لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :5 دقيقه

برنامه ی دنیای خودروسازی برای سال 2018

روز به روز تکنولوژی نقش پررنگ تری در صنعت به عهده می گیرد. 10 سال پیش استفاده از آیپاد (iPod) به همراه بلوتوث در خودروها، تکنولوژی مدرنی محسوب می شد. در آن زمان هنوز گوشی های هوشمند رونق چندانی نداشتند و اولین iPhone تازه شش ماه بود که معرفی شده بود. همچنین 10 سال پیش بحثی از خودروهای خودران وجود نداشت و کسی اصلا فکر نمی کرد که چنین تکنولوژی ای، قابل دسترس باشد. امروزه بحث های اصلی در صنعت خودروسازی در مورد خودروهای خودران، استفاده از پیشرانه های هیبریدی و الکتریکی در خودروها و تقریبا تمامی پیشرفت های جدید کمپانی تسلا متمرکز بوده و انتظار می رود این روند در سال 2018 و چندین سال بعد از آن نیز ادامه یابد.

  • استفاده از تکنولوژی تمام خودران در خودروها به واقعیت نزدیک تر شده است:

در سال 2017 در خصوص دستیابی به تکنولوژی کاملا خودران در خودروها اخبار زیادی منتشر شد. بدین منظور، سعی کردیم به صورت کاملا عملی، یکی از همین خودروها را آزمایش کرده و نتایج آن را در این مقاله گزارش کنیم.

 در ماه اکتبر سال 2017 شانس این پیدا شد تا پشت فرمان کادیلاک سوپر کروز (Super Cruise) قرار بگیریم و مسافت 1126 کیلومتری بین دالاس و سانتافه ( با زمان تقریبی 11 ساعت) را رانندگی کنیم. در طول این سفر تنها 45 دقیقه نیاز به حضور من پشت فرمان بود و در بقیه ی سفر خود خودرو با استفاده از تکنولوژی خودران بودن مسیر را طی می کرد. البته پس از این سفر متوجه شدم که کادیلاک سوپر کروز و یا هر خودروی دیگری از کمپانی GM فاصله ی زیادی تا دستیابی به تکنولوژی تمام خودران دارند. چرا که عملکرد تکنولوژی خودران این خودرو تنها محدود به آزادراه های مشخص شده در نقشه بوده و علاوه بر این، صرفا یک سیستم برای کروز کنترل هوشمند به آن اضافه شده است. به همین دلایل این خودرو هنوز راه زیادی تا رسیدن به تکنولوژی تمام خودران واقعی دارد.

از طرفی کمپانی GM اعلام کرد که قصد دارد تا از تکنولوژی تمام خودران در تاکسی تحت نام Robo-Taxi استفاده کند و بنابر اعلام این کمپانی در سال 2019 این تاکسی ها در چندین منطقه ی شهری مورد استفاده قرار خواهند گرفت. اگرچه اکثر خودروسازان در تلاش هستند تا تکنولوژی خودران بودن را به واقعیت تبدیل نمایند، به نظر  می رسد اصرار کمپانی GM برای دستیابی سریع تر به این امر به دلیل رقابت با کمپانی ویمو است.  کمپانی ویمو (Waymo) اعلام کرد که طی برنامه ای قصد دارد تا از خودروهای تمام خودران در منطقه ی فونیکس (Phoenix) استفاده نماید. این برنامه در آپریل سال گذشته شروع شد که طبق این برنامه مردم می توانند از مینی ون های تمام خودران کریستال پاسیفیکا (Chrysler Pacifica) کمپانی ویمو استفاده کنند.

  • صنعت خودروسازی به سمت استفاده از موتورهای الکتریکی پیش می رود:

اگرچه مشتریان هنوز علاقه ی شدیدی به خودروهای الکتریکی نشان نداده اند، اما تقریبا همه ی خودروسازان بزرگ دنیا اعلام کرده اند که در سال جدید یک خودروی الکتریکی جدید معرفی خواهند کرد. بعضی از این کمپانی  ها نیم نگاهی به استفاده از تکنولوژی خودران در خودروی الکتریکی جدید خود دارند. کمپانی مرسدس بنز در ماه سپتامبر اعلام کرد که تا پایان سال 2022، 50 نسخه ی الکتریکی از تمامی مدل های خودرو تولید خواهد کرد. چندین روز پس از اعلام این خبر، کمپانی بی ام و نیز اعلام کرد که تا سال 2020 اقدام به تولید انبوه خودروهای الکتریکی خواهد کرد و تا سال 2025، دوازده مدل مختلف از خودروهای الکتریکی را معرفی خواهد کرد.

در ماه اکتبر، کمپانی GM اعلام کرد که تا سال 2023، بیست خودروی الکتریکی و سلول سوختی را به بازارهای جهانی وارد خواهد کرد. رقیب دیرینه ی این کمپانی، کمپانی فورد نیز در همان روز بیانه ای صادر کرد که طی آن اعلام شده بود که این کمپانی تمامی تلاش خود را برای سرعت بخشیدن به تولید و پیشرفت خودروهای الکتریکی در جهان به کار خواهد گرفت.

در ماه نوامبر کمپانی فولکس واگن اعلام کرد که این کمپانی بیش از 82 میلیون دلار تا آخر سال 2022 برای پیشرفت و تولید خودروهای الکتریکی، تکنولوژی خودران بودن و سرویس های جدید خرج خواهد کرد. در نهایت، کمپانی تویوتا در همین ماه اعلام کرد که این کمپانی 13 میلیون برای تولید خودروهای الکتریکی هزینه خواهد کرد و در اوایل دهه ی جدید بیش از 10 خودروی الکتریکی را وارد بازار خواهد کرد.

سوالی که مطرح می شود این است که مشتریان این خودروهای الکتریکی چه کسانی خواهند بود؟ پیدا شدن این همه مشتری خودروهای الکتریکی شاید سال ها طول بکشد اما اروپا می تواند یکی از بازارهای فعال خودروهای الکتریکی در آینده باشد چرا که کشورهای انگلستان و فرانسه قصد دارند تا فروش خودروهای بنزینی را تا پایان سال 2040 ممنوع کنند. از طرفی کشور چین و ایالت کالیفرنیا در آمریکا در نظر دارند تا استفاده از خودروهای بنزینی را در آینده محدود نمایند.

کمپانی GM با تولید خودروی چوی بولت و کمپانی نیسان با تولید خودروی لیف (Leaf) قدم اول خود در زمینه ی تولید خودروهای الکتریکی را محکم برداشته اند. پیش بینی می شود این خودروها به همراه تسلا Model 3 بیشترین فروش را از آن خود کنند. استارت آپ نیو (NIO) نیز یک کراس اوور جدید معرفی کرده است که توانایی رقابت با خودروی تسلا Model X در بازارهای جهانی را خواهد داشت. نیو (NIO) همچنین تلاش می کند تا خودرویی تولید کند که توانایی رقابت با خودروی تسلا Model S را داشته باشد.

  • تسلا:

برای پی بردن به اهمیت کمپانی تسلا کافی است به پاراگرف قبلی نگاه کنید و ببینید چندین بار اسم این کمپانی به عنوان پیشگام در تولید خودروی الکتریکی در یک کلاس خاص آورده شده است. به جهت تولید خودروهای الکتریکی و نجات کره ی زمین و یا دانش زیاد در زمینه ی صنعت خودروسازی باید به آقای ایلان ماسک (Elon Musk) احترام گذاشت. اگر از زمان تحویل طولانی خودروهای تسلا Model 3 بگذریم، کافی است به این فکر کنید که ایلان ماسک بار دیگر انتظارات بشر را با معرفی Tesla Semi الکتریکی برآورده کرد و یک رکورد جدید برای سوپرخودروهای الکتریکی با معرفی رودستر اخیر خود ثبت کرد. البته کمپانی تسلا تنها کمپانی ای نیست که از باتری های الکتریکی در سوپرخودروها استفاده می کند و خودروهای تولید شده توسط کمپانی های بنز، Bosch/Nikola و Cummins توان رقابت با رودستر تسلا را دارند.

کمپانی تسلا با بقیه کمپانی ها فرق دارد و این تفاوت را می توان در استانداردهای منحصر به فرد آن در زمینه ی ایمنی، تکنولوژی خودران، خودروهای الکتریکی و نرم افزارهای جدید مورد استفاده در خودرو دانست.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین