لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :5 دقيقه

ایران خودرو | تاریخچه کامل و معرفی محصولات

 

تاسیس ایران خودرو

محمود خیامی که اندیشه‌های بزرگی در سر داشت، با توجه به آینده نگری که داشت قطعه زمین بزرگی را در جاده کرج برای کارخانه اتاق‌سازی اتوبوس خرید و در تاریخ مهرماه ۱۳۴۲ با هدف مونتاژ اتوبوس و مینی بوس، شرکت ایران ناسیونال را با ایجاد دفتری در خیابان اکباتان و با سرمایه‌ای حدود ده میلیون تومان با شراکت حاج علی اکبر خیامی، احمد خیامی، محمود خیامی، مرضیه خیامی و زهرا سیدی تأسیس کرد.

 

ایران خودرو

 

شروع داستان ایران خودرو

با تولید اتاق اتوبوس و مونتاژ موتور و شاسی و دیفرانسیل و گیربکس بر روی اتاق‌ها، اتوبوس‌های بنز ۳۲۱ آلمانی در کارخانه آنها ساخته شد و سپس با رایزنی‌های احمد خیامی با اداره‌ها و سازمانها و همچنین بعضی از کارخانه‌های بزرگ، ابتدا تعدادی از این اتوبوس‌ها به عنوان سرویس کارکنان به نیروی هوایی و سپس به شرکت‌های مسافربری لوان تور، تی پی تی و کارخانجات واقع در جاده کرج فروخته شد و چون اکثر راننده ها از آن اظهار رضایت داشتند بازار آنها رونق بیشتری گرفت.

 

ایران خودرو

ایران خودرو

ایران خودرو

 

 

اولین محصول ایران خودرو

 

ایران خودرو

 

پس از چندی، تولید محدود اتوبوس، خیامی‌ها را راضی نکرد و آنها را به فکر تولید اتومبیلی کوچک انداخت که ضمن دارا بودن استحکام، دارای قیمتی ارزان نیز باشد و همه اقشار جامعه در سراسر ایران بتوانند با هر درآمدی که دارند از آن استفاده کنند.

از این رو به ارتباط با کارخانه‌های خودروسازی در سراسر دنیا پرداخته و پس از مذاکرات فراوان با کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا و انگلیس، بالاخره با شرکت تالبوت انگلستان که در آن زمان اتومبیلهای هیلمن را تولید میکرد و زیر مجموعه‌ای از شرکت کرایسلر امریکا بود به توافق رسیده و در تاریخ اول اردیبهشت ۱۳۴۶ تولید هیلمن با نام پیکان با تیراژ ۶۰ هزار دستگاه در سال با این اشعار به امید روزی که هر ایرانی یک پیکان داشته باشد آغاز گردید و در اواخر همان سال اتومبیل پیکان با قیمت ۱۲ هزار تومان به بازار آمد.

 

ایران خودرو

 

این تیراژ در سالهای بعد با تولید اتومبیل‌های پیکان تاکسی، پیکان کار (اونجری)، پیکان جوانان دو کاربراتوره، دولوکس و پیکان استیشن و وانت پیکان که به شش مدل می رسید به تیراژ ۱۲۰ هزار دستگاه در سال رسید.

 

 

ملی شدن ایران خودرو

یکه‌ تازی ایران ناسیونال در زمینه تولید پیکان به جایی رسید که در روزهای ابتدای انقلاب اسلامی، حدود ۱۵ هزار نفر در داخل کارخانه و چندین هزار نفر نیز در بخش فروش لوازم یدکی و تعمیرگاه‌های مجاز که زیر نظر مستقیم کارخانه اداره می‌شد، به کار مشغول بودند. برادران خیامی همراه با توسعه روزافزون کارخانه به خرید زمین‌های اطراف کارخانه ادامه داده و هرچند ماه مقداری از زمین‌های اطراف کارخانه به مالکیت ایران ناسیونال در می‌آمد. با وقوع انقلاب اسلامی به موجب بند الف قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران مصوب ۱۶-۴-۱۳۵۸ شورای انقلاب اسلامی، شرکت ایران ناسیونال به اعتبار نوع صنعت، زیر مجموعه سازمان صنایع ملی با مدیریت وزارت صنایع قرار گرفت و ملی اعلام گردید.

از مهمترین تحولات سال ۱۳۷۰ می‌توان به تولید مجدد پیکان و تأسیس شرکت ساپکو اشاره کرد. در سال ۱۳۸۲ پروژه‌های پارس سال، سمند سال و پژو ۲۰۶ اس دی آغاز گردید. در سال ۸۷ دومین خودرو ملی ایران‌خودرو با نام رانا طراحی گردید.

 

فعالیت های دیگر خیامی ها

تاسیس شرکت بیمه امید، تأسیس بانک صنایع و تأسیس فروشگاه‌های زنجیرهای کورش (قدس)، تأسیس کارخانه بزرگ مبل‌سازی به نام مبلیران در جاده کرج و اقدام به تأسیس کارخانه قاشق چنگال سازی در قزوین و همچنین واردات برنج امریکایی و پخش آن در سراسر کشور برای افراد کم درآمد جامعه، از دیگر کارهایی است که از سوی خیامی‌ها انجام پذیرفت که بیشتر جنبه خیریه داشت.

 

محصولات ایران خودرو

از مهمترین محصولاتی که تا کنون ایران خودرو در ساخت یا مونتاژ آن ها دست داشته می توان به پیکان، سمند، رانا، دنا، پژو 206 و تندر 90 اشاره کرد.

 

ایران خودرو

ایران خودرو

ایران خودرو

ایران خودرو

ایران خودرو

 

 

پژو و ایران خودرو

در سال ۱۳۵۳ با افزایش قیمت نفت و درآمدهای ارزی، شرکت ایران ناسیونال به منظور حفظ بازار تصمیم به تولید پژو گرفت و سهام شرکت نیز در همین سال وارد بورس گردید و حدود ۴۵ درصد از سهام شرکت به عموم واگذار گردید.

در اواخر سال ۱۳۵۶ و اوایل سال ۱۳۵۷ با توجه به این نکته که پیکان قدیمی شده بود، تعویض آن در دستور کار قرار گرفت و بر همین اساس به منظور تولید خودروی جدیدتری با پژو فرانسه مذاکراتی انجام گرفت که در نهایت منجر به عقد قرارداد تولید پژو ۳۰۵ شد.

اما قبل از انجام کار و همزمان با وقوع انقلاب اسلامی تمامی صنایع، ملی و در اختیار دولت قرار گرفت. از سال ۱۳۷۴ شرکت ایران خودرو همکاری خود با شرکت پژو فرانسه را آغاز کرد. در سال ۱۳۸۴ درآمد شرکت پژو از بازار خودرو ایران یک میلیارد یورو بود.

در سال ۱۳۹۱ با بالا گرفتن تحریم‌ها علیه ایران و پس از قراردادهای پژو با جنرال موتورز آمریکا، پژو روابطش را با ایران خودرو قطع کرد. در بهمن ماه سال ۱۳۹۴ پژو طبق یک قرارداد به ارزش ۴۰۰ میلیون یورو (معادل ۱۳ تریلیون ریال) که با ایران خودرو به امضا رسید به بازار ایران بازگشت که طی آن انتقال خط تولید پژو ۲۰۰۸، ۲۰۸ و ۳۰۱ در دستور کار قرار گرفت.

 

صادرات ایران خودرو

ایران خودرو تاکنون در کشورهای ونزوئلا، سنگال، روسیه سفید، سوریه و آذربایجان کارخانجاتی را برای تولید خودرو احداث کرده‌ است.

 

 

آینده برند ایران خودرو

 

ایران خودرو

 

در سال ۱۳۸۹ با تمرکز بر نشان ملی و بازارهای کشورهای اسلامی منطقه و صادرات از شبکه ایران‌‌خودرو بازنگری و زنده نمودن دوباره صادرات بر اساس دستیابی به صادرات ۴۰ هزار دستگاهی در دستور کار این شرکت قرار گرفت که نتیجه آن نزدیک به ۳۰ درصد از تولیدات خودرو ملی در سال ۱۳۸۹ صادر گردید و باعث افزایش چشمگیر سهم برند ملی شده‌ است.

درآمد برند ایران خودرو در سال ۲۰۱۱ «۱۲٫۸» میلیارد دلار و کارکنان آن نیز در آن سال «۵۲۷۹۵» نفر بوده‌اند.

 

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین