1395/07/07 14:19:5 تیم تحریریه رکاب زمان تقریبی مطالعه مقاله :9 دقيقه
اجازه دهید حرف آخر را اول بیان کنم. اگر بدنبال جلب توجه هستید اگر لزوما قدرت و سرعت ملاک مهمی برایتان نیست! اگر کیفیت و ماندگاری جزو مهمترین فاکتورهای انتخابی شماست حتما لکسوس IS250 را در انتخابهای اصلی خود قرار دهید. اصلا طراحی آن نسبت به دیگر رقبایش چندپله بالاتر است. قبول کنید که بامو سری3 و مرسدسبنز Cکلاس با آن همه اصالت و وقار از نظر طراحی حرف چندانی برای گفتن درمقابل لکسوسIS ندارند. سری3 ظاهری اسپرت دارد. Cکلاس نیز باطراحی کپی گونه خود از Sکلاس چهرهای لوکس پیدا کرده است. اما درطراحی لکسوسIS دوفاکتور اسپرت و لوکس بودن به خوبی نمایانگر است. البته دربازار ایران تنها بنزCکلاس W204 حضور دارد که نسخههای فیس لیفت (2011-2014) آن نیز ظاهری اسپرت و لوکس به همراه دارند. ولی طراحی IS جدیدتر از بنز Cکلاس است. تمام ساختههای دست بشر ویژگیهای مثبت و منفی دارند. هم میتوان از آنها ایراد گرفت هم میتوان تحسین کرد. فرصتی پیش آمد تا از نزدیک با لکسوسIS250 ملاقاتی داشته باشیم. سدانی که قیمتش چندان تفاوت آنچنانی با رقبای نزدیک خود ندارد. لکسوسIS250 شاید آن اصالت بنز و بامو را به همراه ندارد اما برند لکسوس در بازار ایران به خوبی شناخته شده است. IS از سال 1998 تا به الان تولید شده است. اولین نسل آن از سال 1998 تا 2005 تولید شد. نسل دوم نیز از 2005 تا 2013 تولید شده که مدلهای سدان و کروک آن به ایران راهپیدا کردند. حالا در پیش روی شما نسل سوم لکسوسIS قرار دارد. حتی باوجود آنکه بنز و بامو در بازار ایران دارای مشتریان بیشتری هستند. در ادامه به سراغ IS250 میرویم و با آن در پیست سرعت مجموعه ورزشی آزادی رانندگی میکنیم.
لباس رزم IS250 بسیار زیباست. خیلی هم شیک و جوان پسند است. اما قدرتی که شما از آن انتظار دارید در مبارزه نخواهد داشت. البته مطمین باشید لکسوسIS250 تمام انتظارات شما را در رانندگی برآورده خواهد کرد. به شرطی که شما یک راننده قانع باشید. پیشرانه 6سیلندر آن 2.5لیتر حجم دارد. با تصویب قانون ممنوعیت ورود خودروهای 2500سیسی به بالا نمیتوان شاهد ورود نسخه IS350 باشیم. نسخهای قدرتمند که حرفهای زیادی برای گفتن دارد. البته در منطقه آزاد اروند یک دستگاه IS350F-sport با پلاک منطقه تردد میکند. حتی باوجود تعرفه پایین خودروهای هیبرید نمیتوان IS300H را به ایران وارد کرد. حجم پیشرانه بنزینی آن 3لیتر است. اما دوست دار محیط زیست است.اگر بخواهیم بیشتر IS250 را معرفی کنیم باید قدرت 204 اسب بخاری با گشتاور 250 نیوتنمتر و شتاب صفرتاصد8 ثانیه نیز اشاره کنیم. وزن IS250 کمتر از 2تن است. دقیقا 1569 کیلوگرم وزن دارد. اما با این وجود IS250های جدید شاید به خوبی IS300های نسل قبلی شما را راضی نگه ندارند. طراحی داخلی و خارجی IS زیبایی خاصی به همراه دارد. طراحی آن برایتان تکراری نخواهد شد. زیبایی تنها ف نی است که لکسوس به خوبی آن را اجرا میکند. لباسی رزمی که برای IS درنظر گرفته شده آشکار شدن هرچه بیشتر تفاوت ظاهری با دیگر رقبا را به همراه خواهد داشت.
سال 2011میلادی بود که طرحهای نهایی ISجدید توسط تیم طراحی لکسوس به سرپرستی Masanari Sakae مشخص شد. وی بخش ظاهری IS را برعهده داشت. دست پرورده ساکایی ظاهری جنگجو و اسپرت دارد. ترکیب سپر و جلوپنجره IS به همراه تفکیک چراغهای جلو و Daylightها جذابیت خاصی را به همراه دارد. خطوط افقی جلوپنجره در بالا و پوشش شش ضلعی در پایین تفکیک و جداسازی زیبایی را ایجاد کرده است. برش کناره سپرجلو و محل قرار گیری پروژکتورها کاملا ظاهری اسپرت را تداعی کرده است. خطوط طراحی شده برروی درموتور نیز چشم نوازی خاصی را به همراه دارد. اگر با کمی دقت به این قسمت نگاه کنید خطی که از پایین سپر و انحنای جلوپنجره به سمت بالا کشیده شده برروی درموتور نیز به چشم میخورد. این خط تیز تا ستونA کشیده شده است. نگاهتان را به بخش کناری IS بیاندازید. همه چیز جلب توجه میکند. حتی رکابهای اسپرتی که خطوط انتهایی آنها در امتداد چراغهای کشیده عقب شده است.
برجستگیهای روی گلگیر جلو و عقب به خوبی تایرهای17اینچی را درخود جای داده است. خطوط کشیده شده برروی بدنه نیز باعث کاهش سادگی و یکنواختی طراحی بدنه است. فرم آیرودینامیکی آینههای جانبی نیز قابل توجه است. رینگهای 10پره دوبل 18اینچ که برروی تایرهای دانلوپ در ابعاد 225/40R18سوار شدهاند زیبایی خاصی ایجاد کرده است. در قسمت کناری خط بالای دستگیرههای در نیز با ظرافت خاصی طراحی شده است. این خط از بالای گلگیرجلو تا انتهای خودرو و بالای چراغ عقب کشیده شده. درقسمت انتهایی نیز چراغهای کشیده و فرورفتگی جای پلاک در کنار سراگزوزهای استیل که در طرفین سپر قرار دارد هیجان بیشتری را به همراه دارد. برجستگی انتهایی درصندوق بار نیز زیبایی این قسمت را دوچندان کرده است. یکی از ویژگیهایIS طراحی زیبای آن است. طراحی که برای راننده و سرنشینان یکنواخت و تکراری نخواهد بود. از نگاه کردن به آن لذت خواهید برد. اگر 250IS را یک نینجای تازه کار حساب کنیم باید بگوییم لباس رزمی که برای آن درنظر گرفته شده کمی بزرگ اما فاخر و زیبا است. عقیده شخصی نگارنده این است که اگر IS350 با کیت F-sport اجازه ورود به کشور را داشت حتما شاهد استقبال کم سابقهای از سوی مردم میشدیم. خودرویی که علاوه بر طراحی پرابهت آن ف نون بهتری در مبارزه به اجرا خواهد گذاشت.
زمانی که وارد کابین IS250 میشوید اولین حسی که به شما دست خواهد داد سوارشدن به یک خودروی لوکس است. بخصوص اگر خودرویتان صفرکیلومتر باشد و بوی چرم و نو بودن مشامتان را نوازش کند. لکسوس در خلافیت و نوآوری هم حرفهای زیادی برای گفتن دارد. محل قرار گیری دکمه استارت در بالاترین بخش کنسول میانی و نزدیک به مانیتور تعبیه شده است. مانیتوری که در یک حفره نسبتا گود قرار گرفته ولی راننده و سرنشین دید کافی برروی آن دارند. ایکاش کمی این LCD بالاتر درنظر گرفته میشد. زیرا عادت ایرانیها قرار دادن وسایل مختلف از جمله لیوان فندک تلفن همراه و... در فضاهای خالی است. صندلیهای خودرو به خوبی بدنتان را احاطه میکند. البته اگر درشت هیکل باشید کمی این صندلیهای برایتان کوچک است. همه چیز در کابین سرجایش است. طراحی زیبا و اسپرت در کنار ارگونومی کابین حس لذت بخشی از رانندگی برایتان به همراه دارد. اما نکتهای که مالک هردو خودرو به آن اشاره داشتند کیفیت نه چندان خوب کنسول میانی است. انگار بخش کنسول میانی از مانیتور به پایین با کیفیتی متفاوت و چندپله پایینتر ساخته و مونتاژ شده است. بخصوص اگر کمی با دقت به کنسول میانی و بخش سیستم صوتی و تهویه نگاه کنید شاهد خطوط ریزی هستید که برای مالکین خوش سلیقه IS چندان خوشایند نخواهد بود. نکتهای که در لکسوسIS نسل قبلی به چشم نمیخورد. البته این تمام نارضایتی هردومالک نبود. میلاد که چندسالی طرفدار پروپاقرص برند لکسوس است از هزینههای بالای خدمات پس از فروش شرکت ایرتویا گلهمند است. وی میگوید برای یک دیاگ زدن توسط نمایندگی علاوه برمعطلی طولانی مدت هزینهای در حدود120 هزار تومان پرداخت کردم در حالی که دیاگ زدن IS در خارج از نمایندگی حدود35 هزار تومان برایم آب میخورد. عباس نیز که از طرفداران خودروهای ژاپنی است تا پیش از خرید IS یک دستگاه تویوتاGT86 داشت. دلیل اصلی وی برای خرید IS250 به صورت وارداتی، نارضایتی از شرکت خدمات دهنده است. او میگوید در مدت زمانی که GT86 را خریداری کرده بود با مشکلات متعددی در بخش خدمات پس ازفروش توسط نمایندگی اصلی روبرو شد و مجبور بود برای آنکه گارانتی خودرو باطل نشود GT86 را به نمایندگی ببرد. البته این مشکلات برای تمامی خودروهای وارداتی و شرکتی در جای جای ایران با هر برندی اتفاق خواهد افتاد. این چند خط تنها بخشی از درد و دل مشتریان است.
با این حال برای رانندگی آماده میشویم. بارش شدید باران در روز رانندگی انجام برخی از آزمایشها را متنفی کرد. اما با این حال تاجایی که توانستیم پدال گاز هردوخودرو را تا انتها فشار دادیم. IS250 برخلاف عقیده برخی خودروسواران خودرویی دوست داشتنی با هندلینگ و قدرت قابل قبول است. نسخههای مورد آزمایش فاقد شیشه شور جلو ریموت انجین (روشن شدن پیشرانه از روی ریموت کنترل) رادار و چراغ دولنز جلو هستند. قیمت خریداری شده نمونه سفید 260 و نمونه خاکستری 250 میلیون تومان است. البته مالک ISسفید رینگهای اسپرت مشکی را جایگزین رینگهای اصلی کرده است. در زیرپایتان پدال گاز به راحتی میتواند 204 اسب بخار قدرت را در 6400دور ایجاد کند. در کنار آن نیز گشتاور 250 نیوتنمتری در 4800دور بردقیقه تاحدقابل توجهی رانندگی ایدهآلی را برایتان به همراه دارد. یکی از نکات مثبت IS250 عملکرد جعبه دنده 6سرعته اتوماتیک با پیشرانه 2.5لیتری است. البته اگر میخواهید از یک رانندگی اسپرت لذت ببرید پیشنهاد میکنم حتما اهرم دایرهای روی کنسول را در حالت Sport قرار دهید. در این حالت پدالهای پشت فرمان برای تعویض دنده آماده میشوند. در هیچ حالتی از رانندگی خبری از Cutoff نیست. نکتهای که برای جوانان چندان خوشایند نبوده است. در حالی که نسل قبلی IS در دورهای بالا Cutoff میکند و حس جالبی را به همراه دارد. با این تفاصیر اما بازهم رانندگی با IS250 حس خوبی را به همراه دارد. با توجه به ارتفاع1430 میلیمتری خودرو و نزدیک بودن کف خودرو به زمین در برخی مواقع باید برای عبور از دست اندازههای غیراستاندارد احتیاط کرد. البته در پیست سرعت مجموعه ورزشی آزادی هم سطح بودن مسیر هیچ مشکلی را از این ایجاد نکرد.
تجهیزات رفاهی و ایمنی در این خودرو در سطح قابل قبولی است و چیزی از رقبا کم ندارد. کروزکنترل پوشش چرم صندلی سیستم ترمز ضد قفلABS سیستم کنترل کشش TCS تهویه جداگانه سرنشینان جلو صندلی برقی راننده و سرنشین گرمکن و سردکن صندلی دوربین عقب سانروف و 10 کیسه هوا تنها بخشی از امکانات و تجهیزات مورد استفاده در IS250 است.
نوشته و عکس: محمد حسن رزاقی
خودرو
موتور سیکلت
ماشین آلات سنگین