول پرفروشی چون پراید را کنار بگذارد.

 

سایپا

 

زیرمجموعه های سایپا

ایران کاوه، پارس خودرو، پلاسکوکار سایپا، سایپا کاشان، سازه گستر سایپا، مگا موتور، مالیبل سایپا، لیزینگ رایان،  بیمه رایان سایپا، تهیه و توزیع مواد ریخته‌گری و قطعات صنعتی ایران( سودیکو)، سایپا پرس، سایپا یدک، مهندسی توسعه سایپا (سیکو)، مهندسی بازرگانی خودرو سایپا (ستکو)، امداد خودرو سایپا، مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا، قالب‌های بزرگ صنعتی، اروند خودرو، ستاره سفیران آینده، سایپا لجستیک، توسعه صنایع خودرو (ایدکو)، سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا و شرکت بن‌رو از زیر مجموعه های کمپانی سایپا هستند.

 

سایپا

سایپا

سایپا

سایپا

سایپا

سایپا

 

آینده برند سایپا

 

سایپا

 

امروزه شرکت سایپا با در اختیار داشتن بیش از ۹۰ شرکت خودرو‌ساز، قطعه ساز، تحقیقاتی، مالی و رفاهی به صورت تابعه و وابسته (مستقیم و غیر مستقیم)، به یک گروه خودرو‌سازی بزرگ با امکان تولید «انواع مختلف خودروهای سواری و تجاری» تبدیل شده به طوری که در عرصه جهانی به عنوان بیست و یکمین شرکت خودرو‌ساز بین‌المللی مطرح شده است.

 

سایپا 

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین