لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :4 دقيقه

مقایسه هاچ بک هوندا Civic Type R ، هیوندا i30 N و فولکس واگن گلف GTI

هدف از این مقاله، بررسی فنی و مقایسه ی سه خودروی هاچ بک هوندا Civic Type R ، هیوندا i30 N و فولکس واگن گلف GTI است. در ابتدا به قیمت هر کدام از این خودروها و پس از آن به بررسی و مقایسه فنی سه خودروی هاچ بک هوندا ، هیوندا و فولکس واگن پرداخته می شود.

وارد شدن به عرصه ای که رقیبان قدرتمند حوزه خودرو چندین سال است در آن حوزه فعالیت دارند، برای هر کمپانی ای می تواند دشوار باشد. این اتفاق در مورد خودروی هاچ بک جدید کمپانی هیوندا با نام i30 N صادق است. کمپانی هیوندا با علم به اینکه برای رقابت در این کلاس و در بین رقبای قدرتمند نیاز به خودرویی با کیفیت دارد، این خودرو را مجهز به امکانات و تجهیزات فراوان کرده است. اولین رقیب جدی هیوندا i30 N خودروی ژاپنی هوندا سیویک Type R بوده که از نظر میزان قدرت تولیدی در بین خودروهای هاچ بک بدون رقیب است. علاوه بر این، خودروهایی نظیر فورد Focus RS، فولکس واگن گلف GTI نیز از رقیبان خودروی هیوندا i30 N محسوب می شوند.

برخلاف خودروهای هوندا و هیوندا، خودروی گلف GTI در تیپ های مختلف تولید و عرضه می شود. این خودرو شامل جعبه دنده دستی و اتوماتیک و  سه الی پنج صندلی است. همچنین کمپانی فولکس واگن، تیپ بسیار خاصی را با نام گلف R را نیز برای این خودرو در نظر گرفته است.

ارزان ترین خودرو هاچ بک کدام است؟

از بین سه هاچ بک هیوندا i30 N ، هوندا سیویک Type R و فولکس واگن گلف GTI، ارزان ترین خودرو، نسخه پایه خودروی گلف GTI بوده که با قیمت 37.490 دلار عرضه می شود. قیمت فروش خودروی هیوندا i30 N نیز از 39.990 دلار آغاز می شود. این درحالی است که قیمت فروش خودروی هوندا سیویک Type R از 50.990 دلار آغاز می شود.

/documents/A20180410152757997.jpg

بررسی و مقایسه فنی سه خودروی هاچ بک هوندا ، هیوندا و فولکس واگن

از نظر امکانات و تجهیزات داخل کابین، هر سه خودرو به خوبی تجهیز شده اند. البته گفتنی است که خودروی هوندا و فولکس واگن فاقد مکان یابی ماهواره ای است. همچنین هوندا سیویک (Civic) از امکاناتی نظیر Apple CarPlay و یا Android Auto برخوردار نیست.

هر سه خودرو به پیشرانه ی 2.0 لیتری 4 سیلندر توربو مجهز بوده اما میزان قدرت و گشتاور تولیدی آن ها متفاوت است. میزان قدرت و گشتاور تولیدی این سه خودرو عبارتند از:

  • فولکس واگن گلف GTI : توانایی تولید 169 کیلوات قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور
  • هیوندا i30 N : توانایی تولید 202 کیلووات قدرت و 353 نیوتن متر گشتاور
  • هوندا سیویک Civic Type R : توانایی تولید 229 کیلووات قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور.

تمامی این خودرو به جعبه دنده ی 6 سرعته ی دستی مجهز بوده و سیستم دیفرانسیل هر سه خودرو از نوع چرخ جلو است. همچنین هر سه خودرو دارای سیستم هدایت کنترل شده به صورت الکترونیکی هستند و سیستم تعلیق قسمت جلوی همگی این خودروها از نوع MacPherson است.

نکته ی جالب این است که حتی برنامه ی کمکی الکترونیکی این سه خودرو نیز بسیار مشابه به یکدیگر است. البته در این بین تنها خودروی هوندا و هیوندا مجهز به دمپرهای قابل تنظیم هستند.

برای مقایسه بهتر این سه خودرو، کارشناسان به تست این هاچ بک ها در پیست مسابقه ای Wodonga TAFE استرالیا پرداختند. در ابتدا خودروی هوندا سیویک Type R در این پیست 1.61 کیلومتری تست شد. پس از مشاهده ی چندین صحنه، متوجه شدیم که سیستم هدایت حساس و تیز خودروی هوندا سیویک Type R دلیل عبور خوب این خودرو از سر پیچ ها است. این خودرو حتی در زمان ترمز گرفتن هم عملکرد عالی از خود نشان داد و با یک عملکرد بی نقص توانست این پیست را در زمان 0:59.306  به پایان برساند.

خودروی بعدی که در این پیست تست شد، هیوندا i30 N بود. با مشاهده ی حرکت این خودرو در پیست نیز به این نتیجه رسیدیم که این خودرو نیز مانند هوندا، هندلینگ بسیار خوبی دارد. قدرت تولیدی این خودرو حتی در سرپیچ ها نیز به کمک آن می آید و به خاطر نرمی سیستم تعلیق این خودرو در هنگام دور زدن پیچ ها، عملکرد بهتری دارد. اگرچه سیستم هدایت این خودرو به اندازه ی هوندا سیویک Type R، تیز و حساس نیست و میزان قدرت تولیدی آن نیز در حد و اندازه های هوندا ظاهر نشد اما عملکرد این خودرو در این پیست قابل تحسین است و توانست با زمان 1:00.54 این پیست را به اتمام برساند. لازم به ذکر است که اختلاف زمانی دو خودروی هوندا سیویک Type R و هیوندا i30 N تنها در حدود 0.7 ثانیه بوده است.

فولکس واگن گلف GTI اخرین خودرویی است که در این پیست مورد آزمایش قرار گرفت. این خودرو اگرچه در فراهم کردن قدرت، مشکل چندانی نداشت اما تغییر دنده های آن کمی مبهم به نظر می رسید. سیستم هدایت این خودرو، بیش از حد سبک به نظر می رسد اما دلیل اصلی عدم موفقیت این خودرو در این پیست شاید مربوط به سیستم دیفرانسیل این خودرو بوده است. به هر حال این خودرو توانست در زمان 1:01.869 از خط پایان این پیست عبور کند. این مهم بدین معناست که عملکرد این خودرو در حدود 1.3 ثانیه از رقیب کره ای خود کند تر است.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین