لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :6 دقيقه

خودرو دیزلی یا خودرو بنزینی، کدام بهتر است؟ | مقایسه کامل خودرو بنزینی و دیزلی

 در این مقاله به بررسی دو نوع خودرو دیزلی و خودرو بنزینی می پردازیم. در واقع هدف از این مطلب این است تا ببینیم هر یک از این خودروها از چه مزایا و معایبی برخوردار هستند. هر چند که جوامع در حال حرکت جدی و همه جانبه به سمت خودروهای هیبریدی و خودروهای سلول سوختی هستند که در بخشی دیگر به طور کامل در مورد خودروهای هیبریدی اشاره شده است.

هر دوی این خودروها، مزیت های خاص خود را دارند اما هنگام خرید خودرو، انتخاب بین آنها می تواند واقعا دشوار باشد. چرا که کمپانی های خودروسازی، معایب هر یک از این نوع خودروها را به حداقل رسانده اند. به همین دلیل در نظر داریم تا مقایسه ای جامع بین خودروهای بنزینی و دیزلی انجام دهیم تا به سادگی بتوان از بین آن ها دست به انتخاب زد. البته قبل از هرچیز بهتر است به این نکته اشاره کنیم که در سال های اخیر، خودروهای دیزلی به دلیل ایجاد مشکلات زیست محیطی مورد انتقاد های شدید قرار گرفته اند و احتمال دارد تا چند دهه ی دیگر شاهد ممنوعیت تولید و یا استفاده از این خودروها در جاده ها باشیم. البته سعی شده تا به این موارد در مقایسه با خودروهای دیزلی و بنزینی اشاره شود.

خودرو دیزلی یا خودرو بنزینی

 عملکرد موتور دیزلی در مقابل موتور بنزینی

پیشرانه های دیزلی در گذشته، پر سر و صدا و آلاینده بودند اما اکنون اوضاع تغییر کرده است. اکثر این پیشرانه ها پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته اند. هرچند هنوز هم بعضی از این پیشرانه ها در دور موتورهای بالا و به خصوص در هوای سرد، دچار لرزش و سروصدای شدید می شوند اما در سایر موارد عملکرد نرمی دارند. البته لازم به ذکر است که اکثر خودروهای امروزی مجهز به مواد عایق صدا در اطراف پیشرانه هستند که مانع عبور صدای پیشرانه به داخل کابین می شود. به همین دلیل حتی اگر پیشرانه ای، صدا و لرزشی جزیی داشته باشد، سرنشینان خودرو متوجه آن نخواهند شد.

اصلی ترین تفاوت در عملکرد دو پیشرانه ی دیزلی و بنزینی در این است که پیشرانه های دیزلی، در دور موتورهای پایین تر عمل می کند چرا که گشتاور تولیدی توسط این پیشرانه در دور موتورهای پایین در دسترس است. میزان قدرت تولیدی پیشرانه های دیزلی نسبت به پیشرانه های بنزینی، معمولا کمتر اما در عوض، گشتاور تولید شده در پیشرانه ی دیزلی بیشتر است.

برای تولید قدرت حداکثری در پیشرانه های بنزینی، معمولا باید دور موتور را بالاتر برد. البته اکنون اکثر خودروسازان از پیشرانه های توربو استفاده می کنند تا در دور موتورهای پایین تر به قدرت بیشتری دسترسی داشته باشند. انعطاف پذیری کم پیشرانه های دیزلی با توجه به قدرت و گشتاور تولید شده آنها، جهت رانندگی در آزاد راه ها مناسب است. تولید قدرت و گشتاور زیاد در دور موتورهای پایین سبب می شود تا این پیشرانه ها گزینه ی مناسبی برای استفاده در خودروهای سنگین به حساب آید. البته پیشرانه های دیزلی مدرن، اکنون تحت همه ی شرایط، عملکرد لازم را ایفا می کنند. به همین دلیل می توانند حتی از پیشرانه های بنزینی نیز عملکرد بهتری داشته باشند.

در سال های گذشته، شاهد تولید پیشرانه های قدرتمند برای استفاده در خودروهای اسپرت بوده ایم. برخی از SUV ها و هاچ بک های اسپرت از پیشرانه های دیزلی استفاده می کنند. البته آمار و ارقام مربوط به عملکرد این پیشرانه ها نشان می دهد که هنوز به عملکرد پیشرانه های بنزینی نرسیده اند و راه زیادی را در این زمینه باید طی کنند. برای مثال خودروی فورد فوکوس ST را در نظر بگیرید. پیشرانه ی دیزلی TDCi این خودرو توانایی تولید 185 اسب بخار قدرت را دارد و نسخه ی دیزلی می تواند در عرض 8.1 ثانیه از سرعت صفر تا 100 کیلومتر در ساعت شتاب بگیرد. کمپانی فورد، پیشرانه ی بنزینی EcoBoost را نیز برای این خودرو در نظر گرفته که توانایی تولید 250 اسب بخار قدرت و شتاب 6.5 ثانیه برخوردار است. تفاوت این دو پیشرانه در میزان مصرف سوخت است. به طوری که مصرف سوخت پیشرانه ی دیزلی و بنزینی به ترتیب 3.5 و 5.66 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر است.

در سال های گذشته، خودروسازان سرمایه ی هنگفتی را بر روی پیشرانه های دیزلی سرمایه گذاری کرده اند و اکثر متخصصان و کارشناسان اعتقاد دارند که تعویض تکنولوژی این پیشرانه ها نسبت به پیشرانه های بنزینی، گران تر است. وجود قطعاتی نظیر پمپ سوخت و سیستم تزریق سوخت، سبب می شود تا هزینه ی تولید پیشرانه های دیزلی بالاتر برود.

به طور میانگین، خرید یک خودروی خانواده نسخه ی دیزلی در حدود 1500 یورو گران تر از نسخه ی بنزینی آن است. در زمان فروش نیز قیمت نسخه ی دیزلی در حدود 750 تا 1000 یورو بیشتر از نسخه ی بنزینی خواهد بود.

خودرو دیزلی یا خودرو بنزینی

موتور بنزینی یا موتور دیزلی کدام یک به صرفه تر هستند؟

به طور کلی، پیشرانه های دیزلی، بسیار با صرفه تر از پیشرانه های بنزینی هستند چرا که میزان مصرف سوخت این پیشرانه ها نسبت به پیشرانه های بنزینی بسیار پایین تر است. با انجام یک محاسبه به این نتیجه رسیده اند که در صورت خرید یک خودرو دیزلی در طول یکسال قادر خواهید بود تا 250 یورو بیشتر از خودروهای بنزینی پول پس انداز کنید. همین امر در مورد یک خودروی هاچ بک نظیر فورد فوکوس و یا فولکس واگن گلف موجب می شود تا بتوانید بیش از 500 یورو پس انداز کرد. در صورت انتخاب یک خودروی شاسی بلند SUV با موتور دیزلی می توانید در حدود 900 یورو بیشتر از ماشین با موتور بنزینی، پس انداز داشته باشید.

با توجه به مباحث بالا، در صورتی که سالانه بیش از 16 هزار کیومتر در سال رانندگی می کنید، توصیه می شود از خودروهای دیزلی استفاده کنید. اما در صورتی که شما کمتر از این مقدار در سال رانندگی می کنید، هزینه های ثابت و جاری این پیشرانه ها یکدیگر را خنثی می کنند و از نظر مالی، تفاوت خاصی بین آن ها دیده نمی شود.

البته گفتنی است که در صورت خرید پیشرانه های دیزلی، باید به فکر هزینه های بالای سرویس آن هم بود. همانطور که گفته شد، تکنولوژی های جدید استفاده شده در پیشرانه های دیزلی بسیار گران قیمت بوده و در صورت خرابی هر یک از موارد پمپ سوخت، تزریق کننده ها و فیلتر ها، باید هزینه ی زیادی را تقبل کرد.

 

میزان آلایندگی و آسیب به محیط زیست

در ماه های گذشته، قانونی مبنی بر پرداخت مالیات بر اساس میزان دی اکسید کربن تولید شده توسط خودروها وضع شده است. این قانون به نفع پیشرانه های دیزلی خواهد بود چرا که میزان دی اکسید کربن تولیدی آن ها، نسبت به پیشرانه های بنزینی بسیار کمتر است. همانطور که می دانید گاز دی اکسید کربن، در گرم شدن زمین تاثیرگذار است.  

البته گفتنی است که اگرچه پیشرانه های دیزلی، دی اکسید کربن کمتری تولید می کنند اما در عوض، بسیاری از مواد خطرناک دیگر نظیر NOx، هیدروکربن ها و ذرات ریز را وارد محیط می کنند. NOx، هیدروکربن ها و ریزگردها عامل بسیاری از امراض ریوی و آسم هستند. بسیاری از متخصصان اعتقاد دارند که صرفا اخذ مالیات بیشتر بر مبنای میزان دی اکسید کربن تولیدی، عمل صحیحی نیست. متخصصان و دوستداران محیط زیست به صورتی جدی پیگیر اتخاذ قوانین سخت گیرانه تر در این رابطه هستند. در کشور آمریکا، که قوانین سخت گیرانه ای در زمینه ی تولید NOx و ذرات ریز دارد، مشاهده می شود که خودروهای دیزلی تنها 3 درصد از سهم فروش کل خودروها در سال 2014 را به خود اختصاص داده اند. این در حالی است که در همان سال مشابه، بیش از نیمی از خودروهای فروخته شده در اروپا از نوع دیزلی بوده است.

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین