لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :4 دقيقه

تکنیک های صرفه جویی در مصرف سوخت

 

در این مقاله تلاش داریم به نکات و تکنیک های ضروری جهت صرفه جویی مصرف سوخت بپردازیم.

 

یکی از پرهزینه ترین نیازهای یک خودرو سوخت آن است که با کاهش مصرف آن، در هزینه های نگهداری و تعمیر خودرو نیز صرفه جویی ویژه ای می شود. در صورتی که به صرفه‌جویی مصرف سوخت خودرو اهمیت زیادی می‌دهید، نیاز است که از یک سری تکنیک‌های مناسب هنگام رانندگی پیروی کنید که به معنی کاهش میزان شتاب گیری و ترمزهای سنگین هستند. رانندگی اقتصادی و به صرفه خودرو ارتباط بالایی با ثابت نگه داشتن تکانه و به طبع آن سرعت خودرو و روش‌های از دست ندادن آن دارد.

 

 

 

کاهش مصرف سوخت

 

 

 

کنترل گاز

 

کاهش مصرف سوخت

 

مصرف سوخت یک خودرو در صورتی که با سرعت ثباتی حرکت کند بسیار اقتصادی و به صرفه خواهد بود. در این مورد مهمترین نکته ثابت نگه داشتن فشار روی پدال گاز خودرو است. اکثر سازندگان خودرو نیز بر این باورند که این روش رانندگی به شکلی باورنکردنی باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود.

با این حال در شرایط زندگی مدرن، ثابت نگه داشتن سرعت خودرو امری تقریبا غیر ممکن به نظر می‌رسد. وقتی که نیاز به کاهش سرعت دارید از قبل به حداکثر سرعت مورد نیاز خود توجه کنید تا قبل از رسیدن به معبر سرعت‌گیر دچار کاهش سرعت زیادی نشوید. سپس به جای اینکه پدال ترمز در لحظه آخر نگه دارید، به آرامی پدال گاز را رها کنید و اجازه دهید سرعت خودرو به خودی خود کاهش پیدا کند.

استفاده از این تکنیک ساده رانندگی، جدا از اقتصادی بودن، فرسایش ترمز و لاستیک ها، فشار وارده به خودرو و مشکلات ناشی از غافلگیری باقی رانندگی را کاهش خواهد داد.

 

کاهش مصرف سوخت

کاهش مصرف سوخت

کاهش مصرف سوخت

کاهش مصرف سوخت

 

شتاب گرفتن

 

کاهش مصرف سوخت

 

شتاب گرفتن و رساندن خودرو به یک سرعت مشخص بدون توجه به زمان آن، سوخت تقریبا برابری می‌سوزاند. تنها تفاوت این است که اگر شما سریعتر شتاب بگیرید خودرو برای مدت طولانی‌تری در بازه سرعت بالا و غیر اقتصادی قرار می‌گیرد که باعث افزایش مصرف سوخت خودرو می‌شود.

یکی از مواردی که باید از آن اجتناب شود تغییرات نوسانی پدال گاز است، زیرا هر فشار معادل پاشیده شدن سوخت بیشتری به درون موتور است. روش جایگزین می‌تواند سرعت گرفتن با دنده و بدون فشار پدال باشد.

 

 

خلاص کردن

هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید مجبور هستید همیشه خودروی خود را در دنده قرار دهید. در اوایل دوران ساخت خودرو، ترمزها عملکرد مناسب و کافی نداشتند و نیاز بود که از سیستم انتقال قدرت (گیربکس) برای کاهش سرعت خودرو استفاده شود. ولی امروزه ترمزها بشدت قوی‌تر عمل می‌کنند و اگر بخواهید دوباره دنده را درگیر کنید، این کار توسط گیربکس‌های سنکرون انجام می‌شود.

جالب است که بعضی راننده‌ها برای صرفه جویی در مصرف سوخت خودرو را خاموش می‌کنند ولی دقت داشته باشید که برای فعال نگه داشتن سیستم خلا سرووی ترمز نیاز دارید که موتور کار کند و در صورت قطع کردن سیستم احتراق، فرمان خودرو قفل می شود. در نهایت دقت داشته باشید این روش‌ها بروی یک تپه‌ی پرشیب به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

در زیر مراحل سوخت رسانی با گاز دادن نمایش داده شده است:

 

دنده

 

کاهش مصرف سوخت

 

مصرف سوخت وقتی که خودرو در بالاترین دنده قرار دارد، به کمترین حد خود می‌رسد چون دریچه گاز پدال گاز کمترین بازشدگی را دارد. این حالت از لحاظ فنی هنگامی است که خودرو از حداکثر گشتاور خروجی موتور بهره می برد. اگر بدون انجام کارهایی که بالا ذکر شد با شتاب زیادی خودرو را به حداکثر سرعت برسانید، سوخت بیشتری می‌سوزانید. بهتر است که به شکلی تدریجی‌تر سرعت خودرو را بالا ببرید.

توجه داشته باشید که همیشه در مسیرهای سربالایی با دنده‌های سنگین برانید، زیرا در غیر این صورت فشار بیشتری به گاز وارد می‌کنید که مصرف سوخت بیشتری به همراه دارد.

 

سراشیبی

 

کاهش مصرف سوخت

 

با اینکه بالا رفتن از یک سراشیبی بنزین بیشتری نسبت به مسیر صاف می‌سوزاند، شما می‌توانید با بهره‌گیری بهینه از مسیر سرازیری ورق را به سمت خود برگردانید. سرعت گرفتن هنگام پایین رفتن از یک سراشیبی به سوخت کمتری نیاز دارد زیرا جاذبه به شتاب گرفتن موتور کمک زیادی می‌کند.

در سربالایی‌ها مقداری تغییر سرعت، عقب رفتن خودرو و سرعت گرفتن آرام بسیار به صرفه‌تر از ثابت نگه داشتن سرعت بدون توجه به مقدار شیب مسیر است.

 

 

تکنیک سرعت ثابت در مسیرهای طولانی مثل بزرگراه ها مناسب است. هنگام بالا رفتن از یک سراشیبی سرعت را کاهش دهید، تا به موتور خودرو فشار اضافی وارد نشود و  بتوانید با فشار گاز کمتری سرعت ثابتی را حفظ کنید. اگر خودروی شما دارای شمارنده دور موتور است، سعی کنید که دور موتور را بین 2000 تا 2500 دور بر دقیقه نگه دارید بازه 1200 – 1400 دور بر دقیقه یا دور بالاتر از  4000 اصلا توصیه نمی‌شود.

این نکات و تکنیک‌ها نوشته شده‌اند تا روش یا استایل رانندگی جدیدی فرا بگیرید. تمرین و به خاطر سپردن آنها در طولانی مدت عادت‌های بهینه‌ای در رانندگی شما ایجاد خواهد کرد که علاوه بر صرفه‌جویی مصرف سوخت، هزینه‌های نگهداری و تعمیر خودرو را نیز به مراتب کاهش می‌دهد.

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین