لطفا منتظر بمانید...

تهران گردی با هوندا CB1000SF

داستان هیجان انگیز موتور سواری همیشه برای جوانان و عاشقان سرعت لذت بخش است. وقتی که سوار یک موتورسنگین می شوید حتما همان روز یا حداقل روز بعد برای دوستان خود لذت سواری با آن را تعریف خواهید کرد. تا یکسال قبل تصورم از رشته موتورسواری فقط حادثه های تلخ و ناگوار بود. اما وقتی به همراه یکی از دوستان با یک دستگاه سوزوکی GSX1000-R در خیابان و اتوبان‌های تهران گشت زنی کردیم نظرم تاحدودی عوض شد. بعد از آن در مراسم‌ها و تورهای مختلفی که توسط هییت موتورسواری برگزار می‌شد شرکت داشتم و آشنایی بیشتری با این رشته ورزشی پیدا کردم. هیجان حرف اول را می زند. سرعت همیشه با شما همراه است و حادثه تا آخرین لحظه امکان دارد برای شما رخ دهد. همیشه برای یک موتورسواری ایمن و آسوده باید از کامل‌ترین تجهیزات ایمنی استفاده کنید. کلاه مخصوص موتور ریس دستکش کاپشن ضربه گیر و.... از وسایلی هستند که یک موتورسوار باید همیشه در حین موتورسواری از آنها بهرمند شود.

چند وقت پیش ملاقاتی با یک دستگاه هونداCB1000 داشتیم. موتورسیکلتی که به عنوان یک موتور سنگین و شهری از آن یاد می‌شود. هوندا CB1000 Super Four موتوری که برای سواری در شهر و جاده‌ها بسیار مناسب است. فضای مناسب برای هر دو سرنشین از جمله ویژگی‌های این موتور به حساب می‌آید. ویژگی‌های فراوان این موتور باعث شده تا برای حفاظت از شخصیت‌ها در تیم های اسکورت استفاده شود.

هونداCB1000 Super Four درسال 1992 وارد بازار شد و بعد از آن هوندا نمونهCB1300SF را معرفی و جایگزین این مدل قرار داد. تا قبل از آن نیز مدلCustom CB1000 از سال 1983 برای فروش در نمایندگی های هوندا قرار داشت. مدل CB1000 Custom با پیشرانه 4سیلندر973 سی‌سی و 16‌سوپاپ قادر به تولید89 اسب بخار قدرت در 8000 دور بر دقیقه بود. از دیگر تجهیزات موجود در این مدل می‌توان به جعبه‌دنده 5 سرعته دو دیسک ترمز 274 میلیمتری در جلو و یک دیسک ترمز 296 میلیمتری در عقب اشاره کرد. این مدل با حداکثر سرعت 122مایل درساعت دارای وزن 276 کیلوگرم است.

اما  CB1000SFداستان جدیدی دارد. یک موتور شهری با حجم دقیق 998سی‌سی. طراحی ساده CB1000Custom را ندارد اما در میان دیگر موتورهای شهری خیلی لخت طراحی شده است. مدل‌های 92 تا 95 از نظر مشخصات ظاهری فرق چندانی با نمونه‌های 96 و 97 نداشته‌اند. تنها برخی از مشخصات فنی آنها با یکدیگر متفاوت بوده است. نمونه‌های اولیه این موتور تا سال 95 دارای حداکثر سرعت 206 کیلومتر درساعت بوده‌اند. حداکثر قدرت پیشرانه96 اسب بخار و حداکثر توان تولید گشتاور 84نیوتن متر بوده است. درصورتی که آخرین مدل‌ها با کمی دستکاری در بخش فنی قادر به تولید 98 اسب بخار قدرت در 8500 دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور 84 نیوتن متر در6000 دور بردقیقه‌اند. همچنین حداکثر سرعت این موتور به 226 کیلومتر درساعت افزایش یافت.

درون شهر!!!

طراحیCB1000SF مورد نظر هیجان موتورهای ریس را ندارد. اگر این موتور را در کنار یک سوزوکی GSX1400 قرار دهید باز هم توجه چندانی به CB نخواهد شد. چه برسد به آنکه در کنار یک موتور ریس قرار بگیرد. طراحی CB1000SF کاملا نشان می‌دهد که با یک موتورسیکلت نه خیلی جوان و نه خیلی پیر مواجه هستید. چراغ جلوی دایره‌ای چراغ راهنماهای طرفین آن و دسته دنده‌ها شما را یاد موتورهای معمولی خیابان می‌اندازد. انگار یک هونداCG125 از مکمل‌های ورزشی و نیروزا استفاده کرده است.

سوییچ را باز کرده و دکمه استارت را فشار می‌دهیم. صدای پیشرانه و اگزوز با موتورهای ریس کاملا فرق دارد. در موتورهای ریس صدای تیز و برنده‌ای به گوش می‌رسد. اما در موتورهای شهری 1000سی سی به بالا این صدا بسیار بم و طنین اندازتر است. صدایی شبیه به خرخر کردن گراز نر. البته استفاده از سیستم اگزوز کربنی Striker نیز تا حدودی به این صدا جلوه خاصی بخشیده بود. برای سوار شدن ابتدا جاپایی ها را باز می‌کنم. نشستن به عنوان ترک دوم در موتورهای شهری یا همانStreet چندان سخت و دشوار نیست. زیرا فضای مناسبی برای راکب و راکب دوم مهیا است. در موتور های شهری شما اجباری برای خم شدن به سمت جلو و ایجاد یک فضای آیرودینامیک ندارید. تنها کافی است برای حفظ تعادل و ایمنی بیشتر یا از پهلوهای موتورسوار بگیرید و یا از دستگیره های پشت و کناری زین استفاده نمایید. البته درحین ترمزگیری بهتر است دست های خود را برروی باک قرار دهید تا با فشار وارد کردن به این قسمت درجای خود ثابت بمانید. مسیر مورد نظر اتوبان شهید نواب صفوی بود. مسیر جنوب به شمال. ابتدای مسیر با عبور از پادگان قلعه مرغی سابق آغاز شد و بدون هیچ ترافیکی مسیر خود را ادامه دادیم. باتوجه به اینکه از کلاه ایمنی استفاده نمی کردم با عبور از سرعت 70 کیلومتر درساعت باز کردن چشم ها بسیار سخت بود. حتی زمانی که با سرعت 110کیلومتر درساعت حرکت می‌کردیم صورت خود را دقیقا پشت کلاه سعید قرار داده بودم تا وزش باد مزاحمتی ایجاد نکند. همانطور که اشاره شد فضای راکب دوم در این گونه موتورهای بسیار راحت تر از موتورهای ریس است. اگر بخواهیم از نظر راحتی میان سه موتورسیکلت هونداCB1000SF سوزوکی هایابوسا1300GSX-R و هونداCBR1000 بهترین را انتخاب کنیم. بی شک باید ابتدا CB1000SF و بعد از آن هایابوسا را انتخاب نماییم و CBR1000 را آخرین گزینه بشمار آوریم. اما از نظر هیجان دقیقا داستان برعکس می شود وCB1000SF به خاطر سنگین بودن و شتاب کمتر نسبت به دو موتورسیکلت دیگر در رده آخر قرار می گیرد. فضای هردو سرنشین خوب است اما محل نگه داشتن دست راکب دوم بسیار نا مناسب تعبیه شده است. اگر در سرعت‌های بالا بخواهید خودتان را به خوبی نگه دارید می توانید از دستگیره‌های تعبیه شده در زیر زین استفاده نمایید البته پایین بودن بیش از اندازه این دستگیره ها باعث می‌شود تا ناخودآگاه شما بدنتان را به طرز غیر اصولی به سمت پایین خم کنید. در دراز مدت علاوه بر کمر درد ماهیچه ی دست های شما به خاطر کشیده شدن درد خواهد کرد. البته کوتاه بودن دست نیز مشکل را دوچندان خواهد کرد. برای راحتی بیشتر سعی کردم تا در حین شتابگیری ها و ترمزگرفتن به کمک دست هایم فشار اصلی را برروی باک وارد نمایم. پیشرانه این موتور 4سیلندر و حجم دقیق آن998 سی سی است. قدرت پیشرانه با استفاده از سیستم اگزوز به بیش از 98 اسب بخار نسبت به حالت استاندارد رسیده است. جعبه دنده زنجیره ای 5سرعته به خوبی تعویض دنده‌ها را انجام می دهد و صدای خاص خود را دارد. حجم باک سوخت نیز 22لیتر است.

تایرهای‌ دانلوپ مورد استفاده در‌CB1000SF مورد آزمایش 18 اینچ بوده ابعاد این تایرها در جلو 120/70ZR18 و در عقب 170/60ZR18 است. این پهنای خوب در تایرها باعث افزایش هندلینگ و چسبندگی موتور برروی سطح خیابان شده است. با رسیدن به پل گیشا شاهد ترافیک سنگینی بودیم این ترافیک هم برای خودروهای سوپر اسپرت نظر لامبورگینی و فراری و هم برای موتورهای ریس به نوعی مضر است. اماCB1000SF و دیگر موتورهای شهری چندان مشکلی در این ترافیک ندارند. عبور از میان خودروها با کوچکترین حرکت فرمان امکان پذیر بود. عکس العمل برخی از جوانان نیز با توجه به صدای طنین انداز سیستم اگزوزهای Striker بسیار جالب بود. برخی از آنها مسیر خود را باز می گذاشتند تا ما به راحتی از ترافیک عبور نماییم. کنترل این موتور به کمک ترمزهایNISIN امکان پذیر بود. البته دیسک‌های ترمز دوتایی جلو در ابعاد310*2 میلیمتر به همراه 4پیستون و دیسک ترمز عقب در ابعاد276 میلیمتر با یک پیستون به خوبی موتور236کیلوگرمی را متوقف می سازد. شاید تجربه رانندگی با این موتورسیکلت را نداشته‌ام اما لذت سواری به عنوان ترک دوم نیز دست کمی از آن ندارد. برای راکب دوم نیز هیجان همیشه هست اما سواری با یک موتورسنگین چیزی دیگر را در ذهن ثبت می کند. این موتور دارای قیمت 27 میلیون تومان است که کمتر از 10هزار کیلومتر کارکرد داشته است و دارای سند و برگ سبز است.

بعد از سواری باCB1000SF نظر سعید غفارپور را در مورد این موتور پرسیدیم. وی گفت: قبل از سوار شدن با توجه به وزن سنگین و جثه بزرگش تصور می کردم رانندگی با آن بسیار مشکل است ولی به محض سوار شدن بدون هیچ مشکلی به راحتی توانستم کنترل موتور را در دست بگیرم. از جمله نقاط قوت در این موتور می توانم به ترمزهای خوب و گشتاور بالای آن اشاره کرد.همچنین فرماند پذیری قابل قبولی دارد. نسبت به بسیاری از موتورهای ریس و کراس در ترافیک از عکس العمل و راحتی خوبی برخوردار است.در مورد شتاب و فرمان پذیری تند و تیز که بیشتر در لابه لای دیگر خودروها می توان این موضوع را فهمید، این موتور نسبت به موتورهای ریس حرفی برای گفتن ندارد زیرا بالاخره یک موتور شهری بزرگ است و نباید چنین انتظاراتی از آن داشت.

 

نوشته و عکس: محمد حسن رزاقی

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین