لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :4 دقيقه

مقایسه ی سه موتور یاماها R15 V3.0 ، آپریلیا RS 150 و باجاج پولسار RS200

در نمایشگاه اتو اکسپو 2018 (Auto Expo)، کمپانی یاماها از موتورسیکلت یاماها R15 V3.0 و کمپانی آپریلیا (Aprilia) از موتور آپریلیا RS 150 رونمایی کردند. به نظر می رسد این دو موتورسیکلت یاماها و آپریلیا، رقابت شدیدی با یکدیگر در کلاس موتورهای اسپرت Entry-Level در ماه های آینده خواهند داشت. اما سوال اصلی این است که این دو موتورسیکلت با رقیب حال حاضر خود در این کلاس یعنی موتور باجاج پولسار RS200 چگونه رقابت خواهند کرد؟ در این مقاله به بررسی این سه موتورسیکلت خواهیم پرداخت..

 

  • سیستم قدرت :

جدیدترین نسخه از خانواده ی یاماها R15، مجهز به پیشرانه ی 155 سی سی تک سیلندر با سیستم خنک کننده ی آبی است. استفاده از این پیشرانه ی جدید باعث شده است تا میزان قدرت تولیدی حدود 2.3 اسب بخار افزایش یابد و حداکثر قدرت خروجی این موتور نیز به 19.3 اسب بخار در دور موتور 10000 rpm می رسد. میزان گشتاور تولیدی این موتور بدون تغییر باقی مانده است و این موتور همچنان قادر به تولید 14.7 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 8500 rpm است. قدرت تولید شده در این پیشرانه از طریق یک جعبه دنده ی 6 سرعته به چرخ ها منتقل می شود.

از پیشرانه ی 150 سی سی تک سیلندر با سیستم خنک کننده ی آبی در موتور آپریلیا RS 150 استفاده شده که این پیشرانه به یک جعبه دنده ی 6 سرعته متصل شده است. این پیشرانه قادر به تولید 18 اسب بخار قدرت در دور موتور 10000 rpm بوده و میزان گشتاور تولید شده توسط این موتور در دور موتور 7500 rpm به  حداکثر مقدار خود یعنی 14 نیوتن متر می رسد. کمپانی آپریلیا از همین پیشرانه در موتور آپریلیا Tuono 150 نیز استفاده کرده است.

موتورسیکلت باجاج RS200، مجهز به پیشرانه ی 199.5 سی سی تک سیلندر با سیستم حنک کننده ی آبی بوده که این پیشرانه توانایی تولید 24.4 اسب بخار قدرت در دور موتور 9500 rpm و 18.6 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 8000 rpm را دارد. قدرت تولید شده در این پیشرانه توسط یک جعبه دنده ی 6 سرعته به چرخ عقب این موتور منتقل می شود.

  • امکانات و تجهیزات :

در موتور یاماها R15 V3.0، کنسول نیمه دیجیتالی استفاده شده در نسخه ی V2.0 به یک کنسول کاملا دیجیتالی تبدیل شده است. این کنسول تمام دیجیتالی همه ی اطلاعات ضروری موتورسیکلت را که موتورسوار باید از آن ها آگاهی داشته باشد، به نمایش می گذارد. همچنین چراغ اصلی این موتور از نوع LED بوده و شاید بارزترین ایراد یاماها R15 V3.0، نبود سیستم ترمز ABS در آن باشد.

موتورسیکلت آپریلیا Aprilia RS 150، دارای یک کنسول نیمه دیجیتال شامل یک صفحه نمایش LCD دیجیتالی در قسمت راست و یک سرعت سنج در قسمت چپ است. چراغ اصلی این موتور از نوع هالوژنی بوده در حالی که از چراغ LED در قسمت عقب این موتور استفاده شده است. این موتور برخلاف موتور یاماها R15 V3.0 مجهز به سیستم ترمز ABS است.

موتورسیکلت باجاج پولسار RS200 نیز دارای یک کنسول نیمه دیجیتالی است. چراغ اصلی و چراغ قسمت عقب موتور از نوع LED بوده و سیستم ترمز ABS به صورت اختیاری برای این موتور در نظر گرفته شده است.

  • سیستم تعلیق و سیستم ترمز :

موتورسیکلت یاماها R15 V3.0 بر پایه ی فریم Deltabox ساخته شده است. اما در این موتور بر خلاف نسخه ی بین المللی از فورک USD استفاده نشده است. سیستم تعلیق این موتورسیکلت متشکل از یک فورک تلسکوپی در قسمت جلو و یک ضربه گیر در قسمت عقب موتور است. یک دیسک 282 میلی متری در قسمت جلو و یک دیسک 220 میلی متری در قسمت عقب سیستم ترمز این موتور را تشکیل داده اند. این نسخه از موتور یاماها R15 V3.0 که مخصوص فروش در کشور هند است، مجهز به تایرهای MRF Zapper بوده و خبری از تایرهای IRC در آن نیست. وزن بدنه ی این موتور نسبت به نسخه ی قبلی با 3 کیلوگرم افزایش همراه بوده و به 1396 کیلوگرم رسیده است. ارتفاع صندلی این موتور از سطح زمین نیز با 15 میلی متر افزایش به 815 میلی متر رسیده است.

سیستم تعلیق موتورسیکلت آپریلیا Aprilia RS 150، متشکل از یک فورک 40 میلی متری با قابلیت جابجایی 110 میلی متر در قسمت جلو و یک ضربه گیر با قابلیت جابجایی 130 میلی متری در قسمت عقب است. یک دیسک 300 میلی متری به همراه کالیپر 4 پیستونی در قسمت جلو و یک دیسک 218 میلی متری در قسمت عقب، سیستم ترمز این موتور را تشکیل می دهند.

سیستم تعلیق موتورسیکلت باجاج RS200 نیز هماننده موتور یاماها R15 V3.0 متشکل از یک فورک تلسکوپی در قسمت جلو و یک ضربه گیر در قسمت عقب است. سیستم ترمز باجاج RS200 نیز شامل یک دیسک 300 میلی متری در قسمت جلو و یک دیسک 230 میلی متری در قسمت عقب بوده و در نهایت وزن بدنه ی این موتورسیکلت را به 164 کیلوگرم رسانده است.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین