لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :4 دقيقه

قرارداد کمپانی فورد و سایت علی بابا در فروش آنلاین خودرو

بنابر گزارشی که از کمپانی فورد منتشر شد، به زودی انتظار می رود تا این کمپانی اقدام به امضای قرارداد همکاری با هولدینگ علی بابا (Alibaba) کرده که طبق این قرارداد، خودروساز آمریکایی می تواند از طریق سیستم فروش آنلاین علی بابا، خودروهای خود را به چین وارد کند. گروه علی بابا، به عنوان یک شرکت تجارت الکترونیک چینی فعالیت دارد که فروش و خدمات پس از آن را به شکل مصرف کننده به مصرف کننده، بنگاه به مصرف کننده و بنگاه به بنگاه از طریق پورتال وب فراهم می‌کند.

قرار است تا در هفته ی جاری، رئیس کمپانی فورد به همراه رئیس بخش اجرایی این کمپانی در هانگژو حاضر شده و مفاد این قرارداد را تنظیم نمایند. طبق گزارش ها، هدف از این قرارداد ایجاد فضای مناسب برای فروش آنلاین خودروهای کمپانی فورد در بازار در حال توسعه کشور چین است. این همکاری در واقع بخشی از اهداف کمپانی فورد در راستای احیای میزان فروش خودروهای این کمپانی در ماه های اخیر خواهد بود.

سخنگوی کمپانی فورد اعلام کرد که کمپانی فورد قرار است تا درباره ی این قرارداد در هانگژو اظهار نظر نماید اما در حال حاضر این کمپانی از منتشر کردن اطلاعات این قرارداد امتناع کرده است. گزارش ها حاکی از آن است که این قرارداد به معنی آن است که کمپانی فورد، خودروهای خود را به صورت آنلاین در بازارهای چین به فروش خواهد رساند و شعب این کمپانی در چین مسئولیت تحویل خودرو و تعمیرات و نگهداری از آن را برعهده خواهند داشت.

البته کمپانی فورد می تواند از ایده ی جدید تیمال (Tmall)، وب سایت فروش آنلاین چینی، که یک دستگاه وندیگ برای خودروها بوده نیز برای فروش خودروهای خود استفاده نماید. این سیستم شامل یک گاراژ چندین طبقه بوده که تقریبا شبیه دستگاه های وندیگ است و از طریق آن کمپانی فورد می تواند خودروهای خود را مستقیما به دست مشتریان در چین برساند. هولدینگ علی بابا، درباره ی این سیستم اعلام کرد که مشتریان می توانند با استفاده از تلفن همراه خود، خودروهای موجود در گاراژ را ببینند و در صورت پسندیدن می توانند بلافاصله آن را خریداری کرده و یا تست نمایند. پس از خرید، خودروی مورد نظر در خشکی تحویل مشتریان داده می شود. همچنین علی بابا اعلام کرد که مشتریان خوش اعتبار می توانند خودروی جدید را خریداری کرده و ماهانه به صورت اقساط پول خودرو را از طریق درگاه علی پی (Alipay) پرداخت نمایند.

البته بنابر نظر برخی کارشناسان، استفاده از این روش به منظور فروش خودرو، می تواند برای کمپانی فورد دردسرساز باشد. چرا که این کارشناسان معتقدند زمانی که حجم درخواست ها برای خرید خودروهای جدید کم باشد، می توان از پس کارها برآمد اما زمانی که میزان درخواست ها افزایش یابد، فروشندگان با مشکل روبرو خواهند شد. رئیس بخش مشاوره خودرو در شانگهای می گوید:" این نوآوری در فروش، هرچند جذاب و جالب بوده اما این روش طبیعتا مشکلاتی خواهد داشت و نمی تواند همه را راضی نگه دارد." اصلی ترین خطری که در این روش خودروسازان را تهدید می کند، احتمال از دست دادن فرصت های جدید برای تامین بودجه ی مورد نیاز برای فروش به حالت قدیمی خواهد بود.

فروش مستقیم خودرو توسط خودروسازان در بازارهای جهانی همواره ممکن نیست. برای مثال، در کشور آمریکا به دلیل نفوذ های سیاسی در بازارهای فروش این کشور، به جز در چند ایالت محدود، امکان فروش مستقیم خودرو وجود ندارد.

بنابر گزارش ها، کمپانی فورد در نظر دارد تا با استفاده از سرور اطلاعاتی قوی، روند فروش و بازدهی این روش را زیر نظر بگیرد. همچنین استفاده از روش های آنلاین برای فروش و دسترسی به اطلاعات عظیم تیمال (Tmall) سبب می شود تا این کمپانی بتواند به خوبی از نحوه ی عملکرد این سیستم آگاه باشد.

فروش خودروهای کمپانی فورد در کشور چین در ماه های اخیر تعریف چندانی نداشته و دلیل آن را می توان در عدم توانایی کمپانی فورد در ردیابی روند فروش در بازارهای کشور چین جست. فروش کمپانی فورد در 10 ماه نخست سال 2017 به میزان 93.8570 دستگاه خودرو بوده که این رقم نشان دهنده ی کاهش 5 درصدی فروش این کمپانی به نسبت سال 2016 است. این درحالی است که رقیب اصلی کمپانی فورد، یعنی کمپانی جنرال موتورز، افزایش 2.2 درصدی در فروش خود نسبت به سال گذشته را تجربه می کند و کل فروش آن ها در 10 ماه نخست امسال 3.13 میلیون دستگاه خودرو بوده است.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین