لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :22 دقيقه

هر آنچه نیاز است تا در مورد خودروهای خودران یا بدون سرنشین بدانید

دنیای خودروهای خودران در چند سال گذشته پیشرفت های بزرگی داشته و کمپانی های خودروسازی مانند تسلا، آئودی و نیسان در کنار شرکت های تکنولوژی نظیر گوگل و Aurora تمام تلاش خود را می کنند تا تکنولوژی خودروی خودران هر چه سریع تر به صورت کامل در خودروها مورد استفاده قرار بگیرد. با ورود خودروهای خودران به خیابان ها و جاده ها شرایط بسیار تغییر خواهند کرد و سوالاتی درباره ی آینده ی دنیا با معرفی این خودروها ایجاد می شود. سوالاتی نظیر " آیا ورود خودروهای بدون سرنشین به خیابان ها باعث پیشرفت در مشاغل و فرهنگ می شود؟" ، "چه اتفاقی در تصادفات مربوط به این خودروها خواهد افتاد؟"، "قوانین مربوط به هر کشوری به چه صورت تغییر خواهد کرد تا خودروهای بدون سرنشین با جاده ها و خیابان های هر کشوری سازگاری داشته باشد؟" از جمله مهم ترین سوالاتی هستند که درباره ی آینده ی خودروهای خودران یا بدون سرنشین پرسیده می شود. در این مقاله در نظر داریم تا جواب این سوالات را برای شما تشریح کنیم.

 خودروهای خودران

با خودروی خودران فقط مسیر را انتخاب کن

خودروسازان و شرکت هایی که در حوزه ی تکنولوژی فعالیت می کنند قصد دارند تا به هر قیمتی که شده، خودروهای خودران را وارد بازار کنند. در حال حاضر، این کمپانی ها با استفاده از خودروهای مخصوصی که مجهز به انواع دوربین ها، سنسورها و نرم افزارها هستند، برای پردازش داده استفاده می کنند. در تمامی این خودروها حداقل یک مهندس در خودرو حضور دارد که تمامی دوربین ها و تجهیزات خودرو را کنترل می کند و تمامی این خودروها مجهز به یک دکمه ی خاص هستند که مهندس حاضر در خودرو، در صورت نیاز می تواند آن را فشار دهد و کنترل خودرو را به دست گیرد.

به همین دلیل خودروهای خودران کنونی همگی از همان سیستم هدایت استفاده شده در خودروهای معمولی استفاده می کنند و حتی پدال ها و جعبه دنده نیز همانند خودروهای عادی است. هدف خودروهای خودران این است که در آینده با حذف سیستم هدایت، پدال ها و دسته ی  دنده از داخل کابین، مشتریان فقط سوار خودرو شوند و مسیر را انتخاب کنند بقیه ی کارها را سیستم های الکترونیکی خودرو به خوبی انجام خواهند داد. البته این هدف نهایی کمپانی های خودروسازی برای خودروهای خودران است و همه می دانیم که تا رسیدن به آن مرحله زمان زیادی باقی مانده است. با این وجود برخی از کمپانی های خودروسازی ادعا کرده اند که در عرض سه سال آینده به تکنولوژی تمام خودران دست خواهند یافت.

انگلستان از جمله کشورهای پیشگام در زمینه ی تکنولوژی خودروهای خودران است. گروه Driven به عنوان یک کنسرسیوم متشکل از کمپانی های حوزه ی فناوری و تکنولوژی بریتانیا، تحقیقات بسیار جامع و دقیقی در مورد خودروهای خودران انجام می دهد. در حال حاضر تست خودروهای خودران در این کشور، محدود به مناطق شهری کوچک است اما بر اساس اعلام این گروه قرار است در سال 2019، چندین خودروی خودران در خیابان های اصلی این کشور مورد آزمایش قرار بگیرند. بر اساس اعلام های صورت گرفته، این خودروها کاملا خودران خواهند بود اما برای اطمینان بیشتر، از یک راننده که بتواند در شرایط اضطراری خودرو را کنترل کند استفاده خواهد شد.

دولت انگلستان بارها اعلام کرده که می خواهد این کشور در زمینه ی تکنولوژی خودروهای خودران در دنیا برترین باشد و برای نیل به این هدف، چند صد میلیون پوند برای آزمایش و تحقیق بر روی خودروهای خودران سرمایه گذاری کرده است.

 خودروهای خودران

مراحل مختلفی که خودروهای خودران باید طی کنند!

به نظر برخی از افراد، استفاده از کلمه ی "بدون راننده" در مورد خودروهای خودران می تواند کمی گمراه کننده به نظر برسد، چرا که هنوز راننده کاملا از معادله حذف نشده است، اما این اتفاق در آینده ی بسیار نزدیک رخ خواهد داد و شاهد خودروهایی خواهیم بود که سیستم هدایت (فرمان) ندارند. اما فعلا و به طور کلی، اتوماسیون کامل خودرو شامل 4 مرحله است: حذف عمل پاها، حذف عمل دست ها، حذف عمل چشم ها و حذف عمل مغز، در حالی که ما در ابتدای راه اتوماسیون خودرو قرار داریم و فعلا باید منتظر بود تا این مراحل قدم به قدم پشت سر گذاشته باشند.

 

چشم انداز پیشرفت فناوری خودروهای خودران

 

    • سال 2016 : رونمایی از خودروهای مجهز به سیستم های کمکی

    حقیقتا باید خودروهای امروزی را خودروهای پیشرفته خطاب کرد چرا که تکنولوژی و امکانات استفاده شده در آن ها نسبت به 10 سال پیش بسیار پیشرفته تر و بهبود یافته تر است. در خودروهای امروزی معمولا از چندین دوربین و رادار برای تشخیص خطرهای پیش روی خودرو استفاده می شود و سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک (AEB) می تواند در برخی شرایط، جلوی یک تصادف وحشتناک را بگیرد. سیستم هشدار دهنده ی خروج از لاین باعث می شود تا در صورت خروج از لاین حرکتی، راننده ی خودرو هشداری دریافت می کند و به مسیر خود باز گردد. برخی از خودروها نظیر ولوو XC90 دارای سیستم های کمکی در سرعت های پایین نیز هستند که باعث می شود تا سیستم کامپیوتری خودرو تا سرعت 50 کیلومتر در ساعت عمل هدایت خودرو را انجام دهد و تا سرعت 130 کیلومتر در ساعت نیز شتابگیری کرده و یا ترمز بگیرد.

     

    • سال 2018 : تکنولوژی خودران مرحله ی حذف عمل دست ها

    می توان عنوان کرد که اولین اتفاق مهم در زمینه ی تکنولوژی خودران بودن خودروها در سال 2018 روی خواهد داد چرا که خودروهای تولید شده در این سال نسبت به مدل های قبلی هوشمندتر هستند و مجهز به ویژگی هدایت بدون نیاز به راننده در جاده ها خواهند بود. در این خودروها، راننده ها همچنان مسئول کنترل خودرو در مواقع اضطراری هستند. در صورتی که تکنولوژی استفاده شده در خودرو دچار مشکل شود، آن ها موظف هستند تا کنترل خودرو را به دست بگیرند. اکثر این خودروها حداکثر به مدت 3 دقیقه در یک بازه ی مشخص هدایت اتوماتیک دارند و پس از آن به راننده هشدار می دهند تا هدایت خودرو را به دست بگیرند و در صورتی که راننده این کار را انجام ندهد به آرامی خودرو را در کنار جاده متوقف می کنند.

     

    • سال 2021 : رانندگی اتوماتیک

    در سال های اولیه ی دهه ی بعدی شاهد تغییرات بزرگی در راستای دستیابی به تکنولوژی تمام خودران در خودروها خواهیم بود. انتظار می رود خودروهای خودران در بخش هایی از جاده ها به طور کامل کنترل را به دست بگیرند و به این ترتیب رانندگان در این مسیرها می توان به کارهای دیگر خود بپردازند. خودروهای تولید شده در این سال ها مجهز به سنسورها، رادارها، دوربین ها و لیزرهای متعدد خواهند بود که باعث می شود تا امکان مشاهده تصویری واضح از اطراف خودرو توسط سیستم کامپیوتری خودرو در اختیار سرنشین قرار بگیرد. این خودروها مجهز به سیستم های کمکی متعددی خواهند بود که باعث می شود تا در زمان هایی که هدایت خودرو در دست راننده است، رانندگی با راحتی و ایمنی بیشتری صورت بگیرد.

     

    • سال 2025 : خودروهای تمام خودران

    متخصصان اعتقاد دارند که در ده سال آینده، تکنولوژی خودران به مرحله ی آخر خود خواهد رسید و خودروها قادر خواهند بود تا بدون آنکه نیازی به راننده داشته باشند از یک نقطه ی شهر به نقطه ی دیگر به صورت کاملا خودکار حرکت کنند،. خودروهای نسل آینده قابلیت اتصال بدون سیم به یکدیگر را خواهند داشت. همچنین این خودروها همگی به زیرساخت های موجود در شهرها متصل خواهند شد تا بتوانند در ترافیک های شهری تصمیمات درستی بگیرند.

 خودروهای خودران

قوانین وضع شده در کشور انگلستان برای تست کردن خودروهای خودران

وزارت حمل و نقل کشور انگلستان (DFT) با وضع قوانینی، الزامات، توصیه ها و روش های مورد نظر برای تست خودروهای خودران را به تولید کننده های خودروهای خودران ابلاغ کرده است. طبق این قانون، تمامی خودروهای خودران تست شده، باید یک راننده پشت فرمان داشته باشند. افرادی که به عنوان تست کننده ی خودرو در پشت خودرو قرار می گیرند باید گواهینامه ی مخصوص و درک کاملی از تکنولوژی خودران خودرو داشته باشند.

اگرچه افرادی که این خودروها را تست می کنند، صرفا برای کنترل خودرو در مواقع اضطراری داخل ماشین هستند اما دولت انگلستان، خودروسازان را ملزم به بیمه کردن خودرو و رانندگان کرده است و از خودروسازان خواسته شده تا شهروندان و سازمان های اجرایی شهری را از تست خودرو در شهر مطلع کنند.

همچنین دولت انگلستان اعلام کرده که خودروهای تست شده بایستی از تمامی قوانین رانندگی در شهری که تست می شوند، تبعیت کنند. تمامی خودروها بایستی مجهز به یک جعبه سیاه هم باشند تا در موقع تصادف بتوان اطلاعات مربوط به شرایط تصادف را استخراج کرد.

 خودروهای خودران

قوانین جدید در صورت تولید خودروهای خودران

اگرچه به نظر دشوارترین گام برای رسیدن به یک خودروی تمام خودران، پیشرفت فناوری های مربوط به آن است اما در واقع مشکلات بزرگتری بعد از دستیابی به این تکنولوژی وجود دارند که مربوط به قوانین مرتبط با آن ها هستند. دولت ها با شرایط دشواری روبرو هستند و بایستی بتوانند تا زمان دستیابی به تکنولوژی تمام خودران، قوانین و آیین نامه های مناسب و جامعی را در مورد خودروهای خودران تنظیم کنند. در ادامه به  بررسی برخی از قوانینی که با ها تحت تاثیر  ورود خودروهای خودران به خیابان ها قرار خواهند گرفت می پردازیم.

 

  • بیمه

یکی از سوالات اصلی درباره ی خودروهای خودران که پاسخ آن همچنان مبهم مانده است به تعیین مقصر در تصادفات خودروهای خودران که راننده در آن ها نقشی نداشته است مربوط است. برای پاسخ به این سوال مهم، 11 شرکت بیمه ی بزرگ و مهم دنیا از جمله Aviva وDirect Line جلسه ای تشکیل دادند تا با یکدیگر مشورت کنند. یکی از راه حل های این مشکل این است که بیمه ی خودرو گسترده تر شود و حتی مسئولیت خرابی سیستم ها و نرم افزارهای خودرو را نیز بر عهده گیرد. از طرف دیگر، برخی از خودروسازان نظیر ولوو عنوان کرده اند که خود کمپانی، تمامی خودروهای خودران را بیمه خواهند کرد. به هر حال، دولت ها به دنبال راه حلی هستند که به نفع مشتریان باشد و تا حد امکان باید قوانینی وضع کنند که خودروسازان نتوانند تقصیر را به سادگی به گردن فرد و یا سازمان دیگری بیاندازند.

 

  • گواهینامه ی رانندگی

برخی از دولت ها نظیر دولت انگلستان در مورد گواهینامه ی رانندگی افرادی که پشت فرمان خودروهای خودران قرار خواهند گرفت تصمیم واضحی گرفتند و طبق این تصمیم، تمامی رانندگانی که پشت فرمان خودروهای خودران قرار می گیرند، باید گواهینامه داشته باشند. البته این دولت هنوز تصمیمی در مورد خودروهای تمام خودران اتخاذ نکرده و احتمال ایجاد تغییراتی در مورد قوانین گواهینامه برای سرنشینان خودروهای خودران قرار می گیرند وجود دارد.

طبق گزارش کمیته ی تکنولوژی و علوم مجلس اعیان بریتانیا، رانندگانی که پشت فرمان خودروهای خودران قرار می گیرند، بهتر است در یک آزمون رانندگی با خودروهای خودران شرکت کنند تا مهارت های لازم جهت کنترل خودرو در مواقع اضطراری را به خوبی یاد بگیرند. تحقیقات نشان داده که در شرایط اضطراری زمان عکس العمل رانندگانی که پشت سیستم هدایت خودروهای خودران نشسته اند، به طور میانگین 6 برابر زمان عکس العمل رانندگان در خودروهای عادی است.

 خودروهای خودران

خودروهای خودران به کمک افراد کم توان می آید!

یکی از بزرگترین مزیت های خودروهای خودران در این است که افراد معلول و یا کم توان نیز به راحتی می توانند از این خودروها استفاده کنند. تحقیقات انجام شده توسط SMMT (انجمن تولیدکنندگان و بازرگانان وسایل نقلیه) نشان می دهد که 6 نفر از هر 10 کم توان می توانند از تکنولوژی تمام خودران بهره ببرند. نیمی از افراد معلول مورد بررسی که امیدوار به بهبود شرایط خود هستند اعلام کرده اند که با استفاده از خودروهای خودران می توانند به تفریحات بیشتری بیرون از منزل بپردازند. حدود 39 درصد از معلولانی که در این پژوهش مشارکت کرده اند نیز عنوان کرده اند که ورود خودروهای خودران به خیابان ها و جاده ها باعث خواهد شد تا آن ها راحت تر به مراکز درمانی مراجعه کنند.

 

خودروهای خودران با چه موانع و مشکلاتی روبرو هستند؟

اگرچه خودروسازان ادعا کرده اند که سیستم های خودران آن ها بدون هیچ ایرادی و تحت هر شرایطی عمل خواهد کرد اما همه می دانیم سیستم های خودران درست مثل انسان ها امکان خطا دارند. سیستم های خودران، بدون شک باعث کاهش تعداد تصادفات و تلفات ناشی از آن ها خواهند شد اما نکته ی مهم این است که اعتماد بیش از حد به خودروهای خودران می تواند تاثیر منفی بر روی افرادی که پشت فرمان خودروهای خودران قرار می گیرند داشته باشد.

محققان کمیته ی تکنولوژی و علوم مجلس اعیان بریتانیا عنوان کرده اند که اعتماد بیش از حد به تکنولوژی خودران می تواند باعث کاهش سرعت واکشن رانندگان برای باز پس گیری کنترل خودرو در شرایط اضطراری شود. بیشترین نگرانی ها در حوزه تکنولوژی خودران مربوط به سطح 3 این تکنولوژی است یعنی خودروهایی که مجهز به تکنولوژی خودران هستند اما نیازمند به یک راننده پشت فرمان جهت کنترل خودرو در شرایط خاص هستند.

 

 

 خودروهای خودران

با رونمایی از خودروهای کاملا خودران، چه تغییراتی باید در زیرساخت های شهری و برون شهری ایجاد شود؟

 

یکی از فاکتورهای مهم و اثر گذار در فناوری خودروهای خودران، محیط اطراف این خودروها است. یک خودروی خودران با تمامی امکانات و تجهیزات نظیر دوربین ها، سنسورها و رادارها، نیازمند شرایط جاده ای مناسب با علایم دقیق است تا  به عملکرد مورد نظر دست یابد. به همین دلیل تمامی جاده ها و خیابان ها نیازمند نگهداری مناسب هستند چرا که خطوط استفاده شده در آن ها ممکن است به دلیل تردد و یا بارش زیاد از بین برود و یا تابلوهای راهنما به دلیل تصادف، خرابکاری و یا شرایط جوی آسیب ببینند. آسیب دیدن تابلوهای راهنما و یا از بین رفتن خطوط جاده ها از جمله عوامل محیطی هستند که می توانند روی کارایی سیستم خودران خودرو تاثیر منفی داشته باشند.

جاده های باریک بین شهری در برخی نقاط، از جمله عواملی است که می تواند برای سیستم خودران خودرو تهدید ایجاد کند و در صورتی که خطوط کناری جاده وجود نداشته باشند و یا به هر دلیلی از بین رفته باشند، تشخیص مسیر برای سیستم خودران خودرو بسیار دشوار خواهد بود. بسیاری از این جاده ها دوطرفه بوده و حداکثر سرعت مجاز در آن ها بین 95 تا 100 کیلومتر در ساعت است. سوال اصلی این است که آیا خودروهای خودران در صورت حرکت با این سرعت، قادر به کنترل شرایط غیر منتظره نظیر سبقت ممنوع توسط راننده ی دیگر و یا اتفاقاتی از این دست خواهند بود؟ تمامی این سناریوها باید قبل از ورود خودروهای کاملا خودران به جاده ها، بررسی شوند تا پاسخ مناسبی برای آن ها طراحی و عملیاتی شود.

تمامی خودروهای خودران باید مجهز به سیستم تشخیص تابلوهای راهنمایی باشند. البته استفاده از سیستم GPS و مشخص کردن محدودیت های سرعت بر روی نقشه کار را برای سیستم خودران خودرو آسانتر خواهد کرد، اما به هر حال این خودروها باید قادر به تشخیص تابلوهای راهنمایی و تبعیت از آن ها باشند. از طرفی سیستم استفاده شده در این خودروها نباید علائم استفاده شده در پشت خودروهای سنگین را با علائم موجود در راه اشتباه بگیرد.

 

در ادامه به بررسی پیشرفت کمپانی های خودروسازی در زمینه ی تکنولوژی خودران خواهیم پرداخت:

 

کمپانی اپل (Apple)

اطلاعات بسیار کمی درباره ی اقدامات کمپانی اپل در راستای دستیابی به تکنولوژی خودران منتشر شده است. تنها این امر واضح است که این کمپانی وقت و هزینه ی زیادی را صرف دستیابی به این تکنولوژی نموده است. هنوز راجع به این موضوع که این کمپانی، خودروی خودران را با اتکا به خود تولید خواهد کرد و یا با یک کمپانی خودروسازی در این زمینه همکاری خواهد کرد، اطلاعاتی در دست نیست. کمپانی اپل، زمان مشخصی برای رونمایی از تکنولوژی تمام خودران خود مشخص نکرده است.

 

کمپانی بی ام و (BMW)

کمپانی بی ام و ادعا کرده که تا پایان سال 2021 قادر خواهد بود تا خودروی تمام خودران خود را به بازار عرضه نماید. برای رسیدن به این هدف، اخیرا کمپانی بی ام و با کمپانی های بزرگی در عرصه های مختلف از جمله کمپانی های گوگل، Baidu، اینتل (Intel) و Mobileye قرارداد همکاری امضا کرده است. همچنین کمپانی بی ام و، بار دیگر بر روی خودروهای الکتریکی سری i خود متمرکز شده است و در نظر دارد تا این خودروها را مجهز به تکنولوژی خودران نماید. کمپانی بی ام و اعلام کرده که اولین خودروی تمام خودران سری i خودروی iNEXT خواهد بود.

 

کمپانی فورد (Ford)

کمپانی فورد نیز با اعتماد به نفس بالا اعلام کرده که تا پایان سال 2021 قادر خواهد بود تا خودروهای تمام خودران خود که بدون پدال و سیستم هدایت هستند را در بازار خودرو عرضه کند. برای دستیابی به این هدف، شرکت فورد تعداد کارکنان خود در مرکز تحقیقات و نوآوری شهر پالو آلتوی کالیفرنیا را دو برابر کرده است. این کمپانی 30 دستگاه خودروی فورد Mondeo در شرف تست شدن در کشور آمریکا دارد. این شرکت برای دستیابی هرچه سریع تر به تکنولوژی تمام خودران با شرکت حمل و نقل درون شهری Lyft قرارداد همکاری امضا کرده است.

 خودروهای خودران

کمپانی جنرال موتورز

کمپانی جنرال موتورز نیز برای اینکه بتواند سریع تر از سایر رقبا به این تکنولوژی دست یابد، سرمایه گذاری های هنگفتی را بر روی شرکت های مختلف داشته است. این کمپانی در حدود 500 میلیون دلار بر روی شرکت Lyft سرمایه گذاری کرده است و از طرفی در حدود 1 میلیارد دلار بر روی یک مرکز تست کردن خودروهای خودران در دیترویت سرمایه گذاری نموده است.

 

گوگل/ FCA

کمپانی گوگل یکی از بزرگترین شرکت هایی است که در زمینه ی تکنولوژی خودران مشغول به تحقیق و پژوهش است. نسخه های تستی تولید شده توسط این کمپانی از سال 2009 در سیلیکون ولی (Silicon Valley) تحت آزمایش قرار دارند. در ماه های گذشته کمپانی گوگل به صورت رسمی با کمپانی فیات – کرایسلر قرارداد همکاری امضا کرده است. به این ترتیب کمپانی فیات – کرایسلر اولین شریک رسمی گوگل در زمینه ی تولید خودروهای خودران است. خودروهای خودران تولید شده توسط این دو کمپانی در مناطق شهری فینیکس (Phoenix) آمریکا مورد تست و آزمایش قرار می گیرند.

 

کمپانی هوندا (Honda)

کمپانی هوندا در نظر دارد خودروهای خودران خود را تا سال 2020 وارد بازار کند. مهندسین ارشد بخش تحقیق و توسعه ی کمپانی هوندا اعلام کرده اند که هدف این کمپانی تنها استفاده از تکنولوژی خودران در برترین خودروهای این کمپانی نیست بلکه هوندا قصد دارد تا از این تکنولوژی در تمامی خودروهای خود، از پایین ترین مدل تا بالاترین آن استفاده کند. هدف اصلی کمپانی هوندا دستیابی به تکنولوژی خودران سطح 4 تا سال 2025 است.

 

کمپانی هیوندا (Hyundai)

تحقیقات کمپانی هیوندا در زمینه های مختلف به صورت همزمان پیش می رود. این کمپانی در حال حاضر به تست خودروهای خودران مجهز به سیستم قدرت از نوع سلول سوختی مشغول است. هیوندا همچنین با استارت آپ آرورا (Aurora) قرارداد همکاری در زمینه ی تکنولوژی خودران بسته است.

 

کمپانی جگوار لند روور ( Land rover)

کمپانی جگوار لند روور در پروژه ی Autodrive بریتانیا حدود 20 میلیون یورو سرمایه گذاری کرده و از طرفی تست خودروهای خودران خود را در جاده های باز آغاز کرده است. آزمایش های این کمپانی شامل خودروهایی است که قابلیت اتصال به خودروهای دیگر و زیرساخت های شهری را دارند. کمپانی جگوار لند روور همچنین بر روی سیستم خودران All-Terrain Driving تحقیق می کند تا بتواند خودروهای خودرانی تولید کند که می توانند در تمامی شرایط عملکرد مناسبی داشته باشند.

 

کمپانی کیا (Kia)

کمپانی کیا در نظر دارد تا پایان سال 2021 از تکنولوژی خودران سطح 4 رونمایی کند و تست عمومی این تکنولوژی از سال 2019 آغاز خواهد شد. این کمپانی در نظر دارد تا پایان سال 2018 در حدود 2 میلیارد دلار در بخش تحقیق و توسعه ی خود سرمایه گذاری کند.

 

کمپانی مزدا (Mazda)

کمپانی مزدا تاکنون برنامه ی خاصی برای تولید خودروهای خودران ارائه نکرده است اما این کمپانی در نظر دارد تا در سال های آینده سیستم های کمکی پیشرفته تری را در خودروهای خود بکار گیرد.

 

کمپانی مرسدس (Mersedes Benz)

جدیدترین نسخه ی خودروی مرسدس بنز کلاس E مجهز به سیستم کمکی Active Lane Change است که یک قدم رو به جلو در زمینه ی دستیابی به تکنولوژی خودران است. کمپانی مرسدس برای حمایت از خودروهای خودران، بخشی از سهام شرکت اوبر را خریداری کرده است. خودروی کانسپت F 015 Luxury In Motion این کمپانی، تصویری از خودروهای خودران نسل آینده را نشان می دهد.

 خودروهای خودران

کمپانی میتسوبیشی

معرفی خودروی کانسپت Emirai 4 EV در نمایشگاه خودروی توکیو در سال 2017، نشانگر این موضوع است که کمپانی میتسوبیشی به طور جدی بر روی تکنولوژی خودران تحقیق می کند. کمپانی میتسوبیشی امیدوار است با پیوستن به قرارداد بین دو کمپانی رنو و نیسان بتواند سریع تر به هدف خود برسد.

 

PSA (پژو، سیتروئن و DS )

از بین برند های پژو، سیتروئن و DS ، کمپانی DS است که توانسته پیشرفت خوبی در زمینه ی تکنولوژی خودران داشته باشد و این کمپانی از سوی دولت فرانسه اجازه ی تست کردن خودروهای خود در خیابان های شهر را دریافت کرده است. در حدود 20 خودروی خودران این کمپانی در شهر Velizy توسط افراد عادی تست خواهند شد.

 

شرکت های رنو و نیسان

کمپانی نیسان در نظر دارد تا اولین خودروی خودران خود را در سال 2020 به فروش برساند که برنامه ی استفاده شده در این خودرو شامل سه مرحله ی اساسی خواهد بود. مرحله ی اول تولید خودروهای خودرانی است که در سرعت های پایین کنترل خودرو را به طور کامل در اختیار دارند. نسل جدید خودروی نیسان قشقایی مجهز به تکنولوژی نیمه خودران خواهد بود و کمپانی نیسان در نظر دارد تا پایان سال 2018 خودروهایی را تولید نماید که قابلیت حرکت خودران در بزرگراه ها را داشته باشند. طبق قرارداد رنو – نیسان ، تا پایان سال 2020 در حدود 10 خودرو مجهز به سطوح مختلف تکنولوژی خودران تولید خواهد شد و طبق اخبار به گوش رسیده، تمامی این نسخه ها دارای سیستم هدایت ( فرمان) خواهند بود.

 خودروهای خودران

کمپانی سوبارو ( Subaru)

کمپانی سوبارو هنوز تاریخ مشخصی را به عنوان زمان معرفی خودروهای تمام خودران خود اعلام نکرده است. اما این کمپانی در نظر دارد تا پایان سال 2020 از تکنولوژی نیمه خودران خود رونمایی کند. به احتمال قوی خودروهایی که دارای این تکنولوژی باشند مجهز به سیستم کمکی دو دوربین EyeSight خواهند بود.

 

کمپانی تسلا (Tesla)

بدون شک کمپانی تسلا نزدیک ترین کمپانی به تکنولوژی تمام خودران است. این کمپانی از زمان معرفی خودروی Model S در سال 2014 بر روی خودروهای خودران تحقیق می کند. البته تصادف این خودرو در حین تست باعث شد تا عملیات پیشرفت پروژه تکنولوژی خودران به کندی پیش رود. اما بار دیگر کمپانی تسلا با استفاده از رادارها و دوربین های اضافی به تحقیقات خود ادامه داد.

 

کمپانی تویوتا (Toyota)

کمپانی تویوتا برای دستیابی به تکنولوژی تمام خودران در حدود 1 میلیارد دلار بر روی بخش تحقیق و توسعه ی کمپانی خود سرمایه گذاری کرده است. کمپانی تویوتا در سال 2020 قادر به معرفی Highway Teammate خواهد بود که بدین ترتیب خودروهای این کمپانی دارای تکنولوژی خودران در بزرگراه ها و آزاد راه ها خواهند بود. چندین سال پس از این تکنولوژی، کمپانی تویوتا قادر به معرفی تکنولوژی Urban Teammate خواهد بود که به معنی دستیابی به تکنولوژی تمام خودران در سطح شهر است.

 خودروهای خودران

کمپانی ولوو (Volvo)

کمپانی ولوو اولین کمپانی ای است که اعلام کرد که مسئولیت تمامی تصادفات و حوادث ناشی از خودروهای خودران آن، از طرف کمپانی جبران خواهد شد. این کمپانی سوئدی از سال 2013 بر روی پروژه ای به نام Drive Me کار می کند و اخیرا توانسته است تست های مربوط به خودروهای تولیدی را به دنیای واقعی بکشاند. در حال حاضر نسخه ی تست این کمپانی در شهر گوتنبرگ مورد آزمایش و بررسی قرار می گیرند.

 

کمپانی فولکس واگن (volkswagen)

کمپانی آئودی با کمپانی فولکس واگن برای دستیابی به تکنولوژی تمام خودران همکاری می کند. جدید ترین نسخه ی خودروی آئودی A8 مجهز به تکنولوژی خودران سطح 3 است. اگرچه این امر خبر خوبی به نظر می رسد اما هنوز مراجع قضایی تصمیمی در خصوص استفاده از این ویژگی در خودروهای تولیدی نگرفته اند.

 

با توجه به حجم گسترده سرمایه گذاری و تلاش های جدی صنایع خودروسازی خصوصی و با پشتیبانی دولت ها در سال های اخیر، می توان انتظار داشت که در طول دهه آینده پیشرفت های محسوسی در زمینه سیستم های خودران رخ دهد. شکی نیست که بزودی شاهد آزمایشات میدانی گسترده تراین خودروها در سراسر جهان خواهیم بود، هرچند هنوز این سوال که این فناوری چه زمانی به طور کامل در اختیار مصرف کنندگان قرار خواهد گرفت، پاسخی ندارد.

دشوار است که بتوان تخمین زد خودروهای خودران از چه زمانی در مقیاس بزرگ وارد بازار خواهند شد و از سوی دیگر سنجش تاثیر آن ها روی صنعت خودرو نیز با توجه به عوامل متعدد اجتماعی، قانونی و فنی نیز کاری دشوار است، با این وجود معرفی خودروهایی که از سیستم های خودکار استفاده میکنند در سال های آتی می تواند تحلیل روشن تری از زمان ورود گسترده این خودروها به بازار فراهم کند.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین