لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :7 دقيقه

ملاقات با سوزوکی هایابوسا

موتور سنگین ژاپنی دوست داشتنی  

نام هایابوسا برای تمامی موتورسواران آشنا است. حتی برخی از ماشین بازها نیز این نام به گوششان خورده است. بخصوص زمانی که این موتورسیکلت با سرعتی باورنکردنی از کنار خودروی تقویت شده آنها عبور می‌کند. Hayabusa یکی از قدرتمندترین موتورسیکلت‌های تولیدی شرکت سوزوکی به حساب می‌آید. موتورسیکلتی که بسیاری آن را به عنوان یک افسانه در دنیای موتورسواری یاد می‌کنند. افسانه‌ای که از سال 1999 میلادی به واقعیت پیوست و در ذهن موتوسواران حک شد. این موتورسیکلت که از سال‌1999 معرفی و روانه بازار شد چندتان تغییر مهمی در بخش ظاهری و فنی نسبت به مدل‌های تولید شده در سال2014 نداشته است. همچنین هایابوسا تا سال‌2006 و قبل از ورود رقیب اصلی خود به عنوان سلطان سرعت دربین موتورسواران یاد می‌شد. فرصتی پیش آمد تا از نزدیک با یک دستگاه هایابوسا زرد رنگ ملاقاتی انجام دهیم. ملاقاتی که در پیست بین المللی کارتینگ پرند و با هماهنگی های قبلی صورت پذیرفت.

چرا هایابوسا؟

در زبان ژاپنی کلمه هایابوسا به معنی شاهین (پرنده‌ای شکاری) است. شاهین نوعی پرنده شکاری است که برای به دست آوردن طعمه بالا سر آن پرواز کند. البته این خصلت بسیاری از پرندگان شکاری است. به همین خاطر آژانس کاووش هوافضای ژاپن یک فضاپیمای بدون سرنشین را طراحی کرد و نام آن را هایابوسا گذاشتند. این فضاپیمای بدون سرنشین قرار بود نمونه‌هایی از سطح سیارکی سیب‌زمینی شکل با نام‌25143 را بردارد و به زمین باز‌گردد. اما به دلایل فنی و بروز مشکلات این فضاپیما نتوانست مأموریت خود را انجام دهد. سوزوکی قصد داشت محصولی را معرفی کند که سرعت آن به مرز 300کیلومتر درساعت نیز برسد. شاهین تنها پرنده‌ای است که در هنگام شیرجه زدن برای بدست آورد طعمه خود به چنین سرعتی دست پیدا می‌کند. سوزوکی در سال‌1999 با الهام از پرنده شکاری شاهین نام محصول جدید خود را Hayabusa انتخاب کرد. انتخابی که بدرستی صورت گرفت و نام هایابوسا را در ذهن بسیاری از مردم جاودانه کرد.

رنگ های خاص برای نسخه های خاص

هایابوسا در سال 2003 نسخه‌ای با نام Limited Edition را روانه بازار ساخت. اصلی ترین ویژگی این نسخه رنگ مسی آن بود. شتاب صفرتا صد و حداکثر سرعت آن به ترتیب 3 ثانیه و 306 کیلومتر بر ساعت بوده است. سه سال بعد سوزوکی دومین نسخه از هایابوساLimited Edition را معرفی کرد و به عنوان مدل 2007 آن را روانه بازار ساخت. اصلی‌ترین ویژگی این مدل رنگ سفید و خاکستری بدنه و فلاپ‌های آن است. این نسخه آخرین هایابوسای Limited Edition بود که حجم پیشرانه آن 1298 سی‌سی است. این پیشرانه در 9800دور بردقیقه‌175 اسب بخار قدرت و در 7000دور بردقیقه 138 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. لیمیتد ادیشن‌های تولیدی سال 2007 نیز دارای شتاب صفر تاصد 3ثانیه و 4.5ثانیه برای صفر تا 140کیلومتر هستند. حداکثر سرعت این نسخه 306 کیلومتر درساعت به ثبت رسیده و برای رسیدن به سرعت200کیلومتر درساعت تنها نیاز به 7.2ثانیه زمان دارید. در سال 2008 با توجه قوانین جدید و محدودیت سرعت در موتورهای شهری سوزوکی نسخه Limited Edition را با حداکثر سرعت کمتر از 300کیلومتر درساعت وارد بازار کرد. ضمن آنکه این اولین نسخه تولید محدود هایابوسا با پیشرانه 1340 سی‌سی بود. پیشرانه‌ای با 196اسب بخار قدرت در‌9800دور بردقیقه و حداکثر گشتاور 154نیوتن متر در 10200دور بردقیقه. این نسخه از هایابوسا همانند مدل‌های قبلی از یک جعبه‌دنده 6سرعته بهرمند است. وزن کلی آن 266 کیلوگرم و شتاب صفرتاصد آن هیچ تفاوتی با نسخه قبلی نداشته است. از این مدل تنها150 دستگاه با رنگ سفید و نوار قرمز رنگ تولید شده است.

یک روز خاص

برای تهیه گزارش و عکاسی با هماهنگی‌های از قبل انجام شده به پیست بین المللی کارتینگ شهر پرند رفتیم. نمونه مورد آزمایش کاملا استاندارد بود و حتی سیستم اگزوزهای استاندارد کارخانه برروی آن قرار داشت. به همین خاطر درزمان روشن شدن پیشرانه چندان صدایی که باید از اگزوزها شنیده شود به گوش نمی‌رسید. اما بازهم گازدادن درجا حس و حال خاصی را ایجاد می‌کرد. این سیستم اگزوزها به تنهایی دارای 17کیلوگرم وزن هستند. درصورتی که اگر شما از اگزوزهای ریس با برندهای مختلف استفاده کنید می‌توانید وزن موتور را تا حد قابل توجهی کاهش دهید. مسیر پیست کارتینگ پرند برای موتورهای سنگین چندان مناسب و بزرگ نیست. اما استفاده از آن برای چند ساعت خالی از لطف نخواهد بود. 

برای سوارشدن ترک دوم باید حتما فضای انتهای موتور را آماده کنید. به همین خاطر باید کوهان زرد رنگی که در پشت موتور تعبیه شده را باز کنید و از زین‌ درنظر گرفته شده برای ترک دوم استفاده کنید. نحوه نصب زین راکب دوم به این صورت است که ابتدا باید سوییچ را در جای درنظرگرفته شده (در زیر فضای برجسته انتهای موتور که عبارت GSX1300R حک شد) قراردهید و بعد از چرخاندن آن کوهان همرنگ بدنه از جای خود درمی‌آید. تنها مشکلی شما با کوهان دارید نبود فضای مناسب برای قرار دادن آن درون موتور است. زیرا در زیر کوهان یا زین فضای کوچک برای قرار دادن جعبه آچار درنظر گرفته شده است. همچنین قبل از نصب زین می‌بایست دستگیره میله‌ای را نیز برای امنیت بیشتر راکب دوم نصب کنید.

فضای درنظر گرفته شده برای راکب دوم نسبت به کاوازاکی ZX-14 تاحدودی بهتر و راحت‌تر است. کاوازاکیZX-14 اصلی‌ترین رقیب این موتور به حساب می‌آید. البته این سواری تنها به عنوان نشستن پشت راکب در تمامی موتورها به حساب می‌آید. باتوجه به سبک طراحی هایابوسا راکب دوم در سرعت‌های بالا نیز می‌تواند از دستگیره پشت برای حفظ تعادل استفاده کند. البته همیشه در موتورهای ریس و گاها استریت باید برای ایمنی بیشتر راکب دوم دست‌های خود را برروی باک قرار دهد. طول Hayabusa 2195 میلی‌متر عرض آن 740میلی‌متر و ارتفاع آن نیز 1170میلی‌متر است. ضمن آنکه فاصله بین دومحور جلو و عقب 1485 میلی‌متر است. به همین خاطر به عنوان یکی از بزرگترین موتورها در کلاس خود شناخته شده است.

زمانی که در برروی زین قرار می‌گیرید از نظر ارتفاع تاحدودی با راکب در یک سطح هستید. این هم سطحی باعث می‌شود تا به سختی بتوانید عقربه‌های آنالوگ کیلومترشمار را ببینید. ارتفاع موتور از سطح زمین 805 میلی‌متر است. در صورتی که در موتورهای ریس ارتفاع راکب دوم از سطح زمین تاحدودی بیشتر است. در شتابگیری‌های ناگهانی نیز هایابوسا چیزی کمتر یک موتورهای ریس ندارد. موضوعی که بارها به چشم دیده‌ام. هایابوسا با آنکه در کلاس شهری جای دارد اما در بسیاری از مسابقات و حتی شتابگیری‌ها توانسته موتورهای ریس را به راحتی پشت سر بگذارد. در پیچ‌های تند پیست کارتینگ نیز به خوبی این امکان برای راکب فراهم شده تا موتور را به زمین نزدیک کند. البته همانطور که اشاره شد این پیست برای موتورهای سنگین چندان فضای مناسبی ندارد. تنها در مسیر صاف که کمتر از 200 متر بود می‌توانستیم شاهد صدای طنین انداز آن باشیم. ضمن آنکه باید هرچه زودتر برای کنترل موتور ترمزها را وارد عمل کنید. هایابوسا مجهز به ترمزهای Brembo Monobloc هستند. در چرخ جلو از دودیسک 310 میلی‌متری با چهارپیستون استفاده شده است. چرخ عقب نیز از یک دیسک 260میلی‌متری با یک پیستون برخوردار است. تایرهای مورد استفاده در این موتورسیلکت ژاپنی از نوع بریجستون است. لاستیک جلو دارای ابعاد 120/70ZR17 است. همچنین لاستیک عقب دارای ابعاد 190/50ZR17 است.

احتیاط

استفاده از کلاه و لباس ایمنی در رشته ورزشی موتورسواری به یکی از مهمترین اصل‌ها تبدیل شده است. اگر تهیه لباس و کاپشن ایمنی مقدرو نیست حتما برای حفظ سلامتی خود قبل از سوار شدن با موتور از کلاه ایمنی استفاده کنید. چندسالی است که فرهنگ استفاده از کلاه ایمنی در بین موتوسواران شهری ایجاد شده است. فرهنگی که علاوه بر نشان دادن رانندگی یکپارچه باعث حفظ جان موتورسواران خواهد شد. پس قبل از سوار شدن برروی موتور حتما از کلاه ایمنی استفاده کنید. 

 

نوشته و عکس: محمد حسن رزاقی

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین