لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :4 دقيقه

10 پیشرانه ی دیزلی برتر در دنیای خودرو

در خبرهای اخیر اعلام شد که تا پایان سال 2040 از تولید پیشرانه های دیزلی جلوگیری خواهد شد. در این مقاله سعی می کنیم 10 پیشرانه ی دیزلی برتر را معرفی کنیم:

  1. پیشرانه ی V12 فراری:

پیشرانه ی 6.5 لیتری فراری V12 که در خودروی فراری 812 Superfast از آن استفاده شد، قادر به تولید 789 اسب بخار قدرت است. اولین نسل این پیشرانه، 70 سال قبل معرفی شده بود. این پیشرانه علاوه بر تولید قدرت تولیدی قوی، بسیار روان عمل می کند. همچنین زمان عکس العمل این پیشرانه در نوع خود منحصر به فرد است. به جرات می توان گفت این پیشرانه، بزرگترین و بهترین پیشرانه ی دیزلی حال حاضر جهان است.

 

  1. پیشرانه ی Straight Six ب ام و:

کمپانی بی ام و به جهت تولید پیشرانه های Straight Six، شهرت مضاعفی در دنیای خودرو کسب کرده است. این پیشرانه، جایگزین بهتر و روان تری نسبت به پیشرانه ی ارزان تر V6 محسوب می شود. بهترین نسخه ی این نوع پیشرانه ها، پیشرانه ی 3.2 لیتری E46 استفاده شده در خودروی بی ام و M3 است. این پیشرانه توانایی تولید حداکثر 355 اسب بخار قدرت در دور موتور 8200 rpm را دارد. البته علاوه بر این پیشرانه، پیشرانه ی توربو Straight Six استفاده شده در خودروی بی ام و M240i نیز عملکرد خوبی دارد.

 

  1. پیشرانه ی V8 فورد موستانگ :

زمانی که تصمیم بگیرید تا یک خودروی فورد موستانگ بخرید، حتما باید نسخه ای را انتخاب کرد که مجهز به پیشرانه ی 5.0 لیتری V8 است. در واقع نسخه ای که در آن از پیشرانه ی 4 سیلندر 2.3 لیتری استفاده شده، اصلا پاسخگوی توقعات شما از فورد موستانگ نخواهد بود.

 

  1. پیشرانه ی V8 مرسدس بنز AMG:

می توان گفت صدای تولیدی پیشرانه های V8 از بقیه پیشرانه ها جذاب تر و اسپرت تر است. بعید است که بتوان پیشرانه ی V8 بهتری نسبت به پیشرانه ی 4.0 لیتری دست ساز استفاده شده در خودروهای AMG GT و C63 پیدا کرد. این پیشرانه از معدود پیشرانه های توربو بوده که احساس محدود بودن قدرت و گشتاور را القا نمی کند.

 

  1. پیشرانه ی M5 V10 بی ام و :

خودروی بی ام و E60 M5 که برای اولین بار در سال 2005 وارد بازار فروش خودرو شد را می توان به عنوان یکی از بهترین سدان های اسپرت تولید شده دانست. شاید دلیل برتری بی ام و E60 M5، پیشرانه ی قدرتمند قرار گرفته در دل این خودرو باشد. بی ام و E60 M5، مجهز به پیشرانه ی V10 بوده که توانایی تولید 500 اسب بخار قدرت را دارد.

 

  1. پیشرانه ی V8 فراری 458 :

پیشرانه ای که کمپانی فراری در حال حاضر در خودروی فراری 488 استفاده می کند، شاید از کیفیت خوبی برخوردار باشد اما پیشرانه ی 4.5 لیتری V8 که در نسخه ی قبلی فراری 458 مورد استفاده قرار می گرفت، از هر جهت کیفیت برتری داشت. دور موتور این پیشرانه بیشتر بود و صدای تولیدی آن، جذابیت بیشتری برای رانندگان داشت.

 

  1. پیشرانه ی Rotary مزدا :

پیشرانه ی Rotary تنها پیشرانه ی دیزلی جدید طراحی شده در قرن بیستم بوده که توانسته در بازار فروش، روندی صعودی پیش بگیرد. این پیشرانه با وجود طراحی ساده، بسیار کاربردی، سبک و روان عمل می کند و کسانی که عملکرد این پیشرانه در مسابقات Le Mans سال 1991 را دیده باشند، قطعا از این پیشرانه تعریف و تمجید خواهند کرد.

 

  1. پیشرانه ی Twin Air فیات :

این پیشرانه ی دو سیلندر، کوچک و پربازده، عملکرد فوق العاده خوبی نسبت به حجم خود دارد. با وجود اینکه حجم این پیشرانه 875 سی سی است، توانایی تولید 104 اسب بخار قدرت را دارد.

 

  1. پیشرانه ی پورشه GT3 Flat Six :

خودروهای پورشه 911 از همان ابتدا مجهز به پیشرانه های Flat Six بوده اند. این پیشرانه ها در ابتدا دارای سیستم خنک کننده ی گازی بودند ولی در گذر زمان، سیستم مایع، جایگزین آن ها شد. علاوه بر این، این پیشرانه ها در ابتدا دارای توربوشارژر نبودند، ولی اکنون نیز به سیستم توربو مجهز شدند. بهترین نسخه ی پیشرانه های Flat Six، پیشرانه ی 4.0 لیتری استفاده شده در خودروهای GT3 و 911R بوده که توانایی تولید 493 اسب بخار قدرت را دارد.

 

  1. پیشرانه ی EcoBoost 1.0 فورد :

اکثر کمپانی های خودروسازی برای اینکه میزان تولید آلاینده ها توسط خودروهای خود را کاهش دهند، به تولید پیشرانه های با حجم کمتر روی آورده اند. اکثر این نوع پیشرانه ها با استقبال خوبی مواجه می شوند چراکه سبکی آن ها باعث چابکی خودرو می شود. در بین این پیشرانه های کم حجم، قطعا پیشرانه ی بریتانیایی 1.0 لیتری توربو EcoBoost جزو پیشرانه های برتر به حساب می آید.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین