لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :7 دقيقه

رنو سیمبل | معرفی کامل به همراه بررسی مشخصات فنی و قیمت

 

تندر ۹۰ در ایران ماجرای عجیبی داشت. این خودرو که توسط داچیا (زیر مجموعه رومانیایی رنو) طراحی شده بود و به ان لوگان نیز می‌گفتند با وجود طراحی زشت و عجیبش بخاطر قیمت معقول و هزینه نگهداری پایین یکی از محبوب‌ترین خودروهای بازار ایران شده بود. حالا مدتی است که رنو سیمبل که نسل جدید داچیا لوگان یا همان تندر ۹۰ است توسط نگین خودرو وارد بازار ایران شده است. در این مقاله به بررسی رنو سیمبل پرداخته‌ایم تا شما را در تصمیم‌گیری برای خریدن یا نخریدن این خودرو یاری کنیم.

 

رنو سیمبل

 

ویدیوی تبلیغاتی رنو سیمبل. پیشنهاد می کنیم قبل از خواندن باقی متن از این ویدیوی جذاب دیدن کنید:

 

 

طراحی ظاهری رنو سیمبل

 

رنو سیمبل

 

رنو سیمبل مثل تندر ۹۰ طراحی بسیار ساده‌ای دارد که حتی می‌توان به آن قدیمی هم گفت. این سادگی البته توجیهات اقتصادی دارد، هرچقدر طراحی خودرو ساده‌تر باشد هزینه ساخت و در نتیجه قیمت آن نیز پایین‌تر خواهد رفت. با این حال همین طراحی ساده هم کیفیت بسیار بیشتری نسبت به تندر ۹۰ بدریخت دارد. در قسمت جلویی این خودرو از زبان مشترک طراحی دیگر خودروهای رنو استفاده شده و شبیه به سایر مدل‌های این شرکت است. چراغ‌های جلویی و همینطور نشان بزرگ رنو روی گریل در کنار سپرهای حجیم و چند خط ساده روی کاپوت این خودرو توانسته‌اند ظاهری خشن‌تر و عضلانی به این خودرو ببخشند.

 

رنو سیمبل

رنو سیمبل

 

 

در قسمت‌های جانبی رنو سیمبل، سادگی طراحی آن بیشتر نمود دارند. گلگیرها کمی برجسته هستند و خطوطی از روی گلگیرها تا چراغ‌های عقب وجود دارد. در بعضی مدل‌های فیس‌لیفت شده که البته در ایران بسیار نادر هستند، یک زه مشکی رنگ به قسمت پایین بدنه اضافه شده تا از سادگی و یکنواختی طراحی جانبی این خودرو بکاهد. آینه‌ها درست شبیه به رنو ساندرو بوده و مجهز به چراغ راهنما هستند. در قسمت پشتی هم سعی شده مثل قسمت جلویی از طراحی خشن و عضلانی‌تری استفاده شود ولی با این وجود باز هم اصل سادگی در طراحی آن رعایت شده است. لبه صندوق کمی برآمده است و روی در صندوق نیز از خطوط برجسته استفاده شده است. طراحی چراغ‌ها هم چندان جالب نیستند هرچند مدل‌های کمیاب‌تر فیس‌لیفت شده آن چراغ‌های جذاب‌تری دارند. چرخ‌های این خودرو نسبت به بدنه آن کمی کوچک هستند که این خود از جذابیت ظاهری آن می‌کاهد.

 

رنو سیمبل

 

طراحی داخلی رنو سیمبل

 

رنو سیمبل

رنو سیمبل

 

در طراحی داخلی نیز مثل طراحی خارجی، سادگی حرف اول را می‌زند. همه چیز در کنسول مرکزی ساده طراحی شده و دسترسی راننده به آن‌ها نیز بسیار خوب است. شاید یکی از معایب رنو سیمبل در طراحی داخلی سادگی بیش از حد آن باشد، هرچند رنو سعی کرده است با استفاده از طراحی دو رنگ طوسی و کرم کمی از خسته‌کنندگی آن بکاهد. تنها نکته چشمگیر در کنسول مرکزی، نمایشگر ۷ اینچی لمسی آن است. از نکات مثبت طراحی داخلی رنو سیمبل می‌توان به در نظر گرفتن فضای کافی برای همه سرنشینان، حتی آن‌هایی که قد بلند و پاهای کشیده دارند اشاره کرد. در مجموع طراحی داخلی این خودرو بسیار یادآور پدر رنو سیمبل یعنی لوگان یا همان تندر ۹۰ است. یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این خودرو، صندوق بزرگ آن است که ۵۱۰ لیتر فضا دارد و چند لیتری از رقیبان هم رده خود بیشتر است می‌توان با جمع کردن صندلی‌های عقب، فضای صندوق را به ۱۲۵۷ لیتر افزایش داد.

 

رنو سیمبل

 

رنو سیمبل مثل نسل قبلی خود تندر ۹۰، یک خودروی بسیار اقتصادی است بنابراین نباید از کیفیت پایین مواد به کار گرفته شده در ساخت کابین متعجب شد، هرچند کیفیت مونتاژ آن بالاست و به قول معروف چفت و بست خوبی دارد.

 

 

مشخصات فنی رنو سیمبل

 

رنو سیمبل

رنو سیمبل

 

موتور K4M به کار رفته در این خودرو، تازه‌وارد نیز و سال‌هاست مدل‌های مختلفی از خودروهای نیسان و رنو (مثلا ساندرو و تندر ۹۰) از آن استفاده می‌کنند. این موتور برای رنو سیمبل بهینه‌تر شده و کامپیوتر (ECU) آن مجددا برنامه‌ریزی شده است. مثل مدل‌های قدیمی این موتور می‌تواند ۱۰۵ اسب بخار نیرو و ۱۴۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. حجم این موتور ۱۵۹۸ سی‌سی است و با توجه به وزن و طراحی این خودرو به خوبی از پس تولید نیروی کافی برمی‌آید. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۶.۴ لیتر اعلام شده است ولی این مقدار با توجه به شرایط رانندگی می‌تواند تا ۱۰ لیتر نیز افزایش پیدا کند که برای یک خودروی سدان در این کلاس رقم معقولی محسوب می‌شود. نیروی تولیدی این موتور با یک گیربکس چهار دنده به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

برای مشاهده کامل مشخصات فنی رنو سیمبل و مقایسه آن با خودروی مورد نظرتان به سایت رکاب مراجعه کنید.

 

 

شاید بتوان گفت بزرگ‌ترین تفاوت رنو سیمبل با تندر ۹۰ و رنو ساندرو در زمینه عملکرد فنی است. فرمان‌پذیری و هندلینگ این خودرو بالاست ولی سیستم تعلیق آن باعث می‌شود کمی از تسلط راننده به مسیر کاسته شود. این خودرو شتاب چندان زیادی ندارد ولی نسبت به تندر ۹۰ و رنو ساندرو پیشرفت زیادی کرده است. تعویض دنده‌ها با گیربکس تیپ‌ترونیک نرم و راحت است و عملکرد جعبه دنده بسیار نرم‌تر از تندر ۹۰ یا رنو ساندرو است. با توجه به قدیمی بودن طراحی موتور و گیربکس نمی‌توان از آن انتظار داشت عملکردی به نرمی و دلچسبی خودروهای کلاس بالاتر داشته باشد.

 

رنو سیمبل

 

عایق‌بندی رنو سیمبل بسیار خوب است و سر و صدای کابین حتی در دور موتورهای بالا بسیار کم است. همانطور که گفتیم هنگام رانندگی با این خودرو ممکن است حس کنید چسبندگی خودرو به سطح زمین کافی نیست و نبود سیستم کنترل پایداری نیز این نقص را برجسته‌تر می‌کند. ارتفاع این خودرو نسبت به تندر ۹۰ کمتر است و همین باعث افزایش پیداری آن نسبت به ساندرو و تندر ۹۰ می‌شود.

 

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی رنو سیمبل

بارزترین آپشنی که رنو سیمبل در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد همان مانیتور ۷ اینچی است که به ورودی USB، سیستم بلوتوث و سامانه مسیریابی اختصاصی رنو مجهز است. این خودرو سنسور و دوربین درد عقب دارد، جنس فرمان آن چرم است و برخی از مدل‌های آن مجهز به کروز کنترل و محدود کننده سرعت، سیستم تهویه اتوماتیک، سیستم دی‌لایت (روشنایی در روز)، کامپیوتر سفری و شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب است. در کل می‌توان امکانات و ویژگی‌های رفاهی رنو سیمبل را استاندارد توصیف کرد، ولی وقتی به برچسب قیمت ۸۰ تا ۱۲۰ میلیون تومانی آن نگاه می‌کنیم پرداخت چنین قیمتی برای چنین امکانات پایه‌ای واقعا عجیب به نظر می‌رسد.

 

رنو سیمبل

 

با این که رنو سیمبل در آزمون تصادف ENCAP شرکت نکرده است، ولی با داشتن ۲ ایربگ، سیستم‌های ترمز ABS و EBA توانسته ۴ ستاره ایمنی از موسسه اروپایی ENCAP دریافت کند و همین می‌تواند نشان دهد که این خودرو تا حدود زیادی ایمن و مطمئن است.

 

جمع‌بندی و قیمت رنو سیمبل

در حال حاضر مدل‌های مختلف رنو سیمبل با قیمتی بین ۸۰ تا ۱۱۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند و خبری هم از فروش کارخانه‌ای آن انیست. این مقدار برای خودرویی با طراحی تا این حد ساده و قدیمی رقم معقولی نیست. ولی باید به این نکته توجه کرد که بازار خودرو در ایران شرایط خاص خودش را دارد و بازار معقولی نیست. رنو سیمبل رقبای سرسختی هم دارد که می‌توان از بین آن‌ها به کیا سراتو، لیفان ۸۲۰ و هیوندای اکسنت و همچنین ام جی ۳۶۰ اشاره کرد. با این برچسب قیمت می‌توان خودروهای کار کرده مناسب‌تری نیز پیدا کرد.

 

رنو سیمبل

 

در مجموع از نکات مثبت رنو سیمبل می‌توان به فضای داخلی زیاد، کیفیت مونتاژ بالا، هزینه نگهداری پایین و امکانات رفاهی استاندارد (در نسخه‌های فول‌آپشن) اشاره کرد. بهتر است سراغ تیپ پایه این خودرو نروید چون نسبت به خودروهای رقیب هیچ مزیتی ندارد. از معایب رنو سیمبل هم می‌توان به قیمت بالای آن، کیفیت پایین مواد به کار رفته در داخل کابین، صندلی‌های نه چندان راحت و همینطور گیربکس و هندلینگ قدیمی آن اشاره کرد. باید در نظر داشته باشید که برعکس تندر ۹۰، رنو سیمبل وضعیت خوبی در بازار دست دوم ندارد و مشتری‌های زیادی هستند که خودروهای دیگر را به رنو سیمبل ترجیح می‌دهند.

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین