لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :8 دقيقه

اتو پارک چیست؟ | همه چیز در مورد جزئیات سیستم اتو پارک خودرو ها

در این مقاله به بررسی کامل سیستم اتو پارک پرداخته و تاریخچه ی این سیستم تکنولوژیکی را شرح خواهیم داد. همچنین در ادامه نیز به بررسی مکانیسم این سیستم و ایرادات احتمالی آن خواهیم پرداخت.

 

اتو پارک برای اولین بار در انستیتو ملی فرانسه ایجاد شد

سیستم اتو پارک برای اولین بار حدود 20 سال پیش طی تحقیقی جهت پارک دوبل خودروها معرفی شد. بسیاری از رانندگان با وجود بدست آوردن مهارت رانندگی لازم، در حین پارک دوبل دچار مشکل می شوند. از طرفی اکثر فضاهای پارک کردن خودرو در مناطق شهری، نیازمند پارک دوبل است. همین دلایل را می توان به عنوان نقطه شروع تحقیق درباره ی خودروهای خودران و سیستم اتو پارک دانست. اولین خودرویی که توانست به صورت موفق و خودکار یک پارک دوبل انجام دهد، خودرویی ساخته شده در انستیتو ملی فرانسه (INRIA) بود. جهت آشنایی بیشتر با خودروهای خودران و مستقل می توانید به سایت رکاب مراجعه کنید.

 همه چیز در مورد سیستم اتوپارک در خودرو

استانداردهای سیستم اتو پارک در مورد خودرو فورد، تویوتا، مرسدس بنز و بی ام و

در حال حاضر اکثر کمپانی های خودروسازی بر روی تکنولوژی اتو پارک و یا نیمه اتو پارک سرمایه گذاری و تحقیق می کنند. کمپانی هایی نظیر ولوو، فولکس واگن و تویوتا در این زمینه پیشگام بوده و اکثر خودروسازی های دیگر نظیر فورد، بی ام و، مرسدس بنز، فیات، تویوتا و فولکس واگن تاکنون توانسته اند از سیستم های نیمه اتو پارک در خودروهای خود استفاده کنند. تمامی این سیستم های نیمه اتو پارک بر اساس تکنولوژی استفاده شده توسط INRIA استوار هستند. در واقع می توان گفت که ثمره ی تحقیقات INRIA، دستیابی به یک استاندارد عمومی در صنعت خودرو بر اساس استاندارد های SAE J3016 است. استاندارد SAE J3016 شامل 5 سطح مختلف از خودران بودن اتومبیل بوده که  این سطوح بر اساس تکنولوژی های مختلف از جمله تکنولوژی کمکی جهت پارک کردن است. سه سطح ابتدایی این استاندارد شامل دستیار راننده (Driver Assistance)، اتوماسیون جزئی (Partial Automation) و اتوماسیون شرطی (Conditional Automation) است. سطح چهار این استاندارد به خودروهایی اطلاق می گردد که تقریبا خودران بوده و در رده ی اتوماسیون بالا (High Automation) قرار می گیرد. سطح پنجم این استاندارد نیز خودروهای تمام اتوماتیک (Full Automation) را در بر می گیرد. اکثر خودروهای امروزی که مجهز به سیستم کمکی جهت پارک کردن می باشند در سطح 2 و یا 3 قرار می گیرند.

 همه چیز در مورد سیستم اتوپارک در خودرو

 

چگونگی عملکرد سیستم اتو پارک

قدم اولیه در پارک دوبل خودکار، یافتن محل مناسب جهت پارک کردن است. سنجش نحوه ی قرار گیری خودرو در جای پارک مشخص شده به عوامل زیادی نظیر سایز جاپارک، فضای موجود جهت مانور خودرو و توانایی های خودرو جهت پارک کردن وابسته است. اکثر افراد در گذر زمان به صورت تجربی یاد می گیرند که این کار را به صورت سریع و بی نقص انجام دهند اما استفاده از کامپیوترها برای انجام این کار کمی نیازمند تمرین و آزمون و خطا است. سنسورهای قرار گرفته در سپر جلو و عقب خودرو بسیاری از فاکتورهای دخیل در پارک را محاسبه می کنند. سنسورهای استفاده شده برای سیستم کمکی پارک کردن، معمولا از طریق موج های الکترومغناطیسی و یا فراصوت برای پی بردن به فاصله و ابعاد اجسام نزدیک به خودرو استفاده می کنند. زمانی که فواصل خودرو از جهت های مختلف مشخص گردید، سیستم کامپیوتری تکنولوژی اتوپارک محاسبات لازم برای انجام بهترین پارک را انجام می دهد.

 همه چیز در مورد سیستم اتوپارک در خودرو

 

سیستم اتو پارک در دنیای واقعی به چه شکل عمل می کند

برای مثال از این روش برای پارک کردن خودروی فورد به صورت آزمایشی استفاده شد. در این تست، زمانی که سیستم کمکی پارک کردن فعال شد، خودرو در صورت یافتن فضای مناسب برای پارک کردن، به راننده اطلاع می دهد. سپس دستورات لازم از جمله عدم تداخل با سیستم فرمان را به راننده اطلاع می دهد. زمانی که خودرو در محل مورد نظر قرار گرفت، سیستم به راننده اطلاع می دهد که ترمز را فشار دهد و یا دنده را عوض نماید. اگرچه این روش برای پارک کردن در ابتدا کمی عجیب و غریب به نظر می رسد اما پس از چندین بار تمرین، با آسودگی خاطر خودروی خود را در فضاهای موجود پارک خواهید نمود.

پارک دوبل معمول ترین نوع پارکی بوده که در سیستم های اتو پارک و یا نیمه اتو پارک خودروها موجود است. البته برخی از کمپانی های خودروسازی سیستم های اتو پارک برای پارک به صورت مورب و یا عمودی را نیز طراحی کرده اند. برای مثال کمپانی های خودرو نظیر فورد، فیات، جنرال موتورز و فولکس واگن خودروهای خود را مجهز به این نوع سیستم های اتوپارک نیز کرده اند.

گفتنی است که در حال حاضر دستیابی به سیستم کمکی تمام اتوماتیک جهت پارک کردن شبیه به یک رویا است. البته این رویا ممکن است در آینده ای بسیار نزدیک به واقعیت تبدیل شود چرا که کمپانی هایی نظیر بوش و سایر کمپانی های بزرگ خودروسازی عنوان کرده اند که این تکنولوژی در آینده ی نزدیک قابل دسترس خواهد بود. کمپانی فولکس واگن اخیرا از تکنولوژی جدیدی  به نام “Trained Parking” رونمایی کرده که در آن به خودرو نحوه ی یافتن جاپارک مخصوص در خانه و یا محل کار به صورت اتوماتیک آموزش داده می شود. بدین ترتیب رانندگان می توانند پس از پیاده شدن، خودرو را به سمت جاپارک اختصاصی هدایت کند.

 همه چیز در مورد سیستم اتوپارک در خودرو

آیا سیستم اتوپارک می تواند برای شما مشکلی ایجاد کند؟

سیستم های اتوپارک استفاده شده در خودروهای مختلف، ویژگی های خاص خود را دارند و حقیقت این است که تمامی این سیستم ها ممکن است دچار مشکل شوند و از کار بیافتند. شایع ترین مشکل این سیستم ها به این صورت است که ترمز پارک قفل می شود. این مشکل به همراه عدم سرویس مناسب این سیستم، سبب می شود تا برخی از مشتریان حتی به دنبال روشی برای از کار انداختن این سیستم باشند. به هر حال اگرچه هزینه ی سرویس این سیستم بالا بوده و شاید در بسیاری از موارد مشکل آن به خوبی رفع نشود، اما همچنان توصیه می کنیم که از این سیستم دلسرد نشوید و حتی در صورت بوجود آمدن مشکلی در این سیستم، با تعمیر مناسب از آن استفاده کنید.

 همه چیز در مورد سیستم اتوپارک در خودرو

 

بهترین سیستم اتو پارک برای کدام خودرو است؟

استفاده از تکنولوژی اتو پارک بیشتر در خودروهای لوکس رایج است. در واقع می توان گفت که به عنوان یکی از امکانات پایه در اکثر خودروهای لوکس به کار می رود. برای بررسی عملکرد این سیستم در خودروهای مختلف، از 7 کمپانی خودروسازی بزرگ دنیا دعوت شد تا نماینده ای را برای حضور در چالش پارک اتوماتیک معرفی کنند. از بین این 7 کمپانی، تنها 4 کمپانی حاضر به این کار شدند و خودروهای معرفی شده عبارت بودند از: فورد Escape SUV، رنج روور Evoque SUV، مرسدس بنز GL350 SUV و نیسان Pathfinder.

کمپانی تویوتا درخواست حضور در این چالش را به این دلیل رد کرد که به عقیده ی آن ها، سیستم اتو پارک فروش موفقی در آینده نخواهد داشت. کمپانی آئودی نیز عنوان کرد که در سدان آئودی A8 از سیستم دوربین 360 درجه ای استفاده نکرده است. به همین جهت، علاقه ای برای شرکت در این چالش ندارد. کمپانی بی ام و نیز اعلام کرد که هیچکدام خودروهای این کمپانی، دارای تکنولوژی جدا به نام Park Assistant نیستند. البته این ویژگی در نسخه های دارای دیفرانسیل چرخ عقب سری های 3، 5، 6 و 7 وجود دارد اما هیچکدام از نسخه های تمام چرخ، مجهز به این تکنولوژی نیستند.

 همه چیز در مورد سیستم اتوپارک در خودرو

 

عملکرد سیستم اتو پارک در رنج روور، مرسدس بنز، نیسان و فورد

نحوه ی انجام تست بدین صورت بود که هر یک از خودروها باید سه نوبت پارک دوبل انجام می دادند و زمان انجام هر پارک کامل برای هر خودرو ثبت می شد. برای یکسان سازی شرایط پارک برای تمامی خودروها، کارشناسان خودروها را در فضایی که طول آن 6 فوت از طول خودروی مورد نظر بیشتر بود پارک می کردند. برای دشوار تر کردن شرایط تست نیز از جدول هایی به ارتفاع 21 اینچ به عنوان لبه ی پیاده رو استفاده شده بود. نتایج بدست آمده از این تست به قرار زیر است:

  • خودروی رنج روور Evoque SUV مجهز به سیستم اتو پارک (Park Assist) و دوربین 360 درجه ای توانست در زمان میانگین 21.9 ثانیه سریع ترین پارک را داشته باشد. سیستم اتوپارک استفاده شده در این خودرو برای اکثر مدل های 2013 رنج روور موجود است.
  • مرسدس بنز GL350 مجهز به سیستم های Parktronic و اتوپارک فعال (Active Park Assistant) به همراه دوربین 360 درجه ای توانست در زمان 27.4 ثانیه عمل پارک را انجام دهد.
  • خودروی SUV نیسان Pathfinder که مجهز به سیستم Around View Monitor می باشد در زمان 30.5 ثانیه موفق شد تا عمل پارک را انجام دهد. گفتنی است که سیستم Around View یک سیستم اتوپارک محسوب نمی شود بلکه این سیستم با گردآوری داده های حاصل از دوربین های مختلف، فاصله ی خودرو از چهار گوشه ی خودرو را در صفحه نمایش نشان می دهد.
  • خودروی فورد Escape SUV نیز مجهز به سیستم اتو پارک فعال بوده و توانست در زمان 31 ثانیه عمل پارک را انجام دهد.

 

منبع: رکاب. 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین