لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :9 دقيقه

راهنمای جامع فروش خودرو (قسمت اول) | نکات پیش از فروش

 

خرید و فروش خودروی دست دوم با ممنوعیت واردات خودرو به کشور و بالا رفتن قیمت خودروهای داخلی افزایش چشمگیری داشته است. مشتریان و کاربران برای اجتناب از ضرر و داشتن سود سعی می‌کنند تا تمام نکات لازم هنگام خرید خودرو را بررسی کنند‌ و همه به نکاتی مثل عیب‌یابی، تحقیق درباره گزارش خلافی و حتی مراجعه به مکانیک توجه دارند. با این حال نکات مهمی دیگری وجود دارد که یک فروشنده خودرو باید قبل از فروش خودروهای خود از آنها مطلع باشد چون در غیر این صورت ممکن مشکلات جبران‌ناپذیری برای او به وجود بیاید. در این مجموعه مقالات قصد داریم اصول لازم جهت فروش خودرو را به صورت جامع بررسی کنیم و به نکات و اصول ضروری پیش از فروش خودرو بپردازیم.

 

 

برخی از قدم‌ها و مراحل این مقاله بدیهی و ساده به نظر می‌رسند، اما لازم دیدیم جهت جامع بودن مقاله به آنها نیز اشاره‌ای داشته باشیم.

 

اصول لازم پیش از فروش خودرو

 

  • شناخت نسبی خودرو و بازار خرید و فروش

قبل از اینکه اقدام به فروش خودروی خود کنید نیاز است چند سوال از خود بپرسید: آیا خودروی شما به راحتی به فروش می رسد؟ آیا مورد پسند واقع خواهد شد؟ آیا قیمت آن افت داشته و نیاز به یافتن شرایط دیگری برای فروش مناسب آن دارید؟

در قدم اول آگهی‌های فروشندگان خودروی مشابه را ببینید تا از بازه‌ی قیمت گذاری خودروی خود آگاه شوید. به نکاتی چون وضع سلامت خودرو و بدنه، کارکرد و قیمت نهایی تعیین شده دقت کنید.

توجه داشته باشید که بهترین فصل برای فروش خودرو اواسط تابستان، مرداد و شهریور، و اواخر زمستان، بهمن و اسفند است. چرا که در این فصل‌ها تقاضای خرید خودرو افزایش زیادی پیدا می‌کند و امکان پیدا کردن پیشنهادهای خرید متنوع بالاتر است.

 

  • قیمت گذاری مناسب خودرو

پس از بررسی مناسب بازار خرید و فروش خودرو اقدام به قیمت گذاری کنید. توجه داشته باشید که قیمت گذاری یک امر کاملا منطقی و محاسباتی نیست. گاها ممکن است نیاز و یا احتیاج شخصی شما در این امر نقش داشته باشد، این شرایط برای دیگران نیز بسیار محتمل است بنابراین بهتر است حدود قیمتی خودروی خود را تعیین کنید.

سعی کنید قیمت خودرو را مقداری بالاتر از قیمت مورد نظر خود تعیین کنید که در صورت تخفیف و چانه‌زنی در نهایت به قیمت مناسب خود دست یابید. به علاوه دقت کنید که در مبادلات خودرو چانه‌زنی‌ها بسته به قیمت خودرو در مقیاس بالاتری قرار می گیرند مثلا ۲-۳ میلیون تومان به جای ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان. بنابراین از بالا بردن قیمت خودروی خود ابایی نداشته باشید. برای آگاهی از قیمت روز نمایندگی و بازار وسایل نقلیه می توانید به قسمت قیمت روز سایت رکاب مراجعه کنید.

 

 

در کشورهای غربی متداول است که قیمت یک کالای مثلا ۱۲ دلاری را ۱۱.۹۵ دلار تعیین کنند. تمام مردم از این ماجرا آگاهی دارند و در ذهن خود متوجه می‌شوند که این روش قیمت گذاری هیچ سود و منفعتی به آنها نمی‌رساند با این حال این تکنیک تاثیر بسزایی در فروش سالیانه کالا دارد، خصوصا خودرو. پیشنهاد می‌کنیم از این روش حساب شده و اثبات شده صرف نظر نکنید.

 

 

  • بهبود ظاهر خودرو

چه در فروش آنلاین و چه در فروش حضوری، اولین چیزی که خریدار مشاهده می‌کند ظاهر خودروی شماست. خریداران احتمالی تصمیم خود را در کسری از ثانیه با توجه به ظاهر خودرو اتخاذ می‌کنند برای همین بهتر است ظاهر خودروی شما در بهترین حالت خود باشد و ایرادات و نقاط ضعف آن برطرف شود.

 

 

توجه داشته باشید که برای داشتن ظاهر زیبا و مناسب تنها بردن خودرو به کارواش کافی نیست بلکه نیاز است که خودتان نیز دست به کار شوید. پیشنهادات ما را در این زمینه مطالعه کنید.

  • پس از شستن و نظافت خودرو، درزهای آن را جاروبرقی بکشید. دقت به جزئیات خیلی ضروری است.
  • اطمینان حاصل کنید که بدنه خودرو سالم باشد و هیچ‌گونه فرورفتگی، خط و خش و رنگ رفتگی نداشته باشد.
  • پیشنهاد می کنیم حتما خودتان به تعمیرات اولیه آن بپردازید تا اینکه بدون هیچ تغییری آن را به فروش برسانید. مطمئن باشید تعمیرهایی که انجام می دهید بسیار به سودتان خواهد بود.
  • تمام آشغال‌ها و گرد و خاک درون خودرو را تمیز کنید. کفی داخل خودرو را تمیز کرده و در صورت نیاز بشویید. در این صورت اگر مشتری بخواهد خودروی شما را به صورت آزمایش کند به محض سوار شدن به راحتی حس می‌کند که در خودروی خود نشسته است.
  • رد ترمزها را از چرخها پاک کنید و تایرها را با یک محلول براق کننده بشویید. به این نکته دقت کنید که رد مواد را از روی بدنه و تایرها پاک کنید تا خریدار تصور نکند همین الان خودروی خود را تمیز کرده‌اید.
  • تمام شیشه‌ها و آینه‌ها را بشویید. شیشه‌ها باید از هر دو طرف تمیز شوند.
  • داشبورد را خالی کنید و با دقت آن را تمیز کنید.
  • تمام مدارک مورد نیاز و برگه معاینه‌های خودرو را در دسترس داشته باشید تا در صورت نیاز به مشتری نشان دهید.
  • اگر خودروی شما به سرویس شدن و یا تعویض روغن نیاز دارد، حتما قبل از فروش به آن‌ها رسیدگی کنید.
  • از یک مکانیک بخواهید خودروی شما را بررسی کند و گزارشی در مورد سلامت خودرو بنویسد. این گزارش را می‌توان جهت ترغیب کردن مشتری به کار برد.
  • گزارش‌های خلافی و نمره منفی خودرو را جهت خوش سابقه بودن در دسترس داشته باشید.

 

توجه داشته باشید که در صورت سلامت ظاهری اولیه‌ی خودرو احتمال شک کردن مشتری به خودرو و دقت او نیز بالا می رود. لذا تمام سعی خود را در جا نگذاشتن هیچ عیب و یا نقصی هر چند ظاهری، داشته باشید. با خریدار احتمالی صادق باشید، اگر چیزی هست که به عنوان یک خریدار باید بداند، از بیان آن خودداری نکنید.

 

  • محل تبلیغ کردن آگهی خودرو

حالا که خودروی شما از لحاظ کیفیت ظاهری و ارزش‌گذاری آماده‌ی فروش شده است، زمان فروش و آگهی دادن برای آن رسیده است. در گذشته مردم به نمایندگی‌ها و دلالان جهت فروش اطلاع می‌دادند و یا در روزنامه ها آگهی ثبت می‌کردند. با پیشرفت اینترنت و استفاده‌ی همگانی مردم از آن، وب‌سایت‌هایی به همین منظور به وجود آمده اند که استفاده از آن‌ها معامله را برای فروشندگان و خریداران راحت‌تر می‌کنند. جالب‌تر اینکه بسیاری از این سایت‌ها نیاز به هیچ هزینه‌ای ندارند و یا هزینه‌ی استفاده از آن‌ها خیلی کم است. به دلیل حجم بالای مخاطبان این وبسایت‌ها با استقبال فراوانی روبرو شدند.

از جمله ی این وبسایت‌ها می توان به سامانه‌ی رکاب، مرجع آنلاین خرید و فروش وسایل نقلیه مراجعه کرد. رکاب به صورت تخصصی در زمینه ی خرید و فروش تمام وسایل اعم از خودرو، موتور و ماشین سنگین فعالیت دارد.

 

 

کانال‌های دیگری نیز برای انجام این کار وجود دارد که اشاره کوتاهی به برخی از آن‌ها خواهیم انداخت.

  • شبکه‌های اجتماعی: می‌توانید از آشنایان و دوستان خود در اینستاگرام و یا فیس بوک درخواست کنید آگهی شما را بین آشنایان خود پخش کنند تا احتمال دیده شدن آن را بالا ببرید.
  • تبیلغ شفاهی: این نحوه‌ی تبلیغاتی و اطلاع رسانی مدت زیادی است که بین مردم متداول بوده و هست. دلیل دوام آن نیز ردگیری ارتباط فروشنده و خریدار و اعتماد اولیه در معامله است. توجه به معایب این روش مثل راحت نبودن در چانه زدن با آشنایان و یا عواقب ضرر کردن طرفین در معامله بسیار ضروری است.
  • سیستم قدیمی‌ای که هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، چسباندن آگهی فروش به روی خود خودروست. این روش بسته به مکان نمایش خودرو و برازندگی ظاهری آن در قدم اول می‌تواند تا حدودی تاثیر گذار باشد.

 

در هر صورت دقت داشته باشید آگهی نوعی ارتباط کلامی با مشتری است که شما در آن حضور فعال ندارید. بنابراین رعایت کامل ادب و جامع بودن اطلاعات شما ضروری است. درغیر این صورت احتمال پیدا شدن مشتری بسیار پایین می‌آید.

 

  • تهیه آگهی مناسب

این مرحله از ضروری ترین مراحل پیش از فروش خودروست. به مطالبی که قصد بیان آن‌ها در آگهی خود را دارید دقت کنید. سعی کنید اطلاعات جامعی در اختیار مشتری بگذارید مثل مدل و سال ساخت، کارکرد، رنگ، شرایط و امکانات مهم خودرو.

 

 

عکس‌های مناسبی از خودرو بگیرید. اکثر فروشندگان بدون رغبت چند عکس ساده از خودروی خود در سایت‌ها و یا صفحات مجازی آپلود می‌کنند. نکته‌ای اکثر فروشندگان به آن توجه ندارند تاثیر این تصویر در مواجهه‌ی اولیه مشتری با خودرو و قیمت‌گذاری ذهنی اوست. سعی کنید پس از نظافت خودرو از آن عکس بگیرید. بهتر است که از زاویه‌هایی عکس بگیرید که قسمت‌های زیر در تصویر موجود باشند:

  • بدنه ی خودرو (جلو – عقب - طرفین)
  • درون خودرو (صندلی های جلو و عقب – جعبه عقب – داشبورد – کف اتوموبیل)
  • چرخ‌ها
  • موتور

برای تهیه یک عکس خوب از خودروی خود به نکات زیر توجه کنید:

  • ااز یک دوربین خوب یا عکاسی با موبایلی که دوربینی با کیفیت مناسب دارد استفاده کنید.
  • لنز دوربین یا دوربین موبایل خود را پاک کنید و به هیچ عنوان از فلش دوربین استفاده نکنید و به جای آن در نور طبیعی مناسب از خودروی خود عکس بگیرید.
  • سعی کنید عکس‌ها را به صورت افقی (Landscape) بگیرید تا قسمت‌های بیشتر از خودرو را نمایش دهید.
  • سعی کنید از زاویه های ¾ جلوی، ¾ عقب و نمای جانبی برای عکس برداری استفاده کنید. در زیر چند تصویر به صورت نمونه قرار گرفته‌اند.
  • از حداکثر تعداد عکس‌های مجاز استفاده کنید. رکاب به کاربران این امکان را می‌دهد ۴ عکس از وسیله نقلیه خود آپلود کنند.
  • سعی کنید عکس ها را به ترتیب مناسب و برازنده‌ای در سایت یا شبکه‌های اجتماعی آپلود کنید.

 

این اولین مقاله از مجموعه مقاله‌های جامع راهنمای خرید و فروش ماست. در مقاله‌ی بعد به اصولی که هنگام فروش خودرو باید از آن‌ها پیروی کنیم می‌پردازیم.

راهنمای جامع فروش خودرو (قسمت دوم) | نکات هنگام فروش

برای آگهی کردن خودروی خود در رکاب، تنها ثبت‌نام در سایت رکاب و یا دانلود اپلیکیشن رکاب برای اندروید و iOS کافی است.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین