لطفا منتظر بمانید...

آزمایش فنی با ب ام و 640i و M6 کانورتیبل

M6 هیجان انگیزترین باواریایی در ایران است. قدرت پیشرانه و طراحی آن باعث شده تا استقبال بسیار خوبی از این خودرو شود. نسخه های مختلفی از این خودرو وارد کشور شده است. 

اصلا مهم نیست در حساب بانکی‌تان چقدر پول دارید! مهم نیست ساعت و لباس‌هایی که پوشیده‌اید چند میلیون تومان قیمت دارد! تاجر برج‌ساز دکتر و یا مهندس بودن هم ملاک مهمی نخواهد بود. مهم این است که رانندگی بلد هستید یا خیر. رانندگی که وقتی پشت ب‌ام‌وM6 قرار می‌گیرید بتوانید آن را در هرحالتی کنترل کند. در روزهای بارانی که لغزندگی خیابان و جاده کمی دردسرساز می‌شود یا در مسیرهای صاف و کفی که وسوسه انگیزترین جاده برای شتابگیری و زور آزمایی است کنترل چنین هیولایی مهارت خاصی می‌خواهد. ب‌ام‌و M6 همانند مازراتی گرنتوریسمو نیست. صدای الکی از خود درنمی‌آورد. راه رفتن آن هم کاملا با لمس کردن پدال گاز تغییر می‌کند. همانند مازراتی گرنتوریسمو و گرن کابریو زور اضافی برای تعویض دنده نمی‌زند. اصلا رقیبش مازراتی نیست. یعنی رقیب آنچنان نزدیکی هم در بازار ندارد. پورشه کرراS و پانامرا توربو تنها توانسته‌اند جلوی M6 قد علم کنند. فرصتی پیش آمد تا با نسل جدید سری6 که از سال 2012 وارد بازار جهانی شد ملاقاتی داشته باشیم. برای آنکه کمی از فضای تک بعدی آزمایش خارج شویم تصمیم گرفتیم دومدل 640iکوپه و M6کابریو را درکنار هم قرار دهیم. ارزان ترین و گرانقیمت‌ترین مدل‌های موجود در بازار ایران. درست است که 640iکوپه هیچ حرفی در مقابل M6ندارد اما کنارهم قرار دادن این دو خودرو چندان خالی از لطف نخواهد بود. در ادامه به بررسی فنی هردو خودرو می‌پردازیم.

 

سه برادر در سه نسل

فرزند جدید باوارایی‌ها در آگوست 1976 معرفی شد. این خودرو که با کدE24 شناخته می‌شود تنها در مدل2در کوپه ساخته شد. 86216 دستگاه از نسل اول سری6 تولید شد. از سال 1976 تا 1979 نسخه630 CS کاربراتور با پیشرانه 3لیتر و قدرت 182 اسب بخار و گشتاور 255نیوتن‌متر تولید شد. سال 1979تا 1987 نسخه 628 CSi با موتور 2.8لیتر انژکتور و قدرت 181 اسب بخار قدرت و 235 نیوتن‌متر گشتاور عرضه شد. نسخه 633CSi نیز که در بین سال‌های 1976 تا 1983 تولید شد تنها با موتور3.2لیتری انژکتور و قدرت 194اسب بخار و گشتاور 284 نیوتن‌متر عرضه شد. بین سال‌های 1978تا1988 نیز ب‌ام‌و 635CSi با پیشرانه 3.5لیتری و قدرت 218 اسب بخار و گشتاور 310 نیوتن‌متر وارد بازار شد. نسخهM سری6نیز در سال 1983 عرضه شد تا پایان سال1989 تولید شد. این مدل در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت سال 1983 معرفی شد.

دومین نسل سری6 بعد از 14سال وقفه در سال 2003 معرفی و وارد بازار شد. یکی از استثنایی‌ترین محصولات آلمانی بود که در دنیا عرضه شد. دومین نسل سری6 در دو نسخه کوپه و کانورتیبل با کد E63 و E64 عرضه شد. برای این مدل از سه پیشرانه 6و8سیلندر استفاده شد. نسل دوم سری6 تنها تا 7سال برروی خط تولید قرار داشت و در سال 2010 تولید آن متوقف شد. در بازار ایران نیز تنها مدل 630i کوپه و کانورتیبل اجازه ورود پیدا کردند. البته یکدستگاه 645Ci در تهران وجود دارد که توانسته با مجوزخاص پلاک ملی دریافت کند. حرف و حدیث‌های بسیار زیادی در خصوص این 645Ci‌شنیده می‌شود. برخی می‌گویند این خودرو برای یکی از فوتبالیست‌های مطرح ایران بود. در هرحال این خودرو هم اکنون در کشور حضور دارد.

حالا نوبت سومین نسل سری6 است. در نمایشگاه اتومبیل پاریس سال 2010 نسخه کانسپت آن معرفی شد. درنمایشگاه شانگهای و نیویورک 2011 معرفی شد. فرق اساسی که با دونسل قبلی سری6 دارد اتاق جدیدی است که به عنوان مدل گرن‌کوپه نام گذاری شده است. ب‌ام‌و برای نسل سوم سری6 از دو پیشرانه 6و8سیلندر بنزینی و یک پیشرانه 6سیلندر دیزل استفاده کرده است. همچنین برای این مدل از دو جعبه دنده 8سرعته اتوماتیکZF و 6سرعته دستی استفاده شده است. درکنار مدل‌های استاندارد سری6 ب‌ام‌و نسخه M را نیز در سال 2012 معرفی کرد. نسخه‌ای که از یک پیشرانه 8سیلندر 4.4لیتری با جعبه دنده 7سرعته دوکلاچه بهرمند است.

احتیاط کنید! هردو بی اعصاب اند

رانندگی با ب‌ام‌و‌ M6 و 640i تفاوت بسیار زیادی دارد. حتی کابین هم برای شما متفاوت است. اصلا زمانی که صفحه کیلومترشمار M6 را نگاه می‌کنید حس خوبی به شما دست می‌دهد. بخصوص عدد 330 که همه چیز در آن خلاصه می‌شود. رنگبندی قرمز و مشکی چرم درون کابین به همراه ترکیب فیبرکربن در بخش‌های مختلف هیجان خاصی را ایجاد می‌کند و ادرنالین خون بدنتان بیشتر ترشح می‌شود. در آن طرف نیز 640i با ترکیب چرم سفید Nappa و مشکی به همراه پوشش چوبFineline Brown حس سوار شدن درون یک اتومبیل لوکس را برایتان به همراه دارد. از نظر طراحی هردو اصالت BMW را دارند. اما در نسخه M سپرها رکاب‌ها آینه‌های جانبی و رینگ‌ها نیز از ظاهری متفاوت بهرمند هستند. اگر به انتهای هردو خودرو نگاه کنید نیز تفاوت ظاهری را بیشتر احساس می‌کنید. در M6 چهار سراگزوز نمایان است. اما در 640i تنها دو خروجی اگزوز از طرفین سپر بیرون آمده است. مه شکن‌ها در 640i در طرفین سپر و بخش پایینی آن تعبیه شده‌اند. در حالی که چراغ‌های مه شکن M6 کمی به چراغ‌های عقب نزدیک‌تر است. یکی از واضح‌ترین تفاوت‌ها حک شدن عبارتM6 و 640i در انتهای خودروها است.

 

برای رانندگی ابتدا به سراغM6 می‌رویم. خودرویی که نیروگاه قدرتمند آن قادر به تولید 560‌ اسب بخار قدرت است. باتوجه عدم ورود نسخه جدید M6کانورتیبل به ایران و وجود تعداد بسیار کمی از مدل‌های M سری6 قیمت این اتومبیل افزایش قابل توجهی داشته است. هم اکنون در بازار ایران یک دستگاه M6کانورتیبل کم کارکرد دارای قیمتی در حدود 1500000000 تومان است. این رقم نیز در برخی از نمایشگاه‌ها به 2 میلیارد تومان هم رسیده است. البته این ارقام تنها از سوی نمایشگاه داران اعلام می شود. رقم نهایی که بین فروشنده و خریدار تعیین می شود شاید کمتر از اینها باشد. قبل از آنکه پیشرانه 8سیلندر 4.4لیتری را روشن کنم به بررسی بخش‌های داخلی کابین پرداختم. ابین چندان هم شلوغ و سردرگم کننده نیست. ترکیب چرم Sakhir‌ Orange Merino  و فیبرکربن به همراه غربیلک فرمان سه شاخه منقش به لوگویM حس و حال خاصی را به همراه دارد. بعد از تنظیم صندلی و آینه‌های جانبی با گرفتن پدال ترمز و دکمه استارت پیشرانه 8سیلندر M6 با صدایی کاملا گیرا و دلنشین روشن می‌شود. این پیشرانه دارای 560 اسب بخار قدرت در 6600دور بردقیقه است. همچنین حداکثر گشتاور آن 680 نیوتن‌متر در 1500 تا 5750 دور بردقیقه است. M6 قادر است در مدت زمان 4.3ثانیه از حالت سکون به سرعته 100کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. ضمن آنکه برای رسیدن به سرعت 200کیلومتر در ساعت تنها نیاز به 13.1 ثانیه زمان دارد. M6 با محدودکننده الکترونیکی دارای حداکثر سرعت 250 کیلومتر درساعت است. اما اگر از پکیج M Drive بهرمند باشد حداکثر سرعت آن به 305 کیلومتر درساعت خواهد رسید.

در لحظه سکون تنهایی صدای سیستم اگزوزM به گوشتان می‌رسد. جعبه‌دنده جوی استیک SMG را در وضعیتD قرار می‌دهم. قبل از رویارویی با M6 تعریف‌های بسیار زیادی از این خودرو شنیده بودم. اما شنیدن کی بود مانند دیدن. در اطراف اهرم جعبه دنده دکمه‌های متعددی تعبیه شده است. در پایین اهرم جعبه دنده دکمه‌ای شبیه به تنظیم صدا قرار دارد. این دکمه شدت انتقال قدرت از موتور به گیربکس را تنظیم می‌کند. حرکت در سرعت‌های پایین حس خاصی را به شما انتقال نمی‌دهد. اما زمانی که پدال گاز را فشار می‌دهید همه چیز تغییر می‌کند. صدای اگزوزها طنین اندازتر می‌شود.

باید اعتراف کنم که تجربه رانندگی با خودروهای قدرتمندی نظیر ‌فراری F430 نیسانGTR و ... به هیچ عنوان هیجان رانندگی با M6 را به همراه نداشته است. به حرف دوستانم رسیدم. M6 به این آسانی‌ها هم رام شدنی نیست. اصلا باید حتما راننده حرفه‌ای باشید یا تجربه بسیار زیادی در راندن خودروهای قدرتمند کسب کنید تا بتوانید با M6 رانندگی کنید. بازی با پدال گاز به خاطر وجود 680نیوتن‌متر گشتاور بسیار خطرناک است. در هرحالتی امکان منحرف شدن انتهای خودرو وجود دارد. وقتی با پدال گاز بازی کنید و مجبور شوید پدال ترمز را سریع‌تر فشار دهید مطمین باشید همانند نگارنده پاهایتان به لرزه در خواهد آمد. موضوعی که نمی‌توان آن را انکار کرد. این ویژگی M6 است. فرمان تیزتر از حد انتظار است. نباید با M6 شوخی کنید. به قدری رانندگی در حالت استاندارد هیجان انگیز و لذت بخش بود که چندان تمایلی نداشتم وضعیت جعبه دنده را در حالت دستی یا Sport قرار دهم. انصافا کنترل آن در چنین وضعیتی سخت است.

 

نوبت به 640i می‌رسد. سقف آن جمع نمی‌شود اما سانروف بسیار دلبازی دارد. مجید حق‌شناس مالک 640i اسفند سال92 این اتومبیل را خریداری کرد. آنهم فقط با مبلغ 820 میلیون تومان ناقابل. 640i دارای پیشرانه 6سیلندر 3لیتری خطی است. در 8500 الی 6000دور قدرتی معادل 235 اسب بخار و 450 نیوتن‌متر گشتاور در 1200الی 4500دور بردقیقه درحالت استاندارد تولید می‌کند. اما نمونه مورد آزمایش باتوجه به مجهز بودن سیستم اگزوز مگنوفلو قدرتی بیش از 240 اسب بخار پیدا کرده است. این سیستم اگزوز با هزینه 15میلیون تومان نصب شده است. از مانیفولد تا سراگزوزها تعویض شده و باعث خروج صدایی بسیار جذاب‌تر از M6 شده است. صدایی که سازگاری زیادی به خودرو دارد. درکنار این تغییرات مالک خودرو از رینگ و لاستیک‌های جدیدی استفاده کرده است. علت این کار زشت بودن رینگ‌های استاندارد سری6 بیان شد. به همین خاطر وی با پرداخت 34میلیون‌ تومان از رینگ‌های آلیاژی 10پره دوبل و تایرهای میشلن استفاده کرده است. ضمن آنکه به گفته مالک ارتفاع خودرو به میزان 40میلیمتر کاهش داشته است. 640i با آنکه از پیشرانه به مراتب ضعیف‌تری نسبت به M6 بهرمند است اما بازهم هیجان یک ب‌ام‌و اسپرت را به شما انتقال خواهد داد. تمامی مدل‌های سری6 را می‌توان برای لیز خوردن در سرپیچ‌ها انتخاب کرد. حتی با مدل 640iگرن کوپه که به نوعی یک سدان سنگین وزن محسوب می‌شود می‌توانید در حین عبور از پیچ‌ها و حتی دور برگردان‌های خیابان با کمی بازی باپدال گاز انتهای آن را منحرف کنید.

در یک جمع بندی می‌توان M6 را به یک ورزشکار درشت هیکل و عضلانی تشبیه کرد. ورزشکاری که قدرت بسیار فراونی دارد. در آن‌سو 640i را نیز می‌توان به یک مبارز سریع و چابک تشبیه کرد. مبارزی که با همان قدرت و استایل خود بازهم می‌تواند به راحتی رقیبان بسیاری زیادی را ضربه فنی کند. اگر روزی کلکسیونی از خودروهای اسپرت و سوپراسپرت را انتخاب کنم ب‌ ام‌ و M6 کانورتیبل را به هیچ عنوان فراموش نخواهم کرد. حتما درکنار طیف گسترده محصولات مرسدس‌بنز بخشی از پارکینگ را برای ب ام و M6 کانورتیبل خالی خواهم گذاشت. دلیل اصلی انتخاب نسخه کانورتیبل لذت رانندگی و صدای دلنشین پیشرانه و اگزوزها در زمانی است که سقف برزنتی در صندوق عقب جمع شده است. البته با درآمد نه چندان بالای یک خبرنگار در مطبوعات خرید چنین خودروهایی را تنها در رویاها می‌توان تصور کرد.

 

نوشته و عکس: محمد حسن رزاقی

 

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین