لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :6 دقيقه

هیوندا 2019 Nexo | مشخصات فنی و تصاویر

در این مقاله توضیحات کامل و جامعی در مورد خودرو هیوندا نکسو (Nexo) 2019 ارائه شده است. این توضیحات شامل مصرف سوخت این خودرو با هیدروژن، میزان پیمایش با یک بار پر کردن مخزن، وضعیت ظاهری هیوندا نکسو 2019، اشکال آن، سیستم هدایت خودرو و سایر جزئیات فنی می باشد.

این واقعیت که سوخت های فسیلی قرار است تمام شوند در صنعت خودروسازی کاملا جا افتاده و البته این سوال مطرح است که اتمام سوخت های فسیلی چه زمانی قرار است رخ دهد؟ کمپانی هیوندای از جمله کمپانی های خودروسازی است که قبل از پایان یافتن این منبع محدود فسیلی، به فکر تولید خودروهای تمام الکتریکی بوده و این بار نیز تلاش خود در این راستا را با معرفی خودروی هیوندای Nexo نشان داده است. هیوندای Nexo خودرویی است دارای سیستم قدرت از نوع سلول سوختی.

اگر برای لحظه ای مسائل مربوط به زیر ساخت ها را در نظر نگیریم، استفاده از هیدروژن، فراوان ترین ماده در جهان هستی، برای تولید انرژی بسیار معقول به نظر می رسد. کمپانی هیوندا بر روی استفاده از این منبع برای تولید انرژی در خودروها نیز تحقیق و پژوهش می کند. بر خلاف وسیله های ذخیره ی انرژی مانند خازن و باتری ها، زمانی که گاز هیدروژن جمع آوری شده، و تحت فشار قرار بگیرد، دیگر هدر رفت انرژی به حداقل مقدار خود خواهد رسید. این در صورتی است که شما نمی توانید 100 کیلو وات ساعت انرژی را برای مدت یکسال در یک باتری ذخیره نمایید. چرا که میزان شارژ آن مدام با گذر زمان افت خواهد کرد. البته سلول های سوختی در شرایط آب و هوایی سرد، بخشی از بازده خود را از دست می دهند که این مقدار هدر رفت، در مقایسه با باتری ها بسیار ناچیز است. اگرچه هیدروژن تحت فشار می تواند خطر آفرین باشد، اما راه های دیگری نیز برای ذخیره ی هیدروژن برای زمان های طولانی وجود دارد که نگهداری آن در آمونیاک یکی از این روش ها بوده که ریسک و خطر کمتری دارد.

طبق آنالیزهای کمپانی هیوندا، استفاده از سلول سوختی هیدروژنی در خودروهای دو تنی نظیر Nexo زمانی که طی مسافت از 350 کیلومتر تجاوز کند، از نظر اقتصادی یک عمل معقول به حساب می آید و هرچه این میزان افزایش یابد، قطعا سودآوری اقتصادی بیشتری دارد. نکته  ی جالب این است که برای افزایش مقدار طی مسافت در خودروهای سلول سوختی تنها نیاز به مخزن بزرگتر هیدروژن است. کمپانی هیوندا اخیرا یک اتوبوس 11 تنی دارای سیستم قدرت سلول سوختی را در المپیک زمستانی به کار گرفت که بازده این اتوبوس نسبت به یک اتوبوس الکتریکی با مسافت 100 کیلومتر بسیار بیشتر است. نکته اینجاست که تمامی هزینه ی سیستم سلول سوختی مربوط به مخزن بوده و با استفاده از مخزن بزرگتر، شما به دامنه ی بیشتری دست می یابید. این در حالی است که برای افزایش مسافت در خودروهای الکتریکی، نیاز به باتری های بزرگتر دارید که به دلیل افزایش خودرو بازده چندانی در افزایش مسافت خودرو ایجاد نمی کند.

خودروی 2019 Nexo قادر خواهد بود تا نزدیک به 600 کیلومتر را با یک بار مخزن پر طی نماید. مخزن هیدروژن این خودرو متشکل از سه تانک با فشار 10000 psi بوده که در مجموع، ظرفیت 6.3 کیلوگرم هیدروژن را دارند. ( برای قیاس بهتر باید گفت که یک کیلو گرم هیدروژن انرژی معادل یک گالن بنزین را دارد.) مقدار طی مسافت این خودرو حتی کمی بیشتر از خودروی هوندا Clarity ،سلطان خودروهای سلول سوختی، است. کمپانی هیوندا این بار واقعا خودروی Nexo را به فروش می رساند و دیگر خبری از اجاره ی این خودرو نیست. کمپانی هیوندا، خودروهای سلول سوختی قبلی خود از قبیل توسان Fuel Cell را تنها در شرایطی محدود به صورت اجاره ای به مشتریان واگذار می نمود. به نظر می رسد کمپانی هیوندا بالاخره پس از تلاش های فراوان به خواسته ی خود در مورد خودروهای سلول سوختی رسید و این بار خودرویی تولید کرد که تا 10 سال با حداقل مشکلات برای مشتریان کار خواهد کرد.

کمپانی هیوندا در طراحی و تولید مخزن هیدروژن خودروی Nexo پیشرفت قابل ملاحظه ای نسبت به مورد مشابه در خودروی هیوندا توسان Fuel Cell داشته است. وزن مخزن هیدروژن خودروی Nexo در قیاس با توسان از 231 پوند به 196 پوند کاهش یافته و میزان مصرف پلاتین در این مخزن نسبت به خودروی توسان از 78 گرم به 56 گرم کاهش یافته است. سلول سوختی استفاده شده در خودروی Nexo، با ترکیب هیدروژن و اکسیژن بدست آمده از هوا، آب و الکتریسیته تولید می کند. الکتریسیته ی تولید شده موتور الکتریکی 161 اسب بخاری قرار گرفته در این خودرو را به کار می اندازد و قدرت تولید شده توسط این موتور جهت به حرکت در آوردن خودرو به چرخ های جلو منتقل می شود. کمپانی هیوندا حتی توانسته است تا شرایط کاری سلول سوختی خود در شرایط آب و هوایی سرد را نیز ارتقا ببخشد. اکنون این خودرو می تواند حتی در منطقه ای با دمای -30 درجه ی سانتی گراد نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

ظاهر این خودرو نیز به خوبی طراحی شده و ویژگی های اصلی ظاهری خودروهای هیوندا را می توان در این خودرو نیز مشاهده کرد. استفاده از چرخ های 18 و یا 19 اینچی از نوع Aero-Focused به همراه طراحی D-Pillar سقف این خودرو باعث شده تا آیرودینامیک این خودرو نیز در نوع خود جالب باشد. از نظر اندازه و استایل، این خودرو بین خودروهای توسان و سانتافه ی جدید قرار دارد.

تنها ایراد جدی ای که می توان به خودروی هیوندای Nexo وارد کرد این است که این خودرو را نمی توان یک خودروی سریع و چابکی دانست که این مسئله به تایید کمپانی هیوندا نیز رسیده است. بنابر اعلام کمپانی هیوندا، خودروی هیوندا Nexo به 9.5 ثانیه زمان احتیاج دارد تا بتواند سرعت خود را از صفر تا 100 کیلومتر در ساعت برساند.

سیستم هدایت خودروی هیوندای Nexo به صورت الکتریکی کنترل می شود و عملکرد فوق العاده رضایت بخشی دارد. این خودرو همچنین مجهز به سیستم خودران، مشابه به سیستم Auto pilot کمپانی تسلا، در بزرگراه ها است. این خودرو همچنین به سیستم ها و امکانات ایمنی مختلفی از جمله سیستم مشاهده ی نقاط کور و سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک مجهز است.

طبق آخرین برآورد کمپانی هیوندا، تا آخر سال 2019 ایالت کالیفرنیای آمریکا مجهز به 100 ایستگاه شارژ هیدروژن خواهد شد. به همین دلیل این ایالت تنها شهری است که کمپانی هیوندا قصد دارد خودروی هیوندا Nexo خود را در آن به فروش برساند. قیمت فروش احتمالی خودروی Nexo 55 هزار دلار پیش بینی شده است. کمپانی هیوندا ادعا می کند که در سال 2021 از تکنولوژی خودران سطح 4 در خودروی هیوندا Nexo استفاده خواهد کرد.

 

منبع: http://bit.ly/2H9CNJs

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین