لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :3 دقيقه

شورای جهانی خودروسازان به دنبال کاهش گازهای گلخانه ای

بنابر اعلام شورای جهانی هیدروژن، استفاده از هیدروژن در زمینه های تولید قدرت، حمل و نقل و مصارف حرارتی و صنعتی می تواند منجر به کاهش 20 درصدی میزان کربن های تولیدی شود که این امر از گرم شدن تدریجی کره ی زمین جلوگیری می کند. به منظور تشویق صنایع مختلف در جهت استفاده از هیدروژن، کمپانی تویوتا و ایر لیکوئید به همراه یکدیگر، شورای جهانی هیدروژن را تشکیل دادند. ایر لیکوئید، به عنوان شرکت چند ملیتی فرانسوی است، که تامین گازهای صنعتی و خدمات مرتبط با آن را، به صنایع مختلف از جمله کارخانجات تولید تجهیزات پزشکی، مواد شیمیایی و قطعات الکترونیکی ارائه می‌دهد.

 این شورا که کار خود را از ژانویه ی سال جاری آغاز کرده متشکل از 27 عضو بوده که کمپانی های خودروسازی نظیر آئودی، بی ام و، مرسدس بنز، هوندا، هیوندا و کمپانی هایی که در زمینه ی انرژی کار می کنند مانند شل و توتال به عنوان اعضا در این شورا حضور دارند.

بنابر ادعای این شورا، استفاده از هیدروژن در تولید انرژی، حمل ونقل، ذخیره انرژی، صنعت و تولید حرارت و قدرت تا آخرسال 2050 می تواند موجب کاهش 6 میلیارد تنی در تولید سالانه ی کربن های آلاینده ی هوا به میزان می شود. کاهش تولیدات کربنی تنها به میزان 20 درصد می تواند فرآیند گرم شدن زمین را به میزان 2 درجه ی سانتی گراد کاهش دهد.

بر اساس توافقات صورت گرفته در سال 2015، این مقدار کاهش دمای کره ی زمین نیازمند کاهش60 درصدی تولیدات کربنی تا پایان سال 2050 است. بنابر گزارش اعلام شده، انتظار می رود تا پایان سال 2030، تنها یک دوازدهم از خودروهای فروخته شده در کالیفرنیا، آلمان و ژاپن مجهز به سیستم قدرت هیدروژنی باشند. انتظار می رود تا سال 2050، حدود 400 میلیون خودروی سواری، 15 تا 20 میلیون خودروهای سنگین، 5 میلیون اتوبوس، 25 درصد از کشتی های مسافربری، 20 درصد از قطارهای مسافربری غیر الکتریکی و برخی از هواپیماها، مجهز به سیستم قدرت هیدروژنی خواهند بود. دستیابی به این تغییر و تحول بزرگ در حمل و نقل و سایر بخش های دیگر، نیازمند سرمایه گذاری280 میلیارد دلاری تا آخر سال 2030 خواهد بود. از این 280 میلیارد دلار، حدود 110 میلیارد دلار برای تهیه و تولید سیستم های هیدروژنی، 80 میلیارد دلار برای ذخیره ی انرژی و توزیع آن و حمل و نقل، و 70 میلیارد دلار برای تهیه ی محصولات مورد نیاز است.

خودروهای مجهز به سلولهای سوختی موجب ترکیب هیدروژن و اکسیژن هوا شده و از انرژی الکتریکی حاصل از آن برای تامین قدرت موتور الکتریکی استفاده می شود. در کنار این فرآیند، آب نیز تولید خواهد شد. فقط مشکل اصلی این است که، معمول ترین راه برای تولید هیدروژن استفاده از سوخت های فسیلی بوده که این فرآیند نیز تا حدودی گازهای گلخانه ای تولید می کند.

در حال حاضر تنها تعداد محدودی از خودروها دارای سیستم هیدروژنی بوده و متخصصان صنعتی اعتقاد دارند که استفاده ی فراگیر از هیدروژن به عنوان یک سوخت، امری دشواری است و در آینده ای نزدیک دست یافتنی نیست.

با شرایط فعلی اگر خودروهای هیدروژنی تولید شود قیمت آن ها بسیار بالاتر از سایر خودروها خواهد بود. علاوه بر این، جایگاه های مناسب و کافی برای شارژ سوخت این خودروها در دسترس نیست. البته برخی از کمپانی ها مانند کمپانی تویوتا با وجود این مشکلات و از طرفی افزایش روزافزون خودروهای الکتریکی، همچنان به صورت جدی بر روی توسعه و تولید خودروهای هیدروژنی فعالیت می کنند.

وونگ چول یانگ، رییس بخش تحقیق و توسعه کمپانی هیوندا، اعلام کرد:" دنیای خودروسازی هم به خودروهای الکتریکی و هم به خودروهای هیدروژنی نیازمند است. چرا که خودروهای الکتریکی برای رانندگی در داخل شهر، و خودروهای مجهز به سلولهای سوختی هیدروژنی برای رانندگی در جاده ها و سفرهای طولانی مدت مناسب خواهند بود.

بر این اساس، برخی از کشورها مانند چین برای خود مقرر کرده اند که تا آخر سال 2030 حدود 1 میلیون از خودروهای تولید شده در این کشور را مجهز به سلولهای سوختی هیدروژنی نمایند. کشور انگلستان نیز، بودجه ای 30 میلیون یورویی به منظور سرعت بخشیدن به استفاده از سلولهای سوختی در خودروهای این کشور تعیین کرده است.

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین