لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :4 دقيقه

تاریخچه جعبه دنده ی CVT | CVT مخفف چیست؟

در این مقاله به بررسی کامل جعبه دنده CVT، تاریخچه آن، نحوه عملکرد و مزایا و معایب آن پرداخته می شود.

سیستم انتقال قدرت متغیر یا انتقال قدرت پیوسته CVT (مخفف Continuously Variable Transmission) به عنوان نوعی از یک جعبه دنده ی اتوماتیک تک سرعته مطرح است. از جعبه دنده یCVT در خودروهای مختلفی استفاده می شود اما غالبا این جعبه دنده در خودروهای سایز کوچک بکار می رود. کوچک بودن این جعبه دنده و ساده بودن طراحی آن، بدین معنی است که استفاده از این جعبه دنده ها نسبت به جعبه دنده های معمولی در خودروهای سایز کوچک از نظر اقتصادی به صرفه تر است. کمپانی هایی نظیر تویوتا، نیسان، هوندا و آئودی معمولا در خودروهای خود از جعبه دنده های CVT استفاده می کنند.

جعبه دنده ی CVT از بسیاری جهات شبیه به جعبه دنده ی اتوماتیک است. این جعبه دنده برای افرای که تازه رانندگی را تازه آغاز کردند، مناسب است و پدال کلاچ ندارد. قیمت خودروی مجهز به جعبه دنده ی CVT، بیشتر از نسخه ی مشابه مجهز به جعبه دنده ی دستی است. از این نظر نیز جعبه دنده ی CVT شبیه به جعبه دنده ی اتوماتیک است.

وسائل نقلیه ای که از سیستم CVT استفاده می کنند را در سایت رکاب مشاهده کنید.

 جعبه دنده CVT

تاریخچه جعبه دنده CVT

تاریخچه ی طراحی و تولید جعبه دنده ی CVT به دهه 1950 میلادی باز می گردد که در آن زمان کمپانی آلمانی DAF، نوعی جعبه دنده Variomatic طراحی کرده بود. به مرور زمان استفاده از این جعبه دنده در خودروها بیشتر شد و زمینه ی تولید جعبه دنده ی CVT فراهم شد. تمامی نسخه های جعبه دنده ی CVT نیز مکانیسمی شبیه به جعبه دنده ی Variomatic دارند.

 جعبه دنده CVT

نحوه عملکرد جعبه دنده CVT

جعبه دنده ی CVT متشکل از دو قرقره ی مخروطی شکل همراه با یک طناب V شکل است که این دو قرقره را به هم وصل می کند. یکی از این قرقره ها به پیشرانه متصل بوده و قرقره ی دیگر به چرخ ها متصل شده است. زمانی که پدال گاز را فشار می دهید، دور موتور بالا رفته و مخروط با توجه به مقدار قدرت خواسته شده حرکت می کند. مخروط دیگری متناسب با قرقره ی دیگر حرکت می کند تا طناب بین این دو مخروط در وضعیت ثابتی بماند و موجب می شود تا خودرو شتاب بگیرد.

با توجه به اینکه دو مخروط به صورت مستقل حرکت می کنند، نسبت دنده ها بر خلاف جعبه دنده های اتوماتیک و یا دستی ثابت نیستند. به همین دلیل جعبه دنده ی CVT، یک واحد تک سرعته است که نسبت دنده ها در آن هر عددی می تواند باشد. همین امر سبب شده تا خودروهایی که مجهز به جعبه دنده ی CVT هستند، دور موتور بالاتری دارند. چرا که دور موتور به سرعت چرخش چرخ ها مربوط نیست.

خودروهای اولیه که مجهز به جعبه دنده ی CVT بودند، همانند خودروهای تولید شده توسط کمپانی DAF، زمانی که دور موتور بالاتر می رفت، صدای عجیبی تولید می کردند. خودروهایی که امروزه مجهز به جعبه دنده CVT هستند از عایق صدا برخوردار بوده که موجب می شود تا صدای عملکرد این جعبه دنده تا حد امکان کاهش یابد. خودروهای تولید شده توسط کمپانی DAF مجهز به دنده ی عقب نبودند، درحالی که خودروهای جدید با جعبه دنده ی CVT، به دنده ی عقب نیز مجهز هستند. به همین دلیل این خودروها دارای دنده ی سرعتی هستند که هم به سمت جلو و هم به سمت عقب حرکت می کند.

تکنولوژی تولید جعبه دنده های CVT پیشرفت زیادی داشته است. به همین دلیل این جعبه دنده ها گزینه ی مناسبی برای استفاده در خودروها محسوب می شوند به این دلیل که هم بازده بالایی دارند و هم کار کردن با آن ها ساده تر و لذت بخش تر است. کمپانی نیسان یک جعبه دنده ی CVT جدید به نام Xtronic معرفی کرد که در مراحل مختلف، قدرت را به چرخ ها منتقل می کند. همین امر باعث می شود تا این جعبه دنده شبیه جعبه دنده های معمولی عمل کند. کمپانی تویوتا در خودروهای هیبریدی خود نظیر پریوس و یا لکسوس IS 300H از سیستم HSD استفاده می کند.  سیستم HSD، فرمی از جعبه دنده ی CVT است که در سیستم هیبریدی به کار می رود.

جعبه دنده ی CVT، اجزای متحرک کمی دارد و به همین دلیل احتمال خرابی آن کم است. در صورتی که از روغن با کیفیت برای روغن کاری جعبه دنده ی CVT استفاده کنید و طبق برنامه ی نگهداری آن پیش بروید، عمر مفید جعبه دنده ی CVT، کمتر از جعبه دنده ی دستی و یا اتوماتیک معمولی نخواهد بود. تنها مشکل واقعی این جعبه دنده ها در این است که ممکن است طناب بین دو قرقره از مکان خود خارج شود که همین امر سبب می شود تا خودرو مثل حالت طبیعی شتابگیری نکند.

 جعبه دنده CVT

مزایا و معایب گیربکس CVT

از جمله مزایای گیربکس CVT می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعویض دنده ها به نرمی صورت می گیرد.
  • خرابی کمتر موتور و انتقال بهتر توان تولیدی موتور به چرخ ها.
  • کاهش ذرات آلاینده در هوا.
  • کارکرد بهتر موتور در دما و دور موتور پایین تر.
  • کاهش مصرف سوخت خودرو.
  • برخورداری خودرو از شتاب بیشتر.

 

از جمله معایب گیربکس CVT می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لغزش بین تسمه و غلتک ها.
  • سر و صدای نسبتا زیاد.
  • هزینه نسبتا بالا جهت تعمیر آن.

 

جعبه دنده CVT

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین