لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :5 دقيقه

چرا ایران خودرو از موتور TU5 دست نمی کشد؟

 

در این مقاله به معرفی و بررسی کامل موتور TU5 و خودروهایی که از این موتور استفاده می کنند، می‌پردازیم.

 

موتوری که امروزه ما تحت عنوان TU5 می‌شناسیم، عضوی از خانواده بزرگ تر موتورهای نسل TU  است. این خانواده در سال 1986 توسط مجموعه پژو سیتروئن (PSA)، به عنوان جایگزین موتورهای خانواده X معرفی شدند.

 این موتور به همراه موتور TU3 هم اکنون روی مجموعه‌ای از خودروهای داخلی به کار گرفته شده است. TU5 ابتدا با خانواده پژو 206 وارد بازار ایران شد و بعدها در دیگر محصولات ایران خودرو نیز مورد استفاده قرار گرفت.

 

موتور TU5

 

مشخصات خانواده موتورهای TU

 

موتور TU5

 

موتورهای PSA TU خانواده‌ای از موتورهای کوچک 4 سیلندری هستند که در خودروهای پژو و سیتروئن به کار می رفتند. این موتورها در سال 1986 در خودروی سیتروئن AX، به عنوان جایگزین موتورهای خانواده X معرفی شدند. با این حال بسیاری از خصلتهای نسل قبلی را با خود همراه داشتند. موتورهای TU هم در خودروهای بنزینی و هم خودروهای دیزلی بدون توربر بکار می رفتند، که مدلهای دیزلی تحت نام TUD ارائه می شدند.

 

موتور TU5

 

موتورهای خانواده TU شامل TU1، TU2، TU3، TU5، TU9، ET3، TUD3 و TUD5 می شوند. این خانواده در خودروهای زیر استفاده می شدند:

خودروهای سیتروئن: AX، Saxo، C2، C3، C4، BX، ZX، Xsara، C15، نمو و برلینگو.

خودروهای پژو: 106، 205، 206، 207، 309، 306، 307، 405، بیپر، پارتنر و هوگار.

 

 

موتور TU5

موتور TU5 JP4 تحت نظر متخصصان PCA پژو سیتروئن و با همکاری شرکت BMW ساخته شد. این موتور پس از پایان ساخت، تمام توقعات و حداقل های مورد نظر رعایت می‌کرد که باعث شد تبدیل به موتور سوختی پایه در‌ اکثر خودروهای سیتروئن و پژو شود. تمام خودروهای سیتروئن C2، C3، C4، Xsara، برلینگو، پژو 206، پژو 307 و پارتنر از این موتور استفاده کردند که توانست تمام نیاز هایی که بازار اروپا از یک موتور خودرو داشت را برطرف کند.

 

مدل های مختلف موتور TU5

 

مدل

توان

توضیح

TU5 J2/L3

103 hp

FI catalyst

TU5 J4

118 hp

۱۶-valve catalyst

TU5 JP

88 hp

FI catalyst

TU5 JP+

95 hp

FI catalyst

TU5 JP

97 hp

FI catalyst

TU5 JP4

107 hp

۱۶-valve catalyst

TU5 JP4 S

120 hp

۱۶-valve catalyst

 

 

مشخصات فنی موتور TU5

موتور TU5 1587 سی‌سی حجم دارد و قطر داخلی و خارجی آن به ترتیب 78.5 میلی متر و 82 میلی متر است. این موتور در ابتدا در دو حالت 8 سوپاپه و 16 سوپاپه ساخته می شد که فقط مدل 16 سوپاپه آن به تولید مجدد رسید. بدنه ی موتور TU5 از آهن ریخته­گری و سر آن از آلومینیوم ساخته شده، به علاوه قادر است 107 اسب بخار توان تولید کند.

 

موتور TU5

 

ویژگی های موتور TU5

 

موتور TU5

 

در مقایسه با مدل های قبلی موتور TU5 تغییرات زیادی پیدا کرده بود. سیستم تزریق سوخت کاملا بهبود یافته بود. همانطور که می دانید هر موتور 4 زمانه، الگوریتم مشخصی برای باز کردن و بستن دریچه سوخت رسانی و دریچه خروجی دارد. به علاوه با توجه به ارتفاع مشخص درب، در هر حالتی بیشتر از ارتفاع مشخصی بالا نمی رود.

 

 

برای بهتر کار کردن موتور و خارج شدن گاز در زمان مناسب از یک رویه به نام کراس فلو (جریان تقاطعی) استفاده شد. این رویه به این منظور است که سوخت از یک طرف وارد می‌شود و گاز از از طرف مقابل خارج می‌شود.  این سیستم عملکرد موتور را بهبود می‌بخشد و به آن دوام بیشتری می بخشد. سیستم انژکتوری ME 7.4 بوش برای احتراق مواد استفاده می‌شود که کاملا اتوماتیک است و بدون دخالت و تنظیم عمل می‌کند.

صدای کم، قدرت بالا، استاندارد آلایندگی و مصرف سوخت مناسب، شتاب و قیمت رقابتی از مزیت های مهم موتور TU5 هستند.

 

معایب موتور TU5

موتور TU5 ممکن است بعد از 2-3 سال دچار مشکلاتی شود که برخی از آن‌ها در لیست زیر ذکر شده‌اند:

  • صدای های نامعمول موتور
  • عملکرد ناپایدار
  • سیستم توزیع سوخت ضعیف
  • سوختن کویل ایگنیشن
  • از کار افتادن در دور موتور 4000 دور بر دقیقه

البته در خیلی از این موارد مشکل موتور ناشی از کیفیت پایین سوخت یا نگهداری نامناسب موتور است. به طور کلی این مشکلات به انژکتور مرتبط هستند و معمولا با ریختن محلول مخصوص تمیز کردن، برطرف می‌شوند.

توجه داشته باشید که تعویض روغن به موقع در موتور TU5 نسبت به باقی خودروهای داخلی از حساسیت بالاتری برخوردار است.

 

 

خودروی های داخلی مجهز به موتور TU5

به خاطر استقبال مردم از عملکرد موتور تی یو 5، ایران خودرو با سرمایه گذاری این موتور را بومی کرد. هم اکنون موتور TU5 با گیربکس های مختلفی در خودروهای ایران خودرو استفاده می شود.

 

موتور TU5

 

به عنوان مثال گیربکس MA در برخی از انواع خودروهای پژو 206 و گیربکس BE نیز در برخی از مدل های پژو 405 ، پارس و رانا استفاده می‌شود. البته همین موضوع دلیل اصلی اختلاف در حس رانندگی با این خودروهاست، زیرا ضرایب دنده‌ها در این دو نوع جعبه دنده متفاوت است. همچنین نباید نوع ECU، نوع دریچه گاز و نسخه نرم افزار ECU را بی تاثیر دانست، این تغییرات حتی باعث تفاوت در مدل‌های مختلف از یک خودرو مثل پژو 206 نیز می‌شود. این تفاوت ها باعث پدید آمدن باور ناچندان صحیح " این موتور با بدنه این ماشین تناسب ندارد" است.

موتور TU5 که پرکاربرد ترین موتور در محصولات ایران خودرو است، در خودروهای داخلی زیر حضور داشته است:

  • رانا
  • پژو 207 i (دستی و اتوماتیک)
  • پژو 206 (تیپ 5 و 6)
  • پژو 206 صندوق دار (V9،V8، V2)
  • پژو پارس (اتوماتیک)
  • پژو پارس LX
  • پژو 405 بنزینی SLX
  • دانگ فنگ H30 کراس (دستی و اتوماتیک)

 

 

موتور TU5

موتور TU5

موتور TU5

 

در ادامه، وجه تمایز برخی از این خودروها را از منظر مصرف سوخت، شتاب و قیمت مرور می کنیم:

 

 

شتاب

(متر بر مجذور ثانیه)

مصرف سوخت

(در هر صد کیلومتر)

قیمت نمایندگی

(میلیون تومان)

پژو 206 SD

11.6

6.6

42.7

پژو 206 تیپ 5

11.6

6.6

41.9

پژو 207i (اتوماتیک)

12.6

7.1

54.3

پژو پارس LX

13.2

7.5

42.4

دانگ فنگ H30 کراس

12.5

7.0

50

رانا

12

6.6

39.5

 

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین