لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :6 دقيقه

ترمز EBD چیست | همه آنچه باید در مورد EBD بدانید

 

در این مقاله به معرفی کامل ترمز EBD و کارکرد و شرایط آن می پردازیم.

 

همانطور که می‌دانید با پیشرفت فناوری و علم، سیستم‌های ایمنی و توقف خودرو در حال بهبود و تکامل هستند. از ترمزهایی که پیدایش آن تاثیر بزرگی بر سیستم ترمزها و امنیت خودروها گذاشت، ترمز ABS بود. این ترمز با اینکه در شرایط لغزندگی جاده کمک بالایی به هدایت و کنترل خودرو می‌کرد ولی در شرایطی که هر چرخ خودرو شرایط خاصی داشت، کاملا ناکارآمد عمل می‌کرد. این اتفاق باعث پیدایش ترمزهای EBD شد. این سیستم روی ترمز ABS وصل می‌شود و علاوه بر جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها، وظیفه توزیع مناسب نیرو را هم به عهده می‌گیرد.

 

ترمز EBD

 

در مقاله‌ی زیر در مورد ترمز ABS صحبت کردیم و کارکرد آن را بطور کامل بررسی کردیم:

 

در ویدیوی زیر کارکرد ترمز EBD شرح داده شده است. پیشنهاد می کنیم آن را تماشا کنید:

 

 

 

شرایط استفاده از ترمز EBD

سیستم EBD (Electronic Brake Force Distrubation) یا توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، با ترمز ضد قفل کار میکند تا نیروی ترمز را به تناسب بین چهار چرخ خودرو تقسیم کند. این امر باعث حفظ پایداری خودرو، به خصوص شرایط زیر می‌شود:

 

ترمز EBD

 

  • ترمز گرفتن هنگامی که اصطکاک چرخ‌های خودرو با سطح جاده تفاوت دارد

حالتی را تصور کنید که دو چرخ کناری خودروی شما روی سطحی لغزنده و دو چرخ دیگر روی آسفالت و مسیر خشک قرار داشته باشند. شما در حال رانندگی با سرعت 60 کیلومتر بر ساعت هستید. ناگهانی به دلیل مجبور به ترمز اضطراری می‌شوید.

اگر خودروی شما تنها به سیستم ترمزABS  مجهز باشد، به محض ترمز گرفتن ، خودرو به طرف آسفالت منحرف می شود و از مسیر منحرف می‌شود چرا که به علت تقسیم مساوی نیروی ترمز بین چهار چرخ، سمتی که در سطح لغزنده‌تر قرار دارد (به علت اصطکاک کمتر با سطح جاده) سر خورده و جلوی خودرو به سمت آسفالت منحرف می‌شود.

در چنین شرایطی سیستم EBD سعی می‌کند نیروی ترمز را به گونه‌ای تقسیم کند که مانع سرخوردن و انحراف خودرو شود.

مثلا در همین حالت اگر ترمز EBD فعال باشد، این سیستم، نیروی ترمز سمت لغزنده را کاهش می‌دهد تا سرخوردن در دو سمت خودرو برابر شود و در نتیجه خودرو به سمتی منحرف نشود.

بیاد داشته باشید که سیستم ABS مانع قفل شدن چرخ‌ها در سطوح لغزنده می‌شود. بدین صورت که در صورت فقدان ABS، شرایط بسیار بدتر شده و چرخ ها در سطح لغزنده قفل می شوند و در نتیجه سرعت انحراف خودرو بیشتر می شود.

 

 

  • ترمز گرفتن در شرایطی که خودرو بار یا مسافران زیادی حمل می کند

تصور کنید که خودرو بار یا مسافران زیادی را حمل می‌کند که باعث تقسیم نامساوی وزن بروی چرخ‌ها می‌شوند.

برای توضیح بهتر به تصویر زیر دقت کنید.

 

ترمز EBD

 

در قسمت A به صورت مرجع با راننده و بدون سرنشین یا بار روبرو هستیم که در حالت معمول اقدام به ترمزگیری می‌کند و پس از طی زمانی خودرو متوقف می‌شود.

در قسمت B راننده و سرنشینان وجود دارند که باعث سنگین‌تر شدن خودرو در قسمت عقب می شود. در این حالت هنگام ترمزگرفتن سیستم EBD نیروی بیشتری به چرخ های عقب وارد می‌کند تا خودرو زودتر متوقف شود.

در قسمت C راننده و سرنشینان در خودرو نشسته‌اند و مانند حالت B فشار بیشتری به قسمت عقب خودرو وارد می‌شود. در این قسمت خودرو دارای سیستم EBD نیست، لذا هنگام ترمز نیروی برابر به چرخ ها وارد می‌شود که باعث می‌شود خودرو نسبت به حالت قبل زمان و مسافت بیشتری صرف توقف کامل کند.

توجه داشته باشید که اصولا هر چه مقدار بار و تعداد سرنشینان بیشتر باشد، زمان بیشتری برای توقف خودرو صرف می‌شود. ولی همانطور که در شکل B می‌بینید سیستم EBD با افزایش نیروی ترمز خودرو در چرخ‌های عقب سعی دارد مسافت طی شده طی سیکل ترمزگیری را کاهش دهد.

 

ترمز EBD

 

همچنین بخوانید:  سیستم Eco چیست؟

 

در تصویر بعدی نیروی ناشی از ترمز وارده به چرخ‌های خودرو در حالت‌های قبلی با فلش های قرمز رنگ نشان داده شده است. افزایش نیروی ترمز از طرف کامپیوتر خودرو به چرخ‌ها با فلش بلندتری نمایش داده شده است. ترتیب نشان داده شده نیز مانند شکل قبل است.

 

ترمز EBD

 

همانطور که می‌دانید نیروی ترمز بیشتر به چرخ‌های جلو وارد می‌شود و به همین دلیل فلش بزرگتری در قسمت جلوی خودرو کشیده شده است.

در حالت دوم سیستم EBD فعال است و نیروی ترمز چرخ‌های عقب را برابر با نیروی ترمز چرخ های جلو توزیع می‌کند که زمان توقف خودرو را به میزان قابل قبولی می‌رساند.

در حالت سوم خودرو سیستم EBD ندارد، طبق حالت معمول نیروی ترمز وارد به چرخ های جلو بیشتر بوده و خودرو نمی تواند در زمان مناسبی متوقف شود.

 

در نمودار زیر این فرآیند به شکل تصویری توضیح داده شده است.

 

ترمز EBD

 

همچنین بخوانید:  هد آپ دیسپلی چیست؟

 

  • توقف خودرو در پیچ‌ها

 

ترمز EBD

 

هنگامی که خودرو در حال دور زدن است، نیروی وارده به چرخ­های خودرو متفاوت است. دلیل این امر را می‌توان نیروی گریز از مرکز دانست که باعث وارد شدن نیروی بیشتری به چرخ های بیرونی خودرو هنگام پیچیدن می‌شود. توضیح این اتفاق نیز به این صورت است که با دور زدن و ایجاد نیروی گریز از مرکز، فشاری به کمک فنرهای بیرونی خودرو وارد می‌شود که کمک فنرها نیز متناسبا نیرو را بروی چرخ های بیرونی وارد می‌کنند.

در این صورت اگر راننده‌ای در حال پیچیدن ترمز کند، در این حالت هم به خاطر نیروی متفاوت بروی چرخ­ها، نیروی ترمز باید بر روی هر چرخ متناسب باشد، وگرنه کنترل خودرو برای راننده دشوار می‌شود.

 

ترمز EBD

 

  • ترمز و یا توقف خودرو هنگامی که توزیع بار روی چرخ ها متقارن نیست

فرض کنید در خودرو علاوه بر راننده یک نفر با وزن زیاد در سمتی از خودرو نشسته باشد. این حالت مانند دو حالت قبلی به دلیل توضیح نامتناسب وزن روی چرخ نیاز به سیستم EBD را ایجاب می‌کند.

این حالت در وانت‌ها ، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها بیشتر از خودروهای سواری اتفاق می‌افتد و لزوم استفاده از این سیستم را در چنین وسائلی بیشتر می‌کند.

 

ترمز EBD

 

به صورت خلاصه می‌توان گفت که وظیفه اصلی سیستم ترمز EBD، تقسیم نیروی ترمز بر روی چهار چرخ خودرو برای حفظ تعادل است. این سیستم ترمز جهت توقف کامل و مناسب خودرو از (ECU) کامپیوتر، چهار سنسور سرعت و کانال مجزا در هر چرخ کمک می‌گیرد و مقدار نیروی ترمز متناسب برای هر چرخ را تعیین می‌کند.

 

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین