لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :6 دقيقه

سئات | معرفی و تاریخچه برند

 

 

شرکت خودروسازی سئات اولین قدم‌های گروه فولکس‌واگن در خارج از مرزهای آلمان بود که در میانه‌های دهه 1980 میلادی و تحت مدیریت کارل هاهن، یکی از موفق‌ترین مدیران گروه فولکس‌واگن، برداشته شد.

با اینکه اسپانیا کشوری اروپایی است و در غرب اروپا نیز واقع شده اما رشد اقتصادی خود را بسیار دیرتر از سایر کشورهای همسایه خود آغاز کرده است.

 

سئات

 

در ابتدای قرن بیستم که بسیاری از کشورهای هم‌رده اروپایی در حال تولید و فروش موفق خودرو بودند، کشور اسپانیا از داشتن خودروسازی بزرگ و موفق به‌کل محروم بود و فقط تعداد محدودی خودروساز کوچک با تولیدات اغلب به‌صورت کارگاه‌های محلی در این کشور فعالیت می‌کردند. با این وجود زمزمه‌های ایجاد یک کارخانه خودروسازی با توانمندی تولید انبوه خودرو از اواسط دهه 1930 در اسپانیا شکل گرفت که به دلیل جنگ‌های داخلی اسپانیا در خلال سال‌های 1936 تا 1939 این کار تا سال 1940 به تعویق افتاد.

 

سئات

 

ویدیوی زیر به تاریخچه خودروسازی سئات و محصولات آن می پردازد. پیشنهاد می کنیم از ویدیوی جذاب را تماشا کنید:

 

 

 

همکاری سئات و فیات

در 22 ژوئن 1940، پایه‌های شرکت خودروسازی سئات (مخفف عبارت انجمن اسپانیایی خودروهای گردشگری) به منظور تولید انبوه خودرو در اسپانیا شکل گرفت. در نیمه سال 1948، دولت و شش بانک بزرگ اسپانیا قراردادی را با شرکت فیات به ‌عنوان شریک خارجی امضا کردند تا بتوانند فرزند تازه‌ای برای تولیدکنندگان خودروی اسپانیا به دنیا آورند.

یک سال و نیم بعد، در سال 1950، شرکت خودروسازی سئات به‌وسیله سرمایه‌گذاری موسسه ملی صنعت اسپانیا و با سرمایه‌ای در حدود 600 میلیون پزوتا (معادل 3.6 میلیون یورو امروزی) تأسیس شد.

 

اولین خودروی سئات

بعد از این سال، شرکت خودروسازی سئات فعالیت خود را آغاز کرد و اولین مدل خودرو خود را در سال 1953 با نام تجاری سئات 1400 روانه بازار کرد. همچنین آنها مرکز آزمایش‌های خود را در سال 1957 راه‌اندازی کردند.

در سال 1964، دفتر مرکزی جدید شرکت سئات در مادرید برپا شد. در سال 1967، قراردادی بین شرکت فیات ایتالیا و وزارت صنعت اسپانیا امضا شد که طی آن محدودیت از صادرات شرکت خودروسازی سئات به بیرون از مرزهای اسپانیا برداشته می‌شد.

 

سئات

 

 

جدایی سئات از فیات

در اوایل دهه 1980، بحث‌های مفصلی در موارد مالی و کنترل شرکت بین سهام‌داران اصلی سئات، دولت اسپانیا و شرکت ایتالیایی فیات انجام شد.

شرکت سئات به سرمایه‌گذاری‌های گسترده احتیاج داشت و خودروسازی فیات برای این کار آماده نبود، به‌خصوص به دلیل مشکلات مالی متأثر از بحران نفتی دهه 1970 و هم‌چنین به دلیل عدم قطعیت منافع فیات پس از پایان یافتن سیاست‌های حمایتی در برابر حضور جنرال موتور در اسپانیا.

در آخر و در انتهای سال 1982، رابطه همکاری فیات با شرکت سئات بعد از 30 سال پایان یافت.

 

سئات

 

 

پیوستن سئات به فولکس واگن

درعین‌حال، مدیران دولتی اسپانیا، به‌منظور یافتن یک شریک خارجی قدرتمند برای سئات، مذاکراتی را با نیسان، تویوتا و میتسوبیشی آغاز کرده بودند.

همین فعالیت ها زمینه‌ساز شدند که فولکس‌واگن در 18 ژوئن سال 1986، 51% از سهام سئات را تصاحب کند. مدتی بعد، در 23 دسامبر این مقدار به 75% افزایش پیدا کرد و فولکس‌واگن به سهام‌دار اصلی شرکت خودروسازی سئات تبدیل شد. بعدها، در دسامبر 1990، فولکس‌واگن 99.99% از مالکیت سئات را در اختیار گرفت تا شرکت سئات به اولین شرکت غیر آلمانی‌ای تبدیل شود که به طور کامل در زیرمجموعه فولکس‌واگن قرار می‌گیرد.

 

سئات

 

در فوریه سال 1993 خوان کارلوس، پادشاه اسپانیا به همراه فردیناند پیچ، مدیر تازه انتخاب‌شده گروه فولکس‌واگن کارخانه تازه تأسیس مارتری را افتتاح کردند. این کارخانه یکی از بروزترین و کاراترین کارخانه‌های اروپا بود. اولین خودرویی که از خط تولید کارخانه مارتری خارج شد، سئات ایبیزا و همچنین نسخه سدان آن، سئات کوردوبا بود. ایبیزای جدید موفقیت عظیمی برای سئات به همراه آورد و شرکت سئات توانست به لطف این محصول سهم بازار خود را به‌خصوص در بازارهای صادراتی به‌شدت گسترش دهد.

 

محصولات سئات

از محبوب ترین محصول سئات میتوان به ایبیزا اشاره کرد. ایبیزا که در سال ۱۹۸۴ در نمایشگاه خودروی پاریس معرفی شده بود، باعث شد تا برند سئات به صورت جهانی مورد توجه قرار گیرد و ۶۹ درصد از ایبیزاهای فروخته شده، یعنی چیزی در حدود ۳/۵ میلیون دستگاه در آن‌سوی آب‌ها و در ۷۵ کشور مختلف به فروش برسند.

 

سئات

سئات

 

مهم‌ترین بازارهای ایبیزا در سال‌های اولیه ورودش به بازار جهانی خودرو، ایتالیا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، پرتغال و مکزیک، در کنار اسپانیا بوده‌اند. هنگامی که سئات ایبیزا برای اولین بار عرضه شد، قیمتی برابر با ۸۲۵ هزار پزوتا داشت که چیزی در حدود ۴۹۵۰ یورو بود. ایبیزا در طول ۳۰ سال با چهار نسل مختلف، نزدیک به ۵ میلیون دستگاه فروخته است و از سال ۲۰۰۱، با فاصله زیادی پرفروش‌ترین مدل سئات کلاس خود در اسپانیا بوده است.

 

سئات

سئات

 

یکی از معروف ترین خودرو های سئات، کراس اووری به نام آتکا است. از وقتی که آتکا در اتوشو ژنو رونمایی شد با ظاهر مدرن و اسپورت خود خط و نشانی برای رقبا کشید. طراحی این خودرو یادآور سبک طراحی اصیل گروه فولکس واگن است که در بستر SUV پیاده سازی شده است. این خودرو گویی برادر بزرگ تر سئات لئون است چرا که از نظر طراحی بدنه، چراغ ها و خطوط فرق چندانی با یکدیگر ندارند و آتکا فقط نسخه عضلانی شده و بزرگتر لئون است.

 

 

 

سئات در ایران

 

سئات

 

شرکت اسپانیایی سئات با مشارکت شرکت کیهان موتور آرین توانست مجوز واردات برخی از خودرو هایش را به ایران بگیرد. اولین نماینده سئات در بازار خودرویی ایران ، سئات لئون است.

 

جایگاه فعلی سئات

 

سئات

 

با اینکه کشور اسپانیا دومین تولیدکننده خودرو در اروپا و یکی از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین کشورهای تولیدکننده خودرو در جهان است اما دانش خودروسازی این کشور با سایر کشورهای رقیب قابل رقابت نیست. به شکلی که شرکت خودروسازی سئات با دارا بودن یکی از پیشرفته‌ترین کارخانه‌های خودروسازی جهان در شهر مارتری استان بارسلون، تنها کارخانه خودروسازی اسپانیایی است که توانایی انجام تمامی مراحل طراحی، ساخت و توسعه محصول جدید را داراست.

شرکت خودروسازی سئات با فروش 531786 دستگاه خودرو در مجموع (با احتساب محصولات آئودی تولید شده در این کارخانه) 8332.1 میلیون یورو فروش خالص را در سال 2015 تجربه کرده است که نسبت به سال میلادی قبل از آن 11.1% رشد داشته است. شرکت خودروسازی سئات در سال جدید میلادی برگ جدید در محصولات خود رو کرده و امید دارد که با فروش موفق سئات اتیکا به‌عنوان اولین محصول کراس‌اوور این شرکت، آمار فروش و درآمد خود را افزایش دهد.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین