لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :5 دقيقه

آماده کردن خودرو برای هوای گرم تابستانی

 

یکی از نکات مثبت خودروهای امروزی، این است که به صورت خودکار با تغییر شرایط محیطی تطبیق پیدا می‌کنند. از باران گرفته تا برف، یخ بندان و یا یک روز سوزان تابستانی، خودروها تغییرات دما و محیطی را تحمل می‌کنند. با اینکه تغییرات فصلی ضرری برای خودرو ایجاد نمی‌کنند، دانستن و رعایت بعضی نکات با تغییر فصل از زمستان به بهار و تابستان می‌تواند باعث افزایش عمر خودروی شما و همچنین کاهش استهلاک آن شوند.

 

موقعیت فیلتر هوا در تابستان

 

نگهداری خودرو در تابستان

به دنبال دسته‌ای بگردید که اطراف بدنه فیلتر هوا قرار دارد. دو قسمت روی این دسته تنظیم شده‌اند، یکی برای زمستان و دیگری برای تابستان. دسته را جدا کنید و آن را روی قسمت تابستان قرار دهید. در بعضی خودروها این دسته در انتهای مخزن ورودی هوای قرار دارد.

 

نگهداری خودرو در تابستان

اگر دریچه فیلتر با تابستان و زمستان علامت گذاری شده است به این معنی است که باید آن را برای تابستان بچرخانید. یک صفحه زیر فیلتر قرار دارد که با توجه به مکان آن، مانع ورود مواد خاصی به درون سیستم هوا می‌شود. همانطور که دریچه را پایین نگه داشته‌اید پیچ‌هایش را شل کنید، آن را بچرخانید و دوباره محکم کنید.

 

 

 

نگهداری خودرو در تابستان

بدنه بعضی از فیلترها دارای یک نازل ورود هوای متحرک  است که در انتهای مخزن ورودی قرار دارد. این نازل در زمستان، هوای گرم را از بالای لوله مانیفولد خروجی جمع می‌کند. نازل را باز کنید و آن را به جهت تابستان بچرخانید. بعضی خودروها بجای نازل یک کانال تهویه منعطف متحرک دارند.

 

نگهداری خودرو در تابستان

اگر برای فیلتر هوا جایگاه و یا قسمت مخصوص تابستان نیافتید، می تواند به این معنی باشد که تمام سیستم فیلتر باید به مکان دیگری منتقل شود. پیچ خروسک مرکزی را باز کنید و سیستم فیلتر هوا را به قسمت تابستان منتقل کنید تا نازل در جریان هوای سرد قرار بگیرد.

 

سیستم سرمایشی

این بخش مهم‌ترین قسمتی است که باید به آن توجه کنید. سیستم سرمایشی در زمستان فعالیت کمتری دارد، البته نه به این دلیل که در هوای سرد زمستانی موتور داغ نمی‌کند، بلکه به این خاطر که سیستم گرمایشی تمام مدت روشن بوده است. این روند در زمستان سیستم گرمایشی را به یک رادیاتور کمکی تبدیل می‌کند.

چک کردن سیستم سرمایشی را از بررسی تمام لوله ها آغاز کنید. دقت کنید که خرابی و یا چکه در محل اتصال لوله‌ها وجود نداشته باشد. با اینکه دستکاری کردن یک لوله سالم توصیه نمی‌شود نیست ولی مهم است که شرایط لوله بررسی شود. در صورت خوردگی گیره‌ها، آنها را تعویض کنید.

وقتی مایع خنک کننده را تنظیم کردید، با خاموش کردن سیستم گرمایشی (هیتر)، مسافتی را با خودرو برانید. با این کار متوجه می‌شوید که آیا موتور بدون هیتر خنک می‌ماند و آیا امکان خاموش کردن کامل هیتر وجود دارد یا نه. اگر هیتر برای چند ماه بصورت یک سره روشن مانده باشد، احتمال خوردگی یا کیپ شدن دریچه آب زیاد است.

جواب مشکلات بالا در صورتی که حاد نباشند، استفاده از شلنگ آب با فشار بالاست. یک مخزن پر فشار به رادیاتور وصل کنید و موتور خودرو را روشن کنید تا مایع پر فشار بتواند هر ته نشین و ذرات ریزی را از سیستم خارج کند، سپس مایع خنک کننده را تخلیه کنید و از نو پر کنید.

اگر هیتر هنوز بصورت کامل خاموش نمی‌شود بررسی کنید که سیم‌کشی‌ها سالم باشند اغلب کابلهای بیرونی با گیره های فنری به بدنه یا پایه هیتر متصل شده اند و ممکن است بعضی اوقات رها شوند.

 

نگهداری خودرو در تابستان

 

 

مواد جلوگیری از خوردگی

اگر تصمیم گرفتید که سیستم سرمایشی را با فشار تمیز کنید، هنگام پر کردن دوباره فقط از آب استفاده نکنید از ضدیخ مناسب نیز استفاده کنید.

ضدیخ شامل یک محلول مواد بازدارنده است که مانع خوردگی رادیاتور و موتور می‌شود مخصوصا موتورهایی که بلاک یا سر سیلندر آنها آلیاژی است.

 

نکاتی احتیاطی قبل از تابستان

 

نگهداری خودرو در تابستان

رادیاتور را از پشت آب بکشید تا زباله گیر کرده مثل برگ یا گل در آن نمانده باشد.

 

نگهداری خودرو در تابستان

گیره‌ی کابل هیتر را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که محکم هستند و امکان خاموش کردن هیتر را دارند.

 

نگهداری خودرو در تابستان

قسمت زیرین بدنه را بعد از آخرین دفعه که از مسیر یخ زده نمک پاشیده شده گذشته‌اید، آب بکشید تا زنگ زدن آن را به تاخیر بیندازید.

 

 

نگهداری خودرو در تابستان

خراش‌ها را با رنگ و لایه محافظ بپوشانید، هر گونه فلزی که بدون پوشش باشد باعث ایجاد زنگ زدگی می‌شود.

 

 

پنکه و تسمه محرک

 

نگهداری خودرو در تابستان

 

با یک پنکه مکانیکی تسمه محرک را چک کنید. ژنراتور در طول زمستان به دلیل روشن نگه داشتن وسایل برقی بیشتر، متحمل بار سنگین‌تری می‌شود که ممکن است باعث فرسودگی آن شود. اگر در قسمت داخلی تسمه ترکی وجود دارد آن را تعویض کنید. یک تسمه سالم در یک آلترناتور باید حدود 13 میلیمتر با دورترین پولی‌ها فاصله داشته باشد، برای یک دینام این فاصله 19 میلیمتر است.

 

نگهداری خودرو در تابستان

 

بیشتر پنکه‌های الکتریکی یک سیستم کنترل دما دارند تا وقتی که نیاز است پنکه را وارد جریان کنند. اگر بعد از یک مدت موتور داغ شد، اجازه دهید چند دقیقه بگذرد، مطمئنا پنکه با افزایش دما وارد جریان می شود. صدایی پنکه واضح است ولی اگر شک دارید کاپوت را باز کنید و از سلامت پنکه اطمینان حاصل کنید.

 

فیلتر هوا 

 

نگهداری خودرو در تابستان

 

اکثر خودروهای مدرن یک کنترل دمای هوای ورودی اتوماتیک دارند، اما در بعضی موارد نیاز است که در طول تابستان فیلتر یا بدنه آن را ریست کنید و جهت آن را تغییر دهید تا موتور هوای داغ غیرضروری را داخل نکشد.

 

 

قسمت زیرین خودرو

 

نگهداری خودرو در تابستان

 

اکثر خوردگی‌های زیر خودرو در تابستان اتفاق می‌افتد، مخصوصا هنگامی که نمک، گل و سنگ ریزه هایی که زیر خودرو جمع شده اند، فرصتی پیدا کنند که با فلز واکنش دهند. به دلیل اینکه نمک رطوبت محیط را جذب می کند، کپه خوردگی به هیچ عنوان خشک نمی‌شود. این خوردگی محافظ زیر بدنه را فرسوده می‌کند و در نهایت به فلز می رسد. بهترین روش جلوگیری نیز این است که این رسوب ها با آبکشی از زیر خودرو و  قسمت داخلی گلگیر جدا کنید.

 

نگهداری خودرو در تابستان

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین