لطفا منتظر بمانید...

زمان تقریبی مطالعه مقاله :4 دقيقه

نسخه ی جدید موتورسیکلت دوکاتی پانیگیل وی 4

شرکت دوکاتی با معرفی موتورسیکلت نسخه ی جدید پانیگیل (Panigale) که به پیشرانه ی (Desmosedici Stradal V4) مجهز است، برگ جدیدی را در تاریخ صنعت موتورسازی ورق زده است. این موتورسیکلت همانند (Desmosedici GP) بوده که با قدرت خروجی214 اسب بخار و گشتاور تولیدی 91.5 پوند فوت، قدرتمند ترین موتور در کلاس خود خواهد بود.

طراحی داخلی پانیگیل وی 4 (Panigale V4) بر خلاف ظاهر آن که مشابه نسخه های قبلی بوده، تغییرات گسترده ای را تجربه کرده است. به همین جهت شرکت دوکاتی، پانیگیل وی 4 (Panigale V4) را به عنوان " سمفونی جدیدی از عمکرد و احساسات ایتالیایی" نامگذاری کرده است. برای تبدیل شدن به نماد یک شرکت بزرگ، طبیعی است که پانیگیل وی 4 باید به جدیدترین تکنولوژی ها و عناصر مجهز شده باشد.

شرکت دوکاتی برای آن که بتواند پانیگیل وی 4 را به برترین موتورسیکلت کلاس خود تبدیل کند، از پیچیده ترین و جدید ترین تکنولوژی های خود برای تجهیز این موتور سیکلت استفاده کرده است. پیشرانه ی جدید 1.103 سی سی (Desmosedici Stradale)، در بالاترین توان خود با سرعت 14 هزار دور میچرخد و توانایی تولید 124 اسب بخار قدرت را دارد. همچنین با بهره بردن از اگزوز مسابقه ای  تمام تیتانیومی می تواند قدرت را تا 226 اسب بخار بالا ببرد.

این پیشرانه ی قدرتمند عامل برتری دهنده به نسل جدید سوپر سیکلت ها در مقابل موتور های دو سیلندر سوپر کوادرو (Superquadro) هستند که آخرین مدل آن در آخرین ورژن پیانگیل آر (1299 Panigale R) استفاده شد. بر خلاف (V-twin)، در وی 4، از یک میل لنگ (counter-rotating) استفاده شده که سبب افزایش چابکی و شتاب موتور می شود و کنترل آن را راحت تر می کند.

مهندسان شرکت دوکاتی با ایجاد یک انحراف 70 درجه ای در پین های میل لنگ، موتورسیکلت را مجهز به یک سیستم انفجاری win-pulse)) کرده اند که بر این اساس صدای خروجی از اگزوز موتور تقریبا در بین تمامی موتورهای تولید شده توسط کمپانی دوکاتی بی همتاست. همچنین دوکاتی وی 4، همانند آپریلیا آر اس (Aprilia RSV4) از سیستم (big bang) برای کنترل کشش در هنگام دور زدن پیچ ها استفاده می کند.

اضافه کردن دو سیلندر سبب شده که این نسخه از نسخه ی پانیگیل 1299 (1299 Paingale) سنگین تر باشد ولی شرکت دوکاتی برای حل این مشکل نیز راهکاری ارائه کرد. جلو بندی  پانیگیل وی 4، سبک تر و جمع و جور تر است. همچنین از پیشرانه به عنوان یک عنصر شاسی استفاده شده که باعث افزایش استحکام موتورسیکلت می شود. با طراحی دقیق و استفاده از مواد سبک وی 4 با 195 کیلوگرم وزن، تنها 8 کیلوگرم از پانیگیل 1299 سنگین تر بوده که سبب شده نسبت قدرت به به وزن آن 1:1 باشد.

با استفاده از وسایل و تجهیزات الکترونیکی جدید، وی 4، به درجه ای بالاتر از موتور های کلاس خود ارتقا یافته است.

سیستم ترمز در زمان دریفت و سیستم ای بی اس (ABS Cornering) دوکاتی وی 4 نیز ارتقا یافته است. از دیگر تکنولوژی های جدید استفاده شده در وی 4 میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

سه حالت راندن (مسابقه، اسپرت و خیابان)، سیستم کنترل لغزش DSC ، سیستم کنترل کشش EVO ، سیستم کنترل تک چرخ EVO ، سیستم کنترل قدرت DPL ، سیستم کنترل ترمز EVO ، سیستم تعلیق الکترونیکی EVO و مواردی از این دست.  

سیستم تعلیق این موتور متشکل از یک فورک 43 میلی متری از نوع (Showa Big Piston) در قسمت جلو، و پکیج کامل ضربه گیر های (Sachs) در عقب بوده که سبب شده تا کنترل این موتور در پستی بلندی ها و همچنین موقع شتاب گیری یا ترمز راحت تر شود. یک سیستم تعدیل کننده (Sachs) بسته جلویی را تکمیل می کند.

موتور سیکلت دوکاتی پانیگیل وی 4، در دو مدل به بازار معرفی شده است:  مدل اس و مدل اختصاصی (Special). مدل اس، تمام استاندارد های وی 4 را به علاوه سیستم تعلیق با تنظیمات بیشتر، یاتاقان القایی، دمنده فرمان با سیستم هوشمند، چرخ های آلومینویمی و باتری لیتیومی، را شامل می شود.

مدل اختصاصی که فقط 15 نسخه از آن ساخته شده، استاندارد های بالاتری نسبت به نسخه ی S دارد. ویژگی های متمایز این موتور عبارت است از: رنگ بندی ویژه، گارد های فیبر کربنی عقب و جلو، صندلی آلکانترا (Alcantara)، دستگیره و فرمان اختصاصی، ارتفاع قابل تنظیم، محافظ فیبر کربنی برای بازو و پاشنه پا، سیستم ترمز پیشرفته تر، سیستم اگزوز آکراپوویچ (Akrapovic)، صفحه نمایش مخصوص مسابقه، جی پی اس و سیستم سرگرمی مختص دوکاتی، مخزن سوخت مخصوص مسابقه و آینه های قابل تعویض.

قیمت های پیش بینی شده برای اتیپ های مختلف موتور پانیگیل وی 4 در اروپا عبارت است از:  19,250یورو برای وی 4،  23,895 یورو  برای وی 4 اس (V4 S) و 34,995 یورو برای وی 4 اختصاصی (V4 Special).

دسته بندی مقالات

خودرو

موتور سیکلت

ماشین ‌آلات سنگین