لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :2 دقيقه

ادعای کمپانی مزدا در تولید پیشرانه ای با آلودگی در حد خودروی الکتریکی

کمپانی مزدا برخلاف اکثر کمپانی های خودروسازی دیگر، بر روی پیشرانه های احتراق داخلی سرمایه گذاری می کند و قصد دارد با استفاده از تکنولوژی جرقه زنی کنترل شده تحت فشار، نسل جدید پیشرانه های خود را تحت عنوان Skyactive-X طراحی و تولید کند. این کمپانی به آینده ای روشن تر با پیشرانه های احتراق داخلی می اندیشد. به همین دلیل کمپانی مزدا بر روی یک پیشرانه ی بنزینی جدید به نام Skyactiv-3 فعالیت می کند که بنابر اعلام این کمپانی، این پیشرانه از نظر میزان آلایندگی در حد و اندازه های خودروهای الکتریکی خواهد بود.

طی مصاحبه ای با رئیس بخش سیستم قدرت مزدا، در یک نمایشگاه تکنولوژی در ژاپن، وی اعلام کرد که اصلی ترین هدف کمپانی مزدا در طراحی پیشرانه ی Skyactiv-3، دستیابی به بازده گرمایی در حدود 56 درصد است. اگر این اتفاق بیافتد، پیشرانه ی Skyactiv-3 به اولین پیشرانه ی احتراق داخلی تبدیل خواهد شد که توانایی تبدیل بخش اعظم انرژی سوخت به قدرت را دارد و بدین ترتیب میزان هدر رفت انرژی به دلیل اتلاف حرارتی و یا اصطکاک، کاهش خواهد یافت.

در حال حاضر، پر بازده ترین پیشرانه ی احتراق داخلی طراحی شده مربوط به تیم فرمول یک کمپانی مرسدس بنز AMG است که پیشرانه ای با بازده حرارتی 50 درصد طراحی کرده اند. بخش AMG کمپانی مرسدس در نظر دارد تا پیشرانه ای با بازده حرارتی 41 درصد طراحی کند که در این صورت، این پیشرانه به پر بازده ترین پیشرانه ی در نظر گرفته شده برای یک خودرو تولیدی لقب خواهد گرفت. هدف کمپانی مزدا از تولید پیشرانه ای با بازده 56 درصد به معنای بهبود 27 درصدی میزان بازده پیشرانه های کنونی کمپانی مزدا است. رئیس بخش سیستم قدرت مزدا، زمان تولید پیشرانه ی Skyactiv-3 را اعلام نکرد و هیچ اطلاعات دیگری راجع به نحوه ی افزایش بازده گرمایی این پیشرانه فاش نکرد.

این ادعای کمپانی مزدا که پیشرانه ی Skyactiv-3 تمیزتر از تمامی خودروهای الکتریکی تولید شده خواهد بود، تا حدودی ادعای بزرگی به نظر می رسد و نیاز به کنکاش دارد. کمپانی مزدا در بیان این ادعا، پایه ی فرضیات خود را، آلودگی تولید شده حاصل از سوخت های فسیلی و آلایندگی های مربوط به تولید الکتریسیته در نظر گرفته است. این فرضیه نشان می دهد که در حال حاضر بخش اعظم میزان الکتریسیته تولید شده از طریق سوخت های فسیلی تامین می شود. در کشورهایی که از طریق منابع تجدید پذیر مانند باد، انرژی خورشیدی و یا هیدروالکتریکی اقدام به تولید الکتریسیسته می کنند، قطعا خودروهای الکتریکی برنده ی این مجادله خواهد بود. هرچند می دانیم که اکثر مشتریان، از کشورهایی هستند که حتی تولید الکتریسیته در آن ها وابسته به سوخت های فسیلی است.

در صورتی که کمپانی مزدا بتواند پیشرانه ی احتراق داخلی با بازده گرمایی بیشتر از 50 درصد را به تولید انبوه برساند، به یک موفقیت بسیار بزرگ دست یافته و می توان گفت این تنها راهی است که از طریق آن، پیشرانه های احتراق داخلی می توانند به حیات خود ادامه دهند.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین