لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :6 دقيقه

رونمایی از سایپا رهام | مشخصات فنی، قیمت و تاریخ عرضه رهام سایپا

 

رهام سایپا ، ملی ولی نه چندان !

بالاخره و پس از ماه‌ها گمانه‌زنی سایپا در نمایشگاه خودروی شیراز از جدیدترین محصول خود با نام رهام رونمایی کرد. خودروی رهام که طراحی ملی و داخلی دارد بر پایه پلتفورم جدید سایپا SP100 ساخته می‌شود. سایپا رهام در کلاس خودروهای سدان قرار دارد و قرار است در ۶ تیپ مختلف وارد بازار کشور شود. رهام به فارسی یعنی پرنده آزاد و رها. احتمالا هدف سایپا از تولید این خودرو این است که در صورت توقف تولید تندر ۹۰ و رنو ساندرو بتواند جای خالی آن‌ها را در بازار را با خودروی رهام پر کند.

 

سایپا رهام

 

در حالی که در طول ۲۰ سال تلاش برای تولید خودروی ملی شاهد این بودیم که خودروهایی مثل سمند، دنا، رانا، تیبا، ساینا و کوئیک با استفاده از قطعات و دانش خارجی تولید می‌شوند، رهام سایپا با استفاده از پلتفرم SP100 که کاملا داخلی است طراحی و تولید شده است که یک گام مهم و بزرگ در تولید خودرویی کاملا ایرانی محسوب می‌شود.

 

سایپا رهام

 

 

سایپا رهام

 

طراحان این خودرو ادعا می‌کنند که این خودرو در سطح استانداردهای جهانی طراحی و تولید می‌شود و می‌تواند در آزمون‌های جهانی مثل  Euro NCAPE شرکت کند. این ادعای بسیار بزرگی است که تنها پس از عرضه این خودرو می‌توان درباره این ادعا قضاوت کرد. ظاهرا خودروی رهام در آزمون‌های ایمنی سه ستاره دریافت کرده است که اگرچه برای یک خودروی ایرانی امتیازی خوب محسوب می‌شود، اما عملکرد چندان درخشانی نیست و ادعای سایپا را در مورد استحکام و ایمنی این خودرو تایید نمی‌کند.

 

طراحی سایپا رهام

از مزایای خودروی رهام سایپا می‌توان به طراحی داخلی و خارجی آن اشاره کرد. خودرو رهام یکی از معدود خودروهای داخلی است که با نظم و زیبایی مثال‌زدنی ساخته و عرضه شده است. طراحی یکدست این خودرو در قسمت جلویی ظاهر زیبایی برای خودرو رهام فراهم کرده است. ظاهر این خودرو کمی عضلانی و خشن است و سایپا در طراحی آن از خطوط تیز و شارپ استفاده کرده است و جلوپنجره و چراغ‌های آن نیز منظم و چشمگیر ساخته شده‌اند. از زاویه‌های جانبی، خودروی رهام حرف چندانی برای زدن ندارد و در قسمت انتهایی نیز مشابه قسمت جلو، شاهد طراحی یکدست و با استفاده از خطوط شارپ و خشن هستیم. چراغ‌های عقب کشیده هستند و تا روی در صندوق عقب کشیده شده‌اند.

 

سایپا رهام

سایپا رهام

سایپا رهام

 

 

طراحی داخلی رهام سایپا با وجود این که شیک و مدرن به نظر می‌رسد، به دلیل استفاده زیاد از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت کمی ارزان و بدسلیقه دیده می‌شود. حتی با وجود اینکه سایپا کنسول میانی و داشبورد مدرنی برای این خودرو طراحی کرده است، در اجرا و به دلیل استفاده از مواد اولیه نامناسب، قسمت داخلی این خودرو از طراحی ظاهری آن یک سر و گردن پایین‌تر است، هرچند صفحه نمایش بزرگی که در قسمت میانی استفاده شده است کمی طراحی ظاهری این خودرو را سرزنده‌تر کرده است.

 

مشخصات فنی رهام سایپا

هنوز جزئیات زیادی از مشخصات فنی خودروی رهام منتشر نشده اما سایپا اعلام کرده که رهام موتوری ۱.۶ لیتری دارد که ظرفیت آن ۱۶۵۰ سی‌سی است. قدرت تولیدی این خودرو ۱۱۳ اسب بخار است و ۱۵۴ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این موتور ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ دارد و در میان خودروهای هم رده با موتور برلیانس H330 قابل مقایسه است. به نظر می‌رسد این موتور تحت لیسانس برلیانس چین تولید و عرضه خواهد شد. رهام در دو مدل مجهز به جعبه  دنده دستی ۵ سرعته یا گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته است و در ۶ تیپ مختلف عرضه خواهد شد. با توجه به این که ماشین رهام بین ۱۲۶۰ تا ۱۳۳۰ کیلو وزن خواهد داشت می‌شد حدس زد که حداکثر سرعت آن (مثل برلیانس H330) ۱۸۰ کیلومتر خواهد بود و اینچنین نیز هست، مدل‌های دستی این خودرو ۱۹۰ کیلومتر سرعت و مدل‌های اتوماتیک آن ۱۸۵ کیلومتر سرعت خواهند داشت.

 

 

سایپا رهام

 

گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که شتاب‌گیری ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر رهام ۱۱-۱۲ ثانیه طول می‌کشد. هنوز مشخص نیست مصرف سوخت رهام دقیقا چقدر است اما این خودرو با استاندارد آلایندگی یورو ۵ عرضه خواهد شد. همانطور که گفتیم خودروی رهام عملا از نظر فنی همان برلیانس H330 است که این بار در قالب یک سدان شیک عرضه شده است. ظرفیت صندوق رهام سایپا ۴۲۰ لیتر است که برای یک خانواده کم‌جمعیت بسیار مناسب است. بسته به کلاس و تیپ این خودرو با دو رینگ ۱۵ و ۱۶ اینچی عرضه خواهد شد.

 

سایپا رهام

 

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی

نسخه فول‌آپشن رهام سایپا مجهز به امکاناتی از جمله فرمان برقی، نور روشنایی روز، استارت بدون کلید، امکان کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، بلوتوث، سان‌روف، ترمزهای ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری الکتریکی TCS و سیستم کنترل هرزگردی ESP، کروز کنترل هوشمند، تهویه خودکار، مانیتور لمسی چندرسانه‌ای، سنسور پارک، دوربین عقب، آینه‌های تاشوی برقی، شش کیسه هوا، امکان تنظیم ارتفاع چرغ و چند مورد دیگر خواهد بود. تمام این امکانات در تیپ پایه خودروی رهام موجود نیستند و برخی از آن‌ها تنها در تیپ‌های لوکس و سوپرلوکس ارائه می‌شوند. ضمنا تیپ‌های لوکس و سوپرلوکس به جای چرم مصنوعی از چرم‌های با کیفیت‌تر استفاده می‌کنند که این می‌تواند یک امتیاز مثبت برای طراحی داخلی آن محسوب شود.

 

سایپا رهام

 

 

پلتفرم SP100

سایپا با همکاری شریک‌های خارجی (بخوانید چینی) خود زمان و هزینه زیادی صرف تولید پلتفرم SP100 کرده است و باید منتظر تولید خودروهای مختلفی با استفاده از این پلتفرم باشیم. می‌توان انتظار داشت که در آینده سایپا با استفاده از همین پلتفرم انواع کراس‌اور و هاچ‌بک خودروی رهام را نیز تولید کند.

 

قیمت خودروی رهام سایپا و تاریخ عرضه این ماشین

هرچند سایپا هنوز تاریخ دقیقی برای عرضه خودروی رهام مشخص نکرده است اما می‌توان با قطعیت گفت که تا سال اینده خبری از ورود این خودرو به خیابان‌ها نخواهد بود و احتمالا اولین سری از این خودرو اواخر سال آینده تحویل مشتریان داده خواهد شد. با توجه به این که سایپا قصد دارد این ماشین را جایگزین تندر ۹۰ و رنو ساندرو کند، می‌توان انتظار داشت که قیمت رهام سایپا در تیپ‌های مختلف بین ۴۰ تا ۷۰ میلیون تومان قیمت داشته باشند. البته این به عوامل متعددی وابسته است که اختیار خیلی از آن‌ها دست سازنده نیست. با توجه به نوسانات ارز و قیمت‌های دائما در حال تغییر بازار خودرو، تنها می‌توان منتظر ماند تا مشخص شود قیمت خودروی رهام سایپا در نهایت چقدر خواهد بود.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین