لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :5 دقيقه

سیستم تماس اضطراری اتوماتیک یا ECall چیست؟

اگرچه برخی از افراد با اتحادیه ی اروپا و تصمیمات آن مخالفت می کنند اما بدون شک تصمیمات این اتحادیه در زمینه ی ایمنی خودروها بسیار درست و منطقی بوده است و هیچگونه اعتراضی به آن ها وارد نیست. اقدامات این اتحادیه باعث شده تا ایمنی خودروها در اروپا به سطحی برسد که کسی چندین سال پیش فکر آن را هم نمی کرد. در این مقاله به بررسی آخرین تکنولوژی ای خواهیم پرداخت که اهمیت ویژه ای برای حفظ سلامت مسافران و رانندگان خودرو خواهد بود.

در گذر زمان این اتحادیه تمامی خودروسازان اروپا را ملزم به استفاده از ایربگ ها، ترمزهای ضد قفل و سیستم کنترل الکترونیکی پایداری خودرو کرده است. اتحادیه اروپا، تنها به این امکانات بسنده نکرده است، بلکه شاهد افزایش روز افزون استفاده از سیستم ترمز اضطراری (AEB) در خودروهای جدید نیز هستیم.

 سیستم تماس اضطراری اتوماتیک یا ECall

اجبار استفاده از سیستم تماس اضطراری اتوماتیک (eCall) در خودروها

در کنار این تکنولوژی هایی که گفته شد، تکنولوژی سیستم تماس اضطراری اتوماتیک (eCall) نیز به صورت گسترده در خودروها مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم به عنوان یک تکنولوژی کمکی در شرایط اضطراری است. کلمه ی eCall مخفف عبارت Emergency Call ( تماس اضطراری) است. این سیستم در زمان هایی که خودرو دچار تصادف و یا حادثه ای شود، به صورت اتوماتیک با سرویس های اورژانسی تماس برقرار می کند. سیستم سیستم تماس اضطراری اتوماتیک (eCall) برای سرعت بخشیدن به زمان عکس العمل نسبت به خودروی حادثه دیده شده در خودروها مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین اتحادیه ی اروپا اعلام کرده که از ماه آپریل سال 2018، تمامی خودروهای فروخته شده در بازارهای این قاره باید مجهز به سیستم تماس اضطراری اتوماتیک (eCall) باشند.

برخی از کمپانی های خودروسازی نظیر بی ام و (BMW)، واکسهال (Vauxhall)، ولوو، پژو و سیتروئن، سیستم های کمکی مخصوص به خود را دارند که در آن، سرنشینان می توانند در مواقع اضطراری از طریق آن ها با مراکز اورژانسی تماس بگیرند و یا سیستم ایمنی خودرو به صورت اتوماتیک این کار را انجام دهد. اما سیستم تماس اضطراری اتوماتیک (eCall) بنابر اعلام اتحادیه ی اروپا باید به صورت پایه در تمامی خودروها مورد استفاده قرار بگیرد. همانطور که گفته شد این سیستم به صورت اجباری بر روی تمامی خودروهای تولید شده در ماه آپریل 2018 و به بعد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 سیستم تماس اضطراری اتوماتیک یا ECall

نحوه عملکرد سیستم تماس اضطراری اتوماتیک (eCall)

سیستم تماس اضطراری اتوماتیک (eCall) در واقع نسخه ی پیشرفته ی سیستم تماس اورژانسی کنونی است. شماره ی اورژانس در سراسر اروپا 112 و در کشور انگلستان 999 است. سیستم E112 در هنگام تماس با مراکز اورژانسی، با استفاده از GPRS، موقعیت آنلاین تماس گیرنده را به این مراکز ارسال می کند. سیستم تماس اضطراری اتوماتیک (eCall) علاوه بر این می تواند به صورت اتوماتیک و از طریق اطلاعات ماهواره ای با مراکز اورژانسی تماس گرفته و حتی برخی از جزئیات خودرو، نظیر باز شدن ایربگ ها را به آن ها اطلاع دهد.

همین امر سبب می شود که مراکز اورژانسی با صحنه ای که قرار است روبرو شوند، آشنایی داشته و تمهیدات ویژه را قبل از اعزام نیرو بیاندیشند. کشور انگلستان در حال حاضر، زیرساخت های لازم برای استفاده از این سیستم را آماده کرده و به زودی شاهد اجرایی شدن این قانون در کشور انگلستان خواهیم بود.

 

ویژگی اصلی سیستم تماس اضطراری اتوماتیک (eCall)

اصلی ترین مزیت سیستم eCall کاهش زمان عکس العمل در ارتباط با حوادث رخ داده بوده  که همین امر باعث می شود تا احتمال زنده ماندن افراد آسیب دیده در تصادفات بیشتر شود. تحقیقات در مورد سیستم eCall نشان داده که زمان عکس العمل سرویس های اورژانس به یک تصادف در مناطق شهری می تواند در صورت استفاده از این سیستم تا حدود 40 درصد کاهش یابد. همچنین استفاده از این سیستم می تواند در مناطق روستایی تا 50 درصد زمان عکس العمل به تصادفات را کاهش دهد.

 سیستم تماس اضطراری اتوماتیک یا ECall

انگلستان آماده راه اندازی این تکنولوژی

اندی روک، متخصص در زمینه سیستم تماس اضطراری اتوماتیک (eCall) در اروپا اعلام کرد: "  به طور کلی، سیستم تماس اضطراری اتوماتیک (eCall) در انگلستان آماده راه اندازی است. تنها عامل محدود کننده در استفاده از این سیستم، عدم وجود مرکز تخصصی برای آموزش کارکنان اورژانس در مواجهه با پیام سیستم تماس اضطراری اتوماتیک (eCall) است. کارکنان مراکز اورژانس باید هرچه سریع تر نحوه ی آماده شدن و مواجهه با پیام سیستم تماس اضطراری اتوماتیک (eCall) را یاد بگیرند. اطلاعات مربوط به این سیستم از طریق خط مخابراتی بریتیش تلکام (British Telecom) ابتدا مرکز پلیس را از حادثه با خبر می کند. سپس پلیس اطلاعات بدست رسیده از این سیستم را پردازش کرده و در صورت نیاز سایر مراکز اورژانسی را از این حادثه باخبر می کند.

پایه ی مکانیسم سیستم تماس اضطراری اتوماتیک (eCall) بر اساس تکنولوژی GPS فعالیت می کند که باعث می شود رانندگان همواره از طریق سیستم های مختلف، تحت مراقبت باشند. البته آقای اندی روک، عنوان کرده که به هیچ وجه حریم خصوصی افراد مورد تعرض قرار نخواهد گرفت. آقای اندی روک در این باره گفته است: " سیستم های کمکی (SOS) کنونی که توسط خودروسازان به صورت پایه در خودروها مورد استفاده قرار می گیرد، در تمامی شرایط (چه دکمه ی مربوط به این سیستم روشن باشد و چه نباشد) خودرو را ردیابی می کند. این درحالی است که سیستم تماس اضطراری اتوماتیک (eCall) تنها زمانی فعال می شود که خودرو دچار تصادف شود. در سایر مواقع این سیستم غیر فعال است و امکان ردیابی خودرو وجود ندارد."

در صورتی که خودروی شما در یک منطقه ی پر ترافیک و یا با تعداد تماس بالا دچار تصادف شود، اولویت با تماس هایی است که توسط سیستم تماس اضطراری اتوماتیک (eCall)  برقرار است. به همین دلیل این سیستم می تواند در تمامی مناطق به خوبی عمل نماید.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین