لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :6 دقيقه

ساینا | بررسی سدان داخلی سایپا

 

سال ۱۳۸۷ بود که سایپا از خودروی (به اصطلاح) ملی خود با نام مینیاتور رونمایی کرد که بعدا نام آن به تیبا تغییر کرد. تیبا ظاهر جذابی نداشت و از نظر کیفیت تولید و عملکرد هم خودروی ضعیفی بود اما در هر صورت به دلیل شرایط خاص بازار ایران و نوسانات قیمت توانست خریداران را قانع کند و فروش خوبی داشته باشد. مدتی بعد سایپا سعی کرد تا ضعف‌های تیبا در طراحی و مسائل فنی حل کند و نتیجه این تلاش‌ها تیبا ۲ بود که اولین نسخه فیس‌لیفت تیبا به نظر می‌رسید. مدتی بعد سایپا تصمیم گرفت نسخه فیس‌لیفت شده جدیدی از تیبا عرضه کند. این خودرو که ابتدا ۲۳۲ نام داشت نهایتا ساینا نام گرفت و بر اساس پلتفورم تیبا ساخته شده بود. این روزها خودروی ساینا پرچمدار محصولات سایپا است و به همین دلیل است که در این مقاله به بررسی کامل ویژگی‌ها و مشخصات فنی ساینا خواهیم پرداخت.

 

ساینا

 

ویدیوی کوتاه تبلیغاتی ساینا

 

 

طراحی ظاهری

ساینا  توسط طراحان خود سایپا طراحی شده است و نسبت به تیبا تغییرات زیادی در بدنه داشته است. قسمت‌های جلویی خودرو  کاملا تغییر کرده و ساینا طراحی کشیده‌تری دارد. قسمت جلوپنجره این خودرو کمی شبیه به خودروهای لکسوس است و طراحی عضلانی‌تری نسبت به تیبا دارد. قسمت‌های جانبی خودروی ساینا تفاوت چندانی با تیبا ندارد و تغییرات این قسمت بسیار جزئی است.  قسمت عقبی این خودرو هم مثل قسمت جلویی تغییرات زیادی کرده و از خودروهای مختلفی الهام گرفته  است. درست است که ساینا از نظر طراحی جذاب‌تر از تیبا به نظر می‌رسد اما هنوز ضعف‌های زیادی از جمله یکدست نبودن طراحی رنج می‌برد.

 

طراحی داخلی

بیشترین پیشرفت ساینا در طراحی داخل کابین آن بوده است. در مقایسه ساینا با تیبا متوجه این موضوع می‌شوید که ساینا طراحی خسته‌کننده تیبا را کنار گذاشته و با تغییر دادن فرم داشبورد، طراحی داخلی شیک‌تری نسبت به تیبا دارد. سایپا در طراحی داخلی ساینا از یک نمایشگر کوچک مشابه نمایشگر پژو ۲۰۶ استفاده کرده است. طراحی درهای این خودرو هم نسبت به تیبا تغییر کرده که اگرچه باز و بسته کردن درهای خودرو را برای سرنشینان راحت‌تر کرده اما هنوز هم طراحی شلخته و بدون نظمی دارد. از معایب ساینا در قسمت طراحی داخلی می‌توان به استفاده از پلاستیک خشک و بی‌کیفیت در طراحی داخلی آن اشاره کرد. در کل نسبت به تیبا در ساینا فضای بیشتری در اختیار سرنشینان قرار می‌گیرد.

 

ساینا

ساینا

 

 

 

امکانات

سایپا خودروی ساینا را در دو تیپ عرضه می‌کند: SX و EX. تجهیزات پایه ساینا شامل رمان هیدرولیک، دو ایربگ، ترمز ABS و EBD، ایموبلایزر، گرم‌کن شیشهٔ عقب، پنجره‌های برقی جلو، تنظیم ارتفاع کمربندهای ایمنی و نور چراغ‌های جلو، پروژکتورهای جلو و عقب، قفل مرکزی، نمایش دمای بیرون و ریموت کنترل می‌شود و تیپ EX که نسخه فول‌آپشن ساینا محسوب می‌شود علاوه بر آن‌چه ذکر شد مجهز به پنجره‌های برقی عقب، تهویه اتوماتیک، آینه‌های جانبی برقی، سنسور دنده‌عقب و رینگ آلومینیومی نیز هست. بسیاری از این امکانات که توسط سایپا به عنوان آپشن ارائه می‌شود در خودروهای جهانی جزو تجهیزات پایه است و از این نظر سایپا نیز مثل اکثر خودروسازان داخلی بسیار ضعیف عمل کرده است.

 

 

 

 

 

 

بررسی موتور و مشخصات فنی ساینا

مشخصات ساینا از نظر فنی کاملا مشابه تیبا است که خود در اصل همان موتور پراید است با این تفاتوت که حجم و قدرت و گشتاور آن افزایش یافته است. به گفته سایپا این موتور که M15 نام دارد توسط مهندسان آلمانی تقویت شده است. حجم این موتور با ۲۰۰ سی‌سی افزایش نسبت به موتور پراید ۱۵۰۰ سی‌سی است. تیبا با این موتور ۸۰ اسب‌بخار نیرو تولید می‌کرد که در ساینا قدرت آن به ۸۷ اسب بخار رسیده و گشتاور آن ۱۲۸ نیوتن‌متر است. از بزرگ‌ترین معایب ساینا می‌توان به همین موتور ضعیف آن اشاره کرد. علیرغم اینکه سایپا این موتور ۱.۵ لیتری را تقویت کرده است، این موتور نسبت به سدان‌های خارجی مشابه ضعیف است اما با توجه به بدنه و وزن کم ساینا و با در نظر گرفتن شرایط خودروهای داخلی، موتور ساینا کار راننده را راه خواهد انداخت. شتاب این موتور برای صفر تا صد کیلومتر ۱۲ ثانیه است که حتی از ۲۰۶ تیپ ۲ هم عملکرد بهتری است. سایپا همچنین اعلام کرده که برخی مشکلات گزارش شده در تیبا در این خودرو حل شده است. مصرف سوخت این خودرو هم پایین است و به صورت ترکیبی در هر صد کیلومتر ۷ لیتر بنزین مصرف می‌شود.

 

ساینا

 

قیمت خودروی ساینا

تیپ EX ساینا هم اکنون 31.5 میلیون و مدل اتوماتیک آن نیز به قیمت 42 میلیون به فروش می رسد.

برای آگاهی از قیمت روز ساینا می‌توانید به بخش قیمت‌ روز خودرو و موتور سایت رکاب سر بزنید. اگر به دنبال خرید ساینا هستید می‌توانید سری به آگهی‌های فروش ساینا در رکاب بزنید و یا اگر به دنبال فروش ساینا هستید، با استفاده از رکاب و تنها با یک ثبت‌نام ساده خودروی خود را رایگان در رکاب آگهی کنید، همچنین می‌توانید با دانلود نرم‌افزار رکاب برای اندروید و iOS از امکانات مختلف این اپلیکیشن استفاده کنید.

 

 

ساینا

 

جمع‌بندی

ساینا را به سختی می‌توان خودرویی جدید خواند چرا که این خودرو عملا فیس‌لیفت تیبا است. جالب است که در کنار ساینا، سایپا هنوز تیبا را هم عرضه می‌کند رفتاری که استاندارد جهانی نیست و از ویژگی‌های منحصر به فرد سایپا است. قیمت ساینا کمی بیشتر از تیبا است و بعید به نظر می‌رسد که تغییرات انجام شده در آن آنقدر باشند که این افزایش قیمت را توجیه کنند. در این کلاس قیمتی ساینا باید با خودروهای محبوبی از جمله سمند SE و LX و پژوه ۴۰۵ رقابت کند. از مزایای ساینا در رقابت با این خودروها هزینه نگهداری پایین است. ساینا خودرویی کوچک است و برای مصارف شهری مناسب است. نسخه اتوماتیک ساینا نیز عرضه شده است که تفاوت چندانی جز در سیستم انتقال قدرت با مدل قبلی ندارد. در هر صورت برای خریدارانی که بودجه بالایی ندارند و باید یک خودروی کوچک و اقتصادی تهیه کنند، ساینا به شرط اینکه وسواس زیادی روی کیفیت ساخت و طراحی خودروی خود نداشته باشند گزینه مناسبی محسوب می‌شود. در ادامه می‌توانید جزییات مشخصات ساینا را ملاحظه کنید.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین