لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :3 دقيقه

مکانیسم عملکرد سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک (AEB)

یکی از شایع ترین تصادفات رانندگی در جاده ها و خیابان ها، مربوط به تصادف با خودروی جلویی (برخورد از پشت) است. این نوع تصادفات، معمولا به دلیل بروز خللی در تمرکز راننده ایجاد می شود. این نوع از تصادفات، معمولا بیشترین تاثیر را در ایمنی جاده ها و خیابان ها دارد و ضررهای سنگینی را نیز برای شرکت های بیمه در پی دارد. خوشبختانه، معرفی تکنولوژی جدیدی به نام سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک (AEB) باعث شده است تا تعداد تصادفات از پشت کاهش چشمگیری داشته باشد.

 

AEB در خودروها چیست؟

تصادفات از پشت معمولا در شرایطی اتفاق می افتد که ترافیک نسبتا سنگینی بر جاده ها و خیابان ها حاکم باشد. اثرات این برخورد، زمانی که خودروها شدیدتر می شود که خودروها با فاصله نزدیک به هم و با سرعت بالا می رانند. زمانی که یک عابر پیاده به صورت ناگهانی در مقابل خودرو قرار بگیرد، نتیجه ی این برخورد می تواند جبران ناپذیر باشد. در تمامی شرایط اشاره شده، وجود سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک یا همان AEB، سبب کاهش این نوع از تصادفات شده و آسیب های حاصل از آن را کاهش می دهد. از جمله سیستم های ترمز اضطراری اتوماتیک (AEB) می توان به سیستم Active City Stop موجود در خودروهای فورد، سیستم Forward Emergency Braking  موجود در خودروهای نیسان و سیستم City Safety موجود در خودروهای ولوو اشاره کرد.

تحقیقات نشان داده که در صورت استفاده از سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک (AEB) در خودروها، می توان از 5 هزار تلفات و 50 هزار آسیب دیدگی ناشی از تصادفات رانندگی جلوگیری کرد. این تحقیقات موجب شد تا در 1 نوامبر سال 2015 قانونی مبنی بر الزام استفاده خودروهای عمومی از سیستم ترمز اضطراری وضع شود. متاسفانه تاکنون قانونی برای خودروهای شخصی در این زمینه وضع نشده است. البته گفتنی است که بیش از دو سوم خودروهای تولید شده از سال 2018 به بعد، مجهز به این سیستم هستند. بسیاری از متخصصان اعتقاد دارند که این سیستم، برترین سیستم ایمنی موجود برای خودروها است. اولین سیستم AEB در سال 1996 در نمایشگاه دیترویت به مردم معرفی شد و بیست سال پس از آن، استفاده از این سیستم در خودروها گسترده تر شد.

 سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک (AEB)

مکانیسم عملکرد سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک (AEB)

سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک (AEB) همانند سیستم کروز کنترل، غالبا از طریق سنسورهای رادار و برخی از آنها از طریق لیزر عمل می کنند. سنسورهای رادار قادر به بررسی شرایط مسیر بوده و در صورت وجود مانع، محاسباتی با الگوریتم های پیچیده انجام می گیرد تا میزان ریسک آن برآورد شود. سپس سیستم AEB از طریق یک دکمه ی هشدار دهنده در داشبورد، راننده را از وضعیت مطلع ساخته و در صورتی که راننده نتواند اقدام لازم را در خصوص ترمز به موقع انجام دهد، سیستم به صورت خودکار عمل ترمز را انجام می دهد.

در صورتی که سرعت حرکت شما به سمت مانع زیاد باشد، ممکن است سیستم AEB تنها قادر به این باشد که سرعت خودرو را تا حد امکان پایین بیاورد، تا در صورت برخورد، خسارات احتمالی حداقل شود. طبیعتا در سرعت های پایین تر، کارایی این سیستم بیشتر است. احتمال اینکه در سرعت های پایین، از هرگونه برخورد خودرو با مانع روبرویی جلوگیری شود، زیاد است. البته سیستم های AEB استفاده شده توسط خودروسازها با یکدیگر متفاوت هستند. به همین جهت بهتر است قبل از استفاده از آن، از سطح ایمنی آن مطلع شد.

 سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک (AEB)

جهت مطالعه موضوعات زیر می توانید به سایت رکاب مراجعه نمائید:

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین