لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :5 دقيقه

هر آنچه که باید در مورد سیستم کولر خودرو بدانید

امروزه تقریبا همه ی خودروها مجهز به کولر هستند و در روزهای داغ تابستان، باد سردی که از دریچه های سیستم تهویه به صورتمان می خورد بسیار خوشایند خواهد بودس. برای اینکه اطلاعات بیشتری درباره ی نحوه ی عملکرد صحیح کولر خودروی خود بدست آوریم با متخصص فرآیند سرمایش، هلموت روبلر، مصاحبه ای انجام شده که مشروح این مصاحبه را در ادامه خواهیم آورد.

 

  • سیستم کولر خودرو با چه مکانیسمی کار می کند؟

سیستم کولر خودرو طی یک چرخه بسته با مبرد به عنوان فرآیند سیال کار می کند. یعنی هوای گرم ورودی هیچ موقع به طور مستقیم با مبرد تماس ندارد، بلکه به صورت غیر مستقیم توسط یک تبخیرکننده در جریان هوا سرد می شود.

به طور خلاصه، کمپرسور توسط توان کمکی پیشرانه کار می کند و گاز مبرد را که دمای آن از دمای اتمسفر، بالاتر رفته، فشرده می کند. سپس مبرد داغ فشرده شده از داخل مبرد عبور می کند و حرارت اضافی خارج شده و گاز میعان می شود و به محفظه ی جمع آوری سیال انتقال داده می شود. سپس مبرد مایع در اثر شیر انبساط تبخیر شده و هوای ورودی را که از داخل تبخیر کننده عبور می کند، سرد می کند. بار دیگر مبرد به کمپرسور بازگردانده می شود و این چرخه دوباره طی می شود.

  • چه مشکلی برای این سیستم می تواند پیش بیاید؟

در حالت طبیعی، سیستم کولر هر خودرویی باید بتواند در عرض 5 دقیقه ( بسته به هر شرایط آب و هوایی) هوای محیط ورودی را بسیار خنک کند. بهترین راه برای ارزیابی این امر، استفاده از کف دستتان است. یعنی کافی است پس از مدتی کف دست خود را جلوی دریچه ی کولر بگیرید و در صورتی که احساس کردید هوای خروجی خنک نیست، سریعا سیستم تهویه را خاموش کرده و به یک تعمیرگاه مراجعه نمایید.

عوامل زیادی می تواند موجب شود تا سیستم کولر خودروی شما به خوبی کار نکند که این عوامل می تواند شامل نشتی گاز به دلیل از بین رفتن عایق کاری و یا خراب شدن اتصالات، گرفتگی لوله ها و از کار افتادن سنسورها باشد. آخرین چیزی که احتمال خرابی آن وجود دارد، کمپرسور سیستم کولر بوده که در این صورت حسابی به خرج می افتید. عدم روغن کاری، اصلی ترین دلیل از کار افتادن کمپرسور سیستم کولر است. در زمان نصب کولر، حدود 150 میلی لیتر روغن به چرخه ی مبرد اضافه می شود تا اجزای سیستم را روغن کاری نماید. زمانی که گاز سیستم کولر شما نشتی داشته باشد، در این صورت روغن موجود در سیستم نیز به بیرون نشت خواهد کرد و عمل روغن کاری به درستی صورت نخواهد گرفت و در نهایت منجر به از کار افتادن کمپرسور سیستم خواهد شد.

  • چگونه از سیستم کولر خودروی خود مراقبت نماییم؟

برای جلوگیری از خرابی های پر هزینه ی سیستم کولر خودرو، باید هر هفته حداقل 30 دقیقه سیستم کولر خود را روشن نمایید. این عمل موجب روغن کاری اجزای سیستم می شود و از زنگ زدن اتصالات کمپرسور در سطوح مختلف، جلوگیری می کند. به منظور اینکه هوای خروجی از کولر شما بوی بدی ندهد، هر چند وقت یکبار فیلتر آن را تعویض نمایید چراکه جلبک هایی که بر روی تبخیر کننده ها رشد می کنند، باعث ایجاد بوی بد در هوای خروجی از کولر می شوند. همچنین شما باید هر سال یکبار کل سیستم کولر چک کنید و مطمئن باشید هزینه ی این چک آپ سالانه بسیار کمتر از تعویض کمپرسور سیستم کولر خواهد بود. چک کلی سیستم کولر شما می تواند تا یک ساعت نیز طول بکشد و شامل موارد زیر می شود:

  • خارج کردن تمامی گاز داخل سیستم و وزن کردن آن. از این طریق با مقایسه ی وزن بدست آمده با وزن نوشته شده در اطلاعات اولیه ی خودرو می توان به وجود یا عدم وجود نشتی در سیستم کولر پی برد. گاز خارج شده پس از تصفیه شدن به داخل سیستم برگردانده شده و دوباره استفاده می شود.
  • تمیز کردن لوله های سیستم کولر.
  • اعمال خلا در سیستم برای خارج کردن رطوبت داخل سیستم که می تواند باعث خوردگی شود.
  • عوض کردن و یا اضافه کردن روغن مخصوص روغن کاری.
  • بررسی کردن منبع قدرت سیستم کولر.
  • بررسی دوباره ی سیستم و اندازه گیری تمامی فشارها و دما برای مطمئن شدن از عملکرد سیستم کولر.

 

  • عملکرد مناسب سیستم کولر :

زمانی که خودروی در زیر آفتاب پارک شده باشد، معمولا هوای داخل کابین از هوای محیط گرمتر خواهد بود. زمانی که این اتفاق برایتان پیش آمد، ابتدا تمامی پنجره های خودرو را باز کنید و سرعت فن خودرو را در حالت ماکزیمم قرار دهید تا هوای گرم را از داخل کابین به بیرون هدایت کند. سپس پنجره ها را ببندید و کولر را روشن نماید. زمانی که دمای داخل کابین کمتر از دمای محیط شد، می توانید از عملگر بازگردش هوا در داخل کابین استفاده نمایید تا دمای داخل کابین به دمای مد نظر شما برسد.

 

  • مبرد :

تا قبل از سال 1994، R-12 به عنوان مبرد در سیستم های کولر استفاده می شد، اما استفاده از این مبرد به دلایل زیست محیطی ممنوع اعلام شد. امروزه اکثر سیستم ها از R-134 به عنوان مبرد استفاده می کنند که آسیب بسیار کمتری به محیط زیست می رساند. البته مشکل اصلی این مبرد، کوچک بودن مولکول های آن بوده که به راحتی می توانند راهی به بیرون پیدا نمایند. مبرد بعدی که جایگزین مبردهای کنونی خواهد شد، مبرد HFO1234yf بوده که نیازمند تغییرات گسترده در سیستم کولرهای کنونی جهت استفاده از این مبرد جدید است. به طور کلی، آزاد سازی مبردها در اتمسفر، غیرقانونی بوده و این سیالات باید کاملا بازیافت شوند.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین