لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :4 دقيقه

تصادف خودرو خودران اوبر با عابر پیاده که منجر به فوت عابر شد!

هفته گذشته پلیس آمریکا فیلمی با محتوای مربوط به تصادف شدید یک خودرو خودران با یک عابر پیاده منتشر کرد. در این تصادف، خودروی ولوو XC90 متعلق به شرکت اوبر ، هنگام مشاهده ی عابر پیاده هیچ عمل خاصی اعم از ترمز گرفتن و یا تغییر مسیر انجام نداد. حتی برخی از کارشناسان معتقدند که سیستم هوشمند خودرو اوبر اصلا متوجه عابر پیاده نشده است. به نظر می رسد که خودروی مذکور به صورت همزمان از دو سیستم خودران استفاده می کرد: سیستم آزمایشی اوبر و سیستم کمپانی ولوو. بر اساس اطلاعات بدست آمده، سیستم دوم این خودرو قبل از سانحه خاموش شده بود.

 

پاسخ شرکت آپتیو (Aptiv) در مورد تصادف خودرو اوبر

سخنگوی شرکت آپتیو (Aptiv)، شرکتی که سیستم های خودران کمپانی ولوو را تولید می کند، عنوان کرد که شرکت اوبر سیستم مربوط به خودروی ولوو XC90 را قبل از سانحه خاموش کرده است. سخنگوی شرکت آپتیو (Aptiv)، اعلام کرده است:" ما نمی خواهیم مردم فکر کنند که به خاطر نقص فنی تکنولوژی ما، چنین اتفاقاتی افتاده است، خیر، قضیه چیز دیگری است!" وی همچنین عنوان کرد که سیستم تولید شده توسط این شرکت برای استفاده در خودروهای ولوو، هیچ نسبتی با سیستم مورد استفاده توسط شرکت اوبر ندارد.

تکنولوژی Mobileye توانایی تشخیص عابر پیاده حداقل یک ثانیه قبل از حادثه را دارد. اگر چه این زمان بسیار کم است و در این مدت نمی توان از حادثه پیش گیری کرد اما زمان کافی برای کاهش سرعت خودرو و یا تغییر مسیر را فراهم می کند. رئیس بخش اجرایی و مدیر بخش تکنولوژی Mobileye، عنوان کرده است که با استفاده از نرم افزار، سیستم Mobileye را در خودروی مورد نظر قرار داده اند و تقریبا یک ثانیه قبل از برخورد، سیستم Mobileye هشدار وجود عابر پیاده را اعلام کرده است.

 

علت تصادف خودرو خودران اوبر با عابر

سرنخ هایی از آنچه که واقعا در حادثه ی برخورد خودروی خودران اوبر با عابر پیاده افتاده، بدست آمده است. فیلم مربوط به این سانحه خود به دو قسمت تقسیم شده است که یکی از این قسمت ها مربوط به اتفاقات داخل کابین و دیگری مربوط به بیرون خودرو است. این فیلم علاوه بر این که حقایقی از این ماجرا را آشکار می کند، برخی از گزارشات عنوان شده را نیز رد می کند.

 در فیلم مربوط به بیرون خودرو، عابری را مشاهده می کنیم که با دوچرخه ی خود به سمت پیاده رو حرکت می کند. خودروی ولوو در این حین با سرعت معمولی 61 کیلومتر در ساعت در حرکت بوده و عابر پیاده تا قبل از اینکه کاملا نزدیک خودرو شود، برای دوربین خودرو در نقطه ی کور قرار دارد. البته زمانی که سیستم اوبر متوجه حضور عابر پیاده شد، هیچ عکس العملی اعم از ترمز و یا تغییر مسیر از خود نشان نداد و همین امر سبب رخ دادن یک تصادف شدید شد.

فیلم مربوط به داخل کابین، حرکات راننده ی 44 ساله ی قرار گرفته در پشت فرمان را نشان می دهد. این راننده صرفا جهت احتیاط در خودرو قرار گرفته بود و در اکثر مواقع سر وی در پایین قرار داشت و به جلوی خود نگاه نمی کرد. این شخص در 6 ثانیه از 7 ثانیه قبل از تصادف سرش در پایین قرار داشت!

 

آینده خودروهای خودران

باید قبول کرد که تکنولوژی خودران در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و متاسفانه حوادثی از این قبیل، جزء جدایی ناپذیر در پیشرفت این گونه تکنولوژی ها است. این تصادف دلخراش که با از دست رفتن جان یک انسان همراه بود، دو نکته ی بسیار مهم راجع به خودروهای خودران را آشکار کرد که نیاز به توجه فراوان دارند:

سیستم های خودران درجه 3، رانندگانی را که در این خودروها قرار می گیرند در یک وضعیت ناپایدار قرار می دهد. چراکه این سطح از تکنولوژی تنها نیازمند دخالت راننده در 20 درصد از مواقع بوده و همین امر سبب شده تا رانندگانی که در این خودرو ها قرار می گیرند، به همان اندازه که در خودروهای غیر خودران هوشیار و حواس جمع هستند، نباشند!

 چیزی که بیش از همه نگران کننده بوده، این است که در این تصادف سیستم خودران عکس العمل مناسبی از خود در زمان تشخیص عابر پیاده نشان نداده است. اگرچه مشاهده ی عابر پیاده در فیلم نشان داده شده سخت بود و در نقطه ی کور خودرو قرار داشت، اما فراموش نکنیم که سیستم های خودران از چندین داده برای تشخیص وقایع استفاده می کنند. برای مثال، خودروهای خودران، مجهز به Lidar و Radar بوده که همین سیستم ها باعث می شود تا قابلیت تشخیص اجزا علی رغم عدم وجود دید مستقیم، وجود داشته باشد.

 

منبع :

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین