لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :8 دقيقه

راهنمای شستشوی صحیح موتورسیکلت

 

در این مقاله به روش صحیح شستشو و تمیز کردن موتورسیکلت می پردازیم. انجام این روش قبل از فروش تاثیر بالایی در جذب رضایت مشتری دارد. به علاوه اگر قصد فروش موتورسیکلت خود را ندارید می توانید از زیبایی آن نهایت لذت را ببرید.

 

 

 

 

افراد زیادی راندن موتور سیکلت را به شستشوی آن ترجیح می‌دهند. اما برگرداندن درخشش و قدرت موتور به روز اولش بسیار لذت بخش است، خصوصا در شرایطی که آلودگی هوا و گرد و غبار باعث کثیف سریع موتورسیکلت می‌شوند. به علاوه شستشوی صحیح موتورسیکلت از مراحل مهمی است که قبل از فروش موتورسیکلت باید به آن پرداخت. از سوی دیگر تمیز نگه داشتن موتور کمک زیادی به افزایش طول عمر و سلامت فنی آن می‌کند. این مقاله از دیدگاه کاربران و موتور سواران حرفه‌ای نگاشته شده است به نکات ضروری هنگام شستشوی موتور پرداخته است تا از آسیب‌دیدن موتور حین شستشو اجتناب شود.

در ویدیوی زیر بصورت خلاصه مراحل شستشوی موتورسیکلت را بررسی کرده ایم. پیشنهاد می کنیم قبل از خواندن باقی متن آن را تماشا کنید:

 

 

  • آمادگی رمز موفقیت است

 

شستشوی موتورسیکلت

 

تجهیزات و تزئینات حساس موتور که نباید خیس شوند را جدا کنید. همینطور تمام مواد شستشو و نظافت موتور را آماده کنید. آنچه لازم دارید به شرح زیر هستند.

  1. یک سطل آب
  2. صابون جامد یا مایع
  3. پاک کننده‌ی سیاهی یا حشرات
  4. پاک کننده روغن یا پاک کننده‌ی موتور
  5. یک مسواک
  6. اسپری WD-40
  7. برس نظافت چرخ
  8. تمیز کننده‌ی تایر
  9. جلا دهنده‌ی رنگ
  10. جلا دهنده‌ی فلز
  11. حداقل دو تکه ی پارچه میکرو فیبری
  12. اسفنج کتانی
  13. چند پارچه و حوله ی نرم و ... برای خشک کردن موتور

می‌دانیم که تهیه همه موارد موجود در لیست بالا کار آسانی نیست ولی دلیل ذکر کردن همه‌ی موارد جامع بودن و دقیق بودن عملیات نظافت موتور است.

 

 

  • مکان و زمان شستشوی موتورسیکلت

 

شستشوی موتورسیکلت

 

تا حد امکان سعی کنید موتور خود را برای نظافت و شستشو به کارواش و یا سرویس‌های مشابه نسپارید. برای انجام شستشوی اصولی و صحیح باید خودتان دست به کار شوید. از خیابان و  معابر عبور نیز دور باشید. به علاوه به هیچ عنوان پس از یک رانندگی طولانی اقدام به شستشوی موتور نکنید. اجازه دهید موتور خنک شود چون پاشیدن آب سرد روی یک موتور داغ خیلی خطرناک است. موتور را در وسط روز زیر نور آفتاب نشویید زیرا ممکن است مواد شوینده قبل از آب‌کشی روی بدنه‌ی موتور خشک شوند و لکه بجا بگذارند. بعضی از مواد معدنی درون آب نیز هنگام داغ شدن لکه‌های بدی روی موتور می گذارند. به مصرف آب خود دقت کنید. در شرایطی که کشور با مشکل بی‌آبی شدید دست و پنجه نرم می‌کند استفاده از شلنگ آب و یا مصرف آب زیاد برای شستشوی موتور غیراخلاقی و نادرست است.

 

  • موتور خود را مرتب تمیز کنید، ولی زیاده روی نکنید

رعایت تعادل در این زمینه حرف اصلی را می‌زند. شستشوی مرتب می‌تواند شما را از وجود هرگونه  نشتی روغن یا مایع آگاه کند. همچنین عملکرد موتورسیکلت هنگامی که تمام اجزای آن تمیز باشند بهتر است و تمیز کردن مرتب موتور به افزایش طول عمر آن کمک می‌کند. تمیز نکردن حشرات له شده روی بدنه‌ی رنگ کاری شده، پاک کردن آنها را دشوارتر می‌کند و ممکن است رد بدی بجا بگذارد. به علاوه حشرات له شده در رادیاتور موتور ممکن است باعث مشکلات داغ کردن بیش از حد شوند. به یاد داشته باشید اگر موتور شما در یک سفر در گل گیر کرد باید بلافاصله آن را بشویید.

 

  • شستشو با آب و سایر مواد تمیز کننده

از مقدار زیاد آب استفاده نکنید. از ماده‌های شوینده مناسب برای نظافت استفاده کنید. برای هر قسمتی محصول مناسبی وجود دارد. ولی دقت کنید که از شوینده‌های ساینده یا شوینده‌های تمام منظوره برای اینکار استفاده نکنید، زیرا ممکن است کروم یا رنگ موتور را خراب کنند. شوینده ها باید درجه pH ای بین 6 تا 8 داشته باشند تا زیاد اسیدی یا قلیایی نباشند زیرا در هر دو حالت به رنگ موتور آسیب می‌زنند. از شوینده‌ی وینیل برای شستشوی صندلی استفاده نکنید، اگرچه این شوینده‌ها صندلی‌ها را حسابی براق می‌کنندباعث سر شدن سطح صندلی می‌شوند که می‌تواند برای راکب موتور خطرناک باشد. توجه داشته باشید که در صورت استفاده از محلول قوی برای پاک کردن لکه های سفت و سخت، حتما از دستکش پلاستیکی استفاده کنید.

 

  • نظافت با فشار بالا

 

شستشوی موتورسیکلت

شستشوی موتورسیکلت

 

از بین بردن لکه‌های گل و دوده‌های عمیق با فشار بالا راحت به نظر می‌رسد ولی این روش ممکن است باعث نفوذ آب به قطعات الکتریکی و منافذ قطعات مهم شود که خوردگی یا روغن‌زدایی این قطعات را در پی خواهد داشت. اگر از دستگاه نظافت با فشار بالا استفاده می‌کنید آن را از تجهیزات، قطعات الکتریکی، زنجیر، ترمزها و صندلیها دور نگه دارید. این ابزارها  برای چرخ ها و بدنه کاربردی‌تر هستند. این دستگاه‌ها قدرت خوبی برای پاک کردن گل از زنجیر دارند اما در صورت استفاده از آن‌ها باید دوباره زنجیر را روغن کاری کنید. به یاد داشته باشید هنگام روغن کاری زنجیر از مقداری زیادی روغن استفاده نکنید. در نهایت دقت کنید که فشار دستگاه شستشوی پرفشار بالاتر از 200 psi نباشد.

 

 

  • از اسفنج، تکه پارچه، برس و ابزار مناسب استفاده کنید

برای قسمتهای مختلف خودرو از تکه پارچه و اسفنج جداگانه استفاده کنید. اگر از اسفنج برای پاک کردن روغن چرخ ها استفاده کردید از آن برای تمیز کردن صندلی استفاده نکنید. ابزار نظافت متنوعی هم اکنون قابل تهیه هستند با این حال از ارزش مسواک کهنه برای پاک کردن گرد و غبار، شن و دوده‌ از بخشهای دور از دسترس موتور مثل رادیاتور یا چرخ‌های مشبک غافل نشوید. برای پاک کردن دوده و روغن سوخت از روی لوله‌ی اگزوز کروم از براده‌ی فولاد با کیفیت استفاده کنید. برای تست کردن اول زیر لوله ی اگزوز را پاک کنید تا ببینید خراشی بجا می‌ماند یا نه. به علاوه می‌توانید از اسکاچ پلاستیکی ظروف آشپزخانه یا سیم ظرف شویی استفاده کنید. سپس در ادامه از جلا دهنده‌ی فلز استفاده کنید.

 

  • توجه به جزئیات

وقتی نظافت و شستشوی موتور تمام شد زمانی را صرف تمیز کردن موتور با یک تکه پارچه ی میکرو فیبر کنید. کابل‌ها را تمیز کنید، بدنه ی موتور را تمیز کنید، کاسه ی چرخ را تمیز کنید و دراز بکشید و مطمئن شوید که جایی از قلم نیفتاده باشد. دقت بالا در نظافت ارزش موتورسیکلت شما را از تمام جهات بالاتر می‌‌برد و تضمین بالاتری برای سلامتی آن است. زیر قسمت‌های مختلف که از دسترس دور هستند را دست بکشید و ببینید که اثری از روغن یا آلودگی در آن‌ها وجود دارد یا نه.

 

  • در واکس زدن موتور دقت کنید

واکس زدن بدنه موتور می‌تواند آن را مثل روز اول درخشان و تمیز کند. از واکس‌هایی برای نظافت بدنه استفاده کنید که به جای اینکه لایه برداری کنند، لایه‌ای بر بدنه بجا می‌گذارند. بعضی از موتورسیکلت ها در حقیقت لایه‌ای پلاستیکی یا لاکی روی بدنه‌ی خود دارند که براحتی آسیب می‌بیند. محصول مورد نظر را بر قسمتی از موتور اعمال کنید و سپس زیر نور مستقیم خورشید ببینید که ردی می‌گذارد یا نه. واکس با کیفیت مثل یک ضد آفتاب عمل می‌کند که جلوی آسیب دیدن رنگ زیر نور آفتاب را می‌گیرد. برای این کار نیاز است که به صورت متداول به بدنه واکس بزنید. جلا دهنده را روی یک کهنه یا دستمال تمیز قرار دهید و از آن مستقیما روی بدنه استفاده نکنید. هنگامی که واکس خشک شد با استفاده از یک دستمال بدون پرز به پاک کردن آن بپردازید.

 

  • روغن روان سازی

 

شستشوی موتورسیکلت

 

اسپری WD-40 بهترین گزینه برای کم کردن مصرف آب در کنار پاک کردن روغن است. بنابراین نباید آن را به جایی که روغن نیاز دارد مانند اطراف اکسل چرخ اسپری کرد، زیرا روغن آن را رقیق می‌کند. WD جایگزین آب است لذا نیاز نیست بعد از استفاده از آن، در محل از آب استفاده کنید. با این حال این محلول روان کنندهی خوبی نیست، لذا مقداری روغن و یا سیلیکون تهیه کنید و بروی کابلها، لولاها و اهرم‌ها اسپری کنید تا پس از شستشو روان بودن خود را از دست ندهند. از اسپری واکس یا روغن مخصوص زنجیر برای پوشاندن زنجیر موتورسیکلت استفاده کنید و همیشه از دستور العمل روی محصول پیروی کنید.

 

  • خشک کردن مرحله ی نهایی است

 

شستشوی موتورسیکلت

 

از یک میکروفیبر کاملا تمیز و آب کشیده شده برای خشک کردن کامل موتور استفاده کنید. به هیچ عنوان اجازه ندهید پارچه، کتان یا اسفنجی که از آن استفاده می کنید روی زمین بیفتد زیرا ممکن است ذرات زاید ریزی به آن بچسبند و باعث خراش افتادن موتور شوند. هنگامی که خشک کردن موتور شما به پایان رسید به آهستگی آن را برانید و ترمز بگیرید تا آب اضافه از موتور خارج شود. سپس سریع‌تر و طولانی‌تر آن را برانید تا آب از شکاف‌ها و سوراخ‌های عمیق آن خارج شود. اگر آبی در موتور باقی بماند باعث خوردگی آن خواهد شد. به علاوه شما می توانید از یک دمنده‌ی مخصوص برگ برای خارج کردن اب از موتور با استفاده از فشار هوا استفاده کنید. وقتی کارتان تمام شد با دستمال میکروفیبر برای باری دیگر موتور را تمیز کنید تا لکه‌‌هایی روی بدنه که بخاطر خارج شدن آب به وجود آمده‌اند را پاک کنید.

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین