لطفا منتظر بمانید...

تست مینی کوپر S در جزیره کیش

خوب راه می‌رود و صدا تولید می‌کند

رانندگی با یک خودروی کوچک و جمع و جور تفاوت بسیار زیادی با یک خودروی دراز و پهن دارد. خودورویی که طول آن کمتر از 4متر و پهنای آن به 1700میلی‌متر هم نمی‌رسد به مراتب راحت‌تر جای پارک برایش پیدا خواهد شد. به مراتب از نظر قیمتی هم بسیار کمتر از خودروهای پهن و بزرگ خواهند بود. محصولات تولیدی شرکت MINI نیز از همین ویژگی بهرمند هستند. کوچک و کم مصرف هستند. باخودروهای MINI یک رانندگی متفاوت را تجربه خواهید کرد. تعداد بسیار محدودی از خودروهای MINI وارد کشور شدند. پلاک ملی شدند اما برچسب قیمتی نجومی آنها هرکسی را مجاب بخریدشان نمی‌کند. بخصوص اینکه هیچ نمایندگی خدمات پس ازفروشی برای محصولات MINI در ایران وجود ندارد. با این حال علاقه‌مندان به مینی در ایران نسخه‌های وارد شده را خریداری کرده‌اند. در جزیره کیش نیز چنددستگاه مینی وجود دارد. فرصتی پیش آمد تا از نزدیک با یکدستگاه Roadster  MINI Cooper S در جزیره کیش ملاقاتی داشته باشیم. خودرویی که صدای استاندارد اگزوزها نیز لذت خاصی را در طول رانندگی بخصوص در سکوت شب به همراه دارد.

ریزنقش‌ها را بهتر بشناسید

کاری به مدل‌های قدیمی شرکت مینی نداریم. کاری به این نداریم مینی در سال 1959 توسط شرکتBMC راه‌اندازی شد. اولین مینی هم در همان سال با هدف عرضه خودرویی کوچک و جمع و جور تولید و روانه بازار شد. ما به الان بیشتر توجه داریم نه گذشته. قرن بیست و یکم قرن تکنولوژی و پیشرفت است. جایی که در آن شرکت MINI به تولید هفت مدل از خودروهای کوچک خود پرداخته است. هفت مدلی که از نظر قیمت تفاوت دارند و شباهت زیادی از نظر ظاهری بهم دارند. ارزان‌ترین مدل نسخه کوپر Hardtop 2در است. قیمت پایه این مدل 20700دلار است. نسخه کوپرS نیز از 24100دلار آغاز می‌شود. سومین نمونه‌ای که در مدل Hardtop 2door عرضه می‌شود نسخه  John Cooper Works است. نسخه‌ای که با 228 اسب بخار قدرت دارای قیمت پایه 30600دلار است.

دومین مدل عرضه شده MINI به نام Hardtop 4door شناخته می‌شود. 21700دلار قیمت پایه نسخه کوپر این مدل است. برای خرید نسخه Coopr S در این مدل باید مبلغ 25100دلار برای قیمت پایه پرداخت کنید. اگر با مدل‌های Hardtop ارتباطی برقرار نکردید می‌توانید به سراغ مدل عضلانی Countryman بروید. کانتریمن یک مینی متفاوت است. تبلیغات گسترده‌ای برای معرفی آن صورت گرفته. این مدل هم در چهارنسخه Cooper و Cooper S Cooper S ALL4 و JCW ALL4  عرضه می‌شود. نسخه کوپر با 121 اسب بخار قدرت با قیمت پایه 22750 دلار بفروش می‌رسد. نسخه Cooper S نیز از 26100دلار آغاز می‌شود. نسخه S ALL4 با پیشرانه 181 اسب بخاری به قیمت پایه 27850 دلار عرضه می‌شود. همچنین نسخه JCW ALL4 با پیشرانه 208 اسب بخاری و ظاهری متفاوت با قیمت پایه 35350 دلار تولید می‌شود.

PACEMAN چهارمین مدلی است که در لیست محصولات مینی از نظر قیمتی قرار دارد. البته جدیدترین نسخه Paceman برای سال 2015 نیز معرفی شده است. نسخه Cooper این مدل دارای قیمت پایه 23550 دلار و نسخه Cooper S دارای قیمت پایه 26900دلار است. قیمت پایه مدل - S ALL4 28600 و قیمت پایه نسخه JCW ALL4 از 35600دلار آغاز می‌شود.

کوپر کانورتیبل به عنوان پنچمین مدل در خانواده MINI قرار دارد. برای این مدل که ظرفیت حمل چهارسرنشین(2+2) را دارد سه نسخهCooper Coope S و JCW در نظر گرفته شده است. قیمت پایه نسخه Cooper Convertible از 25700دلار شروع می‌شود. اگر نسخه Cooper S را در مدل کانوتیبل بخواهید باید حداقل 28700دلار پرداخت کنید. نسخه اسپرت JCW با 7پیشرانه 208 اسب بخاری نیز به قیمت پایه 35850 دلار بفروش میرسد.

مدل کوپه مینی هم در سه نسخه Cooper Coope S و JCW عرضه می‌شود. این مدل دارای سقف فلزی ثابت است. قیمت پایه نسخه Cooper 22هزار دلار و  نسخه Cooper S 25300دلار است. همچنین نسخه John Cooper Works از 31900دلار شروع می‌شود. در مدل Roadster نیز این سه نسخه عرضه می‌شود.26100دلار برای نسخه Cooper و 29100دلار برای نسخه پایه Cooper S در مدل رودستر قیمت گذاری شده است. ضمن آنکه نسخه JCW مدل رودستر با قیمت پایه 36250دلار بفروش می‌رسد. که این نسخه به عنوان گرانقیمت‌ترین خودروی پایه در تولیدات شرکت MINI به حساب می‌آید.

متفاوت تر از آن چیزی که دیده‌اید

در طراحی مینی کوپرS رودستر خبری از خط و خطوط تند و تیز نیست. خبری از خط کمرهای مورب و صاف نیست. طراح تا آنجا که توانسته در طراحی مینی از خطوط صاف و برجسته استفاده کرده است. کاپوت و گلگیرهای جلو یک تکه هستند. به همین خاطر طراحی برجسته‌ای دارند. البته خط دوتایی روی بدنه را نیز نباید فراموش کرد.250دلار آب می‌خورد اما حس اسپرت بودن را بیشتر جلوه می‌کند. هواکش‌های جلو و روی کاپوت هوای خنک را به رادیاتور و پیشرانه انتقال می‌دهند. در طرفین مه‌شکن‌ها نیز دریچه‌های ذوزنقه‌ای شکل مشخص است. این دریچه‌ها با توجه به روکش کروم 250دلار قیمت دارند. همچنین برای پوشش مشکی درون چراغ‌های جلو باید 100دلار دیگر هم بپردازید. البته فراموش نکنید که برای داشتن چراغ‌های زنون نیز 500دلار باید کنار بگذارید. رینگ‌هایی که برروی این مدل نصب شده از نوع Black Star Bullet 17 اینچ هستند. تنها 750 دلار باید بپردازید تا این رینگ‌ها به همراه تایرهای دانلوپ در اندازه 17R45/205 برروی خودرو قرار بگیرد. درقسمت کناری به جز رینگ‌ها و حرف قرمز رنگS برروی گلگیرجلو چیز خاصی توجه شما را جلب نخواهد کرد. درقسمت انتهایی اگزوزهای استیل دوتایی در مرکز سپر جلب توجه می‌کند. خط مشکی کشیده شده تا انتهای درصندوق‌بار به همراه باله کربنی ظاهری اسپرت به این قسمت بخشیده است. این باله در سرعت‌های بالای 60کیلومتر باز می‌شود. درسرعت‌های بالا نیز به میزان 40کیلوگرم نیروی روبه پایین (Down Force) ‌‌به خودرو منتقل می‌کند. البته کروم کاری‌های دور چراغ‌های عقب و مه شکن‌ها سادگی این قسمت را محو کرده است. مه شکن‌ها عقب با پرداخت 100دلار و سنسور دنده عقب با پرداخت 500دلار نصب می‌شوند. در یک جمع بندی کلی اگر بخواهیم ظاهر مینی کوپرS رودستر را توضیح دهیم. باید بگوییم تصاویری که در اینترنت مشاهده می‌کنید تفاوت زیادی با خودرویی که از نزدیک می‌بینید دارد. مینی کوپرS رودستر آن حس وحالی که در عکس‌ها دیده‌اید را از نزدیک به شما منتقل نمی‌کند. سادگی طراحی آن کاملا مشخص است.

بهترین عملکرد از 1598سی‌سی

وقتی برروی صندلی‌های اسپرت با پوشش چرم قهوه‌ای Lounge Toffeقرار می‌گیرید حس خاصی به شما دست می‌دهد. این روکش چرم 2000دلاری که برروی بخشی از داشبورد و رودری‌های کنار کشیده شده برزیبایی کابین افزوده است. اگر نخواهیم بگوییم نسخه مورد آزمایش از نظر تجهیزات و امکانات رفاهی فول‌ترین به حساب می‌آید. باید اشاره کنیم که بیشترین تجهیزات و امکانات را در این خودرو به سفارش مالک درنظر گرفته شده است. به همین خاطر قیمت این مدل با توجه به دست دوم بودن آن به 120 میلیون تومان در جزیره کیش می‌رسد. همانطور که اشاره شد قیمت پایه مینی کوپرS رودستر 29100دلار است. رنگ خاکستری Eclips Gray بدنه این خودرو 500دلار به قیمت پایه آن می افزاید. پکیج Technology و Sport دارای قیمت 4000دلار است که در این خودرو نصب شده است. در این دو پکیج سیستم صوتی Harman/Kardon با 10 بلندگو و آمپلی فایر480 وات   صفحه نمایش 6.5 اینچی ورودی USB iPod و سیستم GPS قرار دارد. پیکج City نیز با قیمت 1250 نصب می‌شود که سنسور دنده عقب آینه‌های ضدنور بخشی از این پیکج به حساب می‌آید.

مینی توسط شرکت BMW خریداری شده است. پدری جدید پیدا کرده. اما همچنان در انگلستان و زادگاه مادری خود تولید می‌شود. به همین خاطر کیفیت آن همچنان پابرجاست. در داخل کابین توقع چندانی از یک خودرو شهری و کوچک برای بالابودن کیفیت نباید داشت. اما MINI تاجایی که توانسته از بهترین مواد برای بالابردن کیفیت کابین استفاده کرده است. درست است که بخش های زیادی از کابین با پلاستیک فشرده پوشانده شده اما قسمت‌هایی که در آن چرم و فیبرکربن بکار رفته کیفیت بالای مواد را به خوبی نشان می‌دهد. شما سوار خودرویی شده‌اید که فضای صندلی‌ها حدود 120 سانتی متر است. خیلی فضای راحتی در اختیار ندارید اما بازهم در نوع خود قابل قبول است.

درپشت فرمان محل وارد کردن سوییچ مشخص است. بعد از آن باید پیشرانه 4سیلندر 1.6لیتری را توسط دکمه روشن کنید. تا به اینجای کار همه چیز عادی و درحد انتظار است. صدایی که پیشرانه مینی از خود تولید می‌کند دقیقا همان چیزی است که تصور می‌کردم. بخصوص وقتی در حالت سکون کمی پدال گاز را فشار می‌دهم. صدایی همانند قل قل آبجوش خواهید شنید البته به اندازه صدای قل قل SLSAMG. مینیCooper S رودستر دارای دوجعبه دنده 6سرعته دستی و اتوماتیک است. برای سفاش جعبه دنده 6سرعته اتوماتیک باید 1250 دلار پرداخت کنید. این جعبه دنده دارای پدال‌های تعویض دنده پشت فرمان است. به همین خاطر لذت رانندگی برایتان دوچندان می‌شود. مینی کوپرS رودستر از با بهرمندی از پیشرانه 1598سی‌سی TwinPower Turbo ( توربو شارژرTwin- Scroll) قادر به تولید 184 اسب بخار قدرت در 5500دور بردقیقه است. همچنین گشتاور این پیشرانه 240نیوتن‌متر در 1600 الی 5000 دور بردقیقه است. رانندگی در شب هم لذت خاص خود را دارد. آنهم در هوای نسبتا شرجی و خنک اسفندماه جزیره زیبای کیش. ابتدا بخشی از مسیر را با سقف باز رانندگی می‌کنیم. فاصله صندلی تا سقف برزنتی 1متر است. یعنی اگر کمی قدبلند باشید اصلا فضا داخلی مینی برایتان راحت نخواهد بود. البته برای نگارنده همین فضا هم بسیار کافی و راحت بود. باوجود فضای قابل قبول سر دلیلی برای جمع نکردن سقف بزرنتی پیدا نکردم. سقف را در پشت صندلی‌ها جمع می‌کنیم. حالا پدال گاز را فشار می‌دهیم و صدای دلچسب اگزوزها را بیشتر احساس می‌کنیم. این تازه اول کار است. هنوز سیستم توربو وارد کار نشده. مسیر خلوت و سکوت دلچسب جاده‌های خارج از محدوده مسکونی جزیره حس خوبی را به همراه دارد. سکوتی که تمایل داشتم آن را حفظ کنم. اما مینی کوپرS این اجازه را نمی‌دهد. ریزنقش آلمانی-انگلیسی با همان جثه کوچک خود صدایی دلشنین تولید می‌کند. تعویض دنده‌ها در دورهای بالا صورت می‌گیرد. درابتدا جعبه دنده را در حالت D قرار دادم تا تعویض دنده‌ها با توجه به فرمان سیستم ECU و گیربکس صورت پذیرد. درحالت عادی نیز وقتی شما یک رانندگی معمولی داشته باشید تعویض دنده‌ها در دورهای 4تا5هزار به راحتی تعویض می‌شود. اما اگر برای شتابگیری‌های ناگهانی می‌خواهید مینی را امتحان کنید باید بگویم این رودستر همه جوره پا به پای شما خواهد آمد. وارد عمل شدن سیستم توربوشارژ هم به نوعی حس و حال خاصی را به همراه دارد. زوزه‌ی انچنانی نخواهید شنید اما عملکرد پیشرانه 1.6لیتری برایتان بسیار تعجب انگیز خواهد بود.

سکوت جاده ساحلی تاحدودی شکسته شده بود. سکوتی که در آن صدای اگزوزها بیشتر شنیده می‌شد. اهرم تعویض دنده را به سمت چپ می‌کشم تا وضعیت جعبه دنده را در حالت اسپرت و دستی آزمایش کنم. بالاخره با پرداخت مبلغ 1250 دلار برای چنین جعبه‌ ‌دنده‌ای باید زمانی از اهرم‌های پشت دنده استفاده کرد. وقتی پدال گاز را تا انتها فشار می‌دهید جعبه دنده با کمی مکث وارد عمل می‌شود و صدای ریز توربوشارژر به گوش می‌رسد. از داستان خارج نشوید. همچنان درحال برهم زدن سکوت جاده ساحلی جزیره کیش هستیم. جاده‌ای که در آن محدودیت سرعت همانند داخل مناطق مسکونی حکم فرما است. در صورت تخلف حتما خودرویتان اعمال قانون می‌شود. با این حال کمی چاشنی شیطنت را به رانندگی اضافه کردیم. لحظه معکوس کشیدن و رام کردن مینی هم در نوع خود جالب است. وقتی پدال آلومینیومی ترمز‌ را به همراه اهرم منفی تعویض دنده پشت فرمان را فشار می‌دهید صدایی همانند ترکیدن بادکنک خواهید شنید. صدایی که در بسیاری از خودروهای سوپراسپرت کاملا عادی است. اما انصافا این صدا سورپرایزمان کرد.

این تمام ماجرا نیست. شما باید هندلینگ و قدرت مانور مینی را نیز بسنجید. فاصله بین دومحور جلو و عقب 2463 میلی‌متر است. ارتفاع از سطح زمین نیز1389میلی‌متر است. به همین خاطر در هرسرعتی که می‌خواهید می‌توانید از پیچ‌های تند عبور کنید. کوپرS رودستر به خوبی برروی زمین چسبیده است. اگر می‌خواهید از رانندگی اسپرت‌تری هم بهرمند شوید می‌توانید با صرف هزینه 500دلار از سیستم تعلیق اسپرت نیز استفاده کنید. مینی در حالت استاندارد از سیستم تعلیق مکفرسون برای تعلیق جلو و چند مفصله برای تعلیق عقب بهرمند است. مینی کوپرS رودستر دارای حداکثر سرعت 226کیلومتر درساعت است. شتاب صفرتاصد آن نیز از حالت سکون تا 100کیلومتر تنها در 6.9ثانیه صورت می‌گیرد. بیشتر از این دوست داشتم با مینی کوپرS رودستر رانندگی کنم. اما حیف که بلیط برگشت به تهران را تهیه کرده بودم.

 

نوشته و عکس: محمد حسن رزاقی

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین