لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :9 دقيقه

دنا پلاس یا برلیانس H330 ؟ مقایسه دو سدان محبوب بازار ایران

 

با توجه به شرایط خاص بازار خودرو در ایران، مدتی است که شرکت‌های تازه تاسیس چینی محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده‌اند و بحث مقایسه خودروهای چینی با خودروهای ایرانی حسابی داغ شده است. یکی از سوالات پرتکرار مصرف‌کنندگان این بوده است که میان سدان‌های اقتصادی موجود در ایران دنا پلاس خرید بهتری است و یا رقیب مستقیم چینی آن برلیانس H330؟ در این مقاله تلاش می‌کنیم نگاهی جامع به همه مشخصات فنی دنا پلاس و برلیانس H330 بپردازیم و به این سوال پاسخ دهیم که بین دنا پلاس و برلیانس H330 کدام سدان خرید بهتری محسوب می‌شود.

 

 

برلیانس H330

برلیانس اچ ۳۳۰ یکی از بهترین خودروهای چینی موجود در بازار است که در قطعات و مونتاژ کیفیتی مثال زدنی دارد. طراحی ظاهری آن از روی خودروهای BMW صورت گرفته است (برلیانس خودروهای بی‌ام‌و را برای بازار چین تولید و عرضه می‌کند) و همین آن را تبدیل به یکی از زیباترین سدان‌های اقتصادی موجود در بازار کرده است. طراحی داخل کابین برلیانس H330 نیز شیک و مدرن است و نشان از دقت طراحان آن به جزئیات دارد. برلیانس H330 از یک موتور ۴ سیلندر با حجم ۱۴۹۸ سی‌سی استفاده می‌کند که قدرت و شتاب خوبی برای راننده فراهم می‌کند.

 

 

هرچند نیروی تولیدی موتور برلیانس کمتر از دنا پلاس است اما در عمل و هنگام رانندگی به خوبی می‌تواند با موتور قوی‌تر دنا پلاس رقابت کند. مصرف سوخت ترکیبی برلیانس اچ ۳۳۰ تنها ۶.۷ لیتر است که در کنار هزینه نسبتا پایین نگهداری این خودرو را به یک گزینه کاملا اقتصادی برای مصرف‌کنندگان تبدیل می‌کند. تجربه رانندگی با برلیانس H330 با توجه به کلاس قیمتی این خودرو بسیار نرم و راحت است و سیستم انتقال قدرت آن بسیار روان است. هندلینگ و فرمان‌پذیری این خودرو بسیار راحت و نرم است ترمزها نیز عملکرد سریع و مطمئنی دارند. شاید تنها عیب آن در طول رانندگی، سیستم تعلیق کمی خشک آن است که گاهی اوقات در مسیرهای نه چندان هموار باعث حس شدن تکان‌هایی در داخل کابین می‌شود. برلیانس H330 یکی از بهترین خودروهای چینی موجود در بازار ایران است و در این کلاس قیمتی یکی از بهترین گزینه‌ها برای خریداران محسوب می‌شود.

 

 

دنا پلاس

ماشین دنا را می‌توان مدل تکامل یافته و فیس لیفت شده سمند دانست که طراحی ظاهری مدرن‌تر و امکاناتی لوکس‌تر دارد و دنا پلاس نیز نسخه تکامل یافته‌تر همین خودرو است. دنا در میان ماشین‌های وطنی و داخلی کیفیت بیشتری دارد و دنا پلاس نیز در ادامه همین مسیر طراحی و ساخته شده است و نسبت به بسیاری دیگر از خودروهای تولید داخل خودروی با کیفیت‌تری است. ایران خودرو تغییراتی روی بدنه دنا پلاس نسبت به دنا ایجاد کرده است تا ظاهر خشن‌تر و مدرن‌تری به آن ببخشد. درون کابین دنا پلاس مدرن‌تر و با کیفیت‌تر از بسیاری از خودروهای داخلی دیگر است و هنگام رانندگی سکوت و آرامش خوبی در کابین دنا پلاس برقرار است.

 

 

از مزیت‌های اصلی دنا پلاس نسبت به خودروهای داخلی دیگر باید به امکانات رفاهی و ایمنی آن اشاره کرد. موتور به کار رفته در دنا پلاس (نسخه عادی و نه نسخه‌های دنا پلاس توربو و اتوماتیک) ۱۱۵ اسب بخار نیرو تولید می‌کند و مصرف چندان بالایی ندارد، هرچند از نظر مصرف سوخت نسبت به برلیانس H330 عملکردی ضعیف‌تر دارد. با رفع بعضی از ایرادات فنی دنا در خودروی دنا پلاس شاهد شتاب‌گیری سریع‌تر آن هستیم. از معایب دنا پلاس می‌توان به سیستم ضعیف انتقال قدرت و طراحی نه چندان قدرتمند و روان دیسک و صفحه کلاچ اشاره کرد. دنا پلاس ممکن است کیفیت برلیانس H330 را نداشته باشد اما برای خودروسازی داخلی کشور گامی بزرگ به جلوست. در ادامه مفصل‌تر به مقایسه دنا پلاس و برلیانس H330 خواهیم پرداخت.

 

 

مقایسه طراحی دنا پلاس و برلیانس H330

هم دنا پلاس و هم برلیانس اچ ۳۳۰ بدنه‌هایی با طراحی مدرن و با کیفیت دارند. برلیانس که بسیار شبیه بی ام و های سری ۱ است طراحی نرم و سنگینی دارند که خود را قوی و در عین حال چابک نشان می‌دهد، هرچند قسمت عقبی آن نسبت به قسمت جلو طراحی ضعیف‌تری دارد. برخلاف برلیانس H330 ایران‌خودرو در ماشین دنا پلاس از طراحی خشن و عضلانی‌تری استفاده شده است اما طراحی آن یکپارچگی و توجه برلیانس به جزئیات را ندارد. باید گفت هر دوی این خودروها ظاهری جذاب و مشتری‌پسند دارند اما این برلیانس H330 است که به واسطه همکاری نزدیک طراحان چینی با خودروسازان اروپایی طراحی دقیق‌تر و یکپارچه‌تری دارد.

 

 

طراحی داخلی

برلیانس H330 طراحی خارجی بسیار خوبی دارد اما از نظر طراحی داخلی ضعف‌هایی دارد که می‌توان آن‌ها را با توجه به کلاس اقتصادی خودرو توجیه کرد. به نظر می‌آید طراحان H330 تصمیم گرفته‌اند از دقت به جزئیات و کیفیت طراحی کمی بکاهند تا قیمت نهایی خودرو پایین‌تر بیاید. استفاده از رنگ‌های روشن خودرو را جادار نشان می‌دهد و رنگ‌های به کار رفته در طراحی داخلی و همینطور کنسول میانی و پشت‌آمپر از سادگی طراحی داخلی برلیانس اچ ۳۳۰ کاسته و به جذابیت آن افزوده است.

برخلاف طراحی بیرونی، در طراحی داخلی دناپلاس از رقیب چینی خود پیشتر است. داشبورد آن طراحی جذاب و یکپارچه‌ای دارد. طرح چوب استفاده شده در داخل دنا پلاس ممکن است بی‌کیفیت باشد اما از نظر ظاهری باعث شده تا دنا پلاس لوکس‌تر به نظر برسد. کنسول و فرمان دنا پلاس نیز از H330 جذاب‌تر و مدرن‌تر طراحی شده است.

 

 

هر دوی این خودروها جادار هستند و به عنوان سدان‌های سایز خانواده از ظرفیت بالایی برخوردار هستند هرچند برلیانس توانسته بهتر از فضای موجود خود استفاده کند و جای بیشتری برای سرنشینان فراهم کرده است. از نظر حجم صندوق دنا پلاس با ۵۰۰ لیتر حجم فضای بیشتری فراهم کرده اما فراموش نکنید که صندوق برلیانس ارتفاع بیشتری دارد و کارآمدتر طراحی شده است. مواد استفاده شده در طراحی داخلی و صندلی‌های هر دو خودرو کیفیت مشابهی دارند اما برلیانس با دقت بیشتری مونتاژ شده و طراحی مستحکم‌تر و راحت‌تری دارد.

 

امکانات و ایمنی

در زمینه تجهیزات رفاهی و ایمنی برلیانس بر خلاف ظاهر بسیار مدرنش، ضعیف‌تر ظاهر شده و امکانات آن از جمله ایربگ و ترمزهای ABS امکانات استاندارد و پایه محسوب می‌شوند. نسخه‌های اتوماتیک برلیانس H330 نسبت به نسخه دستی امکانات بیشتری از جمله سانروف برقی، ورود و استارت زدن بدون کلید و سیستم چندرسانه‌ای مهجز به GPS دارد و استانداردتر محسوب می‌شود. دنا پلاس اما سبد پرتری از آپشن‌ها و گزینه‌های مختلف دارد که می‌توان از میان آن‌ها به 4 عدد ایربگ (دو تا جلو و دو تا جانبی)، ترمزهای مجهز به سیستم ABS و EBD ، کروز کنترل، پخش تصویری بهمراه رهیاب، صندلی های تمام برقی جلو، سنسور و دوربین دنده عقب، بلوتوث، تهویه مطبوع اتوماتیک، شیشه ها و آینه های برقی مجهز به سیستم تاشو برقی آینه ها و چراغ‌های خوشامدگویی اشاره کرد. در زمینه امکانات دنا پلاس وضعیت بهتری نسبت به برلیانس دارد.

از نظر ایمنی دنا پلاس که روی پلتفورم سمند تولید می‌شود چندان امیدوارکننده نیست هرچند ایران‌خودرو ادعا کرده که دناپلاس توسط یک شرکت آلمانی مورد بازبینی و بررسی ایمنی قرار گرفته و مورد تایید است. برلیانس H330 نیز مدعی دریافت امتیاز ۵ ستاره از موسسه چینی CNCAP است که این هم نمی‌تواند سنجش ایمنی معتبری محسوب شود. این یعنی عملا هر دو خودرو از نظر ایمنی پرمدعا اما ثابت نشده هستند.

 

مقایسه مشخصات فنی دنا پلاس و برلیانس H330

از نظر فنی دنا پلاس خودروی برتر است چون با داشتن موتور ۱۶۴۶ سی‌سی با توان تولیدی ۱۱۵ اسب بخار از موتور ۱۴۹۸ سی‌سی با ظرفیت ۱۰۳ اسب بخار برلیانس H330 قدرتمندتر است. اما برلیانس H330 هم ویژگی خاص خود را دارد که باعث می‌شود علیرغم موتوری ضعیف‌تر همچنان پا به پای دنا پلاس حرکت کند. موتور برلیانس با داشتن استاندارد آلایندگی یورو ۵ موتوری پاک‌تر است و کمتر هوا را آلوده می‌کند و همچنین مصرف سوخت آن ۱.۲ لیتر کمتر از موتور EF7 استفاده شده در دنا پلاس است. قطعات موتور برلیانس کم‌هزینه هستند و این یعنی هزینه نگهداری برلیانس در مجموع کمتر از یک دنا پلاس خواهد بود. سرنشینان برلیانس نسبت به دنا پلاس سر و صدا و لرزش کمتری حس می‌کنند و تجربه رانندگی نرم‌تری خواهند داشت. در مجموع و با توجه به گیربکس برلیانس H330 باید گفت این خودرو شتاب کمتری نسبت به دنا پلاس دارد، هرچند این کندی در حدی نیست که باعث آزار راننده شود. حداکثر سرعت دنا پلاس نیز بیشتر از برلیانس اچ ۳۳۰ است. هر دو خودرو از نظر سیستم تعلیق متوسط هستند اما در مجموع عملکرد دنا در مسیرهای ناهموار و پر دست‌انداز بهتر از برلیانس H330 است.

 

نتیجه‌گیری

تصمیم‌گیری درباره این که کدام یک از این دو خودرو، خودرویی بهتر است کاری دشوار است چون هردو نقاط ضعف و قوت مختلفی دارند. دنا پلاس امکانات بیشتر، موتوری قدرتمند‌تر و طراحی داخلی بهتری دارد و در مقابل برلیانس با دقت بیشتری مونتاژ شده، مصرف سوخت کمتری دارد و استهلاک آن نسبت به دنا پلاس پایین‌تر است. اگر دنبال گزینه اقتصادی‌تری هستید که برای تردد در ترافیک شهری مناسب‌تر است برلیانس H330 گزینه خوبی برای شماست اما اگر به دنبال امکانات بیشتر و موتوری قدرتمندتر هستید بد نیست به سراغ برلیانس H330 بروید.

 

اگر به دنبال خرید دناپلاس هستید سری به آگهی‌های فروش دنا پلاس در سایت رکاب بزنید و اگر برلیانس H330 چشم شما را گرفته است آگهی‌های فروش ماشین برلیانس در سایت رکاب را مشاهده کنید. برای استفاده از رکاب کافی است در سایت رکاب ثبت‌نام کنید و یا اپلیکیشن و نرم‌افزار رکاب را برای اندروید و iOS دانلود کنید.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین