لطفا منتظر بمانید...

معرفی هوندا گلدوینگ GLX1800

گلدوینگ را باید در سفـر شناخت!!

موتورهای ریس و استریت لذت خاصی در سواری دارند. در یک موتور ریس و استریت شما و راکب دوم هیجان بیشتری را نسبت به موتورهای مسافرتی تجربه می‌کنید. بیشترین چیزی که در سواری با یک موتور تورینگ تجربه خواهید کرد احساس راحتی آرامش و ایمنی است. یکی از معروفترین موتورهای مسافرتی توسط کارخانه هوندا ساخته می‌شود. گلدوینگ موتورسیکلت تورینگ ژاپنی است. 

آغاز تولید از 1975

در آخرین ماه‌های سال 1974 کمپانی هوندا محصول جدید خود را با نام Goldwing معرفی کرد. از همان ابتدا این محصول در کلاس موتورهای تورینگ جای داشت. این موتور تا سال 1979 از یک پیشرانه 1لیتری 4سیلندر برخوردار بوده است. همچنین حداکثر سرعت آن 176 کیلومتر درساعت ثبت شده است. هوندا توانست از این موتورسیکلت 267 کیلوگرمی در بین سال‌های 1975 تا 1979 در ایالات متحده آمریکا تعداد97هزار دستگاه بفروش برساند.گلدوینگ 1000 علاوه بر بازار آمریکا در غرب اروپا و همچنین استرالیا نیز فروش خوبی داشته است.

تولید گلدوینگ1000 در سال 1979 متوقف شد. درسال 1980 هوندا نمونه1100 سی‌سی گلدوینگ را با نام GL1100 روانه بازار کرد. موتور4 سیلندر این مدل دارای حجم1085سی سی و قدرت81 اسب بخار و 88نیوتن‌متر است. این مدل در بین سال‌های 1980 تا1983 در سه مدل باظاهری مختلف تولید شد. که نمونه Aspencade باظاهری بسیار متفاوت در سال 1982 وارد بازار شد.

GL1200 و بعداز آن GLX1500

ازسال 1984 شرکت هوندا تصمیم گرفت مدل جدیدی از گلدوینگ را به بازار عرضه کند. GL1200 با تغییرات جدید وارد بازار شد. پیشرانه 4سیلندر این مدل دارای 1181سی‌سی حجم 94‌اسب بخار قدرت در 7250‌دور بردقیقه است. این مدل با بهرمندی ازجعبه دنده 5سرعته دارای حداکثر سرعت151 مایل بر ساعت است. نمونه تولید محدود و سفارشی این مدل نیز در سال 1986 وارد بازار شد که با نام GL1200 Aspencade شناخته می‌شد. تولید و عرضه مدل GL1200 در سال 1987 پایان یافت و سال بعد نمونه GLX1500 معرفی و عرضه شد. GLX1500 همانطور که از نامش پیداست با تغییرات عمده‌ای وارد بازار شد.این مدل که در سال 1988 وارد بازار شد از پیشرانه‌ی جدید بهرمند شده بود. پیشرانه 6سیلندری که اصلی ترین تفاوت بین مدلGL1200 و GLX1500 را آشکار می‌ساخت. این پیشرانه دارای حجم دقیق1520سی‌سی بود. در 5200دور بر دقیقه 100اسب بخار قدرت تولید می‌کند و در 4000دور بردقیقه 150نیوتن‌متر گشتاور تولیدی آن بود. وزن خالص این مدل 360 کیلوگرم و حداکثر سرعت آن 99مایل درساعت است. درسال 1998 هوندا تصمیم گرفت تا به تولید این مدل خاتمه دهد و به جای آن مدل شهری با نامValkyrie تولید نماید. البته این مدل از یک سال قبل نیز تولید می شد. Valkyrie از پیشرانه گلدوینگ بهرمند بود با این تفاوت که حداکثر گشتاور آن 30نیوتن متر کاهش یافته بود. این مدل شباهت زیادی با موتورهای هارلی دیویدسون داشته. وزن خالص آن 309 کیلوگرم و حداکثر سرعت آن 210 کیلومتر درساعت ثبت شده است.

وحالا گلدوینگ GLX1800!!

هوندا برای افزایش فروش هرچه بیشتر محصول تورینگ خود درسال 2001 نمونه جدید را وارد بازار کرد.گلدوینگ GLX1800 با پیشرانه جدید امکانات و تجهیزات کامل تر.هوندا گلدوینگGLX1800 که درسال 2001 نمونه های اولیه آن وارد بازار شد مجهز به پیشرانه 6سیلندر1.8لیتری است.حجم دقیق این پیشرانه 1832سی‌سی و حداکثر قدرت آن118 اسب بخار در 5500دور بر دقیقه است. همچنین حداکثر گشتاور تولیدی نیز 167نیوتن متر در 4000هزار دور بردقیقه است. بخش فنی هوندا گلدوینگ در این 12سال که از تولید آن می‌گذرد هیچ تغییری نداشته است. اما نمونه های2013 آن افزایش وزن داشته اند.

همسفر خوب برای مسافرت

همیشه می‌گویند رفیق را باید درسفر شناخت. موتورهای تورینگ و مسافرتی هم از این قاعده پیروی می‌کنند. بخصوص هوندا گلدوینگ. اگر تا قبل از سواری با یک موتور مسافرتی سوار موتورهای شهری شده‌اید باید بگویم همه چیز را فراموش کنید. ابعاد و اندازه هوندا گلدوینگ با دیگر موتورهای شهری و ریس کاملا فرق می‌کند. یکی از محاسن موتورهای شهری فضای درنظر گرفته شده برای موتورسوار و سرنشین عقب است. در اکثر این موتورها فضای درنظر گرفته شده همانند یک صندلی راحتی است. درهوندا گلدوینگ نیز از دو صندلی تمام چرم استفاده شده است. زمانی که برروی صندلی‌ها قرار می‌گیرید اولین موضوعی که به ذهنتان خطور می‌کند آرامش و ایمنی موتور است. برای سوار شدن راکب دوم حتما باید پای خود را برروی رکاب کناری قرار دهید. از دستگیره کناری نیز می‌توانید کمک بگیرید. ارتفاع راکب از سطح زمین 720میلیمتر است. این ارتفاع برای سرنشین عقب نیز بیشتر درنظر گرفته شده. به همین خاطر در طول مدت زمانی که پشت راکب قرار داشتم علاوه براینکه به راحتی می‌توانستم از دیگر موتورها عکس تهیه کنم به راحتی تمام ادوات و کنترل ها و مانیتور رنگی قابل رویت بود. بدون نیاز به تغییر زاویه دید.

متفاوت تر از آنچیزی که تصور می‌کنید

قبل از آنکه فرصت آزمایش و سواری با این موتور صورت بگیرد تصور داشتم به خاطر جثه بزرگ و کشیده هوندا گلدوینگ از شتاب و قدرت مانور خوبی برخوردار نیست. اما نظرم درپایان کاملا عوض شد. گلدوینگ متفاوت‌تر از دیگر موتورهاست. حتی زمان استارت زدن!! صدایی که از پیشرانه 6سیلندر خواهید شنید بسیار کم و آرام است. به همراه راکب سوار موتور می‌شویم. در ابتدا مسیری که انتخاب کردیم پیچ‌های تند و سربالایی های دیزین بود. یک جاده باریک ولی پرپیچ و خم. در این مسیر می‌توانید موتورهای قدرتمند خود را به خوبی به چالش بکشید.

درطول مسیر سربالایی وزن 366کیلوگرمی گلدوینگ به هیچ عنوان قابل احساس نبود. البته درحین ورود به پیچ‌های تند تعویض دنده‌ها به لطف بهرمندی از جعبه دنده 5سرعته به خوبی صورت می‌گرفت. البته وقتی برروی گلدوینگ قرار می‌گیرید به هیچ عنوان نگرانی جهت افزایش سرعت نخواهید داشت. حداکثر سرعت مدل‌های 2008 گلدوینگ 196 کلیومتر درساعت ثبت شده است.

تایرهای مورد استفاده برروی هردو موتور از نوع دانلوپ بوده که در قسمت عقب اندازه این تایرها 180/60R16 و اندازه تایرها درجلو 130/70R18 درنظر گرفته شده است. باوجود کم بودن صدای خروجی اگزوزها و همچنین زیبایی جاده دیزین در مسیر برگشت به سمت تهران استفاده از سیستم صوتی این موتور چندان خالی از لطف نیست. وجود 6عدد اسپیکر به همراه یک آمپلی فایر 80واتی در طول مسیر باعث می‌شد تا برخی از موتورسوارها برای شنیدن آهنگ نزدیک به دو موتور بشوند. در کنار این سیستم صوتی شما می‌توانید درون CDچنجر شش خشابی CDهای مورد نظرتان را قرار دهید و در طول مسافرت از موتورسواری لذت ببرید. همچنین می‌توانید به کمک دکمه‌های روی ستون سمت راست از سیستم Navigation برای پیدا کردن مسیر مورد نظر استفاده نمایید.

 یک سواری بسیار لذت بخش که با شنیدن موسیقی خستگی را از بدنتان خارج می‌کند. البته در مورد خستگی بدن نیز باید نکته‌ای را بیان کرد. از آنجایی که فرم نشستن راکب و سرنشین دوم در موتورهای ریس و همچنین شهری با موتورهای مسافرتی متفاوت است بدن توانایی مقاومت زیاد را ندارد. به همین خاطر بعد از گذشت یک ساعت و نهایت دوساعت از موتور سواری خستگی و نوعی کوفتگی در ماهیچه‌ها احساس می‌شود. اما این موضوع در موتورهای مسافرتی به خصوص گلدوینگ به احساس نمی‌شود. همانطور که اشاره شد صندلی های پهن و بزرگ گلدوینگ به خوبی شما را در برگرفته است به همین خاطر به این راحتی‌ها در گلدوینگ خسته نمی‌شوید.

لوکس ترین موتور مسافرتی

همانطور که گفته شده صندلی‌های گلدوینگ از چرم پوشانده شده اند اگر در هوای سرد زمستانی با این موتور به مسافرت می‌روید می توانید به کمک گرمکن صندلی ها بخشی از بدنتان را گرم نگه دارید. راکب نیز می‌تواند برای گرم نگه داشتن پاهای خود از دریچه‌های تهویه هوای در طرفین موتور بهرمند شود. از دیگر امکانات و تجهیزات ایمنی موجود در گلدوینگ می‌توان به سیستم کروز کنترل (در سمت راست فرمان تعبیه شده است) قابلیت استفاده از هدست برای هردوسرنشین جهت شنیدن موسیقی و رادیو سه جعبه برای قرار دادن وسایل و کلاه ایمنی( طرفین و انتهای موتور) قابلیت تنظیم سیستم تعلیق در دوحالت مختلف (تک سرنشین دو سرنشین) سیستم ترمز ABS به همراه دو دیسک ترمز برای چرخ جلو در اندازه 296*2 میلیمتر و یک دیسک ترمز برای چرخ عقب در اندازه316میلمیتر که مجهز به 3پیستون ترمز هستند صفحه کلاچ هیدرولیک و... اشاره کرد. تمام این موارد باعث می شود زمانی که با گلدوینگ به یک مسافرت بروید به هیچ عنوان بعد از گذشت 2یا3ساعت موتورسواری خستگی خاصی احساس نکنید.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین