لطفا منتظر بمانید...

تست فورد موستانگ راش گذرموقت

خشونت از نوع ROUSH

ملاقات با فورد موستانگ راش تجربه متفاوت و خوبی را برای هرشخص به همراه خواهد داشت. حتی برای آنهایی که علاقه چندانی به خودروهای عضلانی و آمریکایی ندارند. پیشرانه با نسخه استاندارد موستانگGT تفاوتی ندارد اما ظاهر خودرو همه چیز را برایتان تغییر می‌دهد. بخشی از این تفاوت بخاطر بهرمندی از جعبه 6سرعته دنده دستی است. همچنین تلفیق صدای پیشرانه و اگزوزها اوج خشونت در خودروهای عضلانی را به نمایش می‌گذارد.

در این مقاله به سراغ یک دستگاه فورد موستانگ رفته‌ایم. خودروی مورد نظر با نام کامل موستانگ راش RS2 شناخت می‌شود. رنگ آن آبی است و به صورت گذرموقت وارد کشور شده است. شش نسل از موستانگ تولید شده است. این ششمین نسلی است که فورد آن را به بازار عرضه کرده. رقیب جدی و قدیمی شورولت کامارو است. عضلانی و قدرتمند در عین حال اقتصادی! البته تنها نسل ششم اقتصادی است. آن هم برای معرفی نسخه 4سیلندر 2.4لیتری Eco Boost که از مصرف سوخت پایین‌تری نسبت به مدل‌های3.7 و 5لیتری موستانگ برخوردار است. تا پیش از ورود موستانگ مورد نظر تعداد محدودی از مدل‌های2015 این خودرو وارد مناطق آزاد تجاری شدند. این واردات محدود نیز به خاطر قوانین جدید و دست و پاگیری بود که در خصوص ورود خودروهای بالای2500سی‌سی تصویب شده بود. در ادامه این گزارش به معرفی اولین موستانگ راش وارد شده به ایران می‌‌پردازیم. خودرویی که در شهر‌های مختلفی از کشور نظیر اهواز کرمانشاه تهران و همدان نیز رویت شده است.

آمریکا کویت‌‌ ایران

اواخر سال 93 در تماسی تلفنی با مالک خودرو متوجه شدم وی قصد دارد خودروی جدیدی بخرد. داریوش ساکن کشور کویت است و تاپیش از این موستانگ راش خودروهای مختلفی نظیر کرایسلر300جدید گلفGti-R32 موستانگGTکانورتیبل را در پارکینگ منزل خود داشته است. او هرسال برای مدت کوتاهی با خودرو شخصی خود به ایران سفر می‌کند. حالا نوبت به فورد موستانگ راش رسیده تا چندماهی مهمان شهر‌های ایران باشد. به همین خاطر است که موستانگ مورد آزمایش در شهرهای مختلفی نظیر اهواز همدان کرمانشاه کلاردشت و تهران نیز رویت شده است.

سفارش نهایی این فورد در فوریه سال 2015 از کشور آمریکا انجام شد. اما تأخیر در تحویل و ارسال خودرو از ایالات ایندیانا به کشور کویت باعث شد تا خودرو در اواخر ماه جولای به دست مالک خود برسد. دلیل اصلی تأخیر در تحویل به مالک عدم تکمیل شدن ظرفیت کشتی باری مورد نظر برای انتقال خودروها به کویت بوده است. خودرو توسط کشتی به کویت می‌رسد. کمتر از چند روز از تحویل خودرو به مالک آن در کویت نگذشته بود که موستانگ راش مورد نظر به صورت گذرموقت وارد ایران شد. خودروی مورد آزمایش به عنوان نسل ششم موستانگ در دسامبر سال 2013 معرفی شد. موستانگ در دو نسخه کوپه و کانورتیبل با چند پیشرانه مختلف در اواخر سال 2014 به عنوان مدل 2015 روانه بازار شد. البته نسخه کروک چندماه بعد عرضه شد.

 

پکیچ‌های راش برای موستانگ

تیونر سرشناس راش همیشه به سراغ محصولات محبوب فورد می‌رود. پکیج‌های مختلفی نیز برای این برند آمریکایی عرضه می‌کند. این تیونر برای نسل جدید فورد موستانگ نیز 4پکیج مختلف درنظر گرفته است. اولین پکیج با کدRS معرفی شده است. این پکیج تنها برای نسخه 6سیلندر 3.7لیتری درنظر گرفته شده. در پکیج RS 15تغییر درنظر گرفته که قیمت پایه‌ی این پکیج از 4995دلار آغاز می‌شود. در پکیجRS تغییری در پیشرانه ایجاد نخواهد شد. دومین پکیج با کدRS1 عرضه می‌شود. قیمت پایه این پکیج 6959 دلار است. RS1 تنها برای موستانگ 4سیلندر Ecoboost درنظر گرفته شده است. موستانگی که پیشرانه 2.3لیتری آن با بهرمندی از یک توربورشارژ قادر به تولید 310 اسب بخار قدرت است. در پکیجRS1 17 تغییر برروی خودرو صورت گرفته است. نصب کیت اگزوز Roush یکی از مهم‌ترین تغییرات در این پکیج به حساب می‌آید.

سومین پکیج با کدRS2 شناخته می‌شود. موستانگ مورد آزمایش نیز از این پکیج بهرمنده است. قیمت پایه پکیجRS2 برای مشتریان 9496دلار است. این پکیج که برروی مدل 8سیلندر 5لیتری قرار دارد شامل 20 تغییر اصلی برروی بدنه و داخل کابین است. ضمن آن که مشتریان می‌توانند از 14 قطعه و آپشن مختلف دیگر با پرداخت هزینه جداگانه برای این پکیج بهرمند شوند. آخرین پکیج با کدRS3 معرفی شده است. تیونر راش برای این پکیج سنگ تمام گذاشته است. در پکیجRS3 یکی از مهمترین تغییرات استفاده از پیشرانه8سیلندر خورجینی ROUSH مجهز به سوپرشارژ است. در این پکیج علاوه بر نصب کیت بدنه شما می‌توانید از پیشرانه 8سیلندر 5لیتری سوپرشارژ با 670 اسب بخار قدرت بهرمند شوید. پیشرانه‌ای که سبک و سیاق رانندگی در آن بسیار متفاوت و هیجان انگیز است. پکیج RS3 با 23 قطعه و تغییر اصلی همراه است. قیمت پایه این پکیج از 21995 دلار آغاز می‌شود. در کنار این موارد شما 13 آپشن دیگر را نیز می‌توانید برای RS3 خود به صورت جداگانه سفارش دهید.

وقتی ابهت معنی پیدا می‌کند

ظاهر موستانگ راش RS2 تفاوت بسیار زیادی با نسخه استاندارد موستانگGT دارد. از نمای روبرو که نگاه می‌کنید جلوپنجره مه‌شکن‌ها فلاپ زیر سپر و حتی چراغ‌ها نیز به خوبی توجه‌تان را به خود جلب می‌کند. چندثانیه‌ای را میخ کوب خواهید شد. بخصوص زمانی که هوود روی کاپوت و هواکش‌های کوچک طرفین آن را ملاحظه می‌کنید. اگر بخواهید همین سپر جدید را به تنهایی و بدون رنگ خریداری کنید باید 675دلار پرداخت کنید. کیت کامل جلو موستانگ راش با توجه به رنگ‌بندی از 1248دلار تا 1872 دلار قیمت دارد. برای هوود و هواکش روی کاپوت نیز حدود 500دلار کنار بگذارید.

درقسمت کناری نیز رینگ‌های 20اینچ و کالیپرهای آبی رنگ منقش به Brembo بسیار جلب توجه می‌کند. درپخش پایینی در و جلوپنجره عبارتRS2 به نشان از پکیج مورد نظر به چشم می‌خورد. در زیررکاب نیز فلاپ مشکی رنگ از جنس پلاستیک فشرده شده به چشم می‌خورد که قیمت آن115 دلار است و در نسخه‌های ROUSH به چشم می‌خورد. در این قسمت شما می‌توانید رینگ و تایرها را به صورت جداگانه نیز سفارش دهید. اما شرکت راش برای مشتریان دو نوع تایر و رینگ را درکنار هم پیشنهاد داده است. در نمونه مورد آزمایش از رینگ‌ وتایرهای20 اینچی استفاده شده است. دوحلقه تایر‌Cooper RS3 در اندازه 255/35R20 به همراه رینگ‌های پنج پره ساخت ROUSH دارای قیمت 650 دلار است. درقسمت عقب نیز از تایرهایی با ابعاد 275/35R20 و قیمت 750 دلار استفاده شده است. همچنین کالیپرهای ترمز نیز به سلیقه مالک در کویت رنگ آمیزی شده‌اند که در شب با انعکاس نورفلاش دوربین رنگ زیبایی پیدا می‌کنند. در این قسمت برروی شیشه مثلثی انتهای درها و جلوی گلگیرعقب از هواکش‌های ساخت ROUSH استفاده شده که روی قیمتی در حدود 430دلار دارند. این هواکش‌ها بیشتر جنبه تزیینی دارند و زیبایی این خودرو را بیشتر کرده‌اند.

درانتهای خودرو نیز چراغ‌های LED با طراحی عمودی شکل بیشترین توجه را به سمت خود جلب می‌کند. باله انتهایی خودرو نیز که جزوی از آپشن‌های قابل سفارش توسط مشتری است با قیمت 354دلار برروی خودرو نصب می‌شود. در این پکیج یک لبه پلاستیکی نیز زیر سپر نصب شده. نصب این لبه 260 دلار برای مالک خودرو آب خورده است. در سرتاسر بدنه خودرو خبری از عبارت FORD یا Mustang نخواهید یافت. حتی اسب سرکش و معروف برند فورد برروی بدنه حک نشده است. شما با یک موستانگ راش طرف هستید. عبارت Roush در انتهای خودرو روی رینگ‌ها برچسب روی شیشه جلو و پلاک مخصوص راش برروی گلگیرجلو به چشم می‌خورد. در کل باید گفت فورد موستانگ راش مورد آزمایش نسب به موستانگ‌هایGT تفاوت قابل توجهی دارد. ابهت این خودرو در کنار بهرمندی از کیت بدنه و سیستم اگزوز به همراه رینگ‌های اسپرت دوچندان شده است. در این بین نباید رنگ آبی بدنه را نیز فراموش کرد. رنگی که وقار و جلوه خاصی به خودرو بخشیده است.

کیفیت در خور فورد

طراحی کابین نسل جدید فورد موستانگ نسبت به نسل‌های قبلی خود تفاوت قابل توجهی پیدا کرده. سادگی زیادی در آن نخواهید یافت. برخلاف نسل‌های قبلی کابین با ادوات و دکمه‌های مختلفی تکمیل شده است. این موضوع را می‌توان از دکمه‌هایی که برروی غربیلک فرمان تعبیه شده‌اند فهمید. غربیلک فرمان اسپرت نیست. اما همانند نسل‌های قبلی به صورت سه‌شاخه طراحی شده که اصالت فورد در آن قابل احساس است. با آن که می‌توان رنگ‌بندی نور‌های درون کابین نظیر صفحه کیلومتر‌شمار را تغییر داد اما بازهم حس هیجان انگیزی به شما القا نخواهد شد. البته افرادی که برای اولین بار سوار فورد موستانگ2015 می‌شوند هیجان بیشتری پیدا خواهند کرد.

در حین بازکردن درها عبارت ROUSH برروی پارکابی‌ها به چشم می‌خورد. تنها 208 دلار باید پرداخت کنید تا این پارکابی‌های زیبا را درون موستانگ خود استفاده کنید. یکی از ویژگی‌هایی این پارکابی‌ها دارد رنگ بندی مختلف در شب است که جلوه زیبایی را به همراه دارد. البته با تغییر رنگ این پارکابی‌ها رنگ دستگیرها‌ی در و جاپایی‌ها نیز تغییر می‌کند. برروی داشبورد نیز پلاک آهنی حک شده است. برروی این پلاک امضا جک راش مدیرعامل شرکت و شماره سریال خودرو حک شده. همچنین همین پلاک بدون نام و امضا مدیر شرکت برروی شاسی خودروی حک شده است. لوازم و آپشن‌های مختلفی برای کابین می‌توان سفارش داد. درون موستانگ راش مورد آزمایش کف‌پایی‌های 115دلاری منقش به نام Roush قرار داشت. مشتریان می‌توانند از پدال‌های گاز ترمز و کلاچ منقش به نام Roush با پرداخت 240دلار برای خودرویشان بهرمند شوند. نسخه مورد آزمایش فاقد این پدال‌ها بوده است. از دیگر تغییرات درون کابین نیز می‌توان به اهرم دسته ‌دنده اشاره کرد که عبارت Roush برروی آن حک شده است. قیمت این دسته دنده84 دلار است.

اگر بخواهیم تمام دکمه‌ها و کنترل‌های موجود درون کابین را شرح دهیم باید به طور مفصل مقاله‌ای جداگانه برای آنها درنظر بگیریم. اما نکته مثبتی که درون کابین موستانگ می‌توان به آن اشاره کرده شلوغ بودن کنسول و داشبورد است. این شلوغ با نسل قبلی موستانگ مقایسه شده است. نسلی که سادگی بسیار زیاد درون کابین باعث یکنواختی خودرو بعد از چندساعت رانندگی می‌شد. حالا درون کابین موستانگ شاهد تفاوت‌های زیادی هستیم. حتی کیفیت کابین بخاطر استفاده از مواد و متریال مختلف و مرغوب ستودنی است. کیفتی که همیشه در محصولات خودروسازان آمریکایی به چشم می‌خورد.

پایتخت زیرپایتان

همه چیز از زمانی شروع می‌شود که پدال ترمز را نگه داشته‌اید و دکمه کوچک تعبیه شده در کنسول مرکزی را فشار می‌دهید. این دکمه درپایین‌ترین بخش از کنسول میانی و در کنار نوار باریک با چهار دکمه قرار دارد. پیشرانه روشن می‌شود. صدای سیستم اگزوز1035دلاری به خوبی شنیده می‌شود. سیستم اگزوزی که به صورت کامل تغییر پیدا کرده و دارای دوسراگزوز استیل در هرطرف از سپر است. پیشرانه 8سیلندر 5لیتری آماده است برای هرنوع رانندگی. چندسال پیش بود که فرصت دست داد تا برای اولین بار با فورد موستانگ رانندگی کنم. موستانگی که از جعبه دنده دستی بهرمند بود و رانندگی برای اولین مرتبه کمی دشوار بود. فواصل کوتاه دنده‌ها باعث شده بود تا در برخی مواقع به اشتباه دنده دیگری را درگیر کنم. موستانگ راش مورد آزمایش نیز از جعبه دنده 6سرعته دستی بهرمند بود. جعبه دنده‌ای که همه چیز به آن بستگی داشت.

شروع حرکت با صدای دلنشین و طنین اندازه پیشرانه و اگزوزها همراه بود. صدایی کاملا واقعی و پرابهت. این صدا فقط از یک خودروی عضلانی آمریکایی شنیده می‌شود. برای آن که از رانندگی بیشتر لذت ببرید می‌توانید یکی از سه حالت اسپرت کامفورت و نرمال را برای سیستم فرمان انتخاب کنید. برای تنظیم این حالت تنها کافی است اهرمی که لوگوی فرمان برروی آن حک شده است را بالا و پایین کنید. این دکمه در نوار پایین کنسول میانی و در ردیف دکمه روشن و خاموش پیشرانه قرار دارد. از همان ابتدای رانندگی صدای پیشرانه و اگزوزها به خوبی درون کابین می‌آمد. برای آنکه بخواهید انتهای این موستانگ دیفرانسیل عقب را منحرف کنید بازی کردن با پدال گاز به تنهایی معنایی نخواهد داشت. حتما سیستم ESP را از مدار خارج کنید تا لذت هیجان واقعی را احساس کنید. لزومی ندارد در مورد صندلی‌های برقی با روکش چرم توضیحی بدهم. همچنین نیازی به بیان امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی در این خودرو نیست. تجهیزاتی نظیر گرم و سرد کن صندلی سیستم ترمز Brembo دوربین دیدعقب گرمکن آینه‌های جانبی و... تنها بخشی از این لیست بلندپایه هستند. فضای درون کابین نیز برای دو سرنشین جلو بسیار کافی است. باوجود اینکه فورد موستانگ در کلاس خودروهای عضلانی و کوپه (2+2) قرار دارد اما فضایی که برای سرنشینان عقب درنظر گرفته شده چندان مناسب افراد بلندقد نخواهد بود. شیب روبه پایین انتهای سقف باعث شده تا فضای سر برای نفراتی که در قسمت عقب قرار می‌گیرند چندان راحت نباشد. فاصله بین دومحور جلو و عقب در موستانگ 2720 میلیمتر است. در حالی نزدیک‌ترین رقیب موستانگ یعنی شورولت کامارو دارای فاصله 2852 میلیمتری محور جلو و عقب است.

در فورد موستانگ باید فقط پدال گاز را فشار دهید. پدال ترمز را هم فراموش نکنید. در هر دور موتوری که بخواهید می‌توانید دنده تعویض کنید. فراموش نکنید که موستانگ مورد آزمایش از یک پیشرانه 8سیلندر خورجینی 5لیتری بهرمند است. این پیشرانه در 6500 دور بردقیقه 435 اسب بخار قدرت و در 4250 دور بردقیقه 530 نیو‌تن‌متر گشتاور تولید می‌کند. شتاب صفرتاصد فورد موستانگ در 4.5ثانیه صورت می‌گیرد. شتاب صفرتا 200 کیلومتر نیز در 10.4ثانیه صورت می‌گیرد. با توجه به عدم تغییرات فنی در نمونه مورد آزمایش حداکثر سرعت این خودرو همانند نسخه استانداردGT به 263 کیلومتر درساعت محدود شده است. این اعداد و ارقام باعث شده تا رانندگی با موستانگ راش حس خاصی را ایجاد کند. شما با موستانگ راش به هیچ عنوان خسته یا کلافه نخواهید شد. عطش سیری ناپذیری برای گازدادن به پدال گاز و شنیدن صدای غرش پیشرانه پیدا خواهید کرد.

 

نوشته و عکس: محمد حسن رزاقی

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین