لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :3 دقيقه

قطعی شدن خروج شرکت رنو از ایران

همانطور که می­دانید بازگشت تحریم­های رسمی آمریکا، باعث خروج تدریجی شرکت­های خارجی سرمایه‌گذار در ایران شده است. به نظر می رسد شرکت رنو یکی از آخرین قربانی‌های این تحریم­ها باشد. نکته ی جالب توجه این است که این شرکت هم اکنون در بازار ایالت متحده آمریکا خودرویی نمی‌فروشد اما ترس از تهدیدهای شدید آمریکا آن‌ها را مجاب به خروج از ایران کرده است.

 

تصمیم نهایی رنو

به نقل از بلومبرگ ، تیری بلور مدیر ارشد اجرایی شرکت رنو در جریان یک کنفرانس تلفنی روز جمعه  5 مرداد اطلاع داده است که عملیات اجرایی حضور رنو در ایران به دلیل تحریم­های شدید آمریکا متوقف خواهد شد.

 

 

او در ادامه گفته است: «ما به دنبال اهداف جدیدی برای توسعه‌ی کسب و کار خودمان هستیم خصوصا در آفریقا. امیدواریم که بتوانیم با یک رشد قدرتمند فرصت­های از دست رفته‌ی بازار ایران را جبران کنیم. »

از زمان لغو تحریم‌ها در سال 2016، ایران به بازار داغ رشد فروش محصولات اروپایی تبدیل شده و حجم مبادلات تجاری با اروپا به بیش از 10 میلیارد دلار رسیده است. اکنون که امریکا از توافق هسته‌ای خارج شده و تحریم‌ها دوباره علیه ایران اجرایی می‌شوند، این شرکت­ها مجبور به خارج شدن از ایران هستند.

 

 

پیشتر مدیرعامل رنو اعلام کرده بود که این شرکت علیرغم بازگشت تحریم­های آمریکا علیه ایران، همچنان به حضور خود در ایران ادامه خواهد داد و قصد دارد با به کار بستن تمهیداتی از تحریم­ها دور بماند. کارلوس گوسن، یکی از مدیران رنو نیز ماه پیش گفته بود این شرکت در حال بررسی گزینه‌ها ست و در نظر دارد تا یک حضور حداقلی را مانند دور پیش تحریم‌ها در ایران حفظ کند.

با این حال دولت آمریکا با درخواست کشور فرانسه برای دریافت معافیت از تحریم‌های ایران برای شرکت‌های این کشور مخالفت کرد.

 

گذشته رنو در ایران

شرکت رنو سال گذشته با سازمان گسترش و نوسازی صنعتی ایران و شرکت پرتو نگین ناصح، توافقنامه‌ای برای افزایش تولیدات در ایران به میزان 75 درصد امضا کرد. به گفته کلوتیلد دلبوس، مدیر ارشد مالی این شرکت، رنو هنوز تولید خودروها یا سرمایه‌گذاری بر سر اساس این قرارداد در ایران را آغاز نکرده است، اما از سال 2003 تاکنون در ایران خودرو تولید می‌کند.

 

 

خودروسازی رنو از سال 2003 با محصولاتی همچون تندر نود یا لوگان وارد بازار کشور شد و محصولات این خودروساز، به طور مشترک با همکاری ایران خودرو و پارس خودرو به تولید می رسید. سال گذشته قراردادی مابین رنو و ایران منعقد شد که پس از اجرایی شدن، تولیدات رنو در ایران 75 درصد افزایش می یافت. این قرارداد هرگز به مرحله اجرا نرسید.

خروج رنو از صنعت خودروسازی ایران در حالی رخ می‌دهد که سال گذشته توافق چند میلیارد دلاری این شرکت با سازمان گسترش امضا شد و حتی ساوه محل نهایی احداث کارخانه اختصاصی خودروسازی رنو در ایران تعیین شده بود. همچنین گفتنی است که فروش رنو در ایران چیزی در حدود ۱۰ درصد بازار کشورمان بوده است.

 

 

رنو پس از پژو سیتروئن، ایرباس، توتال و زیمنس چندمین شرکت اروپایی است که ایران را در ماه های اخیر ترک کرده است.

 

خودروهای رنو موجود در بازار ایران

در حال حاضر رنو با چند مدل مختلف در ایران حضور دارد و احتمال می‌رود که با خروج این شرکت از ایران، بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم رنو در ایران داغ خواهد شد. از میان خودروهای رنو موجود در بازار ایران می‌توان به رنو کولیوس، رنو تالیسمان، رنو کپچر، رنو داستر، رنو اسکالا کروک، رنو لتیتود، رنو فلوئنس، رنو مگان و همینطور رنو ساندرو استپ وی اشاره کرد. شما می‌توانید در سایت رکاب جدیدترین آگهی‌های فروش رنو را مشاهده کنید. برای آگاهی از قیمت روز مدل‌های مختلف رنو سری به بخش قیمت‌ روز خودرو در سایت رکاب بزنید.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین