لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :7 دقيقه

سیستم های ایمنی خودرو HAC و DAC چگونه عمل می کنند | ویژگی ها و مشخصات ایمنی خودرو

کمپانی تویوتا در اکثر خودروهای خود از سیستم های HAC و DAC استفاده می کند. سیستم ایمنی HAC (Hill-Start Assist Control) به عنوان یک سیستم مکانیکی در خودرو، این امکان را برای رانندگان فراهم می کند تا راحت تر مسیرهای سربالایی را بپیمایند. از طرفی سیستم DAC (Downhill Assist Control) به عنوان یک سیستم مستقل و جدا مطرح بوده که ایمنی خودرو را حین عبور از مسیرهای سرازیری افزایش می دهد. البته این تعاریف، تعاریف مختصری از این سیستم های ایمنی است. در ادامه به صورت مفصل تر به تعریف و مکانیسم دو سیستم HAC و DAC خواهیم پرداخت.

 سیستم های ایمنی خودرو HAC و DAC

سیستم ایمنی HAC به چه ترتیب عمل می کند؟

سیستم HAC را می توان یک تکنولوژی مکاترونیکی، یعنی ترکیبی از الکترونیک، مکانیک، کامپیوتر و مهندسی دانست. سیستم HAC، جز سیستم های ایمنی خودرو محسوب شده و زمانی که این سیستم، متوجه حرکت روبه عقب خودرو در مسیرهای سربالایی شود، به صورت الکترونیکی، فشار ترمز بر روی هر چرخ را افزایش می دهد تا از حرکت به سمت عقب جلوگیری شود.

زمانی که رانندگان بخواهند در سربالایی ها شروع به حرکت نمایند، ممکن است خودروی آن ها بلغزد و کمی به سمت عقب حرکت کند. سیستم HAC با کنترل فشار سیال سیستم ترمز، به محض جدا شدن پای راننده از پدال ترمز و فشار دادن پدال گاز، حرکت رو به عقب خودرو در این شرایط را به حداقل می رساند. در واقع هدف از طراحی سیستم HAC، جلوگیری از حرکت رو به عقب و یا لغزش خودرو به کناره ها در زمان شروع حرکت در مسیرهای سربالایی است.

سیستم HAC، کنترل بر روی خودرو را افزایش داده و از قفل شدن چرخ ها در سربالایی ها جلوگیری می نماید. در صورتی که از این سیستم استفاده نشود، به احتمال قوی خودرو در سربالایی های تیز هنگام شروع به حرکت، به سمت عقب حرکت خواهد کرد.

سیستم های ایمنی خودرو HAC و DAC

سیستم HAC از طریق وضعیت دنده در هر لحظه، می تواند هدف راننده و جهت حرکت وی را تعیین کند. از طرفی جهت حرکت چرخ ها و سرعت چرخش آن ها، از طریق سنسورهای فعال قرار گرفته شده در هر چرخ تعیین می گردد. مکانیسم عملکرد این سنسورها به این شکل بوده که سنسورها از طریق یک سیستم مغناطیسی به دنبال تشخیص یک میدان مغناطیسی هستند. بدین ترتیب سنسورها از طریق میدان ایجاد شده، توانایی تشخیص جهت حرکت چرخ ها را دارند.

زمانی که سنسورهای فعال قرار گرفته در چرخ ها، متوجه حرکت رو به عقب و یا لغزش خودرو شوند، سیستم HAC به صورت اتوماتیک فعال می شود. بدین ترتیب، سیستم HAC میزان فشار ترمز لازم جهت جلوگیری از لغزش خودرو به عقب و قفل شدن چرخ ها را محاسبه کرده و به آرامی این فشار ترمز را بر چرخ ها اعمال می کند. بدون وجود این سیستم، راننده مجبور است تا سریع پای خود را از روی پدال ترمز برداشته و پدال گاز را فشار دهد. در حالی که با استفاده از سیستم HAC راننده با خیال راحت این کار را انجام می دهد و نیاز به نیم کلاچ کردن، به خصوص در مسیرهای سربالایی نیست.  برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خودرو هایی که از سیستم ایمنی HAC استفاده می کنند این لینک را مطالعه نمائید.

 سیستم های ایمنی خودرو HAC و DAC

سیستم ایمنی DAC به چه ترتیب عمل می کند؟

سیستم DAC، به صورت اتوماتیک فشار ترمز وارد شده به هر چرخ خودرو، حین حرکت در مسیرهای سرازیری را کنترل می کند تا خودرو با یک سرعت ثابت و مطمئن از سرازیری به سمت پایین حرکت کند. این عمل سبب شده تا از قفل شدن چرخ ها جلوگیری شود. از طرفی کشش خودرو را در سطح خوبی نگه داشته که همین امر، سبب کنترل بهتر خودرو می گردد.

زمانی که خودرو در سرازیری در حال حرکت است و تنها استفاده از دنده ی سنگین کارساز نیست، سیستم DAC فعال شده و سیستم ترمز هر چهار چرخ را کنترل کرده تا خودرو با یک سرعت ثابت و پایین حرکت کند. بدین ترتیب خودرو، بدون آنکه چرخ های آن قفل شوند، با پایداری بیشتر به حرکت خود در سرازیری ادامه می دهد. در صورتی که از سیستم DAC استفاده نشود، راننده مجبور است تا در سرازیری، بخش زیادی از توجه خود را به استفاده از پدال های گاز و ترمز اختصاص دهد. در حالی که استفاده از سیستم DAC این امکان را برای رانندگان فراهم می کند تا بدون نیاز به استفاده از پدال گاز و یا ترمز، فقط بر روی هدایت خودرو تمرکز کنند.

سیستم های ایمنی خودرو HAC و DAC

در صورت عدم استفاده از سیستم DAC در مسیرهای سرازیری، چرخ ها در زمان ترمز گرفتن، قفل می شوند. استفاده از این سیستم همچنین سبب بهبود کنترل جهی خودرو در سراشیبی های تیز و لغزنده می شود.

واحد کنترل پیشرانه (ECU) و سنسورهای فعال قرار گرفته در چرخ ها از طریق وضعیت موجود راه و شیب سرازیری، سبب فعال شدن سیستم DAC می شوند. واحد کنترل پیشرانه (ECU) وظیفه ی محاسبه ی سرعت خودرو، جهت حرکت و شیب راه را دارد. این اطلاعات، همراه با سیگنال هایی که از طریق سنسورهای سرعت گردآوری می شوند، در نهایت به سرعت مناسب در مسیرهای سرازیری منجر شده که این سرعت از طریق سیستم ترمز تنظیم می شود.

سیستم DAC، به محاسبه ی فشار هیدرولیکی ترمز برای اعمال به هر چرخ می پردازد. در صورتی که فشار هیدرولیکی در این فرایند کاهش یابد، سیستم ECU سیگنال هایی از تغییر فشار دریافت خواهد کرد و به همین دلیل اقدام به فعال کردن پمپ موتور جهت جبران کاهش فشار خواهد کرد.

از سیستم HAC در بعضی از خودروهایی تویوتا نظیر تویوتا فورچونر (Fortuner)، تویوتا پریوس، لند کروزر و تویوتا راو4 استفاده می شود. علاوه بر این خودروها، خودروهایی نظیر هوندا C-RV و فولکس واگن تورگ (Touareg) نیز به این سیستم مجهز هستند. سیستم DAC نیز به صورت پایه در خودروهایی نظیر تویوتا فورچونر (Fortuner)، تویوتا لند کروزر، تویوتا راو4 و تویوتا 4Runner مورد استفاده قرار می گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه بررسی فنی خودرو های تویوتا مراجعه کنید.

 سیستم های ایمنی خودرو HAC و DAC

مزایای استفاده از سیستم های ایمنی خودرو HAC و DAC

در ادامه به مزایای استفاده از سیستم های ایمنی خودرو HAC و DAC اشاره خواهد شد:

 

  • این سیستم ها موجب جلوگیری از تصادف در سراشیبی ها و سربالایی ها به دلیل لغزش خودرو می شوند.
  • این سیستم ها به نسبت ارزان قیمت هستند.
  • استفاده از این سیستم ها به منزله ی رانندگی با آرامش و بدون استرس است.
  • استفاده از این سیستم ها سبب افزایش عمر کلاچ خودرو می شوند.
  • این سیستم ها برای خودروهایی دارای سرنشین و یا بار زیاد، کاملا توصیه می شود.
  • این سیستم ها، تنها مناسب خودروهایی که دارای جعبه دنده ی دستی هستند، مناسب است.

 

 سیستم های ایمنی خودرو HAC و DAC

سابقه ی استفاده از سیستم های ایمنی خودرو HAC و DAC

تا بدین جا به صورت مفصل با مفهوم سیستم های HAC و DAC آشنا شدید. اما گفتنی است که این سیستم ها یک تکنولوژی جدید نیستند و چندین سال است که از این سیستم ها در خودروهای مختلف استفاده می شود. در سایر خودروها نظیر فولکس واگن گلف، زمانی که خودرو در شیبی با تیزی بیشتر از 5 درجه قرار بگیرد در صورت ترمز کردن، به صورت کامل این ترمزها قفل می شوند. این در حالی است که سیستم HAC استفاده شده در خودروهای کمپانی تویوتا از طریق سنسورهای موجود در خودرو، لغزش رو به عقب در سربالایی را تشخیص داده و مانع از لغزش می شود. در واقع این سیستم با اعمال فشار ترمز لازم، زمینه ی دسترسی به گشتاور کافی برای شروع حرکت بدون لغزش به سمت عقب را فراهم می کند. لغزش خودرو به سمت عقب در حین شروع به حرکت در سربالایی ها برای بسیاری از افراد که اکثرا در داخل شهر رانندگی می کنند، امری عادی محسوب می شود.

همانطور که گفته شد سیستم DAC نیز همانند سیستم HAC فعال می شود. پس از فعال شدن سیستم DAC در سرازیری ها، سرعت خودرو همواره در سرعتی کمتر از 18 کیلومتر در ساعت ثابت می شود. این سیستم از طریق سیستم کنترل کشش و سیستم ABS باعث ثابت ماندن سرعت خودرو می شود.

 

منبع: رکاب

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین