لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :7 دقيقه

ملاقات با سوزوکی GSX-R1000

سامورایی از نوع دو چرخ

شاید برای بسیاری از افراد سواری با موتورهای 200 و 250 سی سی بسیار هیجان انگیر و خاطره انگیز باشد. اما وقتی صحبت از موتورهای سنگین می شود باید کمی جدی تر به موضوع فکر کرد. از سالیان قبل مبحث موتوروسواری در کشور بسیار داغ و پر طرفدار بود. باگذشت زمان شاهد تردد موتورهای ریس و شهری جدیدی به کشور هستیم که تنها دیدن آنها از نزدیک برای بسیاری از علاقه مندان نوعی آرزو محسوب می‌شود. درکلان شهر بزرگی مثل تهران دیدن موتورهای سنگین و ریس تنها به روزهای تعطیل و در اتوبان های خلوت ختم می‌شود. البته در بعضی روزها نیز استثنا هم وجود دارد.

با هماهنگی یکی از دوستان در یک روز آخر هفته به ملاقات یک دستگاه سوزوکیGSX-R1000 رفتیم. موتورسیکلتی که طرفداران فراوانی دارد و دربسیاری از محافل همیشه یک پای صحبت از GSX-R1000 است. 4سیلندر دارد. دقیقا998.6سی سی حجم دارد. دارای 4سوپاپ در هر سیلندر که مجموعا 16 سوپاپ است. مجهز به گیربکس 6سرعته زنجیره ای و کلاچ هیدرولیک درگیر در روغن است. موتور مورد آزمایش دارای رنگ خاصی است این موتور مدل 2009 و دارای رنگ بادمجانی در بسیاری از بخش های اصلی بدنه است.

آزمایش رانندگی

قبل از هرچیز باید وسایل ایمنی موتورسواری را تهیه کرد قیمت بالای وسایل ایمنی نظیر کلاه دستکش کاپشن شلوار و کفش خرید را برای موتورسواران حرفه ای امکان پذیر ساخته است. موتورهای سنگین اصولا برای یک سرنشین مناسب است اما درصورتی که مجبور باشید ترک دوم را همراه خود ببرید باید کمی در مورد وضعیت قرار گیری در پشت خود او را توجیه کنید. محسن عسگری برای چند دقیقه به من توضیح داد تا درطول مسیر موتورسواری چگونه در پشت وی قرار بگیرم . بخصوص در شتاب گیری و ترمزهای ناگهانی تا مشکل خاصی اتفاق نیافتد.

کلاه ایمنی و کاپشن از اصلی ترین وسایل برای موتورسواری محسوب می شود. برای آزمایش آماده می شویم. دوستانی که در این آزمایش با ما بودند قبل از حرکت کلاه و کاپشن مخصوص موتورسواری را تن من کردند. نکات مهم نظیر حرکت بی مورد در حین شتابگیری و... را گوشزد کردند. برای آنکه در حین شتابگیری و ترمزهای ناگهانی سرنشین دوم فشار به فقسه سینه راکب وارد نکند باید دست های خود را بر روی باک بنزین قرار دهد. باهر نکته ای که دوستان به من تذکر می دادند استرس و آدرنالین خون من افزایش می یافت. ملاقات با سوپراسپرت های روز دنیا نظیر فراری و لامبورگینی و نشستن در داخل کابین این گونه خودروها به صورت کاملا عادی باعث می شود آدرنالین خونتان افزایش یابد. بهتر بگویم هیجان رانندگی با این خودروهای آن هم برای بار اول بیدار ماندن تا دیروقت را برایتان به ارمغان خواهد آورد. اما داستان موتور سواری هیجان انگیزتر است زیرا شما خارج از یک جعبه متحرک و ایمن هستید و مستقیما مورد نوازش باد قرار می گیرید.پس اگر یک روز کامل بیدار ماندید جای تعجب نیست.

کلاه ایمنی را به سر می کنیم و درپشت موتورسوار حرفه قرار می گیریم.

کیت اگزوز نصب شده بروری این موتور از انتهای هدرز شروع شده و یکسره است. کوتاه و یکسره بودن این سیستم اگزوز باعث افزایش قدرت پیشرانه و همچنین افزایش صدای تولیدی موتور در دورهای بالای 4هزار می شود. سیستم اگزوز استفاده شده برروی GSX-R1000 مورد نظر M4 نام دارد که با جثه کوچک خود صدایی بسیار جذاب و ویران کننده تولید می‌کند. این سیستم اگزوز دارای قیمتی در حدود 2میلیون تومان است.

زمانی که پیشرانه GSX-R را روشن می‌کنید صدای پرابهت سیستم اگزوز شنیده می شود. در کوچه های منطقه‌ای از تهران حرکت را آغاز کردیم به همین علت از همان ابتدا با دور موتور پایین حرکت کردیم تا به مسیر اصلی و اتوبان خلوتی که از قبل درنظر گرفته بودیم برسیم. واقعا برای افرادی که بار اول سوار چنین موتورهایی می شوند ترس و هیجان دورهای آغازین را خاطره انگیز خواهد کرد. سوزوکیGSX-R برای راکب فضایی پهن و گودی را دارا است تا بتواند کنترل خوبی برروی موتور داشته باشد.اما همانطور که اشاره شد در موتورهای سنگین فضای چندان مناسبی برای راکب دوم درنظر گرفته نخواهد شد. نفر دوم در بالاترین قسمت و برروی زین قرار می‌گیرد و باید درحین شتابگیری و حرکت با سرعت بالا کاملا راکب و باک بنزین را بگیرد و به او بچسبد.

درابتدای حرکت مسیر اتوبان رسالت به سمت غرب را انتخاب می‌کنیم. مسیر طولانی مانده بود تا به تونل رسالت برسیم. صدای سیستم اگزوز با اینکه از کلاه کاسکت حرفه‌ای استفاده کرده بودم بازهم گوش هایم را نوازش می‌داد تعویض دنده‌ها در دورهای 10الی12هزار انجام می‌شد. در پایین صفحه کیلومتر شمار سه چراغ زرد رنگ تعبیه شده بود که به ترتیب هرکدام موقعیت مناسب برای تعویض دنده را نشان می داد که با روشن شدن چراغ سوم بهترین شرایط برای تعویض دنده محیا بود. در کمتر از چندثانیه صفحه کیلومتر شمار دیجیتالی سرعت 195کیلومتر را نشان داد و دنده 3. اما گویی بازهم GSX-R جا دارد در همین دنده سرعت خود را افزایش دهد. نزدیک شدن به تونل باعث کاهش سرعت و ترمزگیری شد. در حین ترمزگیری باید با تمام قدرت دستانتان را برروی باک بنزین نگه دارید و روی محل مخصوص آن فشار وارد کنید. برای آنکه بتوانید خودتان را کنترل کنید می توانید زانوهای خود را به پهلوی راکب فشار دهید.لازم بذکر است در حین ترمزگیری به هیچ عنوان دست‌های خود را به دورکمر راکب قرار ندهید زیرا در بسیاری از مواقع به علت شدید بودن فشار ترمز نیروی وارد شده دست ها برروی قفسه سینه راکب باعث ایجاد صدمه شده است. GSX-R دارای تایرهای17اینچی بوده که به کمک دو دیسک ترمز 310 میلیمتری با 4کالیپر پیستون در جلو و یک دیسک ترمز 220میلیمتری در عقب به خوبی شرایط ترمزگیری را فراهم می سازد و در کوتاه ترین فاصله و زمان ممکن سرعت موتور را کاهش می دهد.

درداخل تونل صدای سیستم اگزوز بسیار فراتر از آن چیزی که تصور می‌کنید است. بخصوص آنکه با گرفتن کلاچ و چند نیش گاز صدای این هیولا تمام تونل را در بر می‌گیرد و تمام حواس رانندگان را به خود جلب می‌کند. GSX-R دارای سه حالت رانندگی با نام A,Bو C است. بهترین شرایط و به نوعی اسپرت ترین شرایط در حالت A است که تمام توان پیشرانه و صدای سیستم اگزوز استفاده می‌شود. از همان ابتدا Engine map را برروی حالتA تنظیم کردیم. باخروج از تونل به سمت برج میلاد حرکت کردیم. اتوبان خلوت و GSX-R آماده برای شلیک. شتابگیری GSX_R در تمامی شرایط و سرعت ها بی‌نظیر است. در حین حرکت با میانگین سرعت 130 کیلومتر درساعت اقدام به شتابگیری و افزایش سرعت می‌کنیم. در کمتر از چند ثانیه دنده 3 درگیر شده و دور موتور عدد 13هزار را نشان می دهد. سرعت موتور به 206 کیلومتر درساعت رسید. خودروهای عبوری در اتوبان نیز گویی یک لاک پشت هستند و به آرامی حرکت می کنند. زمانی که به پشت خودروهای عبوری در لاین سرعت می‌رسیدیم برای گرفتن راه و ادامه مسیر بجای زدن بوق و یا چراغ تنها به گرفتن کلاچ و نیش گاز بسنده می‌کردیم که صدای خروجی سیستم اگزوز باعث می‌شد تا راننده از آیینه متوجه حضور ما در پشت سر خود شود و فضای مناسب برای حرکت بدهد. عبور از دست اندازها چندان قابل احساس نیست. زیرا GSX_R مجهز به کمک فنر معکوس و قابل تنظیم در قسمت جلو است. همچنین درقسمت عقب سیستم تعلیق فشرده سواری و هندلینگ نرمی را ایجاد می‌کند.

طراحی GSX-R1000 از نمای جلو شاید همانند هوندا CBR و یاماهاR1 اغوا کننده نباشد اما قسمت کناری و انتهایی خودرو به علت سبک طراحی زیبای خود جذاب و پر ابهت است. موتور مورد نظر دارای باک بنزین آلومینیومی است و بخشی از کیت بدنه آن با فیبرکربن پوشانده شده است.ضربه گیر فلاپ های بغل که در صورت زمین خوردن موتور فلاپ ها آسیب نمی بینند کیت اگزوز M4 و کیتECU با قابلیت برنامه ریزی مجدد از جمله تجهیزات نصب شده برروی GSX-R مورد نظر است. لذت سواری با موتور ریس همانند لذت سواری با خودروهای سوپر اسپرت است. با این تفاوت که در خودروهای سوپراسپرت امنیت بالایی دارید.

 

جدول:

  • پیشرانه: 4سیلندر
  • حجم و قدرت پیشرانه: 998.6 سی سی – 181 اسب بخار مدل استاندارد- (نمونه مورد آزمایش بیشن از 195 اسب بخار قدرت
  • نسبت تراکم: 1 : 12.8
  • حداکثر سرعت: 290کیلومتر درساعت
  • ابعاد تایرها: عقب(17ZR50/190) -  جلو (17ZR70/120) – Metzeler
  • وزن خالص: 203 کیلوگرم
  • فاصله بین دومحور جلو و عقب 1405میلیمتر
  • سیستم ترمز: در جلو: دودیسک 310میلیمتری با کالیپر 4پیستون
                              در عقب: تک دیسک 220میلیمتری

 

نوشته و عکس: محمد حسن رزاقی

 

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین