لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :8 دقيقه

جدیدترین تکنولوژی های خودرو | کروز کنترل ، سیستم کنترل باد TPMS و تست ایمنی یورو NCAP

در این مقاله ابتدا به بررسی نحوه عملکرد سیستم کروز کنترل پرداخته و پس از آن به معرفی سیستم کنترل باد لاستیک (TPMS) می پردازیم. در آخر به معرفی تست ایمنی یورو NCAP پرداخته و با نحوه امتیاز دهی آن آشنا خواهیم شد. می توانید جهت آشنایی با مقالات دنیای خودرو به بخش خودرو مراجعه کنید.

 

کروز کنترل چیست ؟

یکی از مهم ترین سیستم های ایمنی استفاده شده در خودروهای مدرن، سیستم کروز کنترل هوشمند است. این سیستم نه تنها سرعت خودروی شما را ثابت نگه می دارد بلکه به صورت اتوماتیک سرعت خودرو را دائما به نحوی تنظیم می کند تا فاصله ی مناسب شما با خودرو جلویی حفظ شود. این سیستم تا حدودی قادر به کنترل سیستم ترمز نیز بوده و در صورتی که خودروی جلوی ایست کند، این سیستم به صورت اتوماتیک ترمز را اعمال می کند. البته باید مراقب بود که ترمز اعمال شده توسط این سیستم در اکثر مواقع برای ایست خودرو کافی نیست و رانندگان باید حواسشان به این موضوع باشد.

نحوه ی عملکرد سیستم کروز کنترل خودکار به این صورت است که شما سرعت مد نظر خود را تعیین کرده و سپس فاصله ی مورد نظر با خودروی جلویی را باید تعیین کنید. حالا کافی است خودرو را در حالت کروز کنترل قرار دهید و حواستان مطابق معمول به ترافیک حاکم در مسیر مشغول باشد. استفاده از چندین سنسور که شامل رادار و دوربین های متصل به سیستم کامپیوتری خودرو است، سبب می شود تا سیستم کامپیوتری خودرو بتواند محاسبات لازم جهت تشخیص خودروهای موجود در جلوی شما را انجام دهد.

 سیستم کروز کنترل

نحوه استفاده از کروز کنترل و نکات مهم آن

  • احتمال دارد که سیستم کروز کنترل هوشمند در بعضی شرایط آب و هوایی مانند مه غلیط و یا بارندگی شدید، عملکرد خوبی نداشته باشد. دلیل این امر می تواند کثیفی سنسورهای موجود در خودرو و یا لغزندگی سطح جاده باشد. البته این سیستم ها ممکن است در داخل تونل ها نیز کار نکنند.
  • سیستم کروز کنترل هوشمند با تنظیم فاصله ی مد نظر راننده با خودروی جلویی به صورت خودکار، بخشی از وظایف راننده را از دوش او بر می دارد و به همین دلیل رانندگان می توانند با خیال آسوده تر همه ی حواس خود را به ترافیک موجود در راه متمرکز کنند.

 

سیستم کنترل باد لاستیک (TPMS) چیست؟

سیستم کنترل باد لاستیک (TPMS) از دیگر سیستم های ایمنی مهم و حیاتی بکار رفته در خودروها بوده که به رانندگان درباره ی کم باد بودن تایرها اخطار می دهد. معمولا جهت نشان دادن این اخطار، یک چراغ زرد رنگ بر روی داشبورد خودرو قرار می گیرد. در گذشته، تنظیم نبودن تایر خودرو سبب بروز تصادف هایی می شد که در صورت آگاهی از این امر، جلوگیری از این تصادف ها میسر بود. به همین دلیل امروزه در اکثر خودروها از سیستم کنترل باد لاستیک (TPMS) برای کنترل فشار باد لاستیک ها استفاده می شود تا از بروز تصادف های احتمالی پیش گیری شود.

پیش از به کار گیری این سیستم در خودروها، رانندگان هنگامی متوجه کم باد بودن لاستیک ها می شدند که تایرها به صورت غیرعادی جلب توجه می کردند. به همین دلیل در اکثر موارد رانندگان مدت ها پس از زمان لازم متوجه کم باد بودن لاستیک ها می شدند که خطرهای احتمالی را در پی داشت. به دلیل خطرآفرین بودن این اتفاق، دولت آمریکا در سال 2007 قانونی را وضع کرد که نتیجه ی آن استفاده از سیستم کنترل باد لاستیک در اکثر خودروهای این کشور بود.

 سیستم کروز کنترل

سیستم کنترل باد لاستیک (TPMS) مستقیم و غیر مستقیم

به طور کلی سیستم کنترل باد لاستیک (TPMS) دو نوع است: TPMS غیر مستقیم و TPMS مستقیم.

 

  • TPMS غیر مستقیم چیست ؟

سیستم TPMS غیر مستقیم، وابسته به سنسورهای سرعت قرار گرفته بر روی چرخ های خودرو است. این سنسورها، نرخ چرخش هر چرخ را اندازه می گیرند و با استفاده از سیستم کامپیوتری خودرو، نرخ چرخش هر چرخ را با سایر چرخ ها و یا با داده ی ورودی می توانند مقایسه کنند. بر اساس نرخ چرخش هر چرخ، سیستم کامپیوتری خودرو قادر به محاسبه ی سایز نسبی تایرها است. زمانی که چرخی با سرعت بیشتر از حد مجاز بچرخد، سیستم کامپیوتری این نتیجه را می گیرد که تایر استفاده شده در آن چرخ کم باد بوده و این نتیجه گیری را سریعا به راننده اطلاع می دهد. در واقع سیستم TPMS غیر مستقیم در واقع میزان فشار باد لاستیک ها را اندازه نمی گیرد بلکه این سیستم تنها سرعت چرخش تایرهای خودرو را اندازه گرفته و سیگنال های دریافتی را به سیستم کامپیوتری خودرو ارسال می کنند که این سیستم در صورت مشاهده ی سرعت چرخش غیر عادی، به راننده اطلاع می دهد.

 سیستم کنترل باد لاستیک

  • مزایای سیستم TPMS غیر مستقیم :
  1. نسبت به سیستم TPMS مستقیم ارزان تر است.
  2. نسبت به سیستم TPMS مستقیم نیازمند برنامه نویسی و نگه داری کمتری است.
  3. هزینه های مربوط به نگه داری قطعات این سیستم نسبت به سیستم TPMS مستقیم کمتر است.

 

  • معایب سیستم TPMS غیر مستقیم :
  1. در صورت خرید تایر بزرگتر و یا کوچکتر از سایز تعیین شده، امکان بوجود آمدن اختلال در سیستم وجود دارد.
  2. زمانی که تایرهای به میزان غیر یکنواخت خورده شوند، این سیستم ممکن است در محاسبات خود اشتباه نماید.
  3. پس از تنظیم باد هر تایر این سیستم باید دوباره تنظیم شود.

 سیستم کنترل باد لاستیک

  • سیستم TPMS مستقیم چیست ؟

سیستم TPMS مستقیم با استفاده از سنسورهای مخصوص جهت اندازه گیری فشار باد لاستیک که در هر تایر قرار دارد، فشار تایر هر چرخ را کنترل می کند. اطلاعات بدست آمده از این سنسورها به یک سیستم کنترل ماژول فرستاده می شود و در آنجا این اطلاعات، آنالیز و بررسی می شوند و در صورتی که باد لاستیکی کمتر از حد مجاز باشد، از طریق چراغ تعبیه شده بر روی داشبورد به راننده اطلاع داده می شود. معمولا نحوه ی انتقال داده در سیستم TPMS مستقیم از نوع بی سیم است. نکته ی جالب در مورد این سیستم، وجود سریال عددی مشخص برای هر سنسور است. این امر نه تنها سبب تمایز بین سیستم های استفاده شده در خودروهای مختلف می شوند بلکه نشان می دهد که اندازه گیری فشار هر تایر به صورت جداگانه صورت می گیرد.

 

  • مزایای سیستم TPMS مستقیم :
  1. اندازه گیری فشار باد لاستیک توسط این سیستم دقیق تر است.
  2. به دلیل تعویض تایر و یا سایر موارد، دقت اندازه گیری این سیستم دچار اختلال نمی شود.
  3. باتری های استفاده شده در سنسورهای این سیستم در حدود 10 سال عمر مفید دارند.
  4. از این سیستم می توان در تایر یدک خودرو نیز استفاده کرد.

 سیستم کنترل باد لاستیک

  • معایب سیستم TPMS مستقیم :
  1. این سیستم گران تر از سیستم TPMS غیر مستقیم است.
  2. هماهنگ سازی این سیستم می تواند هزینه های زیادی داشته باشد.
  3. باتری های استفاده شده در سنسورهای این سیستم قابلیت تعمیر ندارند و در صورت خراب شدن باتری، کل سنسور باید تعویض شود.
  4. سنسورهای استفاده شده در تایرها، در هنگام تعویض تایر آسیب پذیر هستند.

 سیستم کنترل باد لاستیک

تست ایمنی یورو NCAP چیست؟

پس از آشنایی با دو سیستم ایمنی کروز کنترل هوشمند و TPMS، به سراغ تست ایمنی یورو NCAP می رویم که یکی از معتبرترین تست های ایمنی در سراسر دنیا است. تست ایمنی یورو NCAP از سیستم امتیاز دهی 5 ستاره استفاده می کند و بر اساس امتیازی که هر خودرو دریافت می کند، مشتریان می توانند خودروهای مختلف را با یکدیگر از نظر ایمنی مقایسه کنند. امتیاز دهی به خودروها بر اساس چندین تست که توسط یورو NCAP طراحی شده، تعیین می گردد. این تست ها در واقع، سناریو های ساده شده ی تصادفات واقعی بوده که می توانند در دنیای واقعی منجر به آسیب دیدگی شدید و یا حتی مرگ شوند. در سیستم امتیاز دهی ایمنی یورو NCAP هرچه خودرویی بتواند امتیاز (ستاره) بیشتری دریافت نماید، بدین معنی است که از ایمنی بالاتری برخوردار است و مجهز به امکانات و تجهیزات ایمنی مناسب تری هستند.

همزمان با اینکه تکنولوژی ها و امکانات ایمنی استفاده شده در خودروها پیشرفته تر می شوند، سیستم امتیاز دهی یورو  NCAP نیز بروز رسانی می شود و علاوه بر آن تست های ایمنی نیز همزمان با این امر تغییر می کنند و حتی بعضا تست های جدیدی به تست های قبلی اضافه می شوند.

از سال 2016 به بعد برخی از خودروها دارای دو امتیاز از تست یورو  NCAP هستند. یکی از این امتیازها مربوط به نسخه ای است که در آن از سیستم ها و امکانات ایمنی پایه استفاده شده و دیگری مربوط به نسخه ای است که مجهز به پکیج ویژه ای از امکانات ایمنی است. طبیعتا نسخه ی دوم به دلیل داشتن امکانات بیشتر، امتیاز بیشتری نسبت به نسخه ی اول از تست ایمنی یورو NCAP کسب می کند.

در ادامه به تفسیر امتیازهای سیستم یورو NCAP می پردازیم:

سیستم کنترل باد لاستیک

خودرو با امتیاز 5 ستاره:

خودرو عملکرد خوبی در تصادفات دارد و می تواند به خوبی از سرنشینان در برابر حوادث احتمالی محافظت کند. این خودرو کاملا مجهز به امکانات ایمنی بوده و تکنولوژی قدرتمندی در زمینه ی پیشگیری از تصادف دارد.

 

خودروی با امتیاز 4 ستاره:

خودرو عملکرد خوبی در تصادف ها دارد و می تواند به خوبی از سرنشینان در برابر حوادث احتمالی محافظت کند. این خودرو ممکن است دارای تکنولوژی پیشگیری از تصادف به صورت یک گزینه ی اختیاری باشد.

 

خودرو با امتیاز 3 ستاره:

این خودرو عملکرد متوسطی در امر حفاظت از سرنشینان در تصادف ها دارد و فاقد تکنولوژی لازم برای پیشگیری از تصادف ها است.

 

خودروی با امتیاز 2 ستاره:

این خودرو عملکرد متوسطی در امر حفاظت از سرنشینان در تصادف ها دارد و فاقد تکنولوژی لازم برای پیشگیری از تصادف ها است.

 

خودرو با امتیاز 1 ستاره:

خودرو تنها دارای امکانات اندک جهت حفاظت از خودرو در حین تصادف ها است.

 

منبع: رکاب

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین